Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-06@20:52:25 GMT

جنگل های کردستان بی صدا می میرند - عبدالله رحمانی*

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۵۱۱۴

جنگل های کردستان بی صدا می میرند - عبدالله رحمانی*

از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی هستند در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جنگل های این استان که بخشی از جنگل‏های غرب کشور را تشکیل می‏دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است و بعد از جنگل‏های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
در جنگل های کردستان انواع درختان از جمله بلوط، مازو، گلابی، زبان ‏گنجشک(ون)، گردو، سیب وحشی، پسته وحشی، زالزالک، آلبالو، ازگیل، بادام تلخ، داغداغان، نارون، افرا و بید وحشی رشد کرده است.
خشکسالی، فعالیت های معدنی، راهسازی و آتش سوزی در جنگل ها، بیماری و حمله آفت ها به درختان جنگلی و قطع درختان به منظور تهیه زغال و توسعه زمین های زراعی همه دست به دست هم دادند تا کمربند سبز و مهم جنگل ها هر روز باریک و باریک تر شود.
برخی از این عوامل تخریب مانند خشکسالی در اختیار ما نیست اما برخی دیگر مانند فعالیت های معدنی به صورت مستقیم از دخالت ما در طبیعت ایجاد می شود و بعضی از عوامل مانند بیماری ها و آفت قابلیت پیشگیری و کنترل دارد.
در استان کردستان 387 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که از این تعداد 134 واحد فعال، 243 واحد غیرفعال و 10 واحد در حال تجهیز است که بخشی از این معادن در مناطق جنگی استان قرار دارند.
بخشی از مراحل اخذ مجوز این معادن باید از کانال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست استان بگذرد و سپس به مرحله راه اندازی کارگاهی برسد.
طبق ماده های 17 و 24 قانون معادن، 12 درصد از درآمدهای معادن به منابع طبیعی اختصاص دارد و باید برای احیا و بازسازی جنگل ها و مراتع حاشیه معادن متروکه هزینه شود.
این عملیات احیا شامل عملیات جنگل کاری، توسعه فضای سبز و احداث سنگ چین، سازه سنگی گابیونی و دیوار حائل حفاظتی است که می تواند تا حدودی زیان های وارده به طبیعت را جبران کند.
ایجاد راه های ارتباطی شهری و روستایی و خطوط انتقال آب، گاز و برق نیز با عبور از جنگل ها می تواند زیان های جبران ناپذیری به جنگل وارد کند.
لاروهای پروانه خوار بلوط در اوایل فصل بهار، وارد جوانه های تازه باز شده بلوط می شود و تغذیه خود را شروع می کنند و در همین حال لاروها نیز تغذیه خود را با خوردن برگ های باز شده، کامل می کنند که ادامه این روند درختان را در اواخر بهار کاملاً عاری از برگ می کند.
از بین رفتن برگ های درخت در فصل رویش باعث می شود تا درخت وسیله تولید را از دست داده، میزان فتوسنتز تقلیل یافته و در نتیجه از میزان رویش قطری و ارتفاع آن کاسته شود.
ادامه این وضعیت در چند سال متوالی می تواند به کاهش تولید چوب منتهی شده و جنگل را به سمت نابودی سوق دهد.
تغییر اقلیم، تخریب منابع طبیعی (جنگل و مرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغییر کاربری های غیرمجاز از عوامل گسترش این آفت است.
این آفت سال گذشته در بخشی از جنگل های کردستان به حالت بحرانی درآمد و مبارزه مکانیکی(قطع سرشاخه ها) و استفاده از تله های فرمونی در برخی مناطق جنگلی انجام شد و با انجام عملیات های مختلف این آفت از حالت بحران خارج شد.
حضور این حشره تاکنون علاوه بر کردستان در جنگل های بلوط زاگرس در استان های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و چهارمحال و بختیاری نیز گزارش شده است.
هر چند طبق اعلام منابع طبیعی کردستان هیچ گونه مجوز اخذ تهیه زغال صادر نشده اما گزارش هایی در مورد تهیه زغال از درختان جنگلی به صورت قاچاق وجود دارد.
در برخی مناطق جنگلی روستاییان برای پخت و پز و حتی گرم کردن محیط خانه از درختان جنگلی استفاده می کنند که با گازرسانی به روستاهای جنگلی و کوهستانی تا حدودی این امر کاهش پیدا کرده است.
مناطق غربی استان کردستان به نسبت مناطق شرقی دارای بارش باران و آب بیشتری هستند و به همان نسبت از کمبود زمین های زراعی و مستعد کشاورزی رنج می برند.
برخی کشاورزان برای افزایش سطح زیر کشت خود با تخریب جنگل ها و حتی با آتش سوزی های عمدی سعی می کنند درختان جنگلی را تخریب کنند.
بدون شک حفاظت و حراست از جنگل های استان، تنها از عهده یگان حفاظت منابع طبیعی و تشکیل پرونده تخریب و تصرف جنگل در دادگاه ها انجام نمی شود.
همانگونه که همگان از منافع جنگل از هوای پاک گرفته تا دیگر بهره های جنگل استفاده می کنیم، باید برای حفاظت و حراست از این منابع گرانبها و انتقال این ثروت خدادادی به نسل های آینده احساس مسئولیت کنیم.
*خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال جنگل چهارمحال و بختیاری زمین کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۵۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی کردیم: ابهامات حکم جنجالی عبدالله!

به گزارش "ورزش سه"، سازمان لیگ فوتبال عصر امروز در خبری عجیب اعلام کرد که عبدالله ویسی سرمربی فولاد خوزستان به دلیل مصاحبه‌ای که بعد از بازی با آلومینیوم اراک انجام داد، مبلغ 2 میلیارد تومان جریمه نقدی شده است!

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که سازمان لیگ هفته گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در صورت انجام مصاحبه از طرف فعالان در تیم‌های مختلف و درباره موضوعات غیرمرتبط با فوتبال آنها با محکومیت‌های سنگین مواجه می‌شوند. چنین تصمیمی در هیئت‌رییسه سازمان لیگ مصوب شد و بعد از آن به اطلاع رسانه‌ها رسید.

مساله اصلی اما این است که سازمان لیگ در صورت مشاهده تخلفی از سوی مربیان و مدیران و بازیکنان شاغل در باشگاه‌ها ، باید این اتفاق را به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گزارش کند و آنها در خصوص تخلف رخ داده، تصمیم بگیرند و حکم بدهند.

در ماجرای حکم عجیبی که برای عبدالله ویسی سرمربی فولاد صادر شده اما قانون رعایت نشده است؛ سازمان لیگ در شرایطی روی خروجی سایت رسمی خود خبر از جریمه دو میلیارد تومانی عبدالله ویسی داده که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هیچ اطلاعاتی از این ماجرا نداشته و گواهی این ماجرا هم عدم اطلاع‌رسانی در این خصوص روی سایت فدراسیون فوتبال است.

این در حالی است که کمیته انضباطی ساعتی بعد از مصاحبه عبدالله ویسی با انتشار خبری این سرمربی را دعوت کرد تا درباره گفته‌های خود پاسخگو باشد. با توجه به فشردگی مسابقات لیگ برتر هم حضور ویسی در جلسه انضباطی این کمیته به بعد از بازی‌های هفته بیست و پنجم لیگ برتر موکول شد.

یکی از اعضای کمیته انضباطی در این خصوص به خبرنگار ما اعلام کرد که پرونده عبدالله ویسی در این کمیته مفتوح است و هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. از طرف اعضای کمیته انضباطی از ماجرای جریمه دو میلیارد تومانی که توسط سازمان لیگ ابلاغ شده بی‌اطلاع هستند! حتی قرار است ویسی بعد از دیدار فولاد مقابل تراکتور به کمیته انضباطی برود و در خصوص اظهاراتش پاسخگو باشد.

از طرف دیگر صدور حکم تنبیهی برای افراد شاغل در فوتبال فقط توسط یه رکن قضایی فدراسیون فوتبال امکان‌پذیر است؛ کمیته‌های انضباطی، اخلاق و استیناف سه رکن قضایی فدراسیون هستند که تنها نهادهای تصمیم‌گیر و صادر کننده احکام در صورت مشاهده تخلف هستند. پس به عبارت بهتر می‌توان گفت که سازمان لیگ با وجود مصوبه هیئت‌رییسه این سازمان در خصوص برخورد با مصاحبه‌ها و بیانیه‌ها از نظر قانونی نمی‌توانسته حکم صادر کند و همین مساله هم باعث دلخوری مسئولان کمیته انضباطی شده است.

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی پیرامون سنگین‌ترین جریمه نقدی تاریخ فوتبال ایران برای عبدالله ویسی رخ می‌دهد. بی‌شک حضور ویسی در جلسه کمیته انضباطی که چند روز دیگر برگزار می‌شود، خیلی از موضوعات را روشن خواهد کرد و به نظر می‌رسد خیلی زود شاهد صدور حکم واقعی از سوی یک رکن قضایی درباره سرمربی فولاد باشیم.

دیگر خبرها

  • رییس جدید اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مشهد معارفه شد
  • پیگیری مطالبه اهالی بخش ناغان از نابودی درختان بلوط بر اثر آفت برگ خوار
  • کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • هیچگونه قطع درختان جنگلی در فندقلو اتفاق نیفتاده است
  • مورد عجیب عبدالله
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان گیلاس در جنگل فندقلو اهر + فیلم
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • بررسی کردیم: ابهامات حکم جنجالی عبدالله!
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • شیرجه در سرسبزی طبیعت با سفر به این مکان‌ها