Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»، اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان درباره شبهه مطرح شده در خصوص عملکرد این شورا راجع به طرح‌های ضد فسادی، توضیحاتی به شرح زیر ارائه کرد:

اخیراً در رسانه‌ها راجع به یک طرح احتمالی، مسائلی از سوی برخی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مطرح شده است. متعاقب آن و به نقل از یکی از نمایندگان از مخالفت شورای نگهبان با طرح‌های ضد فسادی که در مجلس تصویب می‌شود خبر داده شده که نشان از بی‌اطلاعی این نماینده از روند بررسی مصوبات در این شورا می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خصوص این خبر توجه به چند نکته ضروری است:

۱- شورای نگهبان به عنوان نهاد پاسدار قانون اساسی و موازین شرع به حکم قانون اساسی «مبارزه با کلیه‌ مظاهر فساد» (بند ۱ اصل سوم) را وظیفه‌ی حکومت دانسته و مصوباتی که در راستای این هدف مقدس تصویب شوند را به شرط عدم مغایرت با سایر اصول قانون اساسی و موازین شرع، مورد تأیید قرار داده است و پس از این نیز انشاءالله همین‌گونه خواهد بود.

۲- ملاک و معیار شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی قانون اساسی و موازین شرع است. لذا در صورتی که مصوبات مجلس را مغایر اصول قانون اساسی و یا موازین شرع تشخیص ندهد، عدم مغایرت مصوبه را اعلام کرده و مصوبه تبدیل به قانون می‌شود.

۳- شورای نگهبان با توجه به صلاحیت‌های قانونی خود صرفاً بعد از تصویب مصوبه در مجلس شورای اسلامی در خصوص آن اعلام‌نظر می‌نماید و پیش از تصویب مجلس در خصوص هیچ مصوبه‌ای اظهارنظر نمی‌کند.

۴- به موجب اصل ۴۹ قانون اساسی «دولت موظف است ثروت‌های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش زمین‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیر مشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او به بیت‌المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و ثبوت شرعی به‌وسیله دولت اجرا شود.» بر این اساس مجلس می‌تواند با لحاظ این اصل و سایر اصول قانون اساسی اقدام به تصویب قانون نماید و در صورتی که مصوبه مجلس مغایر قانون اساسی و موازین شرع نباشد با ایراد شورای نگهبان مواجه نخواهد شد.

در پایان توجه به این‌ نکته ضروری است که نهاد شورای نگهبان در راستای پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران و قانون اساسی جمهوری اسلامی به‌ ویژه نیل به عدالت در همه‌ی حوزه‌ها و مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، آمادگی خود را برای تحقق این اهداف عالیه در چارچوب موازین اسلامی و قانون اساسی اعلام می‌دارد و از تصویب هر مصوبه‌ای در این راستا در حیطه‌ی صلاحیت‌های مجلس شورای اسلامی استقبال می‌کند.

منبع: نماینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۴۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهر را عملیاتی کند

مهدی چمران ۱۳ اردیبهشت ماه در جلسه فوق العاده یکصدوشصت و پنجم شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار کرد: شورای های اسلامی نهادی هستند که ۱۸ سال دیرتر از موعد مقرر شروع به کار کردند و اکنون نیز این عقب ماندگی همچنان جبران نشده است. وی تصریح کرد: تعدادی از افرادی که به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابند از شورای اسلامی شهرها به این مرحله می‌رسند و انتظار داریم که در مسیر خود چالش‌های شورای شهرها را فراموش نکنند. وی تاکید کرد در مجلسی که گذشت، قانون درآمد پایدار برای شهرداری‌ها مصوب شد که موضوع خوبی بود اما مشکلاتی دارد که باید برطرف شود. چمران اظهار کرد: قانون مدیریت یکپارچه شهری یکی از اساسی‌ترین مشکل شوراهای اسلامی شهرها در کل کشور است و امیدواریم با مشارکت و پشتیبانی مجلس، اجرایی شود. به گفته وی این قانون تا حدی به مراحل اجرایی نزدیک شده اما همچنان عملیاتی نیست و به پشتیبانی مجلس نیاز دارد. رئيس شوراي اسلامي كلانشهر تهران و رئيس مجمع مشورتي شوراي اسلامي كلانشهرها و مراكز استان ها گفت: ریاست مجلس شورای اسلامی از آنجایی که خودش شهردار تهران بوده در این خصوص تلاش‌های زیادی را انجام داده است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را با کمک دوستان به نتیجه برسانیم. جمشید عین بیگی رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیست در این جلسه، مهدی چمران را چهره ماندگار ملی معرفی کرد و به همراه سایر اعضای شورای شهر به نمایندگی از مردم مرکز استان با اهدای دسته گل از وی تقدیر کرد./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز :کلانشهر اهواز امینی شهردار را نمی‌خواهد | کسی ندای هل من ناصرا ینصرنی اهواز را نمی شنود
  • انتقاد عضو حزب اعتدال و توسعه از شورای نگهبان
  • آخرین خبر از پاسکاری برنامه هفتم توسعه میان مجلس و شورای نگهبان /تکلیف بودجه ۱۴۰۳ در این مجلس روشن می شود؟
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان درباره ارائه مستندات ردصلاحیت
  • نامه سوم روحانی به شورای نگهبان
  • روحانی باز هم به شورای نگهبان نامه نوشت
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهر را عملیاتی کند