Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال تحصیلی آینده ( 97-98 )، بر اساس برنامه استقرار نظام آموزشی 6-3-3 در آموزش و پرورش، مقطع پیش دانشگاهی حذف و به جای آن پایه ابتدایی 6 ساله ، متوسطه اول 3 ساله و متوسطه دوم با استقرار پایه دوازدهم سه ساله خواهد شد.
همچنین در سطح هنرستان فنی و حرفه ای و کار دانش هم پایه دوازدهم مستقر شده و به سه سال متوسطه تبدیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس برنامه ششم توسعه و تاکید رئیس جمهور، باید 50 درصد دانش آموزان ما به حوزه فنی و حرفه ای و کار و دانش هدایت شوند.
برای هدایت این میزان دانش آموز به هنرستان ها و با توجه به استقرار پایه دوازدهم در مقطع متوسطه ، تجهیز مدارس و افزایش فضای آموزشی اصلی ترین چالش پیش روست.
**تنها یک چهارم هنرستان های مازندران استانداردهای نظام آموزشی جدید را دارند
معاون آموزش متوسطه مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت 342 هنرستان در سطح استان، افزود: فقط حدود 25 درصد از این تعداد استانداردسازی شده و یا قابلیت استاندارد سازی برای تجهیز امکانات بر اساس نظام آموزشی جدید را دارند.
اسفندیار نظری مهمترین دغدغه ها در استقرار نظام آموزش متوسطه جدید در هنرستان های فنی حرفه ای و کار و دانش را کمبود منابع مالی، تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی ، تجهیزات کلاس درس مانند میز و صندلی ، کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی عنوان کرد.
وی تاکید کرد : در بحث نیروی انسانی برای جذب نیرو از طریق آزمون ، استمرار بخشی نیروهای بازنشسته ، فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و استفاده از نیروهای حق التدریس برنامه ریزی شده است که پیش بینی می شود در این حوزه با مشکلی روبرو نشویم.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت : هم اکنون اکثر هنرستان های ما با ساختار دبیرستانی ساخته شده اند و طراحی آن بر مبنای استقرار هنرستان نبوده است.
** اعتبار حدود 30 میلیارد ریالی دولت برای تجهیز هنرستان های مازندران
معاون آموزش متوسطه مازندران اعلام کرد: تاکنون 29 میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای تجهیز مدارس استان در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد : بیش از 18 میلیارد و 500 میلیون ریال از این مبلغ اعتبار ملی است که به صورت کامل تحقق یافت و اکنون در حال خرید تجهیزات هستیم.
نظری همچنین اظهار کرد که از 10 میلیارد ریال اعتبار استانی برای تجهیز و فراهم کردن امکانات هنرستان ها ، تاکنون 50 درصد محقق شده است .
معاون آموزش متوسطه استان بیان کرد : بخشی از نیاز هنرستان ها نیز از سوی اداره تجهیز و توسعه و نوسازی استان برطرف و یا در حال برطرف شدن است .
وی به تخصیص اعتبار پنج میلیارد ریالی برای تجهیز دبیرستانهای رشته 'نظری' نیز اشاره کرد و افزود : در حوزه نظری فعلا با مشکل و کمبودی روبرو نیستیم.
**رایزنی با دولتی ها و خیرین در حد حرف
نظری با اشاره به نیاز مبرم به همکاری دستگاهها و بخش هایی خصوصی برای رفع نیاز هنرستان ها تاکید کرد: برای حل دغدغه آموزش و پرورش و دانش آموزان هنرستانی در نظام جدید آموزشی تا کنون با خیرین استان ، استانداری ، دستگاههای برون سازمانی آموزش و پرورش ، سازمان مدیریت ، شهرک های صنعتی و سازمان صنعت و معدن و تجارت رایزنی شد که نتیجه ای در بر نداشت.
وی به تفاهم نامه دو وزیر آموزش و پرورش و صنعت ، معدن و تجارت اشاره کرد و افزود : با وجود تفاهم نامه همکاری برای تجهیز و ارائه امکانات از سوی اداره صنعت و معدن ، تا کنون هیچ امکانات و کمکی از سوی آنها ارائه نشده است.
نظری اظهار کرد: در پنج سال گذشته تمام تمرکز خیرین نیز بر تجهیز و ساخت دبستان ها بوده و نگاهی از سوی آنان به آموزشگاههای متوسطه نشده است.
معاون آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد : استقرار نظام آموزشی جدید حرکت بزرگی است که از توان آموزش و پرورش به تنهایی، خارج است و همه دستگاه ها باید پای کار باشند .
وی با بیان اینکه کمبودها و دغدغه های استقرار نظام آموزشی جدید جدی و بسیار است، افزود : آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا مهر با نشاط داشته باشیم و دانش آموزان کمترین کمبود را احساس کنند.
7335/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال دانش آموزان سازمان صنعت و معدن صنعت معدن و تجارت فنی و حرفه ای نیروی انسانی موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۵۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از ساخت یک هزار هنرستان جدید در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آئین نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت آموزی دانش آموزان تصویب شد، این آئین نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید و بر این اساس تا پنج سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد؛ این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است؛ ۸۰۰ هنرستان نیز از طریق تغییر فضای آموزشی موجود ایجاد می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس این آئین نامه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد، معادل دو درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت به عنوان مشوق در اختیار شرکت‌های و صنایعی قرار می‌گیرد که هنرستان تأسیس می‌کنند.

صحرایی ادامه داد: تأسیس هنرستان وابسته به دستگاه‌ها و غیردولتی و تیزهوشان در این آئین نامه دیده شده است و وزارت صمت مکلف به ایجاد هنرستان در جوار شهرک‌های صنعتی شده است و وزارت تعاون، نفت صمت، کشاورزی، فرهنگ، گردشگری، راه، بهداشت، کشور و ورزش حداقل پنج هنرستان وابسته مبتنی بر طرفیت‌های خود برای تقویت مهارت آموزی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد ظرفیت آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای به آموزش مهارت به سایر دانش آموزان غیر فنی و حرفه‌ای اختصاص می‌یابد، وزارت آموزش و پرورش مکلف شده به دانش آموزان به دوره دوم غیر فنی و حرفه‌ای، ۳۰۰ ساعت آموزش مهارتی بدهد، تغییر کاربری هنرستان‌ها و تصاحب زمین‌های ممنوع است، اگر هنرستانی قابل استفاده نباشد، با اجازه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر بهره برداری از آنها ممکن است؛ آئین نامه توسعه سواد خواندن کشور و برنامه ملی اوقات فراغت به زودی به دولت خواهد آمد.

کد خبر 747528

دیگر خبرها

  • فرش خراسان شمالی قابلیت درخشش در سطح ملی را دارد
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • استقرار مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای در جوار مجموعه های صنعتی
  • تعطیلات مدارس در تابستان باشد یا بین دو نیمسال تحصیلی؟
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • تقویت جایگاه مدارس مستلزم رفع محدودیت‌ها و تفویض برخی اختیارات است
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف
  • پویش سپاس از معلم در ۴۸ واحد آموزشی خوانسار
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی