Web Analytics Made Easy - Statcounter


کمتر از سه هفته مانده به آغاز فعالیت نمایشگاه کتاب تهران و همزمان با افزایش درخواست‌ها از سوی ناشران جهت اخذ مجوز فیپا، سایت این بخش کتابخانه ملی از دسترس خارج شد.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در گفتگو با امتداد نیوز، درباره علت خارج شدن سایت فیپا از دسترس کاربران، ضمن تائید این موضوع، دلیل آن را مشکلات فنی و شبکه مربوطه عنوان کرد و گفت: این مشکل از اواخر وقت سه‌شنبه هفته جاری (۲۱ فروردین) به وجود آمده و لذا ارتباط برخط با ناشران دچار اختلال شده است که البه همکاران من در حال تلاش برای رفع این مشکل هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ممکن است این اختلال فنی طی امروز برطرف شود، در عین حال تاکید کرد: فعالیت‌ها در واحد فیپای کتابخانه ملی کما فی السابق و به روال عادی در جریان است و خوشبختانه مشکلی از این حیث وجود ندارد و جای نگرانی برای ناشران ما نیست.

این مقام مسئول در کتابخانه ملی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش میزان مراجعه ناشران به واحد فیپا برای اخذ مجوزهای لازمه در مورد کتاب‌هایشان در آستانه نمایشگاه کتاب تهران، آیا می‌توانید قول دهید که دیگر شاهد این قبیل مشکلات فنی نخواهیم بود؟، گفت: به هر حال شما هم در جریان هستید که چند روز قبل هم بسیاری از مراکز مهم داده کشور، مورد حمله اینترنتی قرار گرفت و این قبیل اتفاقات، ممکن است باز هم رخ دهد؛ البته بعید می‌دانم اختلال در فیپا ارتباط با این موضوع داشته باشد ولی در هر حال تضمینی قاطع در این قبیل مسائل، نمی‌توان داد.

امیرخانی در عین حال وعده داد که این سازمان در حال بهبود ایمنی شبکه و زیرساخت‌های فنی مربوط به بخش صدور مجوز فهرست نویسی پیش از انتشار کتاب یا همان فیپا است و ابراز امیدواری کرد در آینده شاهد بروز این قبیل مشکلات نباشیم.

یادآوری می‌شود، فیپا یا همان شناسنامه کتاب شامل اطلاعات کتابشناختی لازم‌ برای‌ شناسایی‌ و بازیابی‌ یک‌ کتاب‌ بر مبنای‌ ضوابط‌ و استانداردهای‌ بین‌المللی‌ قبل‌ از انتشار است و معمولاً هم این اطلاعات در اولین صفحه هر کتاب می‌آید. درخواست برای اخذ فیپای کتاب از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جزو اولین مراحلی است که یک ناشر برای چاپ کتابش انجام می‌دهد و در واقع بعد از اخذ فیپا است که ناشر کتابش را برای اخذ مجوز نشر به وزارت ارشاد ارائه می‌کند. هر سال و چند ماه مانده به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، تقاضاها برای صدور فیپا برای کتاب‌ها، از سوی ناشران شتاب می‌گیرد.

جزئیات‌ مربوط‌ به‌ یک‌ اثر مانند نویسنده‌ (یا مترجم، پدیدآورنده، تصویرپرداز و…)، عنوان، ناشر، محل‌ نشر، ویرایش، تعداد جلدها، پیوست‌ها، بها و موارد مشابه‌ در فیپای هر «کتاب» می‌آید و در تعریف کتاب هم آمده است: «هر اثر چاپی‌ که‌ به‌ منظور ارائه‌ به‌ عموم‌ منتشر می‌شود و بیش‌ از ۲۵ صفحه‌ داشته باشد». یکدستی‌ و هماهنگی‌ فهرست‌نویسی، تسهیل‌ امر فهرست‌نویسی، جلوگیری‌ از انجام‌ کار تکراری، افزایش‌ سرعت‌ بازیابی‌ منابع‌ در کتابخانه‌ها، اطمینان‌ از صحت‌ و درستی‌ کار، صرفه‌ جویی‌ در بودجه، تسریع‌ امر اشاعه اطلاعات، تسهیل‌ در ایجاد شبکه‌های‌ اطلاعاتی‌ و افزایش‌ سرعت‌ گردش‌ اطلاعات، از جمله فواید «فیپا» است.

true برچسب ها : بازار نشر غلامرضا امیرخانی فیپا true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟

در روزهای گذشته ناشرانی به حضور کتاب‌فروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب نقد وارد کردند این درحالی است که در سال گذشته کتاب‌فروشان تنها ۸ درصد از فروش ۴۰۰ میلیارد تومانی را به خود اختصاص داده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «کتابفروشی‌ها حکم ریه‌های صنعت نشر را دارند؛ تعجب می‌کنم از نقد حضورشان در بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» متن توئیتی است که محمدعلی مرادیان مدیر دفتر کتاب و توسعه کتابخوانی وزارت ارشاد نسبت به حضور کتابفروشان در بخش مجازی نمایشگاه کتاب زده است.

بخش مجازی نمایشگاه کتاب در سال گذشته با توجه به آمار خانه کتاب و ادبیات ایران نزدیک به یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۷۲۴ نسخه از ۲ هزار و ۲۳۱ فروشگاه (از میان فروشندگان آثار ۲ هزار و ۵۹ ناشر و ۱۷۲ کتاب‌فروش شرکت کرده بودند) فروش داشته است؛ از مجموع آثار به فروش رسیده هم ۸۲ درصدش را ناشران به فروش رساندند یعنی نزدیک به یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۴۶۸ نسخه کتاب و ۱۸ درصد را هم کتابفروشان که کم‌تر از ۲۶۰ هزار نسخه بوده است، این آمار و ارقام فقط برای بخش مجازی است و از میزان فروش حضوری ناشران عدد رسمی وجود ندارد تا بدانیم که حضور کتابفروشان چه مقداری بر فروش کل ناشران تأثیر گذاشته است با این حال تأثیر کتابفروشان بر تعداد فروش مستقیم ناشران در بخش مجازی ۱۸ درصد است.

رکود ۲ ماهه کتابفروشان بعد از نمایشگاه

محمدحسین اسلامی‌فر مدیر کتابفروشی پاتوق کتاب تهران در خصوص حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب گفت: «کار بزرگی که طی یکی دو سال اخیر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رخ داد، حضور کتابفروشان در این رویداد است. حضوری که در فضای مجازی محقق شد و همزمانی آن با نمایشگاه کتاب تهران یک کار بزرگ است، زیرا رکودی که از قبل این نمایشگاه تا بعد از نمایشگاه کتاب در کتابفروشی‌ها حدود یک تا دو ماه بعد رکود وجود دارد، رفع می‌شود.»

ناشران به سمت انحصار می‌روند

از طرفی هم میانگین محصولات عرضه شده ۱۲۳ هزار تومان بوده است و از تمام ۱۶۸ میلیارد و ۴۷۶ میلیون تومان فروش در بخش مجازی ۱۸ درصد به اقتصاد کتابفروشان کمک کرده است یعنی ۳۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان. هر کتاب فروش (۱۷۲ کتاب‌فروش در طرح شرکت کردند) به طور میانگین نیز ۱۸۳ میلیون تومان! که البته باز از این عدد هم به ناشر درصدی می‌رسد و حتی برخی از ناشران هم خودشان کتابفروشی دارند و این‌طور نیست که دریافتی ناشر از فروش کتابفروشان صفر باشد. ن

اشر کتاب خود را با میانگین تخفیف ۲۵ تا ۳۰ درصد به کتاب‌فروش می‌دهد و در این دوره نیز کتاب‌فروش باید ۱۰ درصد هم تخفیف، ۳ درصد سهم خانه کتاب و ادبیات، هزینه پست و نیرو را هم بدهد؛ مجموع سود کتابفروشی نیز شاید به کمتر از ۱۵ درصد برسد اگر بخواهیم سود خالص کتاب‌فروش را همان ۱۵ درصد از ۳۱ میلیارد و ۵۱۹ میلیون تومان برآورد کنیم در کل هر کتاب‌فروش ۲۷ میلیون تومان از فروش مجازی نمایشگاه سود خالص برده است، البته باز هم برای ناشران حضور کتابفروشان سودی هم به همراه داشته است.

نبود کتابفروشان برای ناشران از این جهت اهمیت دارد که در این ۱۰ روز بتوانند نقدینگی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن جمع‌آوری کنند، اما هر ناشر نزدیک به ۶۶ میلیون تومان فروش خالص داشته است؛ این رویه که ناشران آثارشان به طور انحصاری به فروش برسانند به مرور به حیات کتابفروشان ضربه می‌زند و ویترین ناشران روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌شود و ناشران فروشنده انحصاری آثارشان می‌شوند با حاشیه سود نزدیک به ۷۰ درصد که در چاپ‌های بعدی نیز این عدد بیش‌تر خواهد شد.

حسین جاوید مدیر نشر کتاب سده در واکنش به توئیت مدیر اداره کتاب نوشت: «تولید وابسته به نقدینگی است. ناشری که نقدینگی نداشته باشد، کتاب‌فروش هم کتابی برای عرضه نخواهد داشت. نمایشگاه به طور سنتی از سال ۶۶ متعلق به ناشرها بوده است و با گرفتن این بازار از آن‌ها، یا با کوچک کردن سهم بازارشان همین نظم چرخه هم به هم می‌ریزد. نظر صدها ناشر همین است.»محمدعلی مرادیان در ادامه توئیت خود در خصوص کتابفروشان این‌طور آورده است: «یکی از مهم‌ترین عوامل تداوم، رونق و مانایی ناشران تلاش زنجیره‌ای فروش خصوصاً کتابفروشی‌هاست. سراسر سال چه کسی بیشتر کتاب‌های ناشران را می‌فروشد؟»البته سهم کتابفروشان از حجم اقتصادی نمایشگاه کتاب در ۲ بخش مجازی و فیزیکی سال گذشته ۷.۸ درصد بوده است.

منبع: فارس

کد خبر 750612

دیگر خبرها

  • کف و سقف حقوق ۱۴۰۳ بازنشستگان؛ از ۱۰میلیون و ۹۰هزار تومان تا ...| افزایش۱۰۰ و ۵۰ درصدی این ۲ بند از حقوق | توضیح مهم درباره یک نگرانی
  • نقد نباید مایه نگرانی تولیدکنندگان کتاب شود
  • لیموچی از دسترس همه تیم‌ها خارج شد!
  • برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه تشریح شد
  • آغاز فروش غیرحضوری نمایشگاه کتاب + آدرس سایت و جزئیات
  • پایگاه بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دسترس قرار گرفت
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب تشریح شد
  • حضور کتاب‌فروشی‌ها در نمایشگاه کتاب، آری یا خیر؟