Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@18:41:35 GMT

با مشكل ممانعت از ساخت و ساز در روستا ها مواجه هستیم

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۳۱۵۷۸

با مشكل ممانعت از ساخت و ساز در روستا ها مواجه هستیم

خبرگزاری شبستان:معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تجاوز به حريم روستاها و ممانعت از اجازه ساخت در روستاها را از مشكلاتي عنوان کرد كه روستاهاي تهران با آن مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، ابوالفضل رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری امروز در اولین نشست مشترک فرمانداران و بخشداران روستاهای تابعه استان تهران ضمن تبریک مبعث حضرت رسول (ص) گفت:یکی از اصلی ترین مشکلاتی که امروز دامنگیر جامعه ما ست این است که به اهداف بعثت نزدیک نبودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام راحل فرمودند، هدف غایی حکومت انبیا قسط نبوده بلکه قسط ،ابزار حکومت آنها بوده، حکومت قسط وسیله ای برای قرب بیشتر انسان ها به خداوند است، معنا و مفهومش این است که رشد و تعالی انسان در حکومت انبیا هیچگاه نقطه پایانی ندارد.

 

رضوی تصریح کرد: برای توسعه باید به زیرساخت ها توجه کنیم که خوشبختانه در معاونت روستایی ریاست جمهوری در آینده به این مسئله توجه خواهد شد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار کرد: موضوع اصلی ما اقتصاد روستایی است. اگر به موضوع زیرساخت ها توجه کنیم بسیاری از مشکلات در این زمینه حل می شود. بعد از انقلاب اسلامی تلاش جهاد سازندگی این بود که این کارها را انجام دهد و اقدامات زیادی هم صورت گرفت، اما مسئله مهم این بود که در کنار توسعه اقتصادی به توسعه فرهنگی، اجتماعی و اشتغال روستاها توجه نشده است که این امر یکی از دلایل مهاجرت روستاییان به شهرها بود و نتیجه این شد که امروز تعداد زیادی از روستاها خالی از سکنه می باشد.

 

وی ادامه داد: اما در استان تهران وضعیت فرق می کند. جمعیت روستاها در استان تهران افزایش یافته است و این افزایش به خاطر مهاجرت شهرهای دیگر به روستاهای اطراف تهران است که چون نمی توانند در داخل تهران سکونت داشته باشند به این روستاها پناه می برند.

 

رضوی با بیان اینکه 800 هزار نفر روستایی در روستاهای استان تهران زندگی می کنند، تصریح کرد: ما بایستی زمینه فعالیت اقتصادی روستاییان را فراهم و مورد توجه قرار دهیم.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: ما حرف های زیادی از توسعه می زنیم ولی از چیزهای مهم دیگری غافلیم که باعث عدم دستیابی ما به توسعه شده است. در واقع اگر قبول کنیم که توسعه برای انسان است و توسط انسان انجام می شود و عامل و مانع توسعه هم خود انسان است ،بسیاری از مشکلاتمان حل می شود و توسعه یعنی اینکه قرآن می فرماید: ما شما را بیهوده نیافریدیم.

 

وی ادامه داد: اگر توسعه را امری مستمر، پایدار، جامع و با هدف تعریف کنیم آن وقت است که می توانیم مسیری را برای آن تعریف کنیم لذا وقتی ما می گوییم توسعه ملی بایستی زمینه رشد، تعالی و تقرب انسان  باشد یعنی موانع را بشناسیم و برطرف کنیم.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به فرمایش امام راحل در نامه ای که به نخست وزیر وقت و وزرا نوشتند، بیان کرد: امام فرمودند: هر فرد مسئول و متعهد به نظام باید در چهارچوب محدوده وظایفش عمل کند، در غیر این صورت احتمال پاشیدگی نظام وجود دارد، بنابراین اولین وظیفه ما این است که مسئولیت و اختیارات خود را بشناسیم، اگر نشناسیم امکان رشد و تعالی وجود ندارد، بنابراین ما مسئولیت داریم توسعه روستایی را دنبال و اجرایی کنیم.

 

وی با بیان اینکه عامل توسعه خود انسان است، اظهار کرد: بنابراین این فرد باید از معرفت و علم و دانش لازم برخوردار باشد و بداند که در انجام وظیفه خود به کدام سمت می خواهد برود مثلا روستا را به چه جایگاهی می خواهد برساند و اثر آن در کشور چیست؟

 

وی اظهار کرد: به این دلیل روستاها را به عنوان پایلوت در طرح ها، انتخاب می کنند که چون روستا کوچک است و نمونه خوبی برای نمونه سازی در جهت توسعه می باشد و چون همیشه کارهای بزرگ زیر سوال می روند به همین دلیل روستاها برای انجام طرح ها ،پایلوت خوبی محسوب می شوند و یکی دیگر از دلایلی که طرح ها باید از جاهای کوچک و نمونه سازی شروع شود این است که در طرح های کوچک خسارت و بحران کمتر به چشم می خورد.

 

رضوی بیان کرد: ما در کل کشور 31 استان داریم که درآمد خانوار روستایی شان بیشتر است. ما در استان تهران شاهد افزایش جمعیت تعداد روستاییان هستیم.

 

وی با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته در سال 93 گفت: طبق نظرسنجی های صورت گرفته ،اشتغال و اقتصاد با 59.4 درصد از مهم‌ترین مشکلات روستاییان بود و تسهیل در ارایه خدمات  با 24 درصد و عدم تصمیم روستاییان در ادارات و سازمان ها از دیگر مشکلات روستاییان محسوب می شد.

 

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه 75 درصد خانه های روستایی سند دارند، افزود: 25 درصد املاک روستاییان نیز سند مسکونی ندارند.

گفت: مسئله ایجاد اشتغال یکی از خواسته‌های بسیار صریح و مستمر مقام معظم رهبری است دولت و مجلس  هم به این رهنمود توجه جدی دارند. تلاش شده است از هم افزایی دستگاه ها، توانایی بانک‌ها، بنیادها و نهادهای حکومتی استفاده شود.

 

وی بیان کرد: گفته شد شهرداری تهران بیشترین تجاوز را به روستاییان کرده است، به گونه ای که بیشتر روستاها اجازه ساخت و ساز داده نمی شود و همچنین محیط زیست به روستاها ی شرق تهران نیز اجازه گازرسانی نمی دهد. این مسایل از جمله تبعیض هایی است که بین روستاها و شهرها گذاشته می شود و یک نمونه دیگر اینکه برخی می گویند اینترنت پرسرعت به درد روستاها نمی خورد و اکنون فقط 30 درصد روستاها دارای اینترنت پرسرعت هستند.

 

رضوی با اشاره به دستورالعمل امكان پذيرش وثيقه ملكي در اعطاي وام اشتغال به روستاييان و عشاير عنوان كرد: براي طرح هاي اشتغالزا سه سال دوره تنفس و دوره مشاركت در نظر گرفته شده است و از سال چهارم بازپرداخت آغاز مي شود و ٢٠ درصد آورده وام گيرنده به شكل نقدي و غير نقدي است وكارمزد وام براي روستاها و عشاير تهران ٦ درصد است.

 

معاون توسعه روستايي رياست جمهوري از استاندار تهران خواست تا فرمانداران در خصوص بررسي اعطاي وام در بخش اشتغالزايي روستايي در موضوع كشاورزي و ساير حوزه ها وارد شوند و كميته نظارت براي سرعت عمل اقدام كند.

 

رضوي عنوان كرد:به شهرهاي زير ١٠ هزار نفر وام سرمايه در گردش داده مي شود سقف آن يك ميليارد تومان با كارمزد ١٠درصد با ٦ ماه تنفس است .سقف وام روستايي و عشايري ٦ ميليارد تومان و حداقل ١٠٠ ميليون تومان است ،استاندار  مي تواند تا سقف ٢٠ درصد از سهم هر بخش كم و به ساير بخش ها بيافزايد و اعمال نظر در اعطاي وام پروژه ها از سوي بانكها حداكثر دو هفته است و متقاضي يك ماه فرصت دارد تضامين اوليه را ارائه دهد.

وي گفت: به همه واحدهايي كه شغل پايدار و درآمد مكفي داشته باشند اين وام تعلق مي گيرد و هر نقصي در آيين نامه و روش اجرا ديده مي شود،گزارش شود.

 

معاون توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري با اشاره به شعار حمايت ازكالاي ايراني در سال ٩٧ افزود: اقداماتي براي خريدهاي استارت آپ محصولات روستاييان انجام شده است و خريد گرانتر از توليد كننده و فروش ارزانتر براي مصرف كننده را به دنبال دارد.

 

رضوي با بيان اينكه ايجاد ناحيه صنعتي در هر دهستان،ايجاد مراكز آموزشي،درماني،خدماتي و امدادي از اقدامات در دست انجام در روستاها است تصريح كرد: امسال مشكل وام اشتغال براي روستاييان و عشاير نداريم و نياز است پروژه هاي پايدار شناسايي شوند.

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: دولت مجلس ارز حمایت از کالای ایرانی ستوان یکم پاسدار مرتضی بصیری پور بیرجند دلار حسن روحانی شهید مدافع حرم شیراز روستاهای استان تهران همایش روستاها ابوالفضل رضوی کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۱۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ خانم عالم یکی از معلمان اصفهان است که به مدرسه روستای زفره منتقل می‌شود و، چون تعداد دانش آموزان مدرسه روستا به حد مجاز نمی‌رسید و کلاس‌ها چند پایه می شد، دو فرزند خود را هم به روستا می‌برد و در مدرسه روستایی ثبت نام می‌کند تا تعداد دانش آموزان روستا تکمیل شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


حالا خانم عالم ۳ سال است که به خاطر دانش آموزان ساکن روستای زفره شده است.
در استان اصفهان بیش از ۷ هزار معلم در روستا‌ها تدریس می‌کنند.

دیگر خبرها

  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • تجهیز زیر ساخت‌های ۹۰ درصد روستا‌های ایران
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید
  • آبرسانی به ۷۸ هزار نفر از جمعیت روستایی لرستان
  • پایان رقابت‌های فوتبال جام روستایی در بوکان 
  • احداث ۲۰ پروژه جدید در جنوب تهران/ ساخت پارکینگ زیرسطحی در محله جوادیه
  • مشق عشق فداکاری در مدرسه روستایی در زفره
  • رد درخواست ۹۶ درصد متقاضیان نهضت ملی در شهرهای تهران
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود