Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-25@03:34:47 GMT

راهکارهای پیشگیری ازچاقی دراطفال

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۳۸۷۱۹

یک متخصص تغذیه گفت: توصیه می‌شود به ۱۰۰۰ روز اول زندگی اطفال توجه شود که بیشترین تاثیر را در وزن گیری دارد و سرنوشت زندگی او را تعیین می‌کند. ناطقان: سيد ضيا الدين مظهری متخصص تغذيه و رژيم درمانی و نائب رئيس انجمن تغذيه ايران در خصوص عاملی كه می‌تواند باعث چاق شدن كودكان شود، اظهار کرد: ژنتیک یکی از عواملی است که در چاقی کودکان تاثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه زمينه ژنتيكی در کودکان چاق عاملی است که بسیار در جامعه شیوع پیدا کرده است، گفت: تا 300 نوع ژن چاقی در بدن از پدر و مادر به فرزند منتقل می‌شود.

مظهری با بیان اینکه می‌توان از روی اندام پدر و مادر درصد چاقی را در فرزند پیش بینی کرد، اظهار کرد: اگر پدر و مادری اندام متناسبی داشته باشند، کودک تا ٦ درصد در معرض چاقی است و اگر فقط يكی از والدين چاق باشد، کودک 40 الی 50 درصد در معرض چاقی است و اگر هر دو والدین چاق باشند، فرزندان آنان 80 درصد به چاقی دچار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرزندان پدر و مادر چاق بيشتر در معرض خطر چاقی هستند، خاطر نشان کرد: افراد تحت تاثير عوامل محيطی اين باور غلط را دارند كه بچه چاق زيباتر است؛ در حالی كه با اين فكر بيماری را در فرزند خود پرورش می‌دهند، فرزند را نبايد به سمت خوردن تنقلات و شيرينی جات سوق داد.

این متخصص تغذیه با تاکید به اینکه وزن ورود خانم‌ها به حاملگی بايد كنترل شود، افزود: از طريق سنجش BMI، شاخص توده بدن انجام می‌گيرد كه اين سنجش در حالت ناشتا بايد انجام شود.

مظهری با اشاره به اینکه عدد به دست آمده در سنجش BMI نشان دهنده میزان کم وزنی و اضافه وزنی او است، گفت: اگر عدد به‌دست آمده در سنجش BMI زير18.5 باشد به عنوان كم وزنی يا علامت سوتغذيه به حساب می‌آید كه آثار منفی ماندگاری بر سلامت ذهنی و جسمی افراد می‌گذارد.

وی ادامه داد: اگر اين عدد بالای 20 باشد زمينه اضافه وزن در بدن فرد وجود دارد و فرزند آنان در دوران جنينی تحت تاثير این عامل قرار خواهد گرفت؛ اگر اين عدد بالای 25 باشد فرد اضافه وزن دارد و اگر بالای 30 باشد چاق تلقی می‌شود.
ارتباط تغذیه مادر در وزن و قد فرزندان

این متخصص تغذیه با بیان اینکه نوع تغذیه مادر در وزن و قد فرزند نیز موثر است، افزود: فرزندی كه از مادر پرخور به دنيا می‌آيد وزن زياد و قدی كوتاه دارد و برعكس فرزندی كه از مادر كم خور به دنيا می‌آيد قد كوتاه و وزن كمی دارد و هر دو با توجه به تغييرات ريشه‌ايی در دوران جنينی محكوم به چاقی مفرط می‌شوند.

مظهری با تاکید به اینکه روزهای اول زندگی فرزند جزء مهم‌ترین روزهای زندگی او است، خاطر نشان کرد: سازمان جهانی بهداشت به تمام دنيا توصيه می‌كند به 1000 روز اول زندگی فرزند توجه کنند؛ 270 روز دوران بارداری و 730 روز سال اول و دوم زندگی بیشترین تاثیر را در وزن گيری فرزند دارد و سرنوشت زندگی او را تعيين می‌كند و باید قبل از پايان 3 سالگی از چاقی جلوگيری كنند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: چاقی ، اطفال ، تغذیه

منبع: ناطقان

کلیدواژه: چاقی اطفال تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۳۸۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنت‌ها و سبک زندگی اسلامی در کردستان جریان دارد

معاون استاندار کردستان در جلسه کارگروه تخصصی پایداری خانواده و زیست عفیفانه گفت: خوشبختانه سنت‌ها و سبک زندگی اسلامی در کردستان همچنان محفوظ و جریان دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالله رشیدی‌پور ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی پایداری خانواده و زیست عفیفانه که در سالن جلسات استانداری کردستان برگزار شد، ضمن تبریک عملیات غرورآفرین وعده صادق توسط سپاه پاسداران که در دنیا بازتاب داشت، اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی بیش از گذشته با اقتدار در حال پیشرفت قله‌های ترقی است.

وی تحکیم بنیان خانواده را مهم‌ترین راه سلامت جامعه دانست و افزود: در همین زمینه؛ قرارگاه استانی تحکیم خانواده در استان تشکیل شده و امید که برنامه‌های این حوزه به خوبی پیش برود چراکه خانواده در تربیت فرد سالم و تحویل به جامعه بسیار تاثیرگذار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کردستان با بیان اینکه کردستانی‌ها از گذشته تاکنون در همه شرایط و مراسمات به اصول سنتی و فرهنگ غنی خود پایبند بوده‌اند، تصریح کرد: ‌حفظ سنت‌ها و سبک اسلامی ضروری است، تا زمانی‌که خانواده برای ترویج سبک زندگی اسلامی پای کار نیاید، نمی‌توان بحث حجاب و عفت را پیش برد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در بسیاری از مناطق کردستان بحث سبک زندگی و سنت‌‌های اصلی حفظ شده است، عنوان کرد: قرارگاه تحکیم خانواده زیر نظر شورای فرهنگ عمومی بوده و باید با ایده و برنامه‌های مختلف در توسعه زیست عفیفانه و تحکیم خانواده تلاش کند.

رشیدی‌پور گفت: خانواده‌ها باید موضوع زیست‌ عفیفانه را در میان فرزندان خود ترویج دهند چراکه خانواده‌هایی که تحکیم دارند سبک زندگی آنها موفق‌تر است. در این راستا تمامی دستگاه‌های متولی با ایده و برنامه در جلسات حضور بیابند.

افزایش تمایل به فرزندآوری و کاهش نرخ طلاق

زینب زاله، نیز در این جلسه اظهار داشت: افزایش تمایل به فرزند آوری، کاهش نرخ طلاق، افزایش رضایت نسبی افراد از تشکیل خانواده، کاهش سقط غیرقانونی جنین، افزایش به تمایل به پوشاک، افزایش شاخص دسترسی پوشاک عفیفانه استان کردستان و افزایش به حجاب و ارزش پوشاک اسلامی جزو برنامه‌های قرارگاه خانواده و تحکیم خانواده است.

وی با بیان اینکه قرارگاه استانی در هر جلسه یک محور را بررسی می‌کند، افزود: موضوع جمعیت با چالش تک فرزندی و کم فرزندی مواجه است، به ازای هر چهار پیرزن و پیرمرد در جامعه یک فرزند وجود دارد.

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان بیان کرد: نگرش خانواده نسبت به خانواده و بنیان حفظ خانواده باید حفظ و گسترش داده شد، جریان جمعیت به عنوان کنش اجتماعی باید نقش پدر و مادر، فرزند، را به صورت جدی نگاه کنیم.

وی بیان کرد: متأسفانه در این شرایط بسیاری از زوج‌های جوان حاضر به افزایش جمعیت نیستند، در این شرایط خانواده‌هایی تربیت و پرورش می‌یابند که فرزند از لذت داشتن عمو، خاله، عمه و دایی محروم می‌شوند و باب زندگی سنتی به افسانه تبدیل خواهد شد.

زاله با تأکید بر اینکه بحث جمعیت و خانواده را حکومتی نکنیم، بیان کرد: خانواده‌ها فرزندان تنهایی را برای جامعه آینده به یادگار خواهند گذاشت که بدون پشتیبان و تنها خواهند بود، لذا تغییر نگرش‌ها و ذهن‌های افراد بسیار مهم است و دولت نیز باید به تمامی مشوق‌های خود در گسترش جوانی جمعیت عمل کند.

مدیرکل امور بانوان استانداری کردستان با اشاره به ابعاد فرهنگی عنوان کرد: باید خانواده‌ها را متقاعد کرد که افزایش جمعیت برای دولت و کشور نیست، بلکه برای استحکام خود خانواده‌ها است.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • کمک فوری/ حال این دو مادر بیمار خوب نیست
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • ۱۸۰۰ مادر دارای ۳ فرزند بوشهری در لیست بیمه رایگان
  • زندگی با چندفرزند لذت بخش است
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • سنت‌ها و سبک زندگی اسلامی در کردستان جریان دارد
  • حضانت فرزند در قوانین ایران؛ مراحل، شرایط و حقوق والدین
  • مخفی کردن جسد مادر زیر تخت فرزند