Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@21:17:42 GMT

امروز؛ سال‌روز ارائه نخستین رایانه شرکت اپل

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۲۶۸۹۴

امروز؛ سال‌روز ارائه نخستین رایانه شرکت اپل

نخستین رایانه شرکت اپل، در 11 آوریل سال 1976 (41 سال پیش) ارائه شد.

به گزارش ایسنا، "اپل یک"(Apple 1) ، یک رایانه شخصی است که در سال 1976 توسط شرکت اپل به بازار عرضه شد. طراحی این رایانه توسط "استیو وازنیک" (Steve Wozniak) انجام گرفت و ایده فروش آن، به دوست وازنیک، یعنی "استیو جابز" (Steve Jobs) تعلق داشت داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"اپل یک"، نخستین محصول شرکت اپل بود. این رایانه که دارای پردازشگر یک مگاهرتز و چهار کیلوبایت حافظه بود، 666.66 دلار قیمت داشت و ساخت آن تا سال 1977 به طول انجامید. این دستگاه، یک کیبورد شبیه به دستگاه تایپ داشت و به تلویزیون متصل می‌شد و در واقع باید آن را نمونه اولیه تمام رایانه‌های مدرن دانست. هدف اصلی "وازنیک" این بود که با کمترین منابع، بهترین محصول ممکن را تولید کند.

پیش از تأسیس شرکت اپل، "وازنیک" تمایل چندانی به نمایش دادن رایانه ساخت خود به دیگران نداشت؛ زیرا گمان می‌کرد که اطلاعات کمی در مورد سیستم‌های رایانه‌ای دارد و به همین دلیل تصمیم گرفته بود این دستگاه را معرفی نکند، اما به لطف "استیو جابز" که قابلیت‌های خوب این رایانه را درک کرده بود، "وازنیک" از تصمیم خود صرف‌نظر کرد. این دو به همراهی "رونالد وین" (Ronald Wayne)، در آوریل سال 1976، شرکت اپل را تأسیس کردند.

اپل تازه‌تأسیس موفق شد با "فروشگاه بایت" (Byte Shop) واقع در کالیفرنیا، برای تولید 50 عدد اپل وان با قیمت هر واحد 500 دلار قرارداد ببندد. اپل در آن زمان قادر به تولید تعداد بیشتری از این محصول نبود.

پس از آماده‌سازی سفارش فروشگاه بایت، مشکلاتی بین شرکت نوپای اپل و مدیر فروشگاه به وجود آمد که در نهایت باعث شد "استیو جابز"، ریسک دیگری را بپذیرد. وی تعهد داد که رایانه‌های ساخته‌شده را کامل‌تر کند و به‌موقع به فروشگاه بایت تحویل دهد. در واقع، فروشگاه بایت با دیدن نمونه‌ اولیه اپل یک، امید چندانی به فروش آن نداشت و به همین دلیل گفتگوهای بین مدیر فروشگاه و "استیو جابز"، سبب شد که این محصول به یک رایانه‌ کامل تبدیل شود. در همان زمان بود که "رونالد وین" به‌طور کامل از شرکتی که تازه با دوستان خود تأسیس کرده بود، ناامید شد و در نهایت این شرکت را ترک کرد.

"جابز" پس از تعهدات جدیدی که به گردن گرفته بود، به طور جدی، در کنار "وازنیک" و چند تن از دوستان و نیز خانواده‌ خود کار کرد تا بتواند به ‌موقع، سفارش تغییریافته‌ فروشگاه را تأمین کند. با تحویل محصول تغییریافته‌ اپل به فروشگاه بایت، "پاول ترل" (Paul Terrell) که مدیریت فروشگاه را بر عهده داشت، شگفت‌زده شد.

محصولی که "جابز" و "وازنیک" آماده کرده بودند، فقط یک برد رایانه‌ای بود که بدون پیش‌نیازهایش، هیچ کاری از آن برنمی‌آمد. "ترل" حتی نمی‌توانست این بردها را آزمایش کند و بدین منظور، باید دو تبدیل‌کننده خریداری می‌کرد. از آنجا که این محصول، صفحه‌کلید یا نمایشگر نداشت، انتقال اطلاعات به آن، بدون لوازم مورد نیاز، امکان‌پذیر نبود. حتی با اضافه کردن یک صفحه‌کلید به این برد و تلاش فراوان یک برنامه‌نویس، امکان برنامه‌ریزی آن فراهم نبود. مشکل دیگری که این محصول داشت، این بود که هیچ جعبه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود.

"ترل"، در ابتدا به این برد هم امیدی نداشت؛ اما "جابز" وی را متقاعد کرد تا به قرارداد عمل کند و مبلغ مورد نظر را به شرکت اپل بپردازد. در نهایت، در فاصله‌ بین سال‌های 1976 تا سپتامبر 1977، 200 عدد رایانه‌ اپل یک تولید شد.

رایانه اپل یک باعث شد تا شرکت نوپای اپل، رشد بسیار چشمگیری را تجربه کند و به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۲۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: همزمان با ۱۲۲ سالگی برق در تبریز نخستین موزه برق و روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز رضا سرابی اقدم و توسط شرکت توزیع نیروی برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.

اکبر فرج نیا در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنعت برق تبریز با بیان اینکه توزیع نیروی برق تبریز همچون خانواده‌، صمیمی و همدل است، اظهار کرد: صنعت برق آذربایجان از نظر دانش و عمل مثال‌زدنی بوده و سخت‌ترین مشکلات با تلاش و همت کارکنان به نتیجه مطلوبی رسیده است.

وی افزود: خدمت در صنعت برق افتخار بزرگی است و دلیل این افتخار نیز حضور پیشکسوتانی است که طی سال‌ها چراغ راهی برای این صنعت بوده‌اند و در کنار آن‌ها درس زندگی آموخته‌ایم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان برق در سطح ملی، اضافه کرد: خاطرات و تجربیات پیشکسوتان صنعت برق باید در قالب تاریخ شفاهی و انتقال دانش، ثبت و به نسل‌های حاضر و آینده منتقل شود.

 وی با اشاره به تأسیس اولین کارخانه برق تبریز به سال ۱۲۸۱ توسط قاسم خان والی، ادامه داد: با توجه‌ به قدمت تاریخی برق و روشنایی در تبریز، اولین موزه روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز آقای رضا سرابی توسط شرکت برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.

در ادامه این نشست رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌ها اصلی‌ من ایجاد موزه برق و روشنایی تبریز بود، گفت: در گذشته که تولید برق به شکل امروزی وجود نداشت، برخی کارخانه‌های بخش خصوصی عهده‌دار تأمین برق بودند که آثاری از آن دوران باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ نوع وسایل و لوازم روشنایی از چهار هزار سال پیش جمع‌آوری‌ و تعدادی از آن‌ها در موزه شهرداری تبریز به نمایش گذاشته شده است، گفت: در نخستین سال‌های ورود برق به ایران فقط در منازل رجال، برق وجود داشت و تصویر شاهان قاجار بر روی لامپ‌های سفارشی آن زمان نقش بسته شده که این نوع لامپ‌ها منحصر به‌فرد بوده و حتی در موزه برق تهران نیز وجود ندارد و ان‌شاءالله در موزه روشنایی تبریز به نمایش گذاشته خواهد شد.

سرابی با اشاره به لزوم ثبت خاطرات پیشکسوتان به‌عنوان تاریخ شفاهی، ادامه داد: امروزه موزه‌ها به سمت تاریخ شفاهی پیش می‌روند و این موضوع از اهمیت قابل‌ توجهی برخوردار است.

محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی افزود: آثار به‌جای‌ مانده از گذشتگان قابل ارزش‌گذاری مالی نیست چرا که متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده این شهر است و نسل‌های آینده باید با تاریخ و سختی‌های برق آشنا شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌ عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز، طی این مراسم قبض برقی که متعلق به ۱۱۸ سال پیش یعنی مربوط به دوره قاجاریه و پس از دوران جنگ مشروطه بوده توسط رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز به عنوان نخستین اثر موزه برق و روشنایی تبریز اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه اندازی نخستین موزه برق و روشنایی در تبریز
  • تعطیلی ۱۰۰ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی به دلیل حمایت از اسرائیل
  • نخستین موزه برق و روشنایی تبریز راه‌اندازی می‌شود
  • مانیتور Innocn 27D1Q چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • نخستین دوره مربیگری سطح یک اسکواش در همدان برگزار می‌شود
  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • تفاوت های آیفون 13 و 13 پرو در چیست ؟
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل
  • عکس| دو تصویر ناب از «ماشین دودی»؛ نخستین لوکوموتیو ایران