Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از فرصت سه ساله به شرکت ملی نفت برای انطباق فراورده‌های نفتی با استانداردها خبر داد و گفت: تا پایان سال، ۸۰ درصد تولید بنزین کشور یورو چهار می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- زهرا بهرامی: در دنیای امروز آلودگی‌های زیست‌محیطی به عنوان عامل اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های سرطانی معرفی شده و براساس تحقیقات انجام شده از سوی مرکز تحقیقات سرطان، بَنزِن ازجمله ترکیباتی است که در فهرست خطرناک‌ترین مواد سرطان‌زا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست ذرات با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون که بنزن و مواد آروماتیک هم در این گروه قرار می‌گیرند، از مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در کلانشهرها هستند.

از این رو سازمان حفاظت محیط زیست با هدف کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم، اصلاح سوخت توزیعی در کل کشور و توزیع سوخت استاندارد یورو چهار را در دستور کار خود قرار داده است.

بدون تردید بهبود کیفیت سوخت خودروها اعم از بنزین و گازوئیل در بهبود شرایط کیفی هوای کلانشهرها و در نتیجه سلامت ساکنان این شهرها نقش بسیار مهمی دارد.

با سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین جلسه این کمیسیون که برای بررسی آخرین وضعیت فراورده‌های نفتی در کشور صبح سه شنبه برگزار شده بود به گفتگو نشستیم و اسدالله قره خانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس گزارشاتی که به مجلس شورای اسلامی رسیده بود بنزین‌هایی که تحت عنوان یورو چهار در هشت کلانشهر کشور عرضه می‌شود از استاندارهای لازم به ویژه نسبت به سلفور موجود در آن‌ها برخوردار نیست.

وی افزود: همین گزارشات باعث شد کمیسیون انرژی مجلس از مدیرعامل پخش و پالایش، محیط‌زیست، سازمان بازرسی کل کشور، سازمان ملی استاندارد و مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی ابعاد این موضوع دعوت کند.

عمده گزارش‌ها مثبت بود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با یادآوری این‌که این جلسه روز سه شنبه هفته جاری (۲۱ فروردین) برگزار و گزارش وضعیت فراورده‌های نفتی از سال ۹۳ به بعد به این کمیسیون ارائه شد، بیان کرد: آن‌چه کمیسیون تقاضا کرده بود بررسی وضعیت بنزین وراداتی و هم تولیدات داخل کشور بود که عمده گزارش‌های ارائه شده در این دو حوزه مثبت بود.

وی با بیان این‌که در گذشته ایرادها و اشکال‌هایی وجود داشته و حالا رو به بهبودی است، گفت: مقدار سلفور موجود در گازوئیل به مراتب بیشتر بوده و در بعضی از شهرها سه تا چهار هزار پی پی ام هم گزارش شده اما در بعضی دیگر از شهرها زیر ۵۰۰ پی پی ام بوده است.

همه فراورده‌های بنزینی اعم از بنزین، نفت کوره، نفت گاز و هواپیما باید با استانداردهای ملی استاندار منطبق باشد وگرنه از عرضه آن‌ها جلوگیری می‌شودنماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه در بنزین، آلاینده‌های آن اعم از بَنزِن، آروماتیک و سلفور در معدل (میانگین) به یک طریق استانداردهای یورو چهار را تأمین می‌کند اما تولیدات ستاره خلیج فارس از استانداردهای بالاتری برخوردار بوده و یورو پنج است.

وی با تأیید این‌که بعضی از بنزین‌های مصرفی در برخی از زمان‌ها مشکل داشتند، اضافه کرد: در بنزین وارداتی هم در بعضی از عناصر انحراف وجود داشت و حدود نیم درصد بود اما بنزین‌هایی که از استانداردها خارج بود، مرجوع شده بودند.

قره خانی یادآور شد: قانون هوای پاک در مردادماه سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای اجرا به شرکت ملی نفت ابلاغ شده و اجرای آن برای ما بسیار حائز اهمیت است.

وی با یادآوری این‌که یک فرصت سه ساله برای شرکت ملی نفت قائل شده اند، تصریح کرد: بعد از سه سال همه فراورده‌های بنزینی اعم از بنزین، نفت کوره، نفت گاز و هواپیما باید با استانداردهای ملی استاندار منطبق باشد وگرنه از عرضه آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خوشبختانه در بنزین قدم‌های مثبتی برداشته شده است، گفت: تا پایان امسال ۸۰ درصد بنزین‌های تولیدی کشور یورو چهار و تولید ستاره خلیج فارس که ۳۵ میلیون لیتر می‌تواند تولید کند، یورو پنج خواهد بود.

۱۰۰ درصد مصرف بنزین و گازوئیل کشور یورو ۴ می‌شود

وی با بیان این‌که در مورد گازوئیل هم کارهایی انجام شده، افزود: تا پایان سال ۷۰ درصد گازوئیل هم یورو چهار می‌شود و به نوعی ۱۰۰ درصد مصرف داخلی یورو چهار می‌شود.

وی ادامه داد: این حرکت آغاز شده و در جلسه دیروز تأکید شد بر این‌که حتما گزارش این موضوع به کمیسیون انرژی ارائه شود و دستگاه‌های ناظر هم نتیجه نظارت را به این کمیسیون اعلام کنند.

قره خانی متذکر شد: این موضوع (منطبق کردن سوخت با استانداردهای یورو چهار) پایان راه نیست و معنای آن این نیست که دیگر آلودگی نخواهیم داشت چرا که تعداد خودروها هر ساله افزایش می‌یابد و سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو به ناوگان افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: چنانچه این تراکم وجود داشته و کیفیت و احتراق خودروها نامناسب باشد ما هر اندازه سوخت مناسب و منطبق با استانداردها را داخل خودرو بریزیم بازهم گازکربنیک و عناصر آلاینده خارج شده بسیار بالا خواهد بود.

به سراغ خودروسازها می‌رویم

وی با تأکید بر این‌که پس از این‌که سوخت را به استانداردهای لازم رساندیم حتما به سراغ خودروسازها می‌رویم، بیان کرد: به سازمان استاندارد توصیه شده که کارخانه‌های خودورسازی را مکلف کند در این بخش قدم‌های اساسی بردارند.

در بنزین وارداتی در بعضی از عناصر انحراف وجود داشت و حدود نیم درصد بود اما بنزین‌هایی که از استانداردها خارج بود، مرجوع شده بودندقره خانی تصریح کرد: به آن‌ها اعلام کرده‌ایم در جلسه دیگری گزارشی از کارخانه‌های خودروسازی آماده کنند که چه تعداد خودرو با عمر طولانی و خارج از استاندارد دیزلی و بنزینی داریم و وضعیت خودروهای نو و جدید چگونه است.

وی با بیان این‌که تلاش داریم این جلسه را در نیمه نخست سال برگزار کنیم، تأکید کرد: کاهش آلودگی ناشی از احتراق بنزین در کلانشهرها و شهرهای متوسط را باید در دستور کار قرار دهیم و به زودی جلسه‌ای با خودرو سازها برای تحقق این هدف (کاهش آلودگی ناشی از احتراق) خواهیم داشت.

وی از افزایش میزان تولید بنزین در کشور خبر داد و گفت: نیمه دوم اردیبهشت فاز دوم ستاره خلیج فارس بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون لیتر بر تولید بنزین کشور افزوده می‌شود و هم در کمیت و هم در کیفیت موثر است چرا که این تولیدات یورو پنج بوده و می‌تواند در کاهش آلودگی اثرگذار باشد.

قره خانی با بیان این‌که در حال حاضر در تأمین بنزین کشور مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: ایام پیک مصرف در نوروز به پایان رسیده و از سوی دیگر تولید بنزین داخلی افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد برنامه جدیدی برای افزایش واردات بنزین نداشته باشیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۴۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود

مبصر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سالانه ۲ میلیون تن بذر برای ۱۶ میلیون هکتار اراضی زراعی کشور مورد استفاده قرار می گیزد که به طور متوسط ۶۰۰ هزارتن از این میزان بذر گواهی شده است.

به گفته او، با توجه به آنکه گسترده ترین محصول کشاورزی گندم است، بذرهای گواهی شده عمدتا مربوط به گندم است.

مبصر با بیان اینکه از مجموع ۶۰۰ هزارتن بذرگواهی شده ۳۰ گروه محصول اعم از غلات، گیاهان صنعتی و محصولات سبزی و صیفی را شامل می شود، افزود: حجم بذرهای گواهی شده وارداتی ۵ تا ۷ هزارتن است که براین اساس یک درصد بذر وارداتی و ۹۹ درصد تولید داخل است.

معاون تحقیقات موسسه ثبت و گواهی بذر ادامه داد: بذر گواهی شده به تنهایی می تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد منجر به افزایش عملکرد شود که در صورت استفاده از ارقام ژنتیک ۲۰ تا ۲۵ درصد منجر به افزایش تولید می شود که در صورت استفاده اط ارقام اصلاح شده جدید از نظر کیفی وضعیت بهتری خواهیم داشت به طوریکه تا ۵۰ درصد می توان شاهد افزایش عملکرد در اراضی بود.

او از رشد ۳ برابری عملکرد بذر گندم با بذرگواهی شده تولید خبر داد و گفت: با استفاده از بذر گواهی شده رکورد تولید در هکتار ۱۲ تن و ۸۰۰ کیلوست، درحالیکه متوسط کشور ۴ تن است که بخشی از این اختلاف بدلیل استفاده از بذرگواهی شده و بخشی مربوط به بحث تغدیه و خاک ورزی است.

مبصر گفت: با توجه به اقلیم کشور و کمبود منابع آب های زیرزمینی، استفاده از ارقام بذر اصلاح شده مبنای افزایش بهره وری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • واردات بنزین روسیه از بلاروس افزایش یافت
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود
  • افزایش ۳۰ و ۱۶ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵
  • آغاز عملیات پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و راه‌اندازی ۲ پروژه پالایشی در ۱۴۰۳/ افزایش ۷ درصدی تولید بنزین در سالی که گذشت
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود
  • اعلام رسمی تعداد خودرو‌های وارداتی در ۱۴۰۲/ خروج بیش از ۳ میلیارد دلار از کشور برای واردات موبایل/ چینی‌ها در ۱۴۰۲ بیشترین ورود سرمایه به ایران را داشتند/ الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس