Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از گیلان، فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان امروز، 22 فروردین در همایش استانی شعر «شمیم محمدی» که در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شفت برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که همه ما به مناسبت فرا رسیدن عید مبعث در اینجا جمع شده ایم، باید بدانیم کلمه «بعث» و مشتقات آن 67 بار در قرآن کریم آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ریشه یابی کلمه «بعث» در ادبیات عرب به معنای «بیدار شدن» است، افزود: کلمه «مبعث» که مصدر، اسم زمان و اسم مکان «بعث» است به معنای «بیدار شدن»، «زمان بیدار شدن» و «مکان بیدار شدن» می باشد.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: «مبعث» در ترجمه به زبان فارسی به معنای «برانگیختن» و در ربان انگلیسی برگرفته از ترجمه فارسی به معنای «شکوفا شدن» آمده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با اشاره به واژه هایی همچون مبعث، فطر، قربان و...، گفت: درست است که این واژه ها وضعی و قراردادی شدند، اما جالب است که زمان مند و مکان مند نبوده و اگر با دید شاعرانه به آنها نگاه کنیم، گویی بیانگر چیز دیگری هستند.

وی تصریح کرد: مثلا درخصوص واژه «نوروز»، اگر با دید شاعرانه و عارفانه بنگریم، هر روزمان می تواند نوروز باشد و اینجاست که شاعران، معنای قراردادی واژه ها را با چشم دل و الهام الهی دریافت می کنند.

فاضلی، با تاکید بر اینکه ریشه یابی واژه ها مهم است، عنوان کرد: با این حال دریافت کاربردی که شعرا و عارفان اهل دل انجام می دهند، این قراردادها را می شکند و در درک معانی و حقایق به ما کمک می کنند.

مدرس دانشگاه، با اشاره به اینکه فعل «بعث» به معنای «بیدار شدن از خواب» هفده بار در قرآن کریم آمده است، اظهار کرد: بیداری انواع مختلف دارد و از نظر اهل دل، هر روز ما مبعث است و باید بیدار شویم و جالب این است که 35 بار در قرآن به بیداری از مرگ اشاره شده است.

اولیای الهی اسرافیل زمان خود هستند

رئیس ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: همانطور که بیداری ما متفاوت است، خواب ها هم متفاوت هستند. گاهی، خواب اجتماعی، اخلاقی و مردمی است و اینجاست که پیامبران مبعوث می شوند تا انسان ها را از خواب گمراهی برهانند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گیلان ادامه داد: در جای جای فرهنگ ما، در روز قیامت، صور اسرافیل نواخته می شود تا همه از خواب برخیزند و بیدارگری در ادبیات ما ریشه دارد و در حقیقت اولیای الهی، اسرافیل زمان خود هستند.

فاضلی، با اشاره به روایت حکیمی به یک فرد مبنی بر اینکه «اگر می خواهی بزرگ شوی باید سه کار را انجام دهی؛ آنچه در سر داری بنهی، آنچه در کف داری بدهی و هر آنچه بر تو آید نجهی»، خاطرنشان کرد: آنچه در سر داریم «غرور» است که باید کنار گذاشت، آنچه در کف داریم به غیر از پول و مادیات، توانایی انجام کارهایی مانند غیبت است که نباید بکنیم و هرچه بر ما آید نجهیم، یعنی چقدر می توانیم صبور باشیم که این صبر خیلی مهم است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۳۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه سرپرست دانشگاه گیلان به ۳۸ نفر از روسای دانشگاه های آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی دستگیری صدها دانشجوی حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس آن کشور، سرپرست دانشگاه گیلان در حمایت از دانشجویان دستگیرشده و جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به ۳۸ نفر از رؤسای دانشگاه‌های ایالات متحده از جمله هاروارد، اموری، کلمبیا نامه‌ای ارسال کرد.

در متن این نامه آمده است:

خبر تأسف بار دستگیری ده‌ها نفر از دانشجویان و استادان دانشگاه شما توسط پلیس آمریکا موجب احساس نگرانی شدیدی در جامعه دانشگاهی شده است.

همان‌گونه که مستحضرید دانشجو و استاد باید بتواند روحیه عدالت‌خواهی خود را حداقل در محیط علمی دانشگاه، آزادانه به نمایش گذارد. در چند ماهه اخیر رژیم غاصب اسرائیل بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه از جمله هزاران کودک و هزاران زن را به طور عمدی به قتل رسانده است.

مسلماً دانشجویان و استادان عدالت‌خواه در هر جایی که باشند نمی‌توانند رواج ظالمانه‌ی چنین رفتار و برخورد ددمنشانه‌ای را تحمل کنند. همانگونه که هیچ انسان آزاده‌ای مطابق با فطرت پاک خود نمی‌تواند آن را تحمل نماید. سکوت شما در برابر چنین رفتار ددمنشانه و نظاره‌گر بودن این صحنه‌های دلخراش موجبات حیرت فرهیختگان دانشگاهی را فراهم آورده است.

از شما انتظار می‌رود که این جنایات را محکوم کرده و به دانشجویان و استادان غیور خود فرصت اعتراض دهید. با توجه به استقلال جامعه دانشگاهی و منع ورود نیروهای امنیتی به این مراکز، سزاوار نیست که دانشجویان و استادان را به دست مأموران سرکوبگر بسپارید. لطفاً به احترام انسانیت دستور دهید همه دانشجویان و استادان آزاد شده و به نحوه مقتضی از آنها دلجویی شود.‌

کد خبر 6094305

دیگر خبرها

  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • نامه سرپرست دانشگاه گیلان به ۳۸ نفر از روسای دانشگاه های آمریکا
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • مقرراتی برای داشتن خواب خوب
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند
  • فراجا مرزبان حجاب است/ متولیان فرهنگی حجاب و عفاف بیدار باشند