Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@20:18:20 GMT

کيفيت گرايي محرکي براي مصرف کالاي ايراني

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۵۷۰۳

کيفيت گرايي محرکي براي مصرف کالاي ايراني

خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- ارتقاي کيفيت کالاهاي توليدي، محرکي براي استقبال بيش از پيش مردم از مصرف کالاهاي ايراني به شمار مي رود و سهم توليدکنندگان از تلاش هاي همگاني براي تحقق شعار سال محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا کارشناسان شاخص هاي مختلفي را براي حمايت از کالاي ايراني در سال جاري مطرح مي کنند که داشتن تعصب براي استفاده از کالاي ايراني و جلوگيري از قاچاق کالاها از جمله آنهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقابله با واردات بي رويه در بسياري از محصولات داراي مشابه داخلي، توجه به بخش توليد از سوي مسئولان و فراهم کردن زمينه توليد بهتر و بيشتر و همچنين ارتقاي کيفيت کالاهاي ايراني از جمله ديگر شاخص هايي به شمار مي رود که مورد تاکيد کارشناسان قرار گرفته است.
يکي از موضوعات مهم در اين بخش توجه توليدکنندگان به ارتقاي کيفيت کالاهاي توليدي با هدف ترغيب مردم نسبت به استفاده از کالاهاي داخلي است که نه تنها در افزايش مصرف داخلي بلکه در کسب بازارهاي هدف خارجي نيز اثرگذار خواهد بود.
بسياري از صاحب نظران معتقدند که بايد براي حمايت از کالاي ايراني، مرغوبيت کالاهاي توليد داخل افزايش يابد و توليدکنندگان نيز بيشتر به موضوع کيفيت بخشي به محصولات توجه کنند.
اين امر در خصوص توليدات آذربايجان غربي بيش از ساير استان هاي کشور صدق مي کند و با توجه به مرزي بودن اين استان و امکان واردات و حتي قاچاق کالاهاي خارجي، کيفيت بخشي به محصولات توليد استان بسيار ضروري است و توليدکنندگان بايد با توجه بيشتر و استفاده از فناوري هاي به روزتر، زمينه سوق دادن مردم به استفاده از کالاهاي داخلي را فراهم کنند.
استاندار آذربايجان غربي در اين خصوص معتقد است که واحدهاي توليدي بايد به تکنولوژي هاي روز دنيا مجهز شده و وارد بازار رقابتي شوند.
محمدمهدي شهرياري با تاکيد بر توليد کالاهاي باکيفيت و ارزان قيمت در داخل کشور، مي گويد: تمايل مردم براي خريد کالاي ايراني با ارتقاي کيفيت آنها افزايش مي يابد و در اين خصوص اهتمام جدي فعالان بخش توليد بسيار اثرگذار است.
وي با تاکيد بر اينکه حل مشکلات اقتصادي در گرو خريد کالاي ايراني است، اظهار کرد: براي تحقق اين امر بايد همه دست به دست هم دهند و سهم خود را به بهترين شکل ممکن ايفا کنند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استاندار آذربايجان غربي نيز تحقق شعار سال را در گرو فراهم کردن زمينه توليد ارزان توسط مسئولان دانست و افزود: بخش خصوصي بايد به دنبال بهره وري و استفاده از تکنولوژي روز دنيا باشد و محصولات مناسبي را توليد و روانه بازار کند.
رضا حسيني اضافه کرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري و لزوم حمايت از کالاي داخلي، مسئولان دولتي بايد خريد کالاي ايراني را در اولويت قرار دهند.
وي با اشاره به اينکه بايد يک فضاي رقابتي در بازار به وجود بيايد، ادامه داد: فضاي رقابتي توليدکننده را براي عرضه کالاي باکيفيت و با قيمت مناسب در بازار مجاب مي کند.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي نيز در اين زمينه معتقد است که مردم و مسئولان بايد نسبت به امور داخلي کشور تعصب داشته باشند و استفاده از جنس خارجي را يک عيب بدانند.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي قريشي از توليدکنندگان داخلي خواست که جنس باکيفيت را توليد و روانه بازار کنند تا استفاده از اجناس ايراني بيش از پيش در جامعه رواج يابد.
امام جمعه اروميه تاکيد کرد: رونق در توليد ملي به تلاش توليدکنندگان براي عرضه کالاي باکيفيت و اهتمام مردم براي خريد کالاي ايراني وابسته است.
مديرکل استاندارد آذربايجان غربي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه با توجه به نامگذاري سال به نام حمايت از کالاي ايراني، نقش استاندارد بسيار پررنگ‌تر مي‌شود، گفت: اولويت اصلي اين اداره کل در سال جاري بالا بردن کيفيت و استانداردها در توليدات داخلي است.
منصور جلاير افزود: در سال مزين به شعار ` حمايت از کالاي ايراني` براي آموزش و ترويج استفاده از توليدات استاندارد در جامعه از روش‌هاي مختلفي بهره برداري مي شود.
وي بر همراهي بخش توليد، دانشگاهيان، مردم، عرضه کنندگان و ناظران بازار براي حمايت از کالاي ايراني تاکيد کرد و ادامه داد: دانشگاهيان در سال جاري به خوبي مي‌توانند با ارائه طرح ها و مقاله ها به اداره کل استاندارد کمک کنند و اين اداره نيز امسال در تلاش است تا تعامل بيشتري را در اين زمينه با دانشگاه‌ها داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني اروميه نيز گفت: ارتقاي کيفي کالاها و رعايت استانداردهاي لازم، رمز حيات توليد داخلي و تحقق شعار سال است.
حسن انتظار افزود: توليدکنندگان نقشي اساسي در روي آوردن مردم به کالاي ايراني را دارند و بايد با استفاده از ماشين آلات مدرن و مواد اوليه مرغوب دست به توليد کالاهاي باکيفيت بزنند.
وي ادامه داد: اگر کالاي مرغوب در بازار عرضه شود نه تنها مصرف کننده داخلي از آن استقبال مي کند بلکه بازارهاي جهاني نيز مشتري آن خواهند بود.
اين فعال اقتصادي اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر با وجود تبليغ ها و تشويق هاي فراوان همچون اعمال تخفيف هاي ويژه، برخي از کالاهاي داخلي به دليل نامرغوب بودن مشتري ندارد.
رئيس اتاق بازرگاني اروميه اظهار کرد: توليدکنندگان بايد موارد 9 گانه استاندارد را رعايت کنند و مهمتر از همه موسسه هاي نظارتي نظير استاندارد نبايد اجازه بدهند که محصول نامرغوب ايراني در بازارهاي مصرف داخلي و خارجي عرضه شود.
وي با اشاره به واردات بي رويه کالا به کشور، گفت: براي رونق توليد داخلي تعرفه هاي واردات کالا بايد مورد بازنگري قرار بگيرد و نرخ آنها افزايش يابد.
اين فعال اقتصادي با بيان اينکه جلوگيري از قاچاق کالا از جمله عوامل رونق توليد داخلي است، افزود: معابر مرزي نبايد عرصه جولان برخي از سودجويان و قاچاقچيان کالا باشد.
وي با اشاره به عرضه کالاهاي خارجي در مناطق آزاد و بازارچه هاي مرزي، گفت: در اين مناطق کالاهاي وارداتي از لوازم خانگي گرفته تا ساده ترين وسايل که داراي مشابه داخلي است، عرضه مي شود.
وي ادامه داد: سودجويان به راحتي انواع کالاهاي خارجي را توسط کاميون ها از اين مناطق به شهرهاي مختلف حمل مي کنند و موجب ورشکستگي واحدهاي توليدي داخلي مي شوند.
وي با تاکيد بر اينکه مواد شوينده، آبميوه و حتي آدامس بخشي از کالاهاي وارداتي است، افزود: دستگاه هاي نظارتي با تشديد نظارت خود مي توانند مانع ورود بي رويه کالاهاي خارجي به کشور شوند.
رئيس اتاق بازرگاني اروميه بيان کرد: توليدکننده داخلي بايد از دلگرمي و پشتوانه مناسب برخوردار باشد و مقابله با واردات بي رويه و جلوگيري از قاچاق از راهکارهاي پشتيباني از آنان به شمار مي رود.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي نيز به نقش توليدکنندگان در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: توليدکنندگان با توليد محصول باکيفيت و استاندارد بايد سعي کنند تا مصرف کننده را به سمت خريد کالاي ايراني سوق دهند.
سيد هادي بهادري اضافه کرد: توليد داخلي در بسياري از زمينه ها وجود دارد اما برخي از آنها از جمله در بخش مصالح ساختماني به علت بي کيفيت بودن با ذائقه مردم همخواني ندارد.
بهادري از کيفيت خودروهاي داخلي نيز انتقاد کرد و افزود: مصرف کننده وقتي 400 ميليون ريال براي خريد خودروي داخلي هزينه مي کند اما پس از مدتي به پايين بودن کيفيت آن پي مي برد، ترجيح مي دهد تا خودرو خارجي دست دوم خريداري کند.
بهادري با تاکيد بر افزايش تعرفه هاي وارداتي کالا، گفت: براي جلوگيري از ورود کالاهاي خارجي که مشابه داخلي دارد، بايد تعرفه ها افزايش يابد و با پديده قاچاق بيش از پيش مقابله شود.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي حل مشکلات واحدهاي توليدي راکد را از ديگر اقداماتي برشمرد که به تحقق شعار سال کمک مي کند.
بهادري مقابله با واسطه ها و توجه به شبکه توزيع را از گام هاي موثر جهت حمايت از کالاي ايراني برشمرد و افزود: مجموعه هايي همچون سازمان هاي مردم نهاد بايد جهت حمايت از حقوق مصرف کنندگان و توليدکنندگان تشکيل شود.
وي با بيان اينکه مقام معظم رهبري چندين سال متوالي است که به مقوله اقتصاد مي پردازند، گفت: جهت تحقق شعار سال بايد متولي مشخصي تعيين شود تا اين مهم را به عنوان يک استراتژي دنبال کند و مجموعه هاي ديگري نيز عملکردها را ارزيابي کند.
شهروندان اروميه اي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، موضوع کيفيت توليدات را مهمترين عامل در سوق دادن مردم به استفاده از توليد داخل دانستند.
حسن بابايي شهروند اروميه اي در مصاحبه با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه نمي توان کالاي بدون کيفيت مصرف کرد، گفت: با افزايش کيفيت کالاهاي توليدي ما نيز مشتاق هستيم تا ايراني مصرف کنيم.
وي اضافه کرد: برخي از کالاهاي توليد داخل از نظر کيفيت بسيار ضعيف تر از مشابه خارجي است و حتي مردم با وجود قيمت بيشتر کالاهاي خارجي، رغبتي براي جايگزيني با محصولات بومي ندارند.
وي اظهار کرد: در سال هاي اخير گام هاي بلندي براي ارتقاي کيفيت محصولات توليد داخل برداشته شده ولي در برخي از محصولات خانگي، کالاهاي مربوط به خودرو و کالاهاي برقي هنوز مشکلاتي وجود دارد که بايد مرتفع شود.
زهرا صباحي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينکه بيشترين اهتمام در خانواده او براي خريد کالاي ايراني وجود دارد، گفت: ما همواره کالاهاي ايراني را از لحاظ قيمت و کيفيت با کالاهاي مشابه خارجي مي سنجيم و در صورت هم تراز بودن، کالاي ايراني را انتخاب مي کنيم.
وي اظهار کرد: در صورت ارتقا کيفيت کالاهاي توليد داخل بسياري از مردم به سمت خريد کالاي ايراني سوق مي يابند و استفاده از محصولات بومي را يک اصل براي خود مي دانند.
به گزارش ايرنا، کيفيت گرايي در توليد داخل خواسته رهبر معظم انقلاب، مسئولان کشوري و استاني، نمايندگان مجلس، ائمه جمعه و غاطبه شهروندان است و نبايد در اين خصوص اهمال کاري صورت گيرد.
3072/2093
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۵۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقا کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش تابناک، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوال تابناک مبنی بر اینکه با توجه به عدم ظرفیت مودم‌های داخلی پوشش گسترده فیبر نوری چگونه قرار است دنبال شود پاسخ داد: تنها یک درصد از مودم‌های تولید داخل ظرفیت ساپورت فرکانس‌‌های 5 و 6 مگاهرتز را ندارند. به عبارتی تعداد کل مشترکانی که از این مودم‌ها استفاده می‌‌کنند نهایت 500 هزار نفر است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در حال حاضر قرادادهایی با شرکت‌های تولیدکننده مودم امضا شده است که در راستای ارتقا کیفیت مودم‌های تولیدی اقدام کنند و در صورتی که چنین روندی پیگیری نشود برای رفع نیاز کشور واردات را از سر خواهیم گرفت. چراکه رضایت مردم در اولویت ما است.

زارع‌پور تصریح کرد: همچنین قرار است با دارندگان فیبر نوری قراردادی امضا شود که بر اساس آن بخشی از نیازهای کشور در سال 1403 تامین شود. لازم به ذکر است که مودم‌های بی‌کیفیت در کشور کم نیستند و اقدامات اینچنینی صرفا در راستای بهبود شرایط موجود است. 

دیگر خبرها

  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • این دو کالای اساسی مشمول ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقای کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • مذاکره وزارت ارتباطات برای ارتقا کیفیت مودم‌های داخلی + فیلم
  • خرید ترموود ایرانی از تولید کننده
  • لوازم‌خانگی ایرانی؛ گران‌تر از برند‌های برتر دنیا
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد