Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-20@03:13:06 GMT

راهکارهايي براي خواب خوب شبانه

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۳۲۵۵۴

راهکارهايي براي خواب خوب شبانه

خبرگزاري آريا-خواب بسياري از فرآيند هاي بدن را تنظيم مي کند و داشتن خوابي با کيفيت براي سالم ماندنمان ضروري است در غير اين صورت ممکن است دچار بيماري هاي مزمن بسياري شويم.
به گزارش خبرگزاري آريا، خواب بسياري از فرآيند هاي بدن را تنظيم مي کند و داشتن خوابي با کيفيت براي سالم ماندنمان ضروري است در غير اين صورت ممکن است دچار بيماري هاي مزمن بسياري شويم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بسيار خسته هستيد
فرق بين خواب آلودگي و خستگي زياد براي بسياري از افراد گيج کننده است. بعد از يک هفته سرشار از استرس و پر مشغله مطمئنا بسيار خسته مي شويد. وقتي بسيار خسته هستيد با خود فکر مي کنيد حتي در حالت ايستاده هم خوابتان مي برد اما به خاطر استرس بالا بدن همچنان هوشيار مي ماند. وقتي چنين احساسي کرديد بهتر است به جاي اينکه مستقيم به رخت خواب برويد و سعي کنيد بخوابيد مانند يک شبِ عادي کارهايي انجام دهيد که استرس تان فرو بنشيند.
بالشتان بسيار گرم است
قرار دادن سر روي يک بالش خنک مي تواند به کاهش دماي هسته بدن کمک کند و در نتيجه احساس خواب آلودگي خواهيد کرد. در طي يک تحقيق افرادي که از بي خوابي رنج مي بردند هنگام خواب از يک کلاه خنک کننده مخصوص استفاده کردند و طي 13 دقيقه به خواب رفتند.
اين افراد توانستند 89 درصد از شب را خواب بمانند. افرادي که خواب سالمي دارند طي 16 دقيقه به خواب مي روند. محققان فکر مي کنند خنک کردن مغز مي تواند باعث کاهش سرعت سوخت و ساز و تشويق بدن به استراحت شود. سعي کنيد قبل از خواب بالش خود را در جايي قرار دهيد که خنک شود.
ماه کامل است
شايد کامل شدن ماه باعث نشود تبديل به انسان گرگ نما شويد اما ممکن است بي خوابتان کند. محققان سوئيسي به اين نتيجه رسيده اند که افراد چهار روز قبل و بعد از کامل شدن ماه دچار بي خوابي مي شوند ( حدود 20 دقيقه کمتر مي خوابند، حدوداً يک سوم از خواب عميقشان کم مي شود و ملاتونين کمتري توليد مي کنند، هورموني که باعث احساس خستگي مي شود. ). متاسفانه اين مورد را نمي توانيد کاري بکنيد اما همين که بدانيد در چنين مواقعي ممکن است خوابتان دچار مشکل شود از نگراني و استرس مي کاهد.
ورزش نمي کنيد
ورزش کمک مي کند بهتر بخوابيم اما فقط زماني که آن را دنبال کنيم. تحقيقات نشان داده افرادي که دچار بي خوابي بودند پس از انجام يک دوره ورزش توانستند بهتر بخوابند و انرژي شان تقويت شود اما دو تا چهار ماه طول کشيد تا تاثير ورزش را ببينند. به عبارت ديگر نبايد انتظار داشته باشيد که يک روز صبح روي تردميل بدويد و شب با آسودگي به خواب برويد. سعي کنيد روزانه 20 دقيقه و يا به صورت کلي در هفته دو تا دو ساعت و نيم ورزش داشته باشيد.
داروهاي جديدي مصرف مي کنيد
بي خوابي يکي از عوارض جانبي شايع بسياري از داروها است از جمله داروهاي فشار خون، ضد افسردگي و استروئيدها. زماني که دارو را مصرف مي کنيد نيز اهميت دارد. پزشکان معمولا توصيه مي کنند بيمار بتا بلاکرها ( براي فشار خون و آريتمي ) را به جاي قبل از خواب، صبح ها مصرف کند. اگر پزشکتان داروي جديدي تجويز کرد از او بپرسيد بهترين زمان براي مصرفش چه وقتي است.
درد همسرتان را حس مي کنيد
در يک تحقيق محققان متوجه شدند همسران افرادي که دچار بيماري آرتريت بودند شب هايي که شريکشان از درد رنج مي کشيد بي خواب مي شدند. همسراني که بيشترين وابستگي را به يکديگر داشتند بيشترين تاثير را مي ديدند. در چنين مواقعي بايد هر دو فرد تلاش کنند ميزان استرس خود را کاهش دهند تا خوابي بهتر را تجربه کنند.
در پايان هفته زياد خوابيده ايد
خواب زياد در پايان هفته و روز هاي تعطيل بسيار وسوسه کننده است. اما انجام چنين کاري مي تواند کل برنامه ريزي تان براي خواب را از بين ببرد. چنين کاري باعث تغيير ريتم هاي بيولوژيکي مي شود و درست مانند اين است که ساعت جغرافيايي خود را تغيير داده باشيد. براي مثال وقتي جمعه تا دير وقت مي خوابيد شب ديگر خوابتان نمي برد و شنبه را با خستگي بيدار مي شويد اين وضعيت تا پايان هفته ادامه پيدا مي کند.
جوراب نمي پوشيد
گرم نگه داشتن پاها در رخت خواب کمک مي کند سريعتر به خواب برويد و فردا صبح در پاها احساس خستگي نکنيد. پوشيدن جوراب قبل از خواب کمک مي کند شب پاها به دليل کند شدن جريان خون سرد نشوند. وقتي در طول شب بدن مشکلي نداشته باشد خوابي عميق تر را تجربه مي کنيد.
غذاي چرب مي خوريد
همه مي دانند نوشيدن کافئين يا خوردن غذاهاي قندي قبل از خواب باعث مي شوند ديرتر به خواب برويد. اما شايد کمتر کسي بداند که غذاهاي چرب نيز تقريبا همين تاثير را دارند. اگر وعده شامتان مقدار زيادي غذاي چرب باشد بدنتان مجبور مي شود براي هضم غذا سخت تلاش کند و از آنجا که کار کردن بدن با خوابيدن جور در نمي آيد دچار بي خوابي مي شويد. اگر مي خواهيد سريع به خواب برويد، قبل از خواب غذايي سبک ميل کنيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۲۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما سردار قاآنی بیان کرد که خون پاک این شهیدان و دیگر شهدای خانواده مجاهد هنیه، به همه دنیا مدرسه جهادی رهبران مقاومت و خانواده‌های آنان را که در راه خدا و برای دفاع از غزه و عزت و کرامت امت در کنار ملت خود جانفشانی می‌کنند، ثابت کرد.
وی افزود: قاطعیت و اطمینان خاطر شما لحظه دریافت خبر شهادت فرزندانتان و طلب اجر از خداوند و تاکید بر اینکه آن‌ها نیز فرزند این ملت هستند و فرقی با بقیه ندارند و همه شهدا فرزندان و خانواده شما هستند، گوشه‌ای از ایمان عمیق و ثابت قدمی و روحیه رهبری است که همیشه از شما شاهد بوده‌ایم.
 

کد خبر 845332 برچسب‌ها فلسطین - اسماعیل هنیه خبر ویژه سردار اسماعیل قاآنی

دیگر خبرها

  • حمله شبانه اسرائیل به ۷ شهر ایران؟ | اقدام عجیب و جنجالی خبرنگار اسرائیلی را ببینید
  • آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید
  • دلیل کیفیت خواب پایین تر زنان نسبت به مردان مشخص شد
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی در شبانه روز گذشته
  • زنان کمتر می‌خوابند و استرس بیشتری دارند
  • پیام شبانه سردار قاآنی به اسماعیل هنیه
  • زرد، آبی، بی‌خوابی/ چگونه تلفن هوشمند چرخه زیستی را مختل می‌کند؟
  • راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران
  • ضرورت سرعت‌بخشی به اجرای پروژه بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی تبریز