اولین میزگرد بررسی ۴۰ سال ادبیات داستانی انقلاب در موزه انقلاب اسلامی برگزار شد
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۴۹۸۳
خبرگزاری شبستان:اولین میزگرد بررسی ۴۰ سال ادبیات داستانی انقلاب اسلامی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی در نشست «چهل شاهد» اظهار داشت: انقلاب مقولهای پویا و در حال حرکت است. آنچه در بهمن ۵۷اتفاق افتاد یک انقلاب سیاسی بود چرا که ما هنوز در مقولههای مختلف از جمله مقوله اقتصادی در حال انقلاب هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: طیفی از نویسندگان به مقوله ادبیات نگاه مضمونی دارند. یعنی انقلابی بودن به متن ادبیات نفوذ کرده است با این تقسیم بندی تعدادی از نویسندگان از دایره نویسندگان ادبیات انقلاب خروج پیدا خواهند کرد.
مهدی قزلی در ادامه این نشست بیان کرد: انقلاب پیش از ۲۲بهمن شروع شده بود. شعارها، روش، رهبر و اتفاقاتی که انقلاب داشت نتیجه اسلامی بودن آن بود؛ انقلاب جسم و روحی دارد. چپها، مجاهدین و مسلحین جز انقلاب حساب میشوند پس اگر این قشر نیز ادبیاتی نوشته باشند جزو ادبیات انقلاب محسوب میشوند.
وی گفت: طبیعتاً باید از بُعد روحی با انقلاب روبرو شویم پس با این حساب ما قبل از انقلاب نویسنده انقلاب نداشتهایم و هر چه داشتیم بعد از ورود امام خمینی(ره) وارد کشور شد.
این نویسنده و منتقد ادبیات عنوان کرد: روح حاکم انقلاب نویسندگانش را بعد از خود آورد. همه میدانیم بروز انقلاب متعلق به سال ۵۶و بعد از آن است. پیش از سال ۵۶به این حرکتها جزیرههای بی ثبات میگفتند.
قاسمعلی فراست در ادامه این نشست درباره تعریف و ویژگیهای ادبیات انقلاب گفت: ادبیات انقلاب اسلامی در ابتدا بنا بر مقتضیات زمانی و شرایط اجتماعی ادبیاتی مملو از شعارزدگی بود. یکی از ویژگیهای ادبیات در آن سالها برخوردهایی با این شعار زدگی ها بود، لذا در آن ادبیات ما به دنبال ادبیات قدرتمند نیستیم.
وی گفت: برخی از کتابهای آن دوره ۱۰۰هزار تیراژ داشتند در حالیکه ادبیات قدرتمندی نبودند. اولین ویژگی انقلاب کمتر توجه داشتن به تکنیک و تمرکز بر شعار است. اکثر نویسندگانی که در این مقطع به میدان آمدند جوان بودند چراکه نویسندگان پیشکسوت عقب کشیده بودند.
این نویسنده و منتقد افزود: نویسندگان حرفهای و پیشکسوت برای انقلاب ننوشتند و گروهی نیز به مخالفت انقلاب نوشتند به خاطر همین امر بود که نویسندگان جوان به میدان آمدند.
فراست بیان کرد: ما در بحث رمان انقلاب غنی نیستیم چون پس از انقلاب ناگهان با جنگ روبرو شدیم. برخی از ادبیات ما یادداشت نگاری و لحظهنگاری است که این یکی از ویژگیهای ادبیات ما است.
شاکری در ادامه گفت: شعارگویی که خیلی مطرح میشود گفتهای است که از پایگاه جبهه روشنفکری برای تضعیف ادبیات انقلاب اسلامی بیرون آمد، در حالی که شعار وصف روایت است نه وصف ایدئولوژی.
پایان پیام/35
منبع: شبستان
کلیدواژه: ارز مجلس دولت ستوان یکم پاسدار مرتضی بصیری پور حمایت از کالای ایرانی روز ملی فناوری هسته ای دلار آیت الله مکارم شیرازی آذربایجان غربی شعار سال ۹۷ موزه انقلاب اسلامی ادبیات انقلاب اسلامی نقد کلیدواژگان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۴۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ | واکنش تهیه کننده نون خ | او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است و برای ...
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کد خبر 849428 منبع: تسنیم برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما