Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@14:41:27 GMT

حسنیه امینی‌ها جلوه‌ای زیبا از معماری قزوین+تصاویر

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۳۳۲۴

حسنیه امینی‌ها جلوه‌ای زیبا از معماری قزوین+تصاویر

خانه و حسینیه امینی‌ها، از خانه‌های زیبا و اعیانی قزوین است که توسط حاج محمد رضا امینی از اعیان تجار قزوین در مغرب رودخانه دیزج ساخته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ شهر قزوین یکی از شهرهای قدیمی ایران است که در آن جاذبه‌های گردشگری زیادی قرار دارد. هنگامی که در این شهر قدم می‌زنید تعداد زیادی بنای تاریخی می‌بینید اکه شما را مسحور دیدن خود می‌کنند و هنگام قدم زدن در این شهر، بی اختیار به این بناهای تاریخی نگاهی می‌اندازید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


یکی از این جاذبه‌ها و بناها، حسینیه امینی‌ها است.
خانه و حسینیه امینی‌ها، از خانه‌های زیبا و اعیانی قزوین است که توسط حاج محمد رضا امینی از اعیان تجار قزوین در مغرب رودخانه دیزج ساخته شد که بعدها در زمان پهلوی اول رودخانه پر شده و خیابان مولوی به جای آن احداث گردید. 
این ساختمان در سال ۱۲۷۵ هجری قمری در دو طبقه ساخته شده است و در آن وقت مبلغ چهل و هشت هزار تومان صرف ساخت آن شده‌است و در میان بنا سه تالار ساخته شده که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب است و میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد.

مساحت این بنا ۲۸۴۴ متر مربع است و نحوه اداره این موقوفه به صورت متصرفی است و تالارهای حسینیه امینی‌ها به وسیله پنج دری‌های متحرک مشبک از هم جدا می‌شوند. تالار میانی بزرگ‌تر از دو تالار دیگر و به طول ۱۸ متر و عرض ۵ متر ساخته شده است و طول و عرض هر یک از دو تالار دیگر ده در پنج متر است. 
بر روی ارسی‌های حسینیه امینی‌ها، هنرهای زیادی مانند مشبک، معرق، نقاشی روی شیشه، نقاشی روی آینه، گچبری، آینه کاری و مقرنس کاری قابل مشاهده است.

بخش عمده سقف حسینیه امینی‌ها قاب بندی شده است، به این صورت که روی تکه‌های چوب نقش و نگار موردنظر را ایجاد کرده و بعد تکه‌های چوب را در کنار همدیگر نصب می‌کردند. 
تالارها دارای ارسی‌های بسیار زیبایی بوده که در هنگام روضه خوانی با بلند کردن آن‌ها، هر سه تالار یکی می‌گردند و محوطه سر پوشیده بزرگ و آیینه کاری زیبایی تشکیل می‌دهند و در وسط تالار بزرگ چهل‌چراغ آویخته شده و فرش‌های تالار یک‌تخته و عتیقه بوده ‌است و زیر تالارها خالی است و سردابه، زیرزمین، شربتخانه و انبار ساخته‌اند و دو اتاق شمالی - جنوبی نیز در شرق و غرب تالارها وجود دارد. 

حسینیه امینی‌ها قسمتی از یک عمارت گسترده و تو در تو است 
مرحوم حاجی محمدرضای امینی برای خیرات در سال ۱۳۰۳ هجری قمری دهاتی را جهت روضه خوانی در ایام محرم و اطعام مساکین در محرم و صفر و رمضان وقف این حسینیه نموده‌است. 
حسینیه امینی‌ها واقع در خیابان مولوی قزوین از نمونه‌های زیباترین خانه‌های سبک قزوین است که می‌تواند ساعات خاطره انگیزی را برای گردشگران خارجی و داخلی رقم بزند. 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۳۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی نادر در مسابقات تیراندازی برزیل/ سلاح جدید فاطمه امینی دچار نقص شد

 در مسابقات تیراندازی کسب سهمیه برزیل، سلاح جدید فاطمه امینی دچار مشکل شد.

به گزارش تسنیم، ناصر رسولی، دبیر فدراسیون تیراندازی در خصوص عملکرد تیراندازان در روز چهارم مسابقات برزیل اظهار داشت: خوشبختانه در روز چهارم مسابقات قهرمانی فدراسیون جهانی در برزیل ، در تفنگ بادی 10 متر پوریا نوروزیان راهی فینال شد. همچنین سه نماینده در بخش بانوان داشتیم که نجمه خدمتی با امتیاز بسیار خوب 633 به فینال راه یافت و شرمینه چهل امیرانی نیز به عنوان نفر هفتم فینالیست شد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در جریان مسابقه بانوان یک اتفاق ناگوار برای فاطمه امینی افتاد و در اوایل راند اول سلاحی که 10 روز پیش خریده بود و جدیدترین سلاح بود خراب شد. نماینده شرکت سازنده در محل حضور داشت و سلاح به آنها تحویل داده شد. نماینده شرکت متعجب شد و گفت در تاریخ ساخت این فقط یکبار در 11 سال پیش شاهد این موضوع بودیم و اکنون برای دومین بار این اتفاق افتاد. آنها سریع مشکل را برطرف کردند ولی زمان برای امینی از دست رفت و نتوانست عملکرد خوب خود را داشته باشد.

سرپرست ایران در برزیل گفت: البته فاطمه امینی قبل از این سهمیه المپیک را گرفته بود و این مسابقات برای آماده سازی وی محسوب می‌شد. امیدوارم فردا با یک فینال خوب نتایج خوبی کسب کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مسابقات تیراندازی با کمان وابستگان نظامی و افسران رابط کشور ها در دانشگاه علوم انتظامی امین (عکس) اتفاقی عجیب قبل از مسابقات تیراندازی

دیگر خبرها

  • اتفاقی نادر در مسابقات تیراندازی برزیل/ سلاح جدید فاطمه امینی دچار نقص شد
  • اتفاقی نادر در برزیل/ سلاح جدید فاطمه امینی دچار نقص شد
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • پژوهشکده‌ای که در خانه اربابی جان گرفت
  • هنر تبدیل کانتینر به خانه ای 36 متری که مایل به ترک آن نخواهید بود! (+فیلم و عکس)
  • جلوه گری بهار در تپه تاریخی مرادخان چی روستای توآباد + فیلم
  • تصاویر| مسجد سلطانی سمنان
  • چای‌خانه‌های حضرتی در برنامه‌های مذهبی شهر راه‌اندازی شود
  • راهنمای جامع طراحی داخلی به کمک شرکت معماری
  • انفجار خانه در قزوین ۵ نفر را مصدوم کرد / حال ۲ مصدوم وخیم است