Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@10:49:37 GMT

فرق اهل سنت، نگاه خاصی به مهدویت در تفاسیر خود دارند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۲۸۹۱

به گزارش ایکنا از قم، حجت‏‎الاسلام والمسلمین عبدی چاری 21 فروردین ماه در نشست علمی مهدویت محور مشترک ادیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پس از بررسی 300 تفسیر سنی و شیعه به 18 محور مرتبط به مهدویت در اعتقاد شیعه و سنی می رسیم.
وی افزود: در میان این 18 محور مباحثی چون ضرورت امام مهدی(عج) غیبت اعم از صغری و کبری، رجعت، انتظار، یاران مهدی و نشانه های ظهور وبررسی آثار و خواص سور از جمله مواردی است که تنها در تفاسیر شیعه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی بیان کرد: در بحث نشانه های ظهور یک نکاتی وجود ارد که به عنوان نشان های ظهور در تفاسیر اهل سنت نقل نشده است ولی در برخی تفاسیر به این مباحث می رسیم؛ یا مثلا در خصوص آثار قرائت و انس با سور قرآنی در فرقه شافعی به این بحث مشترک با شیعه می رسیم.
وی گفت: آنچه مشترک تفسیری و مهدوی بین شیعه و سنی است مباحثی است که از جمله آنها می توان به بحث انتظار اشاره کرد؛ البته آنچه در تفاسیر اهل سنت داریم کسی قائل به انتظار حضرت نیست و حتی آنها از آیه آخر سوره آل عمران نیز چنین بحثی ندارند ولی آنها قائل مهدی نوعی هستند و انتظار چنین مهدی را دارند ولی فضیلتی برای آن قائل نیستند.
عبدی چاری بیان کرد: بحث ویژگی های امام مهدی اعم از خاص و عام و وضعیت جهان قبل و بعد از ظهر و زمان استقرار حکومتدر امنیت کامل، بشارت و پیشگویی در زمینه امام مهدی(عج) در تفاسیر شافعی وجود دارد و بحث القاب و کنیه امام نیز جزو مشترکات فتسیری مهدوی است.
این محقق مهدوی بیان کرد: بحث یعجوج و معجوج در کتب تفسیری اهل سنت نیز بیان شده که آن را مرتبط به آخرالزمان می دانند؛ در خصوص حکومت جهانی امام و دین در آخرالزمان نیز مشترکاتی با اهل سنت داریم.
وی گفت: در این میان کمترین تفسیر مهدوی از سوی اباضیه و معتزله وجود دارد ولی شافعیه و حنفیه و حنبلیه دارای تفاسیری هستند که در آنها به بحث مهدویت اشاره شده است؛ زیدیه از فرقه های شیعه است که چنین تفاسیری دارد ولی گرایش آنها بیشتر به اهل سنت است ولی در اسماعیلی چنین مباحثیر با هدش نیستیم.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۲۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حجت الاسلام مهدی پورآرین معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد قزوین گفت: این نمایشگاه  با هدف تمرکز بر فعالیت‌های مهدوی در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگی و تبلیغی در طبقه همکف کتابخانه مرکزی دانشگاه برپا شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۸ غرفه با موضوعات خداشناسی، مکتب اهل بیت (ع)، شناخت واقعی امام زمان (عج)، تاریکی‌های عصر ظهور و فتنه‌های آخر زمان فعال است.

معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری گفت: این نمایشگاه می‌تواند با حضور استادان برجسته در حوزه مهدویت به استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های استان و دانش آموزان در حوزه‌های پژوهش، آموزش، فرهنگی و تبلیغی ارائه خدمات داشته باشد.

دیگر خبرها

  • معلمی از نگاه معارف اسلامی یک شغل نیست، بلکه یک مجاهدت است
  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • آئین گرامیداشت روز شوراها در گناوه برگزار شد
  • سیزتا مورودر ؛ خودرو خاصی که احتمالا نمی شناسید! (عکس)
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • برپایی نمایشگاه دائمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد