Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه پالایشگاه شیراز وجود دارد ولی ترس سرمایه‌گذار از عدم‌حمایت مسئولان سبب توقف این پروژه شده است. ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ استانها فارس نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، احداث پالایشگاه مدرن در شیراز که از سال‌ها پیش بر سرزبان‌ها افتاده است، احداث این پالایشگاه جدا از اشتغال‌زایی در تولید میعانات نیز تاثیر عمده‌ای دارد و می‌تواند یکی از شاخص‌های توسعه در کلانشهر شیراز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چندی پیش زمزمه‌هایی به گوش رسید مبنی بر اینکه سرمایه‌گذار نیز پای کار آمده اما به دلیل عدم‌حمایت مسئولان، تمایل خود را برای احداث پالایشگاه در شیراز از دست داده است. از طرفی گروهی از فعالان محیط‌زیست نیز به اصل ماجرا اعتراض دارند و احداث پالایشگاه در شیراز را با شرایط زیست محیطی مغایر می‌دانند.

ضرورت احداث پالایشگاه مدرن

به عقیده استاد دانشکده شیمی نفت و گاز دانشگاه شیراز، نوع بنزینی که در پالایشگاه شیراز تولید می‌شود یورو 5 نیست و به همین منظور مصرف این نوع بنزین در کلانشهر شیراز کاربردی ندارد، بنابراین در شهرهای کوچک فارس توزیع و استفاده می‌شود.

فریدون اسماعیل‌زاده احداث و جایگزینی پالایشگاه مدرن در شیراز را یک ضرورت می‌داند و می‌افزاید: با احداث یک پالایشگاه مدرن در استان نه تنها زمینه اشتغال بیش از 1200 جویای کار فراهم می‌شود، بلکه قادر خواهیم بود تولیدات میعانات خود را متنوع کنیم و افزایش دهیم.

مدیر طرح ایزو مراسیون نفت‌های سبک دانشگاه شیراز بیان می‌کند: با توجه به اینکه پالایشگاه فعلی شیراز از قدمت 42 ساله برخوردار و از تکنولوژی عقب مانده است، در شرایط فعلی وجود چنین پالایشگاهی برای محیط زیست زیان‌آور بوده و آسیب وارد می‌کند.

اسماعیل‌زاده می‌افزاید: مسئولان ارشد فارس باید از دولت بخواهند با تامین بودجه و ساخت یک پالایشگاه مدرن در شیراز موافقت کنند تا زمینه احداث آن فراهم شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا پالایشگاها در شهرها ساخته می‌شوند و هیچ گونه آسیبی به محیط‌زیست وارد نمی‌کنند، می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌هایی که در فارس وجود دارد ایجاد پالایشگاه مدرن نیاز امروز استان است بنابراین نمایندگان فارس و مسئولان باید برای تامین بودجه ساخت این چنین پالایشگاهی تمام تلاش خود را به کار ببندند.

وی اضافه می‌کند: برخی از مستندات نشان می‌دهد که مسئولان ارشد سازمان محیط زیست به صورت تلویحی با پروژه احداث پالایشگاه مدرن در شیراز موافقت داشته‌اند.

 این پژوهشگر دانشگاه شیراز می‌گوید: مدیران استان تفکرات جزیره‌ای خود را کار بگذارند و با استفاده از ظرفیت حداکثری جمیعت نمایندگان فارس موافقت مسئولان کشوری را برای احداث پالایشگاه کسب کنند تا فارس در مسیر رونق اقتصادی قرار گیرد.

عدم حمایت مسئولان استان فارس برای ساخت پالایشگاه مدرن

به گفته نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی وزیر نفت بر احداث یک پالایشگاه مدرن در شیراز نظر مساعد دارد، اما عدم‌حمایت و عدم پیگیری مسئولان استان فارس سبب توقف این پروژه شده است و بودجه آن در امور دیگری هزینه می‌شود.

علی اکبری با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل جدی استان فارس در بحث اجرای پروژه‌های ملی، عدم‌حمایت از سرمایه‌گذار است، می‌گوید: با اطلاعات موثقی که از اجرای این پروژه دارم، سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه پالایشگاه شیراز وجود دارد ولی ترس سرمایه‌گذار برای اجرای این پروژه عدم‌حمایت مسئولان است که این پروژه را موقتا متوقف کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون، سرمایه‌گذار داخلی مبلغی نیز برای اجرای این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است، می‌افزاید: ضروری است مسئولان ارشد فارس و دیگر نمایندگان استان از دولت بخواهند که این پروژه ملی هرچه سریع‌تر در شیراز اجرا شود و به بهره‌برداری برسد.

اکبری می‌گوید: با تفکراتی که همچنان در فارس وجود دارد، این استان از قافله توسعه عقب‌مانده است و هر روز مشکلات اشتغال در آن دوچندان می‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی معتقد است: در برهه‌ای از زمان شیطنت‌های رسانه‌ای موجب شد اطلاعات غیرواقعی از تاسیس این پالایشگاه انتشار داده شود و تشکل‌های مردم نهاد با در اختیار داشتن اطلاعات غیرواقعی نسبت به این موضوع متعرض شوند و این گونه اعلام کنند که مسئولان تلاش دارند محیط زیست را تخریب کنند.

تعویق افتادن زمان احداث پالایشگاه شیراز غیرمنطقی است

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین علت به تعویق افتادن احداث پالایشگاه شیراز را ارائه اطلاعات غیرواقعی از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کند و می‌گوید: این پروژه در زمان دوره قبلی نمایندگان شیراز و تصدی آقای نوذری در سمت وزارت نفت پیشنهاد و با مخالفت و فشارهای سیاسی برخی از مسئولان کشوری و نمایندگان مواجه شد، اما با تلاش نمایندگان استان احداث آن در برنامه توسعه پنجم قرار گرفت که سرانجام در دولت یازدهم کلنگ‌زنی شد.

جعفر قادری با بیان اینکه در زمان تصدی نمایندگان دور قبل به بهانه تحریم علیه ایران یکی از شرکت های سرمایه‌گذار خارجی متعلق به کشور مالزی عقب‌نشینی کرد و سهام آن به شرکت داخلی هولدینگ پارس واگذار شد، می‌افزاید: امروزه برحسب نیاز استان ضروروت دارد مسئولان و نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی برای ساخت و راه‌اندازی این پالایشگاه مدرن تلاش ویژه‌ای داشته باشند تا هرچه سریع‌تر این پروژه در شیراز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به تعویق افتادن زمان احداث پالایشگاه شیراز را غیرمنطقی می‌داند و می‌گوید: برخی از تشکل‌های مردمی به دلیل موضوعات زیست‌محیطی در مورد راه‌اندازی این پالایشگاه مخالفت نشان می‌دهند اما به صلاح نیست بدون داشتن اطلاعات علمی و نظر کارشناسی با این موضوع مخالفت کنند.

گزارش از محمد شبیری

انتهای پیام/ح

R41382/P1357/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۵۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود

در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران سه تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذارانی از کشور‌های روسیه و مغولستان به امضاء رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در حالی وارد دومین روز کاری خود شد که حضور سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در غرفه استان فارس قابل توجه بود، به طوری که در نخستین روز این رویداد حداقل سه تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذارانی از کشورهای روسیه و مغولستان به امضاء رسید.

تفاهم‌نامه‌های کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی، بسته‌بندی میوه و تولید گوشت با این دو کشور به امضاء رسید.

امروز نیز سرمایه‌گذارانی از کشور‌های افغانستان، پاکستان، چین، ایتالیا و اندونزی با حضور در غرفه استان فارس از ظرفیت‌های این استان در حوزه‌های صنعت، معدن، کشاورزی و تولیدات دانش‌بنیان آگاه شدند و چند تفاهم‌نامه همکاری در زمینه صادرات مواد غذایی، واردات و صادرات مواد اولیه تولید بیسکوئیت و همچنین نوشیدنی‌ها و گیاهان دارویی منعقد شد.

از دیگر کشور‌هایی که از غرفه استان فارس بازدید کردند می‌توان به سرمایه‌گذاران کشور‌های عراق، ترکیه، سنگاپور، پاکستان اشاره کرد.

در همین ارتباط حسن شیخ‌نیا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از حضور 32 هیات تجاری کشور‌های مختلف در غرفه استان فارس خبر داد و گفت: در جریان این دیدار‌ها و مذاکرات انجام شده 15 تفاهم نامه همکاری به امضاء رسید.

وی با بیان اینکه اگر این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد تبدیل شود ظرفیت قابل توجهی برای استان فارس ایجاد می‌شود، اظهار داشت: وزارت کشور دو زنجیره ارزش را برای استان فارسی مصوب کرده که شامل فولاد و گیاهان دارویی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس یکی دیگر از ظرفیت‌های قابل توجه استان فارس را در زمینه گندم عنوان کرد و گفت: فارس به عنوان دومین تولیدکننده گندم کشور ظرفیت‌های زیادی برای ایجاد زنجیره ارزش این محصول استراتژیک دارد.

شیخ نیا از افزایش برداشت گندم در سطح هکتار به دلیل استفاده از روش‌های علمی و فناورانه در تولید دانه و نهاده خبر داد و گفت: خوشبختانه در زمینه صرفه جویی در مصرف آب برای بخش زراعت اقدامات خوبی انجام شده به طوری که به ازاء هر هکتار کشت غرق آبی، 9 هکتار کشت به صورت آبیاری قطره‌ای انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود فارس به عنوان پایلوت مرکز تحقیقات گندم کشور معرفی شود، اظهار داشت: علاوه براین در زمینه تولید آرد و نان کامل و همچنین تولیدات پروتئینی به عنوان پایلوت کشور شناخته می‌شویم.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • رقابت چین و هند برای نفوذ به بخش انرژی سریلانکا
  • امضای ۱۸ تفاهم‌نامه بین استان فارس و هیئت‌های خارجی
  • نزدیک به ۷۰۰ همت برنامه سرمایه‌گذاری در استان فارس تعریف شده است
  • حضور سرمایه‌گذاران در غرفه استان فارس قابل توجه بود
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران در جویم فارس
  • ‌ ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در «جویم» فارس
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • استقبال و حمایت از سرمایه‌گذاران در لرستان