Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-27@17:07:43 GMT

جریمه بدون اطلاع به راننده غیرقانونی است

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۰۳۵۲

رکنا: همه‌ چیز از آن زمان شروع شد که وزارت کشور تصمیم گرفت با اجرای طرحی، قریب به همه خودروها را به مراکز معاینه فنی روانه کند.

همه‌ چیز از آن زمان شروع شد که وزارت کشور تصمیم گرفت با اجرای طرحی، قریب به همه خودروها را به مراکز معاینه فنی روانه کند. بر همین اساس هم آن دسته خودروهایی که برگه معاینه فنی نداشتند، جریمه می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی اطلاعی بسیاری از شهروندان از جریمه شدن موضوعی است که نباید به سادگی از آن گذشت؛ چراکه همین بی‌اطلاعی بی‌جهت موجب تکرار این مشکل برای رانندگان می‌شود. ضمن اینکه از نظر اخلاقی هم کسب چنین درآمدهایی از بی‌اطلاعی شهروندان ناجوانمردانه است.

رئیس ستاد معاینه فنی خودرو در همین زمینه با بیان اینکه در سال گذشته، حدود 4 میلیون و 278 هزار برگه جریمه معاینه فنی توسط دوربین‌ها صادر شده است، گفت: خیلی از شهروندان هنوز مطلع نیستند که جریمه شده‌اند. سیستم‌های اطلاع‌رسانی به درستی انجام نشده است.

وی توضیح بیشتری در‌این‌باره و نحوه رفع این مشکل نداد. مشکل دیگر هم اعتبار برگه‌های معاینه فنی است که یکسال از تاریخ صدور اعتبار دارد، اما رانندگان تصور می‌کنند تا پایان سالی که روی آن درج شده معتبر است. این معضل هم برخی از رانندگان را گرفتار جریمه‌های متعدد کرده است.

رئیس ستاد معاینه فنی خودرو روز گذشته در خصوص دریافت معاینه فنی برتر هم برای خودروها گفت: قبلاً در طرح ترافیک دریافت معاینه فنی برتر الزام بود، اما وقتی طرح ترافیک تغییر کرد‌ این موضوع دیگر الزام نبود و به‌عنوان یک آپشن در طرح ترافیک دیده شد.

سیدنواب حسینی منش افزود: البته شاید برخی معاینه فنی داشتند و دوباره جریمه شده‌اند که این افراد با مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو و دادن مستندات می‌توانند نسبت به رفع خلافی خود اقدام کنند. خودروهایی که بتوانند معاینه فنی برتر دریافت کنند، می‌توانند از 20 درصد تخفیف در طرح ترافیک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه از ابتدای آغاز این طرح تاکنون 38 هزار خودرو معاینه فنی برتر دریافت کرده‌اند، گفت: «این را هم بگویم بسیاری از خودروهای تولید داخل که تازه هم از کمپانی خارج شده‌اند، نمی‌توانند معاینه فنی برتر دریافت کنند. در یک ماه گذشته تمام خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند، برای آنها معاینه فنی برتر اجرا می‌شود. اگر پاس کردند معاینه فنی را دریافت می‌کنند، ولی اگر پاس نکردند و در حد معاینه فنی معمولی بودند، به آنها معاینه فنی معمولی داده می‌شود و به افراد مشاوره می‌دهند که برای دریافت معاینه فنی برتر چه اقداماتی انجام دهند و از آن به بعد در اختیار خود افراد است که چه اقدامی انجام دهند و الزامی وجود ندارد.

حسینی‌منش در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مردودی خودروها در معاینه فنی گفت: تاکسی‌ها کمترین مردودی را داشتند؛ چراکه نوسازی شده‌اند و بیشترین میزان مردودی مربوط به اتوبوس‌ها بود که نشان می‌دهد اتوبوس‌ها روز‌به‌روز فرسوده‌تر می‌شوند.

به گفته حسینی‌منش مبلغ جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو 20هزار تومان است و در سال گذشته 213‌میلیارد تومان جریمه معاینه فنی داشته‌ایم.

در این باره بد نیست نگاهی به ماده4 قانون Law اخذ جرایم رانندگی داشته باشیم. در این ماده عنوان شده است: به مأموران اجازه داده می‌شود متخلفان از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرائم متوقف کنند و مشخصات وسیله نقلیه و راننده، زمان و محل وقوع تخلف و نوع آن و نیز مشخصات خود را در قبض جریمه درج و به راننده متخلف تسلیم کنند.

در صورتی‌که متخلف از دریافت قبض جریمه خودداری کند، قبض صادر شده به منزله ابلاغ قانونی تلقی شده و ضمیمه سوابق نزد اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه نگهداری می‌شود. چنانچه وسیله نقلیه در محل غیرمجاز متوقف باشد یا در صورت عدم حضور متخلف، قبض جریمه به بدنه خودرو الصاق می‌شود.

در صورتی‌که متوقف کردن وسیله نقلیه مقدور نباشد یا تخلف توسط تجهیزات الکترونیکی ثبت شده باشد، مراتب به نحو مقتضی به اطلاع دارنده وسیله نقلیه می‌رسد.

اما متأسفانه اجرایی نشدن صحیح این متن قانونی موجب افزایش جریمه بسیاری از رانندگان شده که اطلاعی از جریمه شدن هر روزه خود نداشته‌اند. واقعاً 213 میلیارد تومان جریمه که بخش قابل توجه آن بدون اطلاع به مالک خودرو بوده، نه قانونی است و نه مشروع.

منبع: رکنا

کلیدواژه: سقوط هواپیما سلامت مهم ترین های 24 ساعت سقوط جت شخصی در ایران قانون Law معاینه فنی وزارت کشور راننده غیرقانونی تسلیم حوادث قاتل زن قتل دستگیری ایران عکس دختر زندگی فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۰۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه برای گرانفروشی خودرو

نمایندگی فروش خودرو در تعزیرات حکومتی شیراز به دلیل گرانفروشی یک دستگاه خودرو جریمه شد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا سالاری گفت: پرونده یک نمایندگی فروش خودرو پیرامون گرانفروشی یک دستگاه خودرو با ارزش تخلف یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در شعبه هفتم بدوی تعزیرات حکومتی شیراز رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: شعبه با توجه به مدارک موجود در پرونده و نظریه کارشناسی، تخلف را محرز و متهم را به پرداخت ۱۹ میلیارد ریال جریمه نقدی معادل ۱۰ برابر ارزش کالا محکوم کرد.

سالاری گفت: شعبه همچنین متهم را به پرداخت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال معادل اضافه دریافتی و همچنین هزینه کارشناسی در حق شاکی محکوم کرد.

براساس اعلام اداره کل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس افزود: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش این تخلف را با ثبت شکایت مشتری دریافت و برای رسیدگی به شعبه هفتم بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان شیراز ارسال کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف در اردبیل
  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • قاچاقچی سوخت ۸۸۸ میلیون تومان جریمه شد
  • کشف بیش از ۲ هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود
  • جریمه برای گرانفروشی خودرو
  • راننده خودرو سبب مرگ پاکبان شد
  • تعقیب و گریز خودرو بدون پلاک و رانندگی غیر متعارف در جاده اسکو
  • جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم
  • جریمه نقدی یک میلیاردی برای واحد تولیدی متخلف
  • یک میلیارد و یکصد میلیون ریال جریمه نقدی برای واحد تولیدی متخلف