Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-09@03:49:10 GMT

رونق اقتصاد شهر با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۵۶۰۴

رونق اقتصاد شهر با راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: خانواده‌های اصفهانی ‌می‌توانند با اجرای طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی رونق اقتصادی را در اقتصاد خانواده و شهر ایجاد کنند.

محمد حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه رونق اقتصادی شهر و شهرداری مبنای فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان قرار دارد، اظهار کرد: ما در نظر داریم در کنار رونق اقتصادی برای خانوارهای شهر اصفهان درآمد پایداری را نیز برای شهر اصفهان ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شهر اصفهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی همواره در معرض تابش مستقیم خورشید قرار دارد و تعداد روزهای آفتابی زیادی نیز دارد، افزود: شدت تشعشع خورشید در شهر اصفهان ۷۸ درصد و ساعات متوسط تابش آفتاب بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت متفاوت است.

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: بازدهی تابش انرژی خورشیدی در اصفهان ۷۵ درصد است و نگاه مردم اصفهان از قدیم به خورشید یک نگاه اقتصادی بوده به گونه‌ای که معماری شهر اصفهان در گذشته به گونه‌ای طراحی شده که در زمان‌های تابش خورشید از نور و انرژی آن استفاده شود.

وی با بیان اینکه ما در نظر داریم از این ظرفیت طبیعی موجود در اصفهان بهره‌برداری داشته و با تشویق شهروندان برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بر روی بام خانه‌ها، نسبت به تولید برق اقدام کنیم، اضافه کرد: اجرای این طرح می‌تواند درآمدهای خوبی را برای شهروندان به همراه داشته باشد.

حسین‌زاده با بیان اینکه بخشی از این برق به مصرف خانگی رسیده و مازاد این برق تولیدی توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود، گفت: مابه التفاوت کیووات برقی که فروخته می‌شود و برقی که خانوار مصرف می‌کند، سود و درآمد هرخانوار است.

حسین زاده با بیان اینکه شهرداری در این زمینه می‌تواند زیرساخت‌های حمایتی برای راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی را برای خانواده‌ها ایجاد کند، اضافه کرد: برای این امر سیاست‌های اجباری و تشویقی تعریف شده است و همچنین در کنار این امر سیاست‌های فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طرح راه‌اندازی نیروگاه‌های پنج کیلوواتی خانوار در ۱۶ آذر در شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شده است، تصریح کرد: این طرح در سال جاری به سمت اجرایی شدن حرکت می‌کند ضمن اینکه برای اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی در شهر اصفهان با سرمایه‌گذاران خارجی رایزنی شده است.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی برای تولید هر کیلووات تولید برق در نیروگاه‌های کوچک مقیاس انرژی خورشیدی پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: حداکثر توان تولید برق از انرژی خورشیدی در هر خانوار پنج کیلووات است که در مجموع برای اجرای این طرح ۲۷ میلیون تومان برآورد شده است که ۲۵ میلیون تومان برای نیروگاه و دو میلیون تومان برای آبگرم‌کن‌های خورشیدی هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه رایزنی‌هایی را با بانک‌های عامل انجام داده و با دفتر فناوری‌های نوین ریاست جمهوری وارد تعامل شده‌ایم، تصریح کرد: ارایه تسهیلات بانکی به این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

حسین زاده با بیان اینکه وزارت نیرو در قالب قرارداد ۲۰ ساله و با قیمت پلکانی خرید برق تولیدی در نیروگاه‌های خانگی را در دستور کار قرار داده است، افزود: بازگشت سرمایه اقتصادی این طرح سه ساله است.

وی با بیان اینکه هدف از راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است، تصریح کرد: برای این منظور در نظر داریم با توسعه مسئولیت‌های اجتماعی صنایع آلاینده مانند نیروگاه‌ها و پالایشگاه در داخل شهر نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی کنیم و از این راه برق بیشتری را تولید کنیم.

این کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در هدفگذاری ما در چشم‌انداز پنج ساله تولید ۲۰مگاوات برق در نظر گرفته شده است، افزود: همه خانوارهای اصفهان می‌توانند در این طرح شرکت کنند اما خانه‌هایی که مشاع است باید به دنبال توافق همه ساکنان و طی کردن مراحل حقوقی نسبت به راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی اقدام کنند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۵۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران به دست هایپراستار

مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) از مفاهیمی است که در دهه‌های اخیر وارد ادبیات کسب‌وکارهای بزرگ دنیا شده و در این مفهوم، سودآوری تنها عامل اثرگذاری بر تصمیم‌های تجاری یک سازمان نیست، بلکه انتقاع اجتماع و عموم جامعه از فعالیت‌های شرکت نیز در تصمیم‌گیری‌ها دخیل است.

در این زمینه در ایران نیز شاهد ایفای مسئولیت اجتماعی، از سوی شرکت‌ها در سال‌های اخیر بوده‌ایم، از جمله شرکت هایپراستار که در روز 10 اردیبهشت 1403، از نیروگاه خورشیدی خود در فروشگاه مارلیک، رونمایی به عمل آورد. این اقدام را می‌توان نقطه عطفی در اجرای فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در ایران دانست، اما نقطه‌ی مهم‌تر نگاه زیرساختی به مقوله‌ی توسعه‌ی پایدار در این شرکت است.

در رویداد رونمایی از بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی استان تهران چه گذشت؟

در این مراسم که روی پشت بام فروشگاه هایپراستار مارلیک و در محل استقرار پنل‌های خورشیدی این شرکت برگزار شد، مهمانانی از شرکت توزیع برق استان تهران، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و سازمان حفاظت از محیط زیست، به همراه فعالان رسانه‌ای و کنشگران محیط‌زیست حضور داشتند. این نیروگاه که در وسعت دو هزار متر مربع و در طی ۴ ماه ساخته شده، در اولین سال فعالیت خود ۳۶۲ هزار کیلووات ساعت برق تولید می‌کند.

بابک هاشمی، مدیرعامل هایپراستار در این مراسم با اشاره به تاریخچه‌ی هایپراستار به عنوان پایه‌گذار صنعت خرده‌فروشی مدرن در ایران، به اهداف توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی این شرکت اشاره کرد و در مورد این پروژه گفت:‌ «برنامه‌های توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی از روز اول تاسیس این شرکت، خط مشی ما بوده و امروز خوشحالیم با رونمایی از اولین نیروگاه خورشیدی در بین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت خرده‌فروشی ایران، قدم مهمی در اجرای مسئولیت‌هایمان برداشته‌ایم.»

وی در ادامه افزود: «این نیروگاه به شبکه توزیع برق استان تهران متصل شده که برق مصرفی معادل ۷۵ خانه‌ی مسکونی در سال را تامین خواهد کرد.»

در ادامه البرز بازغی، مدیرکل توسعه و سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه‌ی نگرش این شرکت به مفهوم توسعه پایدار گفت: «توسعه‌ی پایدار، مفهومی توسعه‌یافته از مسئولیت اجتماعی است که در ده سال گذشته در دنیا به آن توجه بسیاری شده است. در شرکت هایپراستار نیز این مساله در سه رکن توانمندسازی نیروها و همکاران، مسئولیت‌های اجتماعی و بازاندیشی به منابع تعریف شده است. نگاه ما بازاندیشی به منابع در دسترس بوده است. زیرا منابع نامحدود نیست و باید به صرفه و با نگاه محیط زیستی مصرف کنیم. به همین جهت است که توسعه‌ی پایدار در داخل دپارتمان توسعه و سرمایه‌گذاری قرار گرفته است تا به سرمایه‌گذاری در آن متعهد باشیم.»

نسترن بنی‌جمالی، مدیر توسعه پایدار و مسئولیت‌های اجتماعی هایپراستار نیز در زمینه‌ی اقدامات این شرکت گفت: «در زمینه‌ی توانمندسازی نیروها و همکاران، مهم‌ترین اقدام ما آشنایی آنها با مفهوم توسعه پایدار و اهدافش بوده است. در زمینه‌ی مسئولیت‌های اجتماعی، استخدام توان‌یابان، جمع‌آوری باتری‌های زباله، جمع‌آوری و اهدای ۸ تن لباس دست دوم، توزیع ۱۳ تن غذا و محصولات غذایی در خیریه‌ها تنها در سال گذشته و تاسیس اولین بانک غذای ایران مهم‌ترین اقدامات بوده‌اند. در زمینه‌ی بازاندیشی به منابع نیز، ترویج استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به نام «اکوبگ» برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، مدیریت کاهش مصرف آب و برق در فروشگاه‌ها، کاهش مصرف کاغذ، ایجاد دفتر کار سبز و در نهایت تاسیس نیروگاه انشعابی خورشیدی بخشی از اقدامات عملی این شرکت در راستای توسعه‌ی پایدار به شمار می‌رود.»

اثرات زیست محیطی نیروگاه خورشیدی هایپراستار

بنی‌جمالی در مورد اثرات محیط زیستی این نیروگاه خورشیدی گفت: «نیروگاه مارلیک هایپراستار، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی انشعابی تهران با توان ٣۶٢ هزار کیلووات ساعت از انتشار بیش از ٣ میلیون و ۴٠٠ هزار کیلوگرم گاز دی‌اکسید کربن در طی عمر ۲۰ ساله‌ی خود جلوگیری می‌کند که ارزش این اقدام برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، معادل کاشت جنگلی به وسعت ۱۳۶ هزار درخت در کشور است.»

امید به توسعه‌ی مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی در بین شرکت‌های ایرانی

انرژی تابش خورشید به صورت سالیانه در کشورمان ایران در بازه‌ی ۱۳۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع است و به همین دلیل ایران جزو مناطق با پتانسیل بالا از نظر تابش انرژی خورشیدی در دنیا است، اما با وجود این ظرفیت بالا و در مقایسه با کشورهای هم‌رده و مشابه، سرمایه‌گذاری بسیار ناچیزی در این زمینه صورت گرفته است. همان‌گونه که در گزارش‌ها مشخص است، بخشی از آلودگی هوای شهرها، ناشی از فعالیت‌های نیروگاه‌های گازی و سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای تولید برق است. به همین جهت در صورت الگوبرداری شرکت‌های بخش خصوصی از این اقدام یک شرکت پیشرو، می‌توان امیدوار بود نه تنها بخشی از ظرفیت انرژی خورشیدی در کشور بهره‌برداری شود، بلکه بتوان ناترازی میان تولید و مصرف را با انرژی پاک و تجدیدپذیر جبران و به این واسطه به حفاظت از محیط زیست نیز کمک کرد.

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح‌های بسیج سازندگی در بشرویه
  • جهش صنعت تولید برق در خراسان شمالی
  • راه‌اند‌ازی ۶۵۰ نیروگاه خورشیدی در استان سمان در سال ۱۴۰۳
  • افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در روستاهای استان سمنان
  • ۲۸۰۰ نیروگاه کوچک مقیاس در کشور راه اندازی شد
  • افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس در روستاهای سمنان
  • نیروگاه تجمیعی خورشیدی در استان یزد احداث می‌شود
  • افتتاح بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی انشعابی استان تهران به دست هایپراستار
  • استفاده مالکان چاه‌های کشاورزی از نیروگاه خورشیدی
  • درآمد ۳۰۰ میلیاردی استان فارسی‌ها از تولید انرژی خورشیدی