Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@21:40:48 GMT

حرمت «حريم خصوصي» در قاموس رهبري

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۱۶۵۰۷

حرمت «حريم خصوصي» در قاموس رهبري

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- حفظ امنيت «حريم داخلي مردم و کشور» ضرورتي است که رهبر معظم انقلاب به شيوه ها و دفعات گوناگون از آن سخن رانده و در بيانات اخير تعرض به آن را «حرام شرعي» برشمرده اند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار دوشنبه بيستم فروردين ماه با جمعي از مديران و مسوولان کشور درباره حريم خصوصي افراد در ابعاد و عرصه هاي گوناگون از جمله پيام ‌رسان‌ها و شبکه ‌هاي اجتماعي داخلي تصريح داشتند «مسوولان بايد امنيت و حريم داخلي مردم و کشور را حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعرض به امنيت و حريم داخلي مردم حرام شرعي است و نبايد انجام شود.
ايشان از متصديان کار در دستگاه ‌هاي دولتي و قضايي خواستند تا «مراقبت کنند، حريم داخلي زندگي مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.»
بيان صريح ديدگاه رهبر انقلاب درباره حقوق و حريم خصوصي شهروندان و اعلان حکم شرعي نقض اين حريم انعکاس فراواني در رسانه ها و افواه عمومي يافت و استقبال و اظهارنظرهاي پرشماري را به دنبال آورد. اين در حالي است که رهبري پيش از اين بارها به بيان و در زمان هاي مختلف حقوق و حريم خصوصي افراد را محترم شمرده بودند.
رهبري به صورت ويژه در حکم چهاردهم شهريورماه 94 براي انتصاب اعضاي شوراي عالي فضاي مجازي و در بند ششم اين حکم «اهتمام ويژه به سالم‌ سازي و حفظ امنيت همه‌جانبه فضاي مجازي کشور و نيز حفظ حريم خصوصي آحاد جامعه و مقابله موثر با نفوذ و دست‌اندازي بيگانگان در اين عرصه را» از اعضاي شورا خواستار شدند.
حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار ميانه مرداد ماه 82 با کارگزاران نظام با بيان اينکه «اعتقاد ما به آزادي و تامين حقوق شهروندي در مسائل اجتماعي هم ريشه‌دار و داراي مبناي ديني است» نگاه سياسي و عقيدتي خود را به اين موضوع عيان ساختند.
ايشان حتي در عرصه هاي حساسي چون مبارزه با معضلات اساسي کشور، تامين حقوق و حريم شخصي افراد را اصلي انکارناپذير خوانده و در خطبه هاي نماز عيد فطر سال 80 (بيست و پنجم آذرماه) به‌ قوه‌ قضاييه‌ و مجريه‌ و مطبوعات‌ توصيه‌ کردند مراقب‌ باشند در مبارزه‌ با فساد ضمن‌ حفظ آبروي افراد به‌ کسي‌ ظلم‌ نشود.
رهبري همچنين در ديدار هفتم تيرماه سال 91 با رييس و مسوولان دستگاه قضا حفظ آبروي افراد را يکي از مسائل بسيار حساس و مهم برشمردند و خاطرنشان کردند «بخش قابل توجهي از اين موضوع (تعرض به آبروي افراد)، متاسفانه به فضاسازي‌ ها و شايعه‌سازي ‌هاي برخي مطبوعات و پايگاه‌هاي رايانه‌اي مربوط مي‌شود، اما قوه‌ قضاييه نبايد به هيچ وجه تحت تاثير اين جوسازي‌ها قرار گيرد.»
بخش قابل توجهي از حساسيت هاي رهبري در زمينه حريم خصوصي افراد را مي توان در لابلاي استفتائات ايشان شاهد بود و همچنان که اشاره شد اين حساسيت افزون بر بُعد سياسي، در چارچوب اعتقادي ايشان نيز بازتاب مي يابد چنانکه حضرت آيت الله خامنه اي در پاسخ به پرسشي در زمينه تجسّس در امور شخصي و غير شخصي مومنين و تخلفات کارمندان مي فرمايند «تجسس در کار ديگران و يا تحقيق دراعمال و رفتار کارمندان براي کشف اسرار آنان در خارج از حدود و ضوابط قانوني براي آن مأموران هم جايز نيست »
رهبري همچنين در جواب اين پرسش که آيا سخن گفتن از اسرار شخصي و امور خصوصي و سرّي در برابر مردم جايز است؟ تصريح مي دارند «کشف و بيان امور خصوصي و شخصي در برابر ديگران اگر به نحوي مربوط به افراد ديگر هم باشد و يا موجب ترتّب مفسده شود جايز نيست.»
جلوه ديگر اين نگاه را مي توان در اين فتواي رهبري دريافت که «ورود به حريم خصوصي اشخاص بدون اجازه، شرعاً جايز نيست، اگر چه عنوان تجسّس بر آن منطبق نباشد؛ و گرفتن فيلم و عکس و مانند آن به صورت مخفيانه شرعاً حرام و انتشار آن حرام دوم است.»
به اين ترتيب نگاه رهبري به حوزه خصوصي افراد را مي توان نگاهي دانست که بارها در بيانات و استفتائات ايشان نمود يافته و با بيانات اخير نيز حجيّت شرعي و سياسي را براي همگان مستحکم ساخته است.
پژوهشم**9279**1601**
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و پژوهش هاي خبري ايران و جهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌ معنوی و طبیعی کشور بر ضرورت بازنگری فنی حریم اثر تاریخی عمارت خسروآباد سنندج تاکید کرد و گفت: باید مطالعات لازم برای این محدوده در اسرع وقت انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، علیرضا ایزدی شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ ضمن بازدید از محدوده عمارت خسروآباد سنندج اظهار کرد: اجرای ضوابط اختصاصی حریم بناهای تاریخی یکی از نکات حائز اهمیت در حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی است.

وی افزود: باید حریم‌ها را با لحاظ اینکه مردم کمتر دچار آسیب شوند، اصلاح کنیم. مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث‌معنوی و طبیعی کشور با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌ویژه شهرداری سنندج در خصوص بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج، خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعمال اصلاحات و بازنگری، عرصه و حریم قانونی آثار حفظ شود. در این بازدید مقرر شد مشاور واجد شرایط و صلاحیت کار در بافت‌های تاریخی تعیین و موضوع در کوتاه‌ترین زمان انجام شود. به گزارش ایمنا، عمارت خسروآباد در سنندج که با شماره ۱۴۹۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بنایی واجد ارزش‌های معمارانه است که به دلیل باغ و بنا در کنار هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کد خبر 748550

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • توجه به حفظ حرمت خانواده اولویت اصلی پلیس در طرح نور است
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • فیلم| نمونه ای از حفظ حریم‌ خصوصی هنگام عبور قطار از مناطق مسکونی
  • وزیر علوم: وقتی آزادی در دانشگاه لگد مال می‌شود، به حرمت دانشگاه و دانشگاهیانمان در ایران می‌بالیم
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • اگر ساخت و ساز حریم تئاتر شهر خوابید به من خبر دهید!
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا