Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،مرکز خراسان رضوی،رییس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس‌ رضوی،  گفت:مجموعه ارزشمندی افزون بر 200 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس، مربوط به امام موسی بن جعفر(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که در این میان، قرآن منسوب به دستخط حضرت، می‌درخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام محمد حسن نوري‌نيا اعلام کرد: مجموعه ارزشمندی افزون بر 200 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس مربوط به امام هفتم(ع) شامل تألیفات، احادیث و روایات، سرگذشت‌نامه، فضایل و مناقب و شرح و حاشیه در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از مهم‌ترین آن، قرآنی منسوب به دستخط مبارک حضرت به خط کوفی است که بر پوست آهو کتابت شده است.
وی با این توضیح که این اثر ارزشمند دارای ترنج و سرترنج با نقش «خط مبارک امام مفترض الطاعه موسی بن جعفر» به رنگ سفیداب محرر در زمینه زر است، اضافه کرد: در صفحه نخست این قرآن نفیس، وقف‌نامه به دستخط و امضای شیخ بهایی در سال 1009 ق به چشم می‌خورد. دو صفحه اول و آخر دارای دو لوح زرین با نقوش هندسی، اعراب به نقاط شنگرفی و سیلو، اعجام به خطوط نازک به سیاهی و شنگرف، سرسوره آل عمران به قلم زر و محرر، پایان هر ده آیه، شمسه زرین و دارای نقش و سجع مهر و یادداشت‌های تاریخی و مهر متولیان وقت است.
وی به اثر ارزشمند «عیون اخبارالرضا» اشاره کرد که 70 نسخه نفیس از آن در گنجینه کتب خطی موجود است و ادامه داد: از جمله مسائلی که در عیون اخبارالرضا بدان اشاره شده، نصّ امام کاظم(ع) درباره امامت، وصیت امام کاظم(ع)، امام کاظم(ع) در عصر هارون الرشید و صحت وفات موسی بن جعفر(ع) است.
نوري‌نيا به دو نسخه دیگر با موضوع زندگانی امام موسی بن جعفر(ع) اشاره کرد که در قرن سیزدهم تألیف و کتابت شده و بیان کرد: «سرور المؤمنین» تألیف احمدبن محمد اردکانی یزدی و کتابت محمد تقی بن ابی الحسن یزدی به سال 1294 هجری قمری و «ذیل سرور المؤمنین» کتابت احمد بن حسن واعظ یزدی به سال 1267 هجری قمری است.
رییس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی از شرح قصیده لامیه در مدح امام موسی بن جعفر(ع) یاد کرد و افزود: متن این اثر از عبدالباقی افندی و شرح آن از کاظم بن قاسم رشتی در قرن سیزدهم است و نسخه‌ای از آن با عناوین و نشان‌ها به شنگرف کتابت شده است.
وی در پایان به نسخه ارزشمندی با عنوان مسائل علی بن جعفر اشاره کرد که توسط رهبر معظم انقلاب به گنجینه کتب خطی اهدا شده و تصریح کرد: این اثر شامل پرسش‌های علی بن جعفر و پاسخ‌های موسی بن جعفر(ع) در موضوع فقه است که نسخه موجود در کتابخانه آستان قدس زضوی به خط محمود بن احمد کاشانی در سال 1309 هجری قمری در کربلا به خط نسخ بر کاغذ نخودی کتابت و بر روی برخی عبارات آن به سرخی خط کشیده شده است.
گفتنی است بیش از 23 هزار نسخه قرآن و جزوه قرآنی نفیس خطی و چاپ سنگی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از این میان، قرآن‌های منسوب به دستخط مبارک ائمه اطهار(ع) از جمله امام علی(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) که بر پوست آهو به خط کوفی کتابت شده، از مهم‌ترین آثار قرآنی این مجموعه بی‌نظیر است.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۲۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه

محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کتابخانه مرکزی، گفت : این پروژه مهمترین و بزرگترین بنای فرهنگی استان است و در صورت راه‌اندازی می‌تواند محل مناسبی برای انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری استان باشد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری استان‌ها صاحب کتابخانه مرکزی هستند و در غرب کشور تنها استانی که کتابخانه مرکزی ندارد، کرمانشاه است.

بهرامی با اشاره به شروع این پروژه در سال ۱۳۸۶ گفت: این پروژه در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع در پنج طبقه و با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع در دست احداث است.

وی به پیشرفت ۶۳ درصدی پروژه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه بعد از ۱۷ سال به این میزان پیشرفت رسیده است.

بهرامی اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار صرف پروژه شده تا به پیشرفت ۶۳ درصدی برسد، اما برای اینکه بتوانیم پروژه را تکمیل کنیم با توجه به افزایش قیمت‌ها به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تصویب اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در سفر دور اول رییس جمهور به استان، گفت: در این سفر مقرر شد از این میزان اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان برنامه و بودجه و ۱۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات نفت تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از این میزان اعتبار ۵.۶ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته تخصیص شد که صرف تکمیل پروژه شده و اکنون برای ادامه کار به تامین اعتبار جدید نیاز داریم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • نور محبوسی که خاموش نشد
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • دست درازی صهیونیست‌ها به گنجینه ایران