Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-30@11:13:50 GMT

روشی نوین در رنگرزی الیاف پشمی ارائه شد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۱۲۱۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ یکی از چالش‌های اساسی در فرایند رنگرزی، توانایی کم برخی الیاف در جذب رنگ‌هاست که برای این امر، روش‌هایی برای غلبه بر این مشکل ارائه‌شده است که با توجه به معایبی که این روش‌ها دارد، محققان دانشگاه آزاد واحد بیرجند روشی را برای بهبود خواص رنگرزی الیاف عرضه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرایند توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند با همکاری دو دانشگاه دیگر در فاز آزمایشگاهی صورت گرفته است.

با توجه به سابقه دیرینه صنعت رنگرزی طبیعی در ایران، در این تحقیق به رفع یکی از مهم‌ترین مشکلات این فرایند یعنی میزان جذب کم رنگ‌زا‌ها به الیاف اقدام شده است.

بر این اساس هدف از انجام این طرح ارائه یک روش دوستدار محیط زیست برای حذف روش اضافه کردن دندانه‌های سمی که معمولاً در رنگرزی سنتی استفاده می‌شود، از فرایند رنگرزی است.

در طرح حاضر به‌طور همزمان از فناوری پلاسما و گونه‌هایی از نانو مواد موسوم به «دندریمر» برای بهبود خواص رنگ‌پذیری الیاف پشم استفاده شد.

دندریمر‌ها نانو ذرات پلیمری با گروه‌های فعال سطحی زیاد هستند که حضور آن‌ها موجب افزایش گروه‌های فعال سطحی و درنتیجه جذب سریع رنگ می‌شود، الیاف پشم آماده‌سازی شده به کمک آزمون‌های میکروسکوپی الکترونی پویشی و آزمون‌هایی نظیر AFM ،FT-IR و EDX مورد ارزیابی قرار گرفتند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین

بیمه نوین، این شرکت از ۵ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ انواع بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی، مسئولیت و بدنه اتومبیل خود را با تخفیف و شرایط خاص به فروش می‌رساند.

تخفیفات بهاره بیمه نوین شامل؛ بیمه‌های بدنه اتومبیل، آتش‌سوزی منازل مسکونی، صنعتی و غیر صنعتی، مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان ساختمانی، عمرانی و خدماتی، مسئولیت مدنی مدیران مجموعه‌های ورزشی مسئولیت مدنی هیأت مدیره مجتمع‌های مسکونی یا اداری در قبال ساکنین، مراجعین و اشخاص ثالث می‌شوند.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب آگاهی بیشتر از شرایط تخفیفات بهاره بیمه نوین بیمه نوین، می‌­توانند با شماره ۰۲۱۲۳۰۴۷ تماس حاصل کنند.

دیگر خبرها

  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • قدردانی از وزیر نفت برای ایجاد تحول انقلابی در کوتاه‌ شدن فرایند دریافت مجوزهای سرمایه‌گذاری
  • سفر به دبی با عوارض خروج از کشور رایگان
  • ملوان نداجا، قهرمان لیگ کانوپولو شد
  • آموزش فر کردن مو با چنگال ؛ روشی فوری برای فر کردن موها | چگونه از موهای فر نگهداری کنیم؟
  • آغاز فرایند تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • آغاز فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • فرایند مشاهده و تأیید سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور آغاز شد
  • فرایند پخت نیمرو با 1000 تخم مرغ توسط آشپر روستایی (فیلم)
  • آغاز تخفیفات بهاره بیمه نوین