Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نمي‌توان اندکي با هنر آشنا بود و «آيدين آغداشلو»‌ را نشناخت؛ نه فقط نشناخت که او را ستايش نکرد و دوست نداشت. نقاشِ کار کشته، گرافيست، منتقد و نويسنده، سالِ گذشته آلبوم «سعدي‌خواني» را با آهنگسازي «پيمان سلطاني» منتشر کرد؛ اثري که در آن اشعار سعدي را دکلمه کرده بود؛ حالا «نقاش» مي‌گويد که بارِ ديگر مي‌خواهد آن تجربه را تکرار کند؛ البته با شمايلي متفاوت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اين روزها بيشتر با «شهريار» سرگرم است و به همين‌‌خاطر تجربه‌ي جديدِ او برگرفته از شاعرِ تبريزي است.
«آيدين» درباره‌ي «سعدي‌خواني» مي‌گويد: «من در موسيقي آن اثر دخالتي نداشتم؛ آقاي «پيمان سلطاني» به عنوانِ آهنگسازِ آن اثر فعاليت داشت. يعني قطعات آن اثر را نوشت و اجرا کرد.»‌ او اما در پاسخ به اين سوال که چه اتفاقي رخ داد تا به فکرِ دکلمه‌ي آن اثر افتاد، مي‌گويد:‌«خيلي پيش‌تر آقاي «ماني جعفرزاده» - از دوستانِ من- که خودش آهنگساز است و اهلِ موسيقي، اين پيشنهاد را به من دادند و من هم مقداري شعر خواندم و برايش ضبط کردم؛ البته ايشان هنوز براي اثر، موسيقي‌اي ننوشته بود و تنها قطعاتي را انتخاب کرده بود؛ بعد اما کار دچار مشکلِ ناشر شد و قضيه منتفي؛ بعد از مدتي اين داستان را آقاي «پيمان سلطاني»‌ شنيد و اظهار تمايل کرد و گفت مي‌تواند اين اشعار را تحويل بگيرد و کار را انجام دهد؛ من هم پذيرفتم و سرانجام ايشان موسيقي‌اش را نوشت و اجرا کرد و اثر به آن شکلي که شنيديد، منتشر شد.»‌
 در اين اثر «آيدين آغداشلو» 30 غزلِ عاشقانه از سعدي را دکلمه کرده است؛ براي همين است که نامِ آن را «وشتن» گذاشته‌اند. «وَشتَن» رقصي است که در آن، عاشق به پيشواز معشوق مي‌رود. عاشق از خراسان آغاز مي‌کند به فارس و به آذربايجان مي‌رود و دوباره باز مي‌گردد و سالک، طريق را به مطلوب نهايي مي‌رساند و صورت معشوق را طواف مي‌کند. در اين اثر، هنرمنداني چون علي اصغر شاهزيدي، محسن کرامتي، علي جهاندار، مظفر شفيعي و حميدرضا نوربخش هر يک غزلي از اين شاعر را به همراه ارکستر خوانده اند. «وَشتَن» اثري سمفونيک با فرم سوئيت است که در ترکيبي از مُدهاي ايراني خلق شده و براي ارکستر سمفونيک، سازهاي ملي و آواز نوشته شده است؛ اما حضور سازِ‌ «حاج قربان سليماني» - دوتار نوازِ افسانه‌اي- در اين اثر يکي ديگر از اتفاقاتِ مهمي است که اين اثر را از ديگر آثار متمايز مي‌کند.
«آيدين» در طولِ سال‌هاي عمرِ هنري خويش، تجربياتِ متفاوتي انجام داده است و حالا در اولين تجربه‌ي شعرخواني‌اش در آلبومي حضور يافته که تصوري اکسپرسيونيستي و ناتوراليستي دارد؛ او مي‌گويد: «يک زماني قرار بود در فيلم «بوي کافورعطر ياس» بازي کنم؛ يکي از دوستانم و پسرم به من گفتند در چيزي که خيلي خوب نيستي؛ مداخله نکن؛ نمي‌دانم انجام ندادنِ آن تجربه اتفاقِ خوبي بود يا نه؛ اينجا اما فکر کردم من که اين همه سعدي را دوست دارم به او يک بدهي دارم و بايد شعرهايش را بخوانم. مي‌دانيد من مدام سعدي مي‌خوانم. کنار تمام کتاب‌هايم، ژنده‌ترين و پاره‌پوره‌ترين‌اش ديوان سعدي است، از بس که مدام آن را دستم مي‌گيرم. بعد که صحبت از اين تجربه شد، با خودم فکر کردم اين اتفاق مي‌تواند اداي دين به اين عشق و اين شاعر باشد و به همين خاطر آن را اجرا کردم.»‌
با همه‌ي اينها «آيدين» مي‌گويد، نتيجه‌ي کاري که قرار بود در انتهايش هم او راضي باشد و هم آهنگساز رخ نداد: «چون آقاي سلطاني، مصنفِ موسيقي فوق‌العاده با استعدادي است، در اين اثر وجه موسيقايي و آواز را بسيار جدي گرفت و در نتيجه من شدم يکي از مجموعه‌اي که در توليد اين اثر نقش داشتند. نمي‌دانم که اين اتفاق، خوب بود يا بد؛ اما با فکر اصلي من که اداي دين به سعدي است، هماهنگ نشد. در اين اثر عده‌ي زيادي با مهارتِ بسيار زياد آواز خواندند و عده‌ي زيادي با مهارتِ خيلي زياد ساز زدند، براي همين فکر کردم اگر اسم من را هم در اثر نمي‌گذاشتند، چندان مهم نبود.»
او مي‌گويد خوانشِ اشعار را بسيار دوست دارد؛ همان‌طور که بسياري از دوستانش پيش از اين، تجربه‌اي اين‌‌چنين داشته‌اند: «من صداي «احمدرضا» -احمدي- را خيلي دوست دارم. شاملو هم صداي زيبايي داشت اينها همه اداي دين هستند. من هم اميدوارم ميانِ اين همه کارهايي که دارم، دوباره اين تجربه را تکرار کنم و اين بار شعرهاي شهريار را مي‌خوانم.»‌
اين آلبوم با آهنگسازي «مازيار شاهي» و آواز «عليرضا گلبانگ» منتشر خواهد شد و نوازندگانِ بزرگي چون ارسلان کامکار، حسن ‌ناهيد، محمد فيروزي، مسعود حبيبي، سينا جهان‌آبادي در آن نواخته‌اند.
آيدين دوست و رفيقِ بسياري از شاعران و نويسندگان بزرگ ايران بوده و هست، و از نزديک شاهد شکل‌گيري آثارشان بوده. او درباره‌ي موسيقي سنتي ايران پيش از اين در گفت‌وگو با سايتِ موسيقي ما گفته است: « موسيقي سنتي ما، به تنهايي ادبيات، موسيقي، صدا و شعور انتخاب را کنار هم جمع کرده و خود، يک هنر چندبُعدي است. موسيقي سنتي ايراني، موسيقي کلاسيک ما است و سرنوشت آن هم بستگي به هنرمندان اين حوزه دارد. در جهان معاصر، با گنجينه‌هايي از اين دست، دو گونه برخورد صورت مي‌گيرد؛ گاهي از يک قالب به شکل کامل و بدون تغيير محافظت مي‌شود؛ نظير اتفاقي که براي موسيقي کلاسيک افتاده است و گاهي تغييراتي در آن پديده رخ مي‌دهد که بعضاً حتي ممکن است تا گسست مطلق آن پيش برود. اين شکست و درهم‌آميختن سبک‌ها اتفاقي است که در جهان مشاهده مي‌کنيم و مختص ما نيست. هنرمندي مثل «پيتر گبريل» اين توانايي را دارد که چنين تلفيقي را انجام داده و حتي گونه‌گوني موسيقي اقوام را در کنار هم نشان دهد. حال، ما به عنوان دريافت‌کننده اثر براي تعيين کيفيت آن، بايد به چه مرجعي رجوع کنيم؟ آيا مرجع ما در اين زمينه بايدها و نبايدها و ترس‌ها و قاعده‌ها است؟ نه، اين ذوق و سليقه و طبع ما است که نشان مي‌دهد مي‌توانيم با اثر رابطه برقرار کنيم يا نه و براي من، قاعده ديگري وجود ندارد.»‌

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۳۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست «ارمغان سعدی» برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما،  این مراسم که با حضور سعدی پژوهان و در  انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ادامه دارد به صورت همزمان در قالب نشست‌های مجازی پژوهشگران ادبیات کهن دنبال می‌شود.

 انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از اول اردیبهشت ماه جاری مصادف با روز بزرگداشت سعدی، به مدت یک هفته، رویداد‌های مختلف و متنوعی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه سعدیه شیراز، دانشگاه علامه طباطبائی (ره)، موسسه فرهنگی اکو و سفارت هندوستان در ایران، در پاسداشت مقام فرهنگی، ادبی و حکمی این شاعر بلندآوازه ایرانی برگزار کرده است.

مهدی سربازی گزارش می دهد : 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقاء سلامت
  • نمایشگاه «در ستایش سعدی» به موزه خوشنویسی ایران می‌آید
  • واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی توماج صالحی
  • روسیه:مخالف استفاده از تحریم جهت مداخله در کشورهای آفریقایی هستیم
  • نشست «ارمغان سعدی» برگزار شد
  • آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • پلمب مطب غیر مجاز مداخله گر در زمینه پوست، مو و زیبایی در قم
  • فضای سبز و تقویت سلامت میکروبیوتای روده و پوست
  • وقتی معجزه خداوند، مداخله نظامی آمریکا را شکست داد