Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاي صدا و سيما از پکن ، سفير ايران در چين نقش پکن را در مذاکرات هسته اي مثبت توصيف کرد و گفت چين نقش بسزايي در به ثمر رسيدن توافق هسته اي داشت.
علي اصغر خاجي در سمينار يک روزه همکاري هاي بين المللي هسته اي ايران و چين افزود هم اکنون با روي کار آمدن دولت جديد در آمريکا، اين کشور بارها تعهدات خود را در چارچوب برجام نقض کرده و زمزمه خروج واشنگتن از آن به گوش مي رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي تصريح کرد در چنين شرايطي ما نه تنها شاهد حمايت چين از حفظ توافق هسته اي به عنوان يک توافق بين المللي هستيم که در قطعنامه 2231 مورد تاييد شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز قرار گرفته است ، بلکه شاهد نقش فعال چين در اجراي برجام نيز مي باشيم.
خاجي به يکي از موارد نقش آفريني چين در اجراي برجام اشاره کرد و افزود بازطراحي رئاکتور اراک نمونه اي از آن است که با همکاري متخصصين دو کشور به خوبي در حال اجراست.
وي با بيان اينکه ايران و چين داراي مواضع نزديک و همساني در بسياري از مسائل منطقه اي و بين المللي هستند گفت : دو کشور همواره در مقاطع مختلف از يکديگر حمايت کرده اند و ما حمايتهاي چين در زمان جنگ تحميلي هشت ساله و اعمال تحريمهاي غيرقانوني و ظالمانه هسته اي عليه کشورمان را فراموش نمي کنيم.
خاجي با تاکيد بر اينکه جمهوري اسلامي ايران نيز همواره از سياست چين واحد حمايت کرده است افزود در نگاه هر دو کشور گفتگو و مذاکره تنها راه حل و فصل مناقشات منطقه اي است.
وي تصريح کرد چين و ايران هر دو تحريمهاي يکجانبه عليه کشورها را غيرقانوني مي دانند و هر دو کشور مخالف يکجانبه گرايي آمريکا و مخالف سلطه قدرتهاي خارجي هستند.
خاجي با بيان اينکه اين موارد اشتراک باعث شد تا مقامات دو کشور روابط خود را به مشارکت جامع راهبردي ارتقا دهند گفت هم اکنون روابط دو کشور در تمام زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، امنيتي، نظامي و علمي روند رو به گسترشي را مي گذراند.
خاجي در بخش ديگري از سخنراني خود ، وابستگي متقابل، منافع و تهديدات مشترک را اساس همکاري و اتحاد بازيگران در عرصه مناسبات جهاني دانست و گفت امروز ايران و چين داراي منافع مشترک بسيار و مواجه با تهديدات مشترکي هستند که زمينه هاي همکاري آنها در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي را فراهم مي آورد.
سفير ايران در چين با بيان اينکه هم اکنون روابط دو کشور در سطح مناسبي قرار دارد گفت 10 سال متوالي است که چين اولين شريک تجاري ايران بوده است و در سال 2017 روابط تجاري دو کشور با بيش از 20 درصد افزايش به بيش از 37 ميليارد دلار رسيد.
خاجي افزود دو کشور همچنين در همکاريهاي فاينانس، سرمايه گذاري مشترک و تبادل تکنولوژي از ظرفيت هاي بالايي براي همکاري برخوردارند.
وي انرژي را يکي از مهمترين زمينه هاي همکاري دو کشور خواند و گفت هم اکنون چين بزرگترين خريدار نفت ايران و ايران ششمين کشور تامين کننده نفت چين است.
خاجي با بيان اينکه ايران علاوه بر دارا بودن بزرگترين ذخاير نفت و گاز دنيا، باثبات ترين کشور خاورميانه است تصريح کرد ايران مي تواند نقش کليدي در تامين انرژي، امنيت و انتقال آن از مسير ايران به چين ايفا کند.
وي با اشاره به اينکه ايران و چين هردو با تهديدات مشترک تروريسم و افراطي گري مواجه اند گفت تروريسم تهديدي جهاني است و مبارزه با آن نيازمند اراده و همکاري تمام اعضاي جامعه بين المللي است.
خاجي افزود :«امروز کشور من مستقيما درگير مبارزه با تروريسم در منطقه است اما تروريستهايي که از نقاط مختلف جهان به خاورميانه آمده اند نهايتا به زادگاه خود نيز بازخواهند گشت.»
وي گفت صلح و ثبات در منطقه از جنبه ديگري هم براي چين حايز اهميت است چرا که اين کشور تنها در صورت امنيت و ثبات مي تواند تجارت خارجي خود را رونق بخشيده و نرخ رشد اقتصادي بالاي خود را حفظ کند.
خاجي با بيان اينکه مبارزه با تروريسم و افراطي گري هدفي با اولويت بالا براي هر دو کشور است افزود با تقويت همکاري موجود فيمابين در اين زمينه ، هر دو کشور مي توانند از مزاياي آن بهره مند شوند و کمک شاياني به تقويت صلح و ثبات جهاني کنند.
سفير ايران در چين به موقعيت راهبردي ايران اشاره کرد و گفت ايران مانند پلي در محل تلاقي شمال- جنوب و شرق- غرب است.
وي افزود: اين موقعيت ، توسعه نسبي زيرساختها و امنيت کامل در قلمرو ايران ، امتيازات بي بديلي در اختيار ما قرار داده تا مسيري امن و کوتاه براي تجارت بين المللي فراهم سازيم. ايران علاوه بر بازار هشتاد ميليوني خود بهترين محمل براي چين در اجرايي کردن ايده يک کمربند-يک جاده و گسترش تجارت اين کشور با غرب است. ايران که بطور سنتي جايگاه مهمي در جاده ابريشم دارد هم اکنون نيز آمادگي کامل جهت مشارکت حداکثري در ايده جاده ابريشم نوين که از سوي رئيس جمهور چين مطرح شده را دارد و در راستاي تحقق اين امر همکاريها ميان دو کشور آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۲۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پرواز‌های مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پرواز‌ها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پرواز‌های عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفر‌های زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهاد‌های ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • پدافند فرهنگی مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • ادعای جدید گروسی درباره نزدیک بودن ایران به ساخت بمب اتم/ برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی/ ازسرگیری مذاکرات برای برقراری صلح در یمن/ آغاز رزمایش «پرچم صحرای ۹» در امارات با مشارکت ۱۰ کشور
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه