Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیدار برخی از اعضای اپوزیسیون دولت افغانستان همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت «ژنرال دوستم» پس از سفر نخست وزیر ترکیه به کابل افزایش یافته است که احتمال جان گرفتن دوباره مخالفان سیاسی دولت را در پی خواهد داشت. ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ بین الملل آسیا-اقیانوسیه شبه قاره نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی که به تازگی پس از چند ماه کشمکش با دولت افغانستان حاضر به کناره‌گیری از ریاست ولایت «بلخ» شد در صفحه فیسبوک خود از دیدار با «محمد محقق» معاون ریاست اجرایی و رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با اینکه نور از ارائه جزئیات گفت‌وگوها خودداری کرده اما این دیدار از این نظر حائز اهمیت است که بار دیگر بحث بازگشت ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهور افغانستان مطرح شده است.

گفتنی است که دوستم در اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته پس از مدتی بازداشت خانگی به دلیل اتهامات علیه وی مبنی بر ربودن و آزار جنسی رقیب سیاسی خود به ترکیه سفر کرده بود.

در تیر ماه سال گذشته، نور و محقق با سفر به ترکیه و دیدار با ژنرال دوستم، سه طرف با هدف ایجاد اصلاحات در حکومت این کشور، درباره تشکیل «شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان» در نشست ترکیه توافق کردند.

برای مشاهده متن کامل ائتلاف شورای نجات افغانستان اینجاکلیک کنید.

پس از انتشار این بیانیه نیز سخنگوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان بارها اعلام کرد که دوستم بزودی به افغانستان باز می‌گردد و پس از آن نیز ائتلاف نجات افغانستان بطور رسمی اعلام موجودیت خواهد کرد.

در مان ماه نیز گزارش‌های منتشر شد که دوستم قصد بازگشت به افغانستان را داشته و هواپیمای حامل وی در شرف نشست در فرودگاه مزارشریف بود که نیروهای خارجی اجازه فرود به هواپیما را ندادند.

با وجود حضور معاون اول ریاست جمهوری در ترکیه که برخی از عنوان تبعید برای آن استفاده می‌کنند، دیگر اعضای شورای ائتلاف نجات افغانستان با برگزاری برخی گردهمایی‌ها سعی در تقویت اپوزسیون در داخل کشور و همراه کردن دیگر جریان‌های سیاسی داشتند.

در اواسط آبان ماه بود که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با صدور فرمانی دستور برکناری نور از مقام ریاست ولایت بلخ را صادر کرد اما رئیس اجرایی حزب جمعیت حاضر به کناره‌گیری نشد.

نور تصریح کرد؛ براساس قراردادی که منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شده است 50 درصد از کرسی‌های دولتی متعلق به حزب وی است و تنها در صورت تایید رهبری حزب جمعیت از مقام خود کناره‌گیری خواهد گرفت.

کشمکش‌های ارگ و بلخ در حدود 3 ماه ادامه داشت و در نهایت پس از مذاکرات مداوم عطامحمد نور در آغاز سال جدید خورشیدی برای کناره‌گیری از مقام خود با اشرف غنی به توافق رسید.

نور که پیش از آن کناره‌گیری خود را به تغییر نظام سیاسی، اصلاح نظام انتخاباتی و توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی مشروط کرده بود با سپرده شدن وزارت «امور رسیدگی به حوادث»، «آموزش و پرورش» و سفارت افغانستان در قزاقستان به حزب جمعیت و انتصاب فرد مورد نظر نور به عنوان والی بلخ، حاضر به کناره‌گیری شد.

انعطاف‌پذیری شدید و مصالحه نور در برابر ارگ که حامی پیام تضعیف جریان اپوزیسیون در برابر غنی بود اما در سفر اخیر «بن علی یلدریم» نخست وزیر ترکیه به کابل احتمال جان تازه گرفته است.

«عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان چند روز پیش در کنفرانس مشترک با یلدریم تصریح کرد که دو طرف درباره بازگشت دوستم به افغانستان نیز گفت‌وگو کرده‌اند و گمانه‌زنی‌ها برای بازگشت قریب‌الوقوع ژنرال به کابل شدت یافته است.

حال باید دید که قدرت و نفوذ دوستم سبب احیای دوباره اپوزیسیون خواهد شد و یا اینکه دوستم نیز در برابر غنی نرمش نشان خواهد داد.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P36446/S8,87,91,94/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۱۵۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان

تیم ملی فوتسال افغانستان پس از تاریخ سازی در جام ملت های آسیا و نخستین صعود به جام جهانی فوتسال پس از بازگشت به کابل مورد استقبال گرم مردم این کشور قرار گرفت.

 جمعیت زیادی از شهروندان کابل به ویژه جوانان ساعت ها در فرودگاه کابل و فدراسیون فوتبال در انتظار بازگشت قهرمانان فوتسال بودند تا آنها را به گرمی در آغوش بگیرند و تاریخ سازی آنان را در عرصه ورزش تبریک بگویند.

بیشتر اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان جوانان مهاجر هستند که در ایران به دنیا آمده و فوتسال بازی کرده اند و در همانجا به تیم ملی افغانستان پیوسته اند.

 اعضای تیم ملی فوتسال افغانستان با سر مربی ایرانی خود چند روز است باعث خوشحالی مردم این کشور در شهرهای مختلف شده اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ۴ کوهنورد گمشده درارتفاعات بام ایران، تلفنی نجات یافتند
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • خروج قطار افغانستان_ترکیه از مرز شمتیق+فیلم
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان
  • رهبر حزب سعادت ترکیه از سمت خود کناره گیری می‌کند
  • تیاگو سیلوا در آستانه بازگشت به فلومیننزه برزیل
  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • رایزنی ایران و افغانستان بر تقویت ترانزیت از مسیر چابهار
  • (تصاویر) بازگشت تیم ملی فوتسال افغانستان به مشهد پس از تاریخ‌سازی
  • تجار افغانستانی در نمایشگاه توانمندی های صادراتی + فیلم