Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:21:15 GMT

رشد 13 پله ای ایران در گزارش 2018 شاخص جهانی کارآفرینی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۳۶۴۳۷

رشد 13 پله ای ایران در گزارش 2018 شاخص جهانی کارآفرینی

تهران- ایرنا- جمهوری اسلامی ایران بر اساس آمار منتشر شده در سال 2018 درباره شاخص جهانی کارآفرینی، با بهبود 13 رتبه‌ای بین 137 کشور جهان به جایگاه هفتاد و دوم رسید.

به گزارش ایرنا، شاخص جهانی کارآفرینی (جی.یی.آی) هر سال از سوی موسسه جهانی توسعه کارآفرینی (جی.یی.دی.آی) منتشر می‌شود و تصویری از تغییر اکوسیستم کارآفرینی کشورها ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این شاخص نماگری است که سلامت اکوسیستم کارآفرینی در یک کشور را از طریق تعاملات پویا و نهادینه‌شده بین گرایش‌، توانایی‌ و اشتیاق کارآفرینی، هم در سطح فردی و هم در سطح نهادی ارزیابی می کند.
فرض‌بنیادی در تهیه این شاخص این است که کارآفرینی ماهیت رفتاری و فردی دارد اما هنگامی امکان بروز می‌یابد که محیط به فرد اجازه بروز آن را بدهد.
به گزارش چهارشنبه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس گزارش سال 2018 شاخص جهانی کارآفرینی ایران با بهبود 13 رتبه‌ای به جایگاه هفتاد و دوم دست یافت که این میزان در منطقه منا (غرب آسیا و شمال آفریقا) یازدهم است که در همسنجی با سال پیش سه رتبه بهتر شده است.
همچنین ایران 4.7 درصد بهبود امتیاز را در سال 2018 تجربه کرده و از این نظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.
البته هنوز گلوگاه‌های موجود در اکوسیستم کارآفرینی کشور وضعیت مطلوبی ندارند.
این شواهد حاکی از نامتناسب بودن فضای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور و انگیزه‌های کارآفرینی فردی در سطح جامعه است که با اتخاذ سیاست‌هایی در سطح کشور قابل بهبود است.
بر اساس اطلاعات گزارش شاخص جهانی کارآفرینی، امسال ایران افزایش چشمگیری را در امتیاز شاخص فرعی گرایش کارآفرینانه (آ.تی.تی) نسبت به سال پیش تجربه می‌کند.
این افزایش ناشی از تغییر ناگهانی در رکن مهارت راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپاست.
شاخص فرعی توانایی کارآفرینانه (آ.بی.تی) شامل ارکان رقابت، سرمایه انسانی، جذب فناوری و کسب‌وکار مبتنی بر فرصت می شود. رکن رقابت از چالش‌برانگیز موارد در اکوسیستم کارآفرینی کشور در سال 2018 است.
این رکن شامل متغیر فردی (رقبا) و متغیرهای نهادی (غلبه بر بازار و مقررات) می شود.
از سیاست‌های مطرح برای خروج از بحران در این رکن حذف سیاست‌های انحصاری و ضد رقابتی در کشور و همچنین تشویق کارآفرینان به تشخیص فرصت‌هایی در بازار است که منحصربه‌فرد بوده یا مغفول مانده است.
کارآفرینان ایرانی نیز با ایجاد خدمات و محصولات نو در بازارهای محلی و منطقه‌ای خود (نوآوری‌های تقلیدی) می‌توانند در سال مزین به‌نام 'حمایت از کالای ایرانی' موجب بهبود این رکن شوند.
دولت نیز با تقویت همکاری تحقیقاتی بین صنعت و دانشگاه و حمایت از مالکیت فکری می‌تواند به این رکن کمک کند.
بر پایه گزارش 2018 وضعیت هزینه ناخالص داخلی ایران در زمینه تحقیق و توسعه نامطلوب است و با سطح بهینه فاصله دارد.
رکن چالش‌برانگیز دیگر بین‌المللی‌سازی با 2متغیر صادرات (در سطح فردی) و پیچیدگی اقتصادی (در سطح نهادی) است. بین‌المللی‌سازی میزان توانایی بنگاه در ورود به بازارهای جهانی را نشان می‌دهد.
عملکرد کشور در این رکن نیز کارآمد برآورد نشده است.
مطالعات نشان می‌دهد گلوگاه اکوسیستم کشور در متغیر فردی این شاخص، صادرات است و با ایجاد چشم انداز‌های روشن در توسعه کسب و کار و ایجاد مشوق‌هایی برای صادرات بین کارآفرینان می‌توان این متغیر را متحول ساخت.
به گزارش ایرنا، ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.
پس از آن، سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (1396) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».
امسال نیز سال «حمایت از کالای ایرانی» نام دارد.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2022*1961*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد شعارسال كارآفريني صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۶۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی با یکی از نویسنده‌های گزارش درباره قتل نیکاشاکرمی و تجاوز به او | بخش فارسی BBC آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه ایران نوشت: در ویدیویی که از این گفت‌وگو منتشر شده، مجری بی‌بی‌سی فارسی سؤالات خود را از کاغذ می‌پرسد و خبرنگار بی‌بی‌سی جهانی نیز از روی کاغذی که در مقابلش قرار دارد پاسخ سؤالات مجری را از رو می‌خواند و سپس مترجم، پاسخ‌ها را به زبان فارسی برگردان می‌کند!

این درحالی است که نویسنده گزارش بی‌بی‌سی جهانی درباره نیکا شاکرمی، در این گفت‌وگو اذعان دارد که اسناد ادعایی در گزارشش، گاف‌ها و تناقضات متعددی داشته است.

وی همچنین از پاسخ به این سؤال که اسناد از کجا به دست بی‌بی‌سی رسیده، طفره می‌رود. پس از انتشار ویدیوهای این گفت‌وگو، یک کاربر فضای مجازی درباره آن اظهار کرد که بخش فارسی BBC آمد ابروی بخش جهانی را درست کند، چشمش را هم کور کرد! برخی دیگر از کاربران فضای مجازی تدارک چنین مصاحبه‌ای را شراکت بخش فارسی BBC با پروژه دولت انگلیس برشمردند.

این کاربران همچنین معتقدند که جعل چنین گزارشی نه تنها به‌خاطر پروژه تبلیغاتی علیه ایران در اثنای درگیری‌های غزه بوده بلکه ارجاع این مأموریت به بخش BBC جهانی بدین خاطر صورت گرفته است که کلیه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین به عنوان بازتاب‌دهنده این گزارش در پروژه مشارکت کنند. چرا که اگر بخش فارسی BBC این گزارش را منتشر می‌کرد، به دلیل اختلافات موجود میان شبکه‌های فارسی‌زبان (علی‌الخصوص BBC و اینترنشنال)، احتمال پوشش ناکافی پروژه از سوی سایر فارسی‌زبان‌ها بالا می‌رفت.

پمپاژ دروغ به نفع پلیس امریکا

خبر دیگر اینکه، گزارش جعلی و سندسازی بی‌بی‌سی جهانی در ارتباط با نیکا شاکرمی علاوه بر کاربران ایرانی، واکنش کاربران خارجی شبکه‌های اجتماعی را هم در پی داشت. این کاربران با اشاره به سندسازی بی بی سی، از این رسانه انگلیسی خواستند که به جای دروغ پردازی علیه ایران به پوشش سرکوب دانشجویان دانشگاه‌های امریکا توسط پلیس این کشور بپردازند و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را به تصویر بکشد. این کاربران معتقدند که شبکه انگلیسی بی‌بی‌سی برای به حاشیه بردن اقدامات ضد حقوق بشری پلیس امریکا، دست به دروغ‌سازی علیه ایران زده است.
دو روز از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی در ارتباط با مرگ نیکا شاکرمی می‌گذرد. به رغم اذعان بخش فارسی این رسانه به سندسازی، بی‌بی‌سی درقبال انتقادات و مطالبه کاربران برای ارائه اسناد اصلی سکوت کرده است.

کد خبر 848862 منبع: ایران برچسب‌ها اغتشاش تلویزیون بی بی سی خبر ویژه

دیگر خبرها

  • بخش خصوصی می تواند از فروپاشی اقتصادی افغانستان جلوگیری کند
  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند
  • گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی با یکی از نویسنده‌های گزارش درباره قتل نیکاشاکرمی و تجاوز به او | بخش فارسی BBC آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...
  • گزارش BBC در باره نیکا شاه کرمی تناقض های متعدد دارد
  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی دانشگاه بیرجند
  • انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • پشت‌پرده گزارش بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی