Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@18:15:50 GMT

سه کتاب استاد ادبیات ایران در استانبول رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۶۰۰۱

سه کتاب استاد ادبیات ایران در استانبول رونمایی شد

آنکارا- ایرنا- استاد دکتر محمدعلی موحد استاد ادبیات و مورخ برجسته ایرانی طی آیینی در شهر استانبول ترکیه مورد تجلیل قرار گرفت و سه کتاب این چهره نامدار ادبیات کشورمان در استانبول رونمایی شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، در این آیین، ترجمه کتاب‌های 'هیاهو بر سر هیچ' و 'شمس تبریزی' به زبان ترکی استانبولی و کتاب 'تصحیح مثنوی معنوی' از آثار ماندگاراستاد محمدعلی موحد در محل دانشگاه استانبول رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این آیین به همت وابستگی فرهنگی کنسولگری ایران در استانبول و با همکاری گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول و با حضور استاد محمدعلی موحد، پروفسور محمت آک رئیس دانشگاه استانبول، بختیار اسدزاده سرکنسول ایران در استانبول، دکتر حیاتی دولی رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه استانبول، دکتر مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب، دکتر نعمت یلدریم رئیس گروه زبان و ادبیان فارسی دانشگاه آتاتورک ارزروم، دکتر علی گوزل یوز رئیس گروه زبان های شرقی دانشگاه استانبول، دکتر تمیز ال رئیس گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه قونیه، دکتر ناجی توکماک استاد برجسته دانشگاه یدی تپه، عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و شماری از استادان و دانشجویان رشته زبان فارسی دانشگاههای استانبول، ارزروم، قونیه و یدی تپه برگزار شد.
محمود آک رئیس دانشگاه استانبول در این آیین، برگزاری این نشست را افتخاری برای دانشگاه استانبول دانست و گفت: آثار با ارزش مولانا از جمله مهمترین پیوندهای فرهنگی میان مرددم دو کشور ایران و ترکیه است.
وی حضور دکتر محمدعلی موحد را در دانشگاه استانبول فرصت تاریخی و مهم برای دانشجویان این دانشگاه در رشته های تاریخ، فرهنگ و ادبیات توصیف کرد.
علی گوزل یوز رئیس رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه استانبول و مترجم کتاب شمس تبریزی استاد موحد نیز با تشریح تاثیرات مهم اشعار و آثار مولانا در فرهنگ ایران، ترکیه و منطقه، با تقدیر از تلاشهای دکتر موحد برای جلوگیری از تحریف آثار مولانا گفت: تصحیح مثنوی معنوی از روی نسخه های معتبر صورت گرفته و قابل تقدیر است.
عبدالرضا راشد وابسته فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول هم گفت: شهرت مولانا از مرزهای جغرافیایی منطقه فراتر رفته و سخنان یک پروفسور دانشگاه سوربن فرانسه شاهد این واقعیت است.
وی اضافه کرد: این استاد دانشگاه می گوید که ادبیات فارسی بر چهار ستون اصلی فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا استوار شده است و فردوسی، سعدی و حافظ هم سنگ و همتایانی در سطح جهان دارند ولی در جهان هیچ چهره ای را نیافتم که بتوانم مولانا را به او تشبیه کنم.
وی در ادامه پیرامون شخصیت استاد موحد اضافه کرد: مولوی سرآمد شاعران فرهنگ اسلامی و دکتر موحد نیز سرآمد مولوی پژوهان قرن اخیر است.
استاد محمدعلی موحد نیز با تشریح دیدگاههای خود درباره مولانا و شمس تبریزی و قدردانی از مترجمان کتابهایش به زبان ترکی استانبول و همکاری های مسوولان دانشگاه استانبول گفت: شاید برای اولین بار در تاریخ است که همزمان سه کتاب یک نویسنده ایرانی در استانبول رونمایی می شود.
وی تصحیح مثنوی معنوی را به عنوان گام اول موج مولاناشناسی و مولانا پژوهشی ارزیابی کرد و از دست اندرکاران ترجمه و نشر کتابهابی خود قدردانی کرد.
مهدی فروزان مدیر عامل شهر کتاب نیز در این آیین آثار مولانا را از جمله آثار مهم ماندگار در ادبیات ایران ارزیابی کرد و گفت: با کشفهای جدید و افزایش دانش بشری نیاز به تصحیح آثار پیش می آید و تلاش دکتر موحد برای تصحیح مثنوی معنوی پس از یک صد سال از آخرین تصحیح آن بسیار باارزش است.
بختیار اسدزاده سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول نیز در این آیین، گردهمایی استادان زبان فارسی و ادبیات دو کشور و رونمایی همزمان ترجمه دو کتاب فارسی به ترکی استانبولی و تصحیح مثنوی معنوی در استانبول را یک رویداد تاریخی ارزیابی کرد.
در این مراسم ترجمه کتاب 'هیاهو برای هیچ' و کتاب 'شمس تبریزی' و کتاب 'تصحیح مثنوی معنوی' رو نمایی شد.
محمدعلی موحد مؤلف کتاب هیاهو بر سر هیچ سعی کرده است به دور از ستیزه‌جویی و غوغاگری، زمینه را برای رفع سوء‌تفاهم و رنجیدگی در میان دو طرف آماده کند و سوابق تاریخی خلیج فارس در معاهدات بین‌المللی ایران و انگلیس و با ارائه اسناد محرمانه هندوستان و انگلستان و بررسی دقیق حقوقی اسناد و زیر و بم مذاکرات، ادعاهای ارائه شده از سوی شیوخ را تشریح کند.
تصحیح 'مثنوی معنوی' نیز بر اساس 11 نسخه صورت گرفته که 8 تا 9 نسخه، نسخه‌هایی هستند که طی 30 سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده و موحد در این اثر، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده، دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است چرا که کلیه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز پس از آن روی داده است.
'شمس تبریزی' اثر دیگر این مورخ و پژوهشگر ایرانی است که در آن ابتدا به سابقهٔ فارسی دَری در آذربایجان، صوفیان آن سرزمین، اوضاع سیاسی آن دیار و حملهٔ مغولان به تبریز می‌پردازد و در ادامه نام و نشان شمس، تحولات روحی او و سیر زندگانی وی را بر‌رسی کرده و سپس بزرگان آن روزگار را معرفی می‌کند.
محمدعلی موحد، مورخ و پژوهشگر نامی در سال 1302 در شهر تبریز دیده به جهان گشود.
وی تحصیلات خود را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد و در سال 1338 موفق به اخذ مدرک دکترای حقوق خصوصی از این دانشگاه شد.
خاورم/1905

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ادبيات مولوي محمدعلي موحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۶۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی، منتشر و در هفته جاری عرضه خواهد شد.

در این شماره خیمه، ۵ رویداد مهم ماه فروردین ۱۴۰۳ تحلیل شده‌اند:
اول: تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه.
دوم: بررسی ماجرای مسجدسازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق.
سوم: بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌لاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر(ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه.
چهارم: روایتی از اشعار روضه های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی.
پنجم: برگزاری محفل صدهزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه ای.

همچنین پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است؛ این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴مداحی آشنا می کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده اند.

این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب نیز، به موضوعات زیر پرداخته شده است:
کتابی کاملا کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»
مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه های مترسک.»
کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی
یادداشت های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

کیانوش رضایی کد خبر: 1228613 برچسب‌ها مجله اجتماعی

دیگر خبرها

  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان استاد نمونه کشوری شد