Web Analytics Made Easy - Statcounter

در ده سال اخیر بسکتبال در NBA دچار تغییرات محسوسی شده است. این تغییرات در چه زمینه‌هایی و با چه شدتی بازی را تغییر داده اند؟

اختصاصی طرفداری- ممفیس گریزلیز 130-117 دیترویت پیستونز؛ نتیحه پایانی دو تیم لاتری در واپسین روزهای فصل 18-2017 اتحادیه ملی بسکتبال. نتیجه ای که ده سال پیش یکی از پر امتیاز ترین بازی‌های فصل می‌بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بله! می‌توان آن را به بی انگیزه بودن تیم‌ها و ضعف دفاع هم نسبت داد ولی قطعاً این تمام داستان نیست. بازی تغییر کرده است.

در این مقاله به تغییراتی که لیگ در ده سال گذشته، در سمت پرطرفدار تر زمین، حمله، یا سمت کم زرق و برق تر آن، دفاع، تجربه کرده می‌پردازیم. تغییراتی که بسیاری از ما حس میکنیم ولی شاید نتوانیم همه آن‌ها را تشخیص دهیم. یکی از مشهود ترین نشانه‌های تغییرات در این بازه زمانی میانگین امتیاز‌های تیم‌ها است. این میانگین طی ده سال اخیر از 99.9 به 106.3 رسیده است.

سرعت بازی

سرعت بازی یکی از تغییرات اساسی بازی در ده سال گذشته بوده است. با استناد به basketball-refrence میانگین فاکتور pace که تعداد مالکیت‌های تیم‌ها در 48 دقیه را تخمین میزند، در فصل 08-2007 برای سی تیم لیگ 92.4 بوده. کمترین سرعت در فصل 18-2017 لیگ متعقل به ممفیس با 94.8 بوده. یعنی بیش از دو مالکیت بیشتر از میانگین لیگ در ده سال پیش. همچنین میانگین این عدد برای فصل جاری 97.3 بوده. یکی از دلایل افزایش امتیازها در بازی.

آمار تعداد مالکیت‌های تیم ها از 08-2007 تا 18-2017

همینطور که مشخص است از سال 12-2011 به طور مداودم این آمار افزایش یافته و سرعت بازی بیشتر شده است.

انتخاب شوت

تیم‌ها طی یک دهه گذشته توانسته اند با استفاده از آمار، نحوه‌ شوت زنی خود را بهینه تر کنند. آن‌ها به وضوح بیشتر به سمت شوت های سه امتیازی ذفته اند. اما نکته ای که توسط تمام تماشاگران تشخیص داده نمی‌شود بیشتر شدن تعدا د دو امتیازی‌های داخل منطقه رنگی و کمتر شدن شوت‌های دو امتیازی دور از سبد و midrange است.

آمار نسبت شوت سه امتیازی تیم ها به تمام اقدام ها از فصل 08-2007 تا18-2017

جدول بالا تغییرات درصد اقدام‌های سه امتیازی طی 10 سال اخیر را نشان می‌دهد. این عدد از22.2 در 08-2007 به 33.7 رسیده. بیش از 50 درصد رشد و هر فصل رکورد‌های جدیدی به کتاب رکورد‌ها در زمینه پرتاب سه امتیازی اضافه می‌شود و این در حالیست که دقت این پرتاب ها تغییر محسوسی نکرده است. در هر دو فصل بازیکنان به طور میانگین 36.2 پرتاب های خود را به ثمر رسانه اند ولی به علت افزایش نرخ پرتاب‌های سه امتیازی درصد موثر شوت تیم ها جهش قابل ملاحظه 2.4 درصدی داشته است. 

همچنین بازیکنان پست چهار و پنج نیز طی چند فصل اخیر بار بیشتری از شوت زنی تیم خود را ب دوش گرفته اند. سر آمد آنان را می‌توان دیمراکوس کازینز، "کت" و کریستاپس پورزینگیس دانست. در تاریخ لیگ 64 بار در فصول مختلف یک بیگ من حداقل 100 اقدام به سه امتیازی در طول یک فصل داشته که از این بین 14 بازیکن در فصل جاری به این لیست راه یافته اند و بیش از نیمی از آن‌ها در سه فصل اخیر این آمار را ثبت کرده اند. تنها دوازده بیگ من تا قبل از فصل 07-2008 در طول یک فصل بیش از 100 اقدام سه امتیازی داشتند.

 

در مقوله شوت‌های داخل منطقه رنگی، در این فصل 32465 شوت در منطقه رنگی زده شد در مقابل به 25911 برای فصل 08-2007.حدود 25 درصد بیشتر و همه این ها به بهینه تر شدن حمله تیم‌ها و متعاقباً بالاتر رفتن میزان امتیاز‌ها منجر شده است.

بیگ من‌ها

یکی از انقلاب‌های سال‌های اخیر در لیگ کارکرد بازیکنان پست چهار و پنج بوده است. آن‌ها از وظایفی محدود به بازی پست آپ و محدود به منطقه رنگی در حمله، به وظایفی مانند گارد‌ها رسیده اند. تا حدی که سنتر‌های سبک قدیمی هرچقدر هم با توانایی‌های بالا نمیتواندد در لیگ نقش اساسی بازی کنند. نمونه آن را در جلیل اوکفور، سنتر جوان بروکلین میبینیم که تا قبل انتقال به بروکلین در این فصل تقریباً برای سیکسرز بازی نکرد. و در سمت مقابل نیکولا یوکیچ برای دنور همه کار، اعم از شوت زدن، اسیست دادن (و چه اسیست هایی!)، دست به توپ شدن و همچنین ریباند کردن انجام داد. و حتی بازیکنانی مانند یانیس انتتکومپو ظهور کرده اند که پست مشخصی نمی‌شود به آن‌ها نسبت داد.

دفاع

بازی در دفاع نیز تحولات زیادی به خود دیده و اصلی ترین دلایل آن بدن آماده تر بازیکنان و همچنین توانمند تر شدن بازیکنان پست 4 و 5 است.
هر فصل تیم‌های بیشتری در دفاع دست به سویچ کردن در بازی پیک و رول میزنند و حتی در بعضی تیم ها تمام بازی‌های پیک و رول سویچ می‌شوند. این به دلیل توانمندی بازیکنان بیگ من در دفاع بازیکنان گارد است که افزایش چابکی و سرعت آن‌ها، در دفاع نیز به کمک آنان آمده. بسیاری از مواقع تیم‌هایی که از بازیکنان 4 و 5 مدرن بهره نمی‌برند بدون بازیکنان بلند قد خود، به شیوه اسمال بال بازی میکنند تا بتوانند پیک و رول ‌ها را بهتر سویچ کرده، دفاع موثر تری داشته باشند. 

به طور کلی بازی به سمتی پیش می‌رود که همه بازیکنان در زمین همه وظیفه ای به عهده بگیرند و همچنین سرعت بازی بیشتر شده و انتخاب شوت‌ها حساب شده تر و در آخر، شما حتماً نیاز به یک استف کری در تیم خود خواهید داشت.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۱۸۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی ذوب آهن در دومین دیدار مرحله نیمه پایانی لیگ برتر بسکتبال

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، در دومین دیدار مرحله نیمه پایانی بیست و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال مردان ایران امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت بین تیم‌های طبیعت تهران و ذوب آهن اصفهان برگزار شد. ذوب آهن اصفهان در این بازی با نتیجه ۶۸ بر ۶۴ موفق به برتری شد تا دو تیم در مجموع بازی‌های این مرحله ۱ – ۱ مساوی شوند.    آرن داوودی با ۸ امتیاز، ۲ ریباند، ۱۰ پاس گل و کارایی ۱۷ بهترین بازیکن این دیدار بود.   تیم‌های شهرداری گرگان و مهرام تهران نیز در مرحله نیمه نهایی لیگ برتر در حال رقابت هستند و سری این بازی‌ها ۲ به صفر به سود تیم شهرداری گرگان است. ­ باز‌های مرحله نیمه پایانی لیگ برتر بسکتبال به صورت ۳ برد از ۵ بازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • حضور توپکا و شاهان میاندورود در دور برگشت لیگ دسته دوم بسکتبال بانوان کشور
  • مهم‌ترین اخبار ورزشی ۱۱ اردیبهشت
  • امیدهای تیم بسکتبال شهرداری گرگان زنده می‌شود؟
  • لئو مسی مهمان ویژه NBA شد (عکس)
  • ابتدای سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • در آغاز سال دچار شوک بودجه‌ای شدیم/ والیبال و بسکتبال امید مدال نبودند
  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند
  • پیروزی ذوب آهن در دومین دیدار مرحله نیمه پایانی لیگ برتر بسکتبال
  • بسکتبال بالا و پایین دارد، اما برد خوبی داشتیم
  • آبرسانی سیار به ۲۵۷ روستای استان گلستان