Web Analytics Made Easy - Statcounter

عوامل غیر اقتصادی و سیاسی در ایجاد وضعیت فعلی نقش موثری داشته‌اند. روحانی رییس جمهوری ایران در دور نخست ریاست جمهوری خود موفق به کنترل نوسانات ارزی‌ای شد که از احمدی نژاد سلف‌اش به ارث رسیده بود. در حالی که یک دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۶۰۰۰ ریال خریداری می شد این مبلغ معادل ۴۰ هزار ریال در اوریل سال گذشته و ۶۰ هزار ریال در روز دوشنبه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : سرویس اقتصادی- روزنامه بریتانیایی «گاردین» با اشاره به این که دولت سعی در تک نرخی کردن ارز دارد تا از افزایش صف تقاضای دلار جلوی صرفی ها جلوگیری کند، می نویسد: «بحران پولی در چد روز اخیر دامن گیر ایران شد. ارزش ریال کاهش یافت. وحشت خریداران را شاهد بودیم  که به دنبال خرید دلار بودند؛ آن هم در میان عدم اطمینان از چشم انداز سیاسی کشور. از سال ۱۹۷۹ میلادی، ارزش پول ایران در برابر دلار به طور پیوسته کاهش یافته است. در آن زمان ارزش یک دلار ۷۰ ریال ایران بود. اکنون ظرف مدت یک هفته ارزش یک دلار به ۶۰ هزار ریال در مرکز تهران رسید چرا که مردم از عملکرد اقتصادی کشورشان مطمئن نیستند و در مورد ثبات ساسی در آینده نیز اطمینانی ندارند. در نتیجه، می خواهند ارزش سرمایه خود را از طریق تبدیل کردن آن به دلار حفظ کنند. روحانی رییس جمهوری ایران در دور نخست ریاست جمهوری خود موفق به کنترل نوسانات ارزی‌ای شد که از احمدی نژاد سلف‌اش به ارث رسیده بود. در حالی که یک دلار در سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۶۰۰۰ ریال خریداری می شد این مبلغ معادل ۴۰ هزار ریال در اوریل سال گذشته و ۶۰ هزار ریال در روز دوشنبه بود. 
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این روزنامه در ادامه می نویسد: «اسحاق جهانگیری» معاون رییس جمهوری اما نرخ واحد ۴۲ هزار ریال را برای دلار وضع کرده است. با این حال، روز سه شنبه نشانه هایی وجود نداشت که این سیاست با موفقیت اجرا شده باشد چرا که بسیاری از صرافی ها در تهران بسته بودند تا از تشکیل صف های طولانی خودداری شوند و آن صرافی هایی هم که باز بودند به خرید و فروش نمی پرداختند. 
روزنامه «گاردین» با اشاره به تاثیر اعتراضات اخیر در ایران به علل افزایش قیمت دلار می پردازد: «این بحران سه ماه پس از اعتراضاتی روی می دهد که گلایه اصلی معترضان در آن عامل اقتصادی بود و بزودی ابعاد سیاسی گرفت و تا ۸۰ شهر ایران گسترش یافت و سیاستمداران ایرانی را غافلگیر کرد. همچنین در ماه مه ترامپ با ضرب الاجل در مورد تحریم ها در قبال ایران مواجه خواهد بود. او تصمیم می گیرد که امریکا در برجام باقی بماند یا خارج شود. زمزمه های خروج امریکا از برجام به گوش می رسد. تحریم مرتبط با موضوع هسته ای به احتمال زیاد بازگردانده خواهد شد. 
«سعید لیلاز» اقتصاددان برجسته ایرانی که نزدیک به تیم روحانی است می گوید که هر دو عوامل سیاسی داخلی و خارجی باعث کاهش ارزش ریال شده‌اند و برخی از مقام های ایرانی نیز رقبای منطقه ای ایران از جمله عربستان سعودی و امارات را عامل اصلی برای این موضوع می دانند. 
لیلاز به «گاردین» می گوید: ما با بحران ارز مواجه نیستیم ما در دسترسی به ارز با مشکل مواجه هستیم؛ بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد. اگر بخواهید در قالب اعتبارنامه یا همان اعتبار اسنادی به ارز دسترسی داشته باشید بدون توجه به این که در بخش خصوصی باشید یا دولتی می توانید آن را دریافت کنید. تنها ۵ درصد از ارز خارجی در ایران در فرم اعتبارنامه‌ای برای فروش در بانک ها و بازارهای مبادله ای است که دسترسی به این ارز اعبتارنامه‌ای برای بخش تجاری است. ایران در سال گذشته ۱۷ میلیارد دلار مازاد ارزی داشته است زمانی که صادرات غیر نفتی به ۴۷ میلیارد دلار رسیده بود و ۵۵ میلیارد دلار نفت فروخته بود. 
«بیژن خواجه پور» اقتصاددان ایرانی در وین نیز با لیلاز همنظر است و می گوید که عوامل غیر اقتصادی و سیاسی در ایجاد وضعیت فعلی نقش موثری داشته‌اند. او می‌گوید: «دلایل سیاسی می توانند از ترس از تحریم‌های شدید یا فشار خارجی به خاطر نگرش خاص ترامپ نسبت به ایران تا منازعات داخلی و رقابت برای قدرت و یا فشار بر روحانی را در بر گیرند و احتمالا از دلایل تاثیرگذار بوده اند. 
خواجه‌پور می‌گوید که نرخ ارز ارتباطی به عملکرد اقتصادی کشور نداشته اما می تواند بر آن عملکرد تاثیرگذار باشد. او می گوید: ما در یک دوره گذار رابطه میان دولت و دولت عمیق و موازی قرار داریم؛ فضای فعلی شرایط را برای فساد در اقتصاد فراهم کرده است. ما دربرهه بسیار جساسی از نظر روابط سیاسی قرار داریم که نتیجه آن می تواند روحانی را تقویت کند و یا تضعیف نماید. هنوز مشخص نیست که نتیجه این روند چه خواهد بود. 
او در ادامه می افزاید: اگر دولت موفق به یکسان‌سازی ارز شود و نقدینگی کافی در بازار جریان داشته باشد پس از آن توان ثابت نگهداشتن نرخ ارز وجود خواهد داشت. در آن صورت ان دستاوردی ملموس و واقعی برای دولت روحانی خواهد بود. 

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۵۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ ارز امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات

نرخ ارز در صرافی ملی و نرخ رسمی ۴۶ ارز توسط بانک مرکزی اعلام شد که بعضی با نوسان همراه بود و بعضی ثبات قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت هر دلار آمریکا امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳_ در مرکز مبادله ایران قیمت هر دلار آمریکا به ۴۳۸,۹۶۲ ریال رسید، همچنین قیمت هر یورو ۴۶۷,۳۶۹ ریال و قیمت هر درهم ۱۱۹,۵۲۷ ریال است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، آخرین نرخ انواع ارز به شرح زیر است:

نرخ ارز ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

USD دلار آمریکا ۴۳۸,۹۶۲
GBP پوند انگلیس ۵۲,۲۰۸
CHF فرانک سویس ۴۶,۰۶۷
SEK کرون سوئد ۳,۸۷۸
NOK کرون نروژ ۳,۸۴۰
DKK کرون دانمارک ۶,۰۲۱
INR روپیه هند ۵۰۵
AED درهم امارات متحده عربی ۱۱,۴۳۷
KWD دینار کویت ۱۳۶,۳۴۳
PKR۱۰۰ یکصد روپیه پاکستان ۱۵,۰۷۹
JPY۱۰۰ یکصد ین ژاپن ۲۷,۱۲۸
HKD دلار هنگ‌کنگ ۵,۳۶۰
OMR ریال عمان ۱۰۹,۰۹۵
CAD دلار کانادا ۳۰,۷۰۸
NZD دلار نیوزلند ۲۴,۹۱۷
ZAR راند آفریقای جنوبی ۲,۱۹۶
TRY لیر ترکیه ۱,۲۹۰
RUB روبل روسیه ۴۵۶
QAR ریال قطر ۱۱,۵۳۹
IQD۱۰۰ یکصد دینار عراق ۳,۲۱۱
SYP لیر سوریه ۰۴
AUD دلار استرالیا ۲۷,۲۰۴
SAR ریال سعودی ۱۱,۲۰۱
BHD دینار بحرین ۱۱۱,۷۰۳
SGD دلار سنگاپور ۳۰,۸۴۲
BDT۱۰۰ یکصد تاکای بنگلادش ۳۸,۲۹۱
LKR۱۰ ده روپیه سریلانکا

۱,۴۰۱

MMK کیات میانمار (برمه) ۲۱
NPR۱۰۰ یکصد روپیه نپال ۳۱,۵۰۱
AMD۱۰۰ یکصد درام ارمنستان

۱۰,۷۶۹

LYD دینار لیبی ۸,۶۰۹
CNY یوان چین ۵,۷۹۸
THB۱۰۰ یکصد بات تایلند ۱۱۳,۶۴۳
MYR رینگیت مالزی ۸,۷۸۸
KRW۱۰۰۰ یک هزار وون کره جنوبی

۳۰,۵۵۲

JOD دینار اردن ۵۹,۲۳۹
EUR یورو ۴۶۷,۳۶۹
KZT۱۰۰ یکصد تنگه قزاقستان ۹,۴۶۴
GEL لاری گرجستان ۱۵,۶۵۵
IDR۱۰۰۰ یک هزار روپیه اندونزی ۲,۶۰۲
AFN افغانی افغانستان ۵۸۳
BYN روبل جدید بلاروس ۱۲,۸۴۴
AZN منات آذربایجان ۲۴,۶۹۱
PHP۱۰۰ یکصد پزوی فیلیپین ۷۳,۰۶۱
TJS سومونی تاجیکستان ۳,۸۴۸
TMT منات جدید ترکمنستان ۱۲,۰۲۱
کد خبر 746275

دیگر خبرها

  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • نرخ ارز امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ +جزئیات
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • هزینه نگهداری از پرخرج‌ترین خودروهای آمریکایی در حد خودروهای داخلی است!
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ |برنت ۸۷ دلار و ۲۴ سنت شد
  • موج افزایش قیمت دلار فروکش کرد؟