Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@06:57:41 GMT

خشکسالی در کمین شالیزارهای جویبار

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۸۹۰۴

خشکسالی در کمین شالیزارهای جویبار

جویبار که در شمالی‌ترین نقطه کشور ایران و استان مازندران و در انتهای حوزه آبریز سدهای شهید رجایی و البرز قرار دارد. همچنین به دلیل هم‌جواری با دریاچه مازندران آب‌های زیرزمینی این حوزه این شهرستان به‌ویژه در بخش گیلخواران شور است و قابلیت استفاده در بخش کشاورزی و آشامیدنی را ندارد. با توجه به کاهش بارندگی و ذخیره‌سازی آب سدها، کشاورزان جویباری با تهدیدات بسیار جدی در بخش کشاورزی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از جویباران، با توجه به شرایط جوی و تغییر اقلیم در چند سال اخیر که در پی آن کاهش بارندگی را به همراه دارد موجب خشک شدن رودخانه‌ها و کاهش شدید آب‌های ذخیره در پشت سدها شده است که این امر موجب نگرانی مردم به‌ویژه کشاورزان در مناطق شمالی کشور شده است.

استان مازندران که به‌عنوان نگین سبز کشور شناخته می‌شود انتظار می‌رفت که هرگز با مشکل کم‌آبی و خشک‌سالی مواجه نشود ولی امروز شاهد آن هستیم که این استان جز 8 استان درگیر با خشک‌سالی است.

جویبار که در شمالی‌ترین نقطه کشور ایران و استان مازندران و در انتهای حوزه آبریز سدهای شهید رجایی و البرز قرار دارد. همچنین به دلیل هم‌جواری با دریاچه مازندران آب‌های زیرزمینی این حوزه این شهرستان به‌ویژه در بخش گیلخواران شور است و قابلیت استفاده در بخش کشاورزی و آشامیدنی را ندارد که به همین دلیل وابسته به آب پشت سدهایی که از بخش بالادست به این منطقه روانه می‌شود است.

اما با توجه به کاهش بارندگی و ذخیره‌سازی آب سدها، کشاورزان این منطقه با تهدیدات بسیار جدی در بخش کشاورزی مواجه هستند به‌طوری‌که در سال گذشته سطح وسیعی از شالیزارها البته در کشت نوبت دوم با خشکی و رهاسازی مواجه شدند.

رجبعلی وهابی فرماندار جویبار با توجه به بحرانی‌تر شدن وضعیت آب کشاورزی در این منطقه به خبرنگار جویباران گفت: با توجه به آغاز فصل کشاورزی و وضعیت نامناسب آب در این بخش دو جلسه مدیریت بحران آب با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد آب در استانداری برگزار شد تا برای برون‌رفت و تسهیل این وضعیت تصمیماتی اتخاذ شود.

وی تصریح کرد: در 2 ایستگاه آب در منطقه پهناب و یک ایستگاه در مشک‌آباد بااعتبار 90 میلیون تومان پمپاژ صورت خواهد گرفت تا مشکل کم‌آبی در بخش کشاورزی در منطقه آسیب‌پذیر جویبار تسهیل شود.

فرماندار جویبار همچنین به انتقال آب سد مرحوم صالحی مازندرانی به این شهرستان اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه به دلیل مشکلاتی را پیمانکار ایجادشده بود و خطوط انتقال امحا شده بود ولی با توافقات صورت گرفته دوباره این کانال راه‌اندازی و با دو دستگاه پمپاژ آب از این سد به رودخانه سیاه رود جویبار انتقال داده خواهد شد.

وهابی تأکید کرد: کشاورزان حتماً زمین‌های خود را بیمه کنند که در صورت بروز خشک‌سالی و از دست رفتن محصولات بتوانند خسارت خود را جبران کنند.

سلیمان حاتم نژاد مدیر جهاد کشاورزی جویبار بیان اینکه بحران آب در سال جاری بسیار جدی است گفت: با توجه به اینکه در انتهای سد شهید رجایی قرار داریم با کمبود شدید آب مواجه هستیم و مردم باید بر روی کشت جایگزین تمرکز بیشتری کنند.

وی بابیان اینکه نظام الگوی کشت در کشور باید تغییر کند اظهار کرد: با تغییر اقلیم در کشور و کاهش بارندگی و نزولات آسمانی باید سیاست و نظام الگوی کشت تغییر پیدا کند.

مدیر جهاد کشاورزی جویبار بر بیمه محصولات کشاورزی تأکید و خاطرنشان کرد: به دلیل بی‌اعتمادی‌هایی که بین کشاورزان و شرکت‌های بیمه ایجاد شد مردم سمت بیمه محصولات کشاورزی نمی‌روند اما بااین‌حال شهرستان جویبار با توجه به سطح زیر کشت رتبه نخست را در بیمه محصولات کشاورزی دارد.

هادی نیک‌اختر مدیر امور منابع آب قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ دراین‌باره گفت: در سومین سال خشک‌سالی قرار داریم و با کاهش 20 درصدی بارندگی و 40 درصدی آب رودخانه‌ای مواجه هستیم.

وی افزود: وسعت سطح برفی استان که یکی از منابع آبی قلمداد می‌شد از 13 هزار کیلومترمربع امسال به 3 هزار کیلومترمربع کاهش داشته‌ایم که خطر خشک‌سالی را گوش زد می‌کند.

مدیر امور منابع آب منطقه با اشاره به اینکه 120 میلیون مترمکعب آب موردنیاز شهرستان جویبار است اظهار کرد: با توجه به کمبود شدید ذخیره پشت آب سد شهید رجایی تاکنون فقط می‌توانیم نیمی از آن را تأمین کنیم.

نیک‌اختر بابیان اینکه خشک‌سالی همیشه تهدید نیست و گاهی نیز یک فرصت است گفت: شهرستان جویبار دارای 2 هزار 200 هکتار آب‌بندان است که اکثر آن‌ها تا 90 درصد آب‌گیری شده است که می‌توان با مدیریت صحیح مشکل کم‌آبی در این منطقه را پشت سر گذاشت.

وی تصریح کرد: همچنین برای روستاهایی که آب‌بندان ندارند با خرید اشتراک آب، آب موردنیاز آنان را از طریق کانال‌های زهکش به این روستاها انتقال خواهیم داد.

مدیر امور منابع آب منطقه از انتقال آب سد مرحوم صالحی مازندرانی به رودخانه سیاه رود در روزهای آینده خبر داد.

گفتنی است سال گذشته 300 هکتار از شالیزارهای شهرستان جویبار دچار بحران خشک‌سالی شد.

ارائه بهترین راهکارهای ارتقای فرهنگ مصرف صحیح و بهینه آب در بخش کشاورزی نیاز به زیر بنایی فرهنگی صحیح و فرهنگ‌سازی در جامعه کشاورزی دارد که در این زمینه دو بخش دولتی و غیردولتی که همان کشاورزان و متخصصان این بخش را شامل می‌شود که باید به وظایف خودآگاه و عمل کند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۸۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقص توپ در شالیزارهای مازندران

جوانان شرق مازندران با برپایی مسابقه فوتبال به استقبال فصل برنجکاری رفتند.

 

 

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3079867 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • خطر در کمین کشور؛ ابر بارش در ۲۱ استان
  • آشنایی با چهار نامزد انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه و جویبار
  • با همه بارش‌ها، ۲۲ استان هنوز دچار خشکسالی است
  • رقص توپ در شالیزارهای مازندران
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • بزرگترین طرح نوسازی شالیزارهای مازندران درآمل نیمه خرداد تحویل می‌شود
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • خشکسالی در 22 استان کشور! بارش‌ها 8.9 درصد کاهش یافت
  • خطر سیل در کمین نان مردم جنوب کشور
  • امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند