چگونه مصرفگرایی، طراحی شهری را شکل میدهد؟
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۴۰۰۷۱
کتاب «جامعه مصرفی و شهر پسامدرن» نوشته دیوید کلارک با ترجمه حمید پورنگ از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.مولف، در این اثر، در تبیین روابط میان مصرف و شهر، نگاه عمیقی به الزامات مصرفگرایی برای شهر دارد.
ایران آنلاین /گروه اندیشه:
دیوید کلارک در کتاب «جامعه مصرفی و شهر پسامدرن» تحول جامعه امروزی غربی و انواع متفاوت مصرف را تبیین میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کلارک در این اثر تاکید می کند که شهر و مسائل مرتبط با آن، همواره یکی از علایق اصلی متفکران اجتماعی از گذشته تا به حال بوده است و بیشک نخستین جرقههای اندیشیدن در مورد شهر از سوی متفکران یونانی صورت گرفته است.
به زعم او (کلارک)، طی قرون متمادی، تغییرات بسیاری در دیدگاههای مربوط به شهر پدید آمده است؛ ولی فقط با پیدایش تفکر اجتماعی مدرن است که «شهر» جایگاه تحلیلی ویژهای در آثار اندیشمندان اجتماعی پیدا میکند. تا پیش از این دوران که در رابطه با مطالعه شهر میتوان آن را دوره پیش از ظهور جامعهشناسی کلاسیک نامید، اندیشیدن درباره شهر تحت تسلط دو نوع نگاه بود؛ نگاه نخست متأثر از متفکران یونانی بهویژه افلاطون و ارسطو بود که نوعی نظریه آرمانشهری را در خود داشتند. نظریه شهر آرمانی یا اتوپیای افلاطون و ارسطو، مبنی بر تصور خوشبینانه درباره امکان ایجاد شهرهایی است که از هر نظر نظامیافته بوده، با نظارت دقیق دولت یا سازمانهای خاص دینی یا سیاسی و حقوقی همراه باشند یا بهوسیله فلسفه و حکما یا ایدئولوگها اداره شوند.
کلارک تاکید می کند که این نوع رویکرد به شهر در ادوار بعدی نیز همچنان بالنده بود و در دوران مدرن و به ویژه پس از انقلاب صنعتی که با دگرگونیهای گسترده در فرم و ساختار شهرها همراه بود، نوع نگاه به شهر نیز عمیقاً تحول پیدا کرد. اندیشمندان اجتماعی همعصر با این تحولات که میتوان آنها را جامعهشناسان کلاسیک نامید، نگاه تحلیلی ویژهای به شهر و تحولات آن داشتند و بخشی از آثار خود را بهطور مستقیم و یا غیرمستقیم به این مهم اختصاص دادند.
کتاب «جامعه مصرفی و شهر پسامدرن» از کارهای با نفوذ نظریهپردازانی نظیر ژان بودریار و زیگمونت باومن است. فحوای اصلی کتاب به قول خود نویسنده این است که جامعه مصرفی، شهر را در تصویر خاص آن دوباره شکل داده است.
کلارک در تبیین روابط میان مصرف و شهر، نگاه عمیقی به الزامات مصرفگرایی برای شهر دارد. مصرفگرایی مدنظر وی فراتر از خرید و استفاده از کالاهاست و او به این مسئله میپردازد که چگونه مصرفگرایی، ماهیت و طراحی شهری را دوباره شکل میدهد. این کتاب تحول جامعه امروزی غربی و انواع متفاوت مصرف را تبیین میکند. کلارک معتقد است هسته اصلی زندگی شهری، مصرفگرایی است. از منظر رابطه مصرف و شهر، کلارک به موضوعات عمیقتری نیز میپردازد. در بحث از نابرابریهای اجتماعی که به مصرف شهری برمیگردد، کلارک بهویژه تحت تأثیر بودریار و باومن است. این تأثیرات در مباحث بعدی کتاب نظیر بحث سبک زندگی نیز بهخوبی مشخص است.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۰۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت
آفتابنیوز :
عضو جامعه روحانیت مبارزه معتقد به روشنگری در پرونده حوزه علمیه ازگل با مدیریت حجت الاسلام کاظم صدیقی است.
«صدیقی روشنگری کند.»، «رفع ابهام صورت بگیرد.»، «امامان جمعه ساده زیستی را سرلوحه قرار دهند.» و ...، این توصیهها را حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو شاخص جامعه روحانیت مبارز در واکنش به پرونده کاظم صدیقی و خلوتی نماز جمعه تهران به امامت او مطرح میکنند.
رهبر، که خود سابقه حضور در تریبون نماز جمعه را داشته است، معتقد به روشنگری حجت الاسلام صدیقی در ماجرای حوزه علمیه ازگل است. حسین ابراهیمی دیگر عضو این تشکل روحانی نیز گرچه میگوید درباره پرونده صدیقی اظهارنظر نمیکند، اما معتقد است تفاوت رفتار و گفتار ائمه جمعه باعث خلوتی نماز جمعهها میشود.
محمدتقی رهبر: اگر امام جمعه زبان مردم باشد، مردم هم پای خطبهها میآیند
حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز درباره لزوم پررنگ کردن پیوند مردم با نماز جمعه گفت: آنچه سبب جذب مردم به حضور در نماز جمعه میشود این است که اولاً خطبهها باید محتوا داشته باشند یعنی خطبهها باید علمی، اخلاقی، اسلامی و آموزنده باشند که وقتی مردم پای خطبهها میآیند مانند یک کلاس درس بزرگ از این خطبهها استفاده کرده باشند. تفسیر قرآنی، روایتها، نهجالبلاغه، احادیث پیامبر و امامان و گفتههای امام راحل همگی از جمله مواردی هستند که میتوان در خطبهها از آنها استفاده کرد، لذا خطیب جمعه باید در خطبهها از کلمات و عبارات محتوادار و متناسب با شرایط امروز استفاده کند، به این معنی که خطیب جمعه زبان مردم باشد، مردم دردهای خود را از زبان امام جمعه بشنوند، در حقیقت امام جمعه نماینده امت است.
وی افزود: لذا امام جمعه با طرح مواردی در مورد مسئولین و مشکلات میتواند مردم را به این نتیجه برساند که به صورت معقول و منطقی حرف دلهای آنها را میزند. نکته دیگر این است که خطیب جمعه باید وارسته باشد به این معنی که هیچگونه نقطه ضعفی پیرامون آن نباشد و مردم هم او را به عنوان الگو و اسوه نگاه کنند، بنابراین رفتار و شخصیت امام جمعه در جذب مردم مهم است. همچنین اگر نقد میکند، نقد منصفانه و به شیوه سازنده باشد که نخواهد با صحبت کردن حکومت را تخریب کند، بلکه با زبان خوب خطاب به مسئولین بگوید که مردم را دریابند.
محمدتقی رهبر همچنین تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که خطیب جمعه زبان امت و مردم است بنابراین هم دل مردم با امام جمعه باشد هم مشاهده کنند که دردهای مردم مطرح میشود و از طرفی مصالح عمومی کشور را هم مطرح کند که در نهایت امام جمعه و نماز جمعه سنگری برای حفظ نظام، مردم، کشور و دین باشد.
وی درباره حضور کاظم صدیقی در تریبون نمازجمعه علی رغم شائبهها در پرونده حوزه علمیه ازگل، گفت: بنده در مورد این موضوع هیچ اظهارنظری نمیکنم، اما روشن کردن قضیه از طرف شخص صدیقی یا دیگری برای جامعه خوب است چه بسا که سوءتفاهم باشد و احساس نیاز شود که برای مردم توضیح داده شود، البته نباید به برخی شائبهها و حرفها اعتنا کرد.
حجت الاسلام رهبر در پایان یادآور شد: فردی مانند صدیقی سالیان سال است که او را به صداقت و ایمان میشناسیم و هنوز هم چنین اعتقادی در مورد صدیقی داریم، اما چنانچه ابهامی در کار است آن ابهام برداشته شود، به این ترتیب که از طریق روشنگری ابهام برداشته شود، به عبارت دیگر روشنگری به دور از تخریب شخصیت افراد انجام شود و رفع ابهام صورت بگیرد، روشنگری هیچ اشکالی ندارد کما اینکه ائمه زمانی فرمودند که ما هم در بین شما هستیم، اگر موردی وجود دارد و به نظرتان میرسد به ما بگویید، لذا روشنگری در این مسائل خوب است. البته در مورد صداقت و امانتداری صدیقی شکی نداریم، اما چنانچه ابهامی وجود دارد، این ابهام رفع شود و روشنگری شود.
ابراهیمی: تفاوت رفتار و گفتار امام جمعه باعث خلوتی نماز جمعه میشود
حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز درباره محکم کردن پیوند مردم با نماز جمعه گفت: نماز جمعه یکی از مانورهای مذهبی و دینی است که وحدت، انسجام و حرکت هماهنگ را میرساند و اگر چنانچه نقصی در آن باشد باید نقص را برطرف کنند و عملکرد ائمه جمعه باید به نحوی باشد که مردم از رفتار و کردارهای آنها درس لازم را بگیرند و نکند وقتی رفتار ائمه جمعه با گفتارشان تفاوت کند که اگر این اتفاق بیافتد طبیعی است که نماز جمعهها خلوت میشوند و مردم آن خوشبینی که به نمازجمعهها داشتند را از دست میدهد.
وی افزود: در نتیجه ائمه جمعه باید مواظب باشند که عملکرد و رفتارشان باهم هماهنگ باشد. وقتی موظف دعوت به تقوا هستیم، اولویت تقوا از خود ائمه جمعه باید شروع شود وگرنه چنانچه حرف باشد و عمل نباشد، معمولاً شرایط جوری خواهد شد که مردم نماز جمعهها را خلوت خواهند کرد.
ابراهیمی همچنین تصریح کرد: از طرف دیگر ائمه جمعه که همگی تلاش و کوشش میکنند، باید با مطالعه، نوآوری، دقت لازم در معارف دینی خطبهها را بخوانند چراکه یکی از میدانهای داغ فرهنگسازی نماز جمعه است که میتواند جامعه را تغییر دهد چراکه مردم خود را موظف میدانند در نماز جمعه شرکت کنند و با شرکت آنها در نماز جمعه و بیانات شیرین و پرمحتوا میتوانند تغییرات لازم را در آنها به وجود بیاورد. از طرف دیگر هم مردم باید به نماز جمعه اهمیتی بدهند، درست است که حضور در نماز جمعه بر همه واجب نیست، اما آنهایی که میتوانند در نماز جمعه شرکت کنند، باید شرکت کنند.
عضو جمعه روحانیت مبارز با تاکید بر ساده زیستی ائمه جمعه اظهار کرد: در مجموع نمازجمعه صحنه ارزشمندی برای فراگیری معارف دینی و ایجاد هماهنگی و وحدت در جامعه محسوب میشود. در حقیقت باید در چارچوب نظرات مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) باید حرکت کنیم. امام خمینی در خانهای کوچک زندگی میکردند. وقتی برای اولین بار به حسینیه امام خمینی رفتیم آن زمان بنده کودک بودم، در حسینیه شن بود و هنوز فرش نداشت، در همین شرایط به محضر حضرت امام رفتیم و ساده زیستی او را مشاهده کردیم.
از طرفی ساده زیستی رهبری نیز از جمله مواردی است که باید به آن اشاره کرد، ایشان به اندازهای به ساده زیستی مقید است که در همه دعوتیهای خود در نهایت غذایش چلومرغ است و مورد دیگری در بساط نیست. حتی فرزندان و دامادهای رهبری نیز ساده زیست هستند، در حقیقت همه فرزندان و دامادهایش ایشان مهذب، روحانی و اخلاقی هستند و به نحوی زندگی میکنند که آدم فریفته آنها میشود.
حجت الاسلام ابراهیمی همچنین ادامه داد: لذا ائمه جمعه باید به صورتی زندگی کنند که الگو باشند و وقتی مردم در نماز جمعه شرکت میکنند، الگو بگیرند؛ لذا بنده معتقد هستم هم ساده زیستی و هم دور بودن از مواهب دنیا از جمله مواردی است که ائمه جمعه باید در نظر بگیرند. همچنین همه ائمه جمعه باید نحوه زندگی امیرالمومنین را به عنوان الگویی در نظر بگیرند. درست است که ما نمیتوانیم مثل پیامبر و ائمه بشویم، اما حداقل خودمان را شبه آنها یا به نوعی نشان دهیم که پیرو آنها هستیم و این را بفهمانیم. اگر این اتفاق صورت بگیرد، نماز جمعه گرم میشود.
عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: البته گرم شدن نماز جمعه دو رفتار است اولین مورد اینکه مردم علاقه به شرکت داشته باشند و دوم اینکه ائمه جمعه نوآوری به خرج دهند که مردم شرکت کنند، با این کیفیت نمازهای جمعه رونق میگیرد و میتواند مردم را جذب و فرهنگ دینی را پیاده کند.
وی در پاسخ به این پرسش که تصاویری از نماز جمعه گذشته تهران منتشر شده که نشان میدهد مردم از نماز جمعه استقبال نکردند، به نظر شما درباره تصمیم ستاد ائمه جمعه برای حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه، چیست، یادآور شد: بنده در مورد صدیقی نظر خاصی ندارم، بنده درمورد همه ائمه جمعه میگویم که در امر دعوت به تقوا خود فرد مقدم بر دیگران است، انشاالله خود ائمه جمعه این نکته را رعایت میکنند. در مورد صدیقی هم سخنگوی قوه قضائیه گفت اقاله صورت گرفته یعنی هر چه هم اشتباه شده به حالت اول برگشت داده شده است، بنابراین اگر شرایط به حالت اول برگشت خورده باشد دیگر جای اعتراض وجود ندارد.
منبع: خبرآنلاین