Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر گفت: در طول یکی، دو ماه گذشته شاهد بحران‌های ارزی در کشور بودیم و این بحران در چند روز اخیر شدت فزاینده‌ای گرفته است به طوری که تقریبا تمام فضای اقتصاد، کار و کسب و معیشت کشور را تحت شعاع خودش قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*  ادامه روند فعلی در بازار ارز به فلج شدن فضای کسب و کار و اشتغال منجر می‌شود

وی افزود: مسلما ادامه این روند می‌تواند به فلج شدن فضای کسب و کار و اشتغال کشور منجر شود و این دقیقا نقطه مقابل هدفی‌ست که در رابطه با شعار سال با عنوان « حمایت از کالای ایرانی» و ایجاد تولید، رونق اقتصادی و اشتغال مطرح شده است.

این استاد دانشگاه افزود: ادامه مسیر فعلی فشارهای وارد آمده به مردم را به شدت بیشتر خواهد کرد و سؤال اینجاست که آیا این بحران‌های ارزی ناشی از بی‌تدبیری دولت است یا علت دیگری دارد؟

* افزایش قیمت ارز ناشی از بی‌تدبیری نیست!

کوشکی تاکید کرد: به اعتقاد ما این مسئله اتفاقا ناشی از بی‌تدبیری نیست و تدبیری است که اندیشیده شده برای اینکه فشارهای فزاینده اقتصادی به جامعه وارد شود مخصوصا به طبقات آسیب‌پذیر و طبقاتی که حامی نظام و انقلاب هستند و اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند.

* تلاش طراحان بحران ارزی برای وادار کردن نظام به پذیرش برجام موشکی و منطقه‌ای

وی اضافه کرد: هدف از ایجاد این بحران و فشارها این است که طراحان چنین بحران‌هایی به دنبال این هستند که با قرار دادن این بخش از جامعه در مقابل نظام، نظام را وادار کنند که برای پذیرش برجام‌های موشکی و منطقه‌ای تسلیم شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنها به دنبال این هستند که با استفاده از اهرم مردم به تنگ آمده از فشارهای معیشتی و اهرم تولید کنندگان به بن بست رسیده و مردمی که از مشکلات اقتصادی به خشم آمده‌اند، کاری کنند که نظام ناگزیر شود برجام‌های موشکی و منطقه‌ای را بپذیرد.

کوشکی گفت:‌ کسانی که دنبال اجرای چنین طرحی هستند عملا با رها کردن قیمت بازار ارز و عدم مدیریت آن هوشمندانه به دنبال چنین فضایی هستند و دقیقا می‌دانند چه کاری انجام می‌دهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ممکن است این مسئله مقداری بدبینانه به نظر بیاید اما اگر به سابقه کسانی که چنین بحران‌هایی را مدیریت می‌کنند برگردیم می‌بینیم که چنین مسائلی با برنامه انجام می شود.

وی یادآور شد: در سال 96 ما شاهد بودیم کسانی با همین فضاسازی تلاش کردند بحران‌هایی را در جامعه ایجاد کنند و نظام را در مقابل این بحران‌ها قرار دهند. اینها همان کسانی هستند که بعد از ناکامی در ایجاد بحران‌ اعتراضات مردمی در دی ماه، بحران دراویش را هم طراحی کردند تا به تعبیر خودشان بر نظام فشار وارد کنند و نظام را ناگزیر کنند برای خروج از این بحران‌ها برجام موشکی و منطقه‌ای را بپذیرد.

* روحانی با صراحت گفت برای انجام برجام‌های 2 و 3 به من کمک کنید

وی افزود: فراموش نکنیم آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی خود به  مردم با صراحت گفت که به من کمک کنید تا برجام‌های 2 و3 را انجام دهم.

کوشکی در تکمیل سخنانش ادامه داد: اگر یک گام دیگر هم به عقب برگردیم می‌بینیم که در فروردین سال 94 حمید ابوطالبی معاون سیاسی وقت نهاد ریاست جمهوری مصاحبه مفصلی با روزنامه ایران انجام داد و آنجا اشاره کرد که پذیرش برجام هسته‌ای برای حل مشکل اقتصادی و تحریم‌ها نیست و نباید توقع داشت بعد از پذیرش برجام مشکلات اقتصادی حل شود.

این استاد دانشگاه گفت: همچنین ابوطالبی عنوان می‌کند که برجام هسته‌ای پله اول نردبانی است که انتهای این نردبان به عادی‌سازی روابط با آمریکا ختم خواهد شد. این همان چیزی است که روحانی از آن به عنوان بستن با کدخدا نام برد. ابوطالبی می‌گوید این نردبان پله‌های دیگری نیز دارد. یعنی برجام‌های موشکی و منطقه‌ای.

وی اظهار داشت: وزیر امور خارجه نیز در مواقع مختلف اشاره کرده است که می‌شود از الگوی برجام برای موارد دیگری هم استفاده کرد. آقای عراقچی هم رسما این را اعلام کرد که در خصوص مسائل موشکی گفت‌وگوهایی را در چند مرحله با اروپایی‌ها انجام داده‌ایم.

کوشکی تصریح کرد: وقتی این اطلاعات را کنار هم می‌گذاریم متوجه می‌شویم که الگویی که برای برجام هسته‌ای رخ داد دیگر پاسخگو و کارآمد نیست به همین دلیل آنها با حمایت ظاهری و زبانی از مسائل موشکی و منطقه‌ای خودشان را کنار می‌کشند اما تلاش دارند با عمدتا وارد آوردن فشار و شوک‌های اقتصادی شدید به مردم و جامعه بن‌بست را تداعی کنند و به مردم القا کنند کشور در بن‌بست اقتصادی قرار گرفته و برای خروج از آن هیچ چاره‌ای جز پذیرش برجام موشکی و منطقه‌ای وجود ندارد.

* بحران ارزی را نباید به سوی مدیریت دولت نسبت داد

وی گفت: اینها تلاش دارند تا با چنین اقداماتی مردم نظام را برای پذیرش برجام 1 و 2 زیر فشار بگذارند. پس به همین دلیل هست که این بحران ارزی را نباید به سوی مدیریت دولت نسبت داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما می‌بینیم از زمانی که بحران ارزی آغاز شده، مسئولان دولتی و اقتصادی و شخص رئیس‌جمهور با خونسردی با آن برخورد کردند و تاکنون و از وقتی دلار از 4 هزار تومان بیشتر شد، اقدام عملیاتی را برای مهار این بحران نداشتند.

* مردم و هم بخش‌های غیردولتی هوشیاری خود را حفظ کنند 

وی گفت: امروز هم رئیس بانک مرکزی سعی کرده با کلی‌گویی‌های سیاسی در این رابطه واکنش نشان دهد در حالی که رئیس جمهور هم در طول این مدت واکنشی نشان نداده و انگار چنین موضوعی وجود نداشته و توجه آقای روحانی هم بحث تلگرام و فضای مجازی و امثال آن بوده است.

کوشکی اظهار داشت: وقتی همه این داده‌ها را کنار هم می‌گذاریم متوجه چنین نکات خطرناکی می‌شویم. هم مردم و هم بخش‌های غیردولتی باید هوشیاری خود را حفظ کنند که طراحان چنین بحرانی نتوانند جامعه را به بن‌بستی سوق دهند که نتیجه آن برجام‌های 3 و 2 باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۱۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موعود شمخانی کیست؟

به گزارش «تابناک»، بر اساس اخبار مطرح اتهام مطرح شده علیه موعود شمخانی مربوط به مسائل منطقه آزاد است. 

در سال ۱۳۹۴، موعود شمخانی، به سمت معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شد. پس از وقوع حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان در سال ۱۴۰۱، شایعاتی درباره همکاری وی با حسین عبدالباقی، مالک این ساختمان مطرح شده بود. 

روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۳۰:۱۲، حدود چهل درصد از ساختمان شماره (۲)، که جزء ساختمان‌های دوگانه به نام "متروپل" در خیابان امیری (امیر کبیر) آبادان قرار داشت، فرو ریخت. طبق آمار رسمی، متأسفانه در این حادثه ۴۳ نفر جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر زخمی شده‌اند.

 خبرگزاری برنا خبر بازداشت موعود شمخانی معاون فنی سابق سازمان منطقه آزاد اروند و برادرزاده علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی را تایید کرد و  در این باره نوشت: وی به اتهام دریافت رشوه و فساد مالی در آبادان بازداشت شده است.

موعود شمخانی در سال ۱۳۹۴ به سمت معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند منصوب شده بود.

دیگر خبرها

  • موعود شمخانی کیست؟
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • شورا‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم نظام اسلامی
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین