Web Analytics Made Easy - Statcounter

امام موسی کاظم (ع )چندین بار و در زمان خلفای عباسی به زندان افتاد و عاقبت در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس امام  موسی بن جعفر الکاظم، یا موسی کاظم ملقب به ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابو عبدالله هفتمین امام شیعیان پس از پدرش امام جعفر صادق ( ع ) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در روز ۷ صفر سال ۱۲۸ ه.ق. در ابواء (منطقه‌ای در میان مکه و مدینه) به دنیا آمد. مادرش برده‌ای آزاد شده به نام حمیده بود که نامهای دیگری از قبیل حمیده بربریه و حمیده اندلسیه نیز برای او نقل شده‌است. اهل سنت به عنوان یک عالم دینی به امام موسی کاظم ( ع ) احترام می‌گذارند. زندگی ایشان همزمان با زندگی خلفای عباسی منصور، هادی، مهدی و هارون‌الرشید بود. امام موسی کاظم (ع )چندین بار به زندان افتاد و عاقبت در زندان سندی بن شاهک در بغداد به شهادت رسید.

امام  موسی کاظم ( ع )  به خاطر صبر زیاد و به این دلیل که خشمش را فرومی‌خورده است، به کاظم ملقب شد. همچنین به این دلیل که نسبت به کسانی که به او بد کرده بودند مهربان و بخشنده بوده است به این نام نامیده شد. به نوشتهٔ ابن خلکان، وقتی کسی از او بدگویی می‌کرد هدیه‌ای برایش می‌فرستاد.گفته می‌شود که مردی در حضور امام موسی کاظم (ع ) به جدش علی بن ابیطالب ( ع ) توهین کرد. همراهان ایشان خواستند به مرد حمله کنند، این امام بزرگوار  مانع از این کار شد.   امام موسی کاظم ( ع )  چندین بار در طول زندگی اش به زندان افتاد. اولین بار به دستور مهدی، خلیفه عباسی، دستگیر و به بغداد منتقل شد. پس از این واقعه به نوشتهٔ ابن خلکان "خلیفه در خواب علی بن ابیطالب (ع ) را دید که می‌گفته است: چه بسا چون دست یابید، در این سرزمین فتنه و فساد کنید و پیوند خویشاوندانتان را بگسلید(قرآن ۴۷:۲۲) فضل بن ربیع نقل می‌کند که "خلیفه نیمه شب به دنبالم فرستاده بود که این باعث وحشت شدید من شد. وقتی به خدمتش رسیدم دیدم تنها نشسته و آیه بالا را به آواز می‌خواند؛ و کسی خوش صداتر از او ندیده بودم.   دومین حبس امام موسی کاظم ( ع )  در پی بحثی بود که با هارون الرشید. خزایی رئیس نگهبانان قصر هارون الرشید از خوابی روایت می‌کند که باعث شد هارون الرشید، امام موسی کاظم ( ع )  را آزاد کند. خزایی نقل می‌کند که "فرستاده‌ای از طرف هارون نزدم آمد در ساعتی از شب که هیج وقت قبلا نیامده بود؛ و با چنان عجله‌ای مرا از جایی که خوابیده بودم بیرون کشید که حتی فرصت لباس پوشیدن پیدا نکردم. خیلی وحشت کرده بودم.   وقتی به قصر رسیدم، خلیفه را دیدم که روی تختش نشسته بود. سلام کردم اما خلیفه ساکت حرفی نمی‌زد و این باعث شد بیشتر وحشت کنم. خلیفه سپس گفت "می دانی برای چه در این وقت شب پی ات فرستادم؟" گفتم: " به خدا که نه! ای امیر المومنین" گفت: "آگاه باش که چند لحظه پیش خواب دیدم که یک حبشی نیزه به دست به نزدم آمد و گفت: "موسی را در دم آزاد کن وگرنه با همین نیزه ذبحت می‌کنم." حالا برو و آزادش کن." گفتم: "ای امیرالمؤمنین! بروم و موسی پسر جعفر را آزاد کنم؟" گفت: "بله! برو موسی پسر جعفر را آزاد کن... سه هزار درهم به او بده و از قول من بگو که اگر می‌خواهد با ما بماند، هر چه بخواهد بدست خواهد آورد، اما اگر ترجیح می‌دهد به مدینه برگردد، اجازه دارد تا چنین کند." به زندان رفتم و دیدم که امام موسی کاظم ( ع ) یدار شده منتظرم نشسته است. گفت: "در خواب پیغمبر خدا را دیدم که به من گفت: موسی! تو به ناحق به زندان افتاده‌ای! کلماتی که می‌خوانم را با من تکرار کن! همانا امشب را تا پایان در زندان نخواهی ماند.    به گفتهٔ فخری دلیل حبس نهایی امام موسی کاظم ( ع )  این بود که چند تن از خویشاوندانش که به او حسادت می‌کردند، خبرهای دروغ نزد هارون الرشید می‌آوردند مبنی بر اینکه مردم، ایشان  را امام دانسته اند و حق خمس خود را به او پرداخت می‌کنند، و اینکه امام موسی کاظم ( ع )  قصد خروج دارد. این گزارشها آنقدر تکرار شد که خلیفه را نگران کرد. در آن سال هارون به سفر حج رفت. در راه وقتی به مدینه رسید کاظم را دستگیر کرده با خود به بغداد آورد و در زندانی تحت حراست سندی بن شاهک در حبس قرار داد.   انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۷۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد کاربران خبرگزاری خبرآنلاین به کاظم صدیقی؛ لطفا استعفا دهید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که هنوز ابعاد ماجرای زمین خواری در حوزه علمیه ازگل روشن نشده و ابهامات در افکارعمومی باقیست، در چند روز گذشته نماز جمعه تهران به امامت کاظم صدیقی در دانشگاه تهران برگزار شد. این اقدام ستاد نماز جمعه با موجی از واکنش ها روبرو شد، واکنش هایی که وجه انتقادی آن بیش از وجه حمایتی از این تصمیم بود.

در همین راستا، خبرگزاری خبرآنلاین، از کاربران محترم خود پرسیده بود؛ «آیا موافق حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه هستید یا خیر؟»

شفاف سازی شود

در این میان برخی از کاربران خبرگزاری خبرآنلاین با حضور صدیقی در تریبون نماز جمعه موافق بودند و به برخی دیگر از موارد فسادها توسط مسئولان اشاره کردند. به طور مثال، کاربری که نام خودش را منتشر کرده است، برای خبرگزاری خبرآنلاین نوشت: «موافقم. مگه فقط ایشونه. خیلی های دیگه بدتر از ایشونن. مخصوصا موقوفه خوارها.»

افسون، هم نوشت: «سلام. بله موافقم. فقط فرقی که ایشان داره،مشکلش آشکار شده، مال بقیه هنوز نه!! گناه داره..ترکیب تیم رو عوض نکنید.» کاربر دیگری نوشت: «موافقم. چون هنوز ثابت نشده. ولی باید قوه قضاییه شفافسازی کنه.»

دیگری هم نوشت: «قطعا بله. ایشون انسان خیلی درست وباایمانی هستن.»؛ اردشیر هم نوشت: «موافقم. حضور ایشان، برای قشر مذهبی، مفید هست و باعث نمازجمعه های پرشور خواهیم بود.»

آقای صدیقی! لطفا استعفا دهید

اما اکثریت کاربران خبرآنلاین با حضور دوباره کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه مخالفت کردند و برخی دیگر هم بر این باور بودند که نظر آنان تاثیری در این روند ندارد. مانند کاربری که برای خبرآنلاین نوشت: «خیر. تا صداقت و درستکاری ایشان ثابت نشود. حضور ایشان در تریبون نماز جمعه اشکال دارد.»

دیگری هم نوشت: «معلومه که خیر تا زمانی که ابعاد این قضیه روشن نشده و از ایشون رفع اتهام نشده نباید حضور پیدا کنند. این مسئله کل نظام را زیر سئوال می برد. پس منطقی بود خودشون اصلا حاضر نمی شدند.»؛ فرد دیگری به نام ایرانی مظلوم برای خبرگزاری خبرآنلاین نوشت: «نظر مردم اگر مهم بود باید امثال صدیقی ها محاکمه و مجازات میشدن، امام جمعه شدن ایشون بعد از اون افتضاحات این آقا و فرزندانشون که اصلا قابل قبول نیست .»

مهدی هم نوشت: «زمانی که فردی در جامعه در مظان اتهام است، احترام به نظر عموم ایجاب میکند که فرد در یک دادگاه بیطرف مورد قضاوت قرار گیرد و بازگشت او به مناصب پیشین پس از رفع اتهام باشد. این موضوع درباره افرادی که به حاکمیت متصل هستند حساسیت دوچندان دارد. این یک روال عمومی و قانونی است و عدم رعایت آن یک نوع قانون شکنی و توهین به افکار عمومی است.»

صادق نوشت: «خیر ایشان حتما باید کناره گیری کند تا بیش از این لطمه به باور های دینی مردم نخورد . متاسفانه ستاد نماز جمعه نسبت به احساس عمومی جامعه بی توجه و جنبه نماز جمعه که هم باید عبادی باشد و هم سیاسی متاسفانه جنبه سیاسی آلوده به دروغ را جانب داری می کند.»

حسنعلی هم نوشت: «من مانده ام که حضور مجدد ایشان در جایگاه امامت جمعه با چه منطقی صورت گرفته مگر اینکه از تقصیرات قبلی مبری شدند یا گیرنده زمین ازگل تعیین تکلیف شده در ثانی اصلا ایشان چرا پذیرفته دوباره برگردد قبل از محاسبه اعمالش در نزد وجدانش نه هیچ محکمه دیگری والله اعلم.» کاربر دیگری هم که نام خود را منتشر نکرده است، با ارائه پیشنهادی به کاظم صدیقی نوشت: «جناب کاظم صدیقی لطفا استعفا دهید، بیش از این اسلام را خدشه دار نکنید.»

حسن هم نوشت: «اگه نگیم دست درازی به بیت المال، حداقل عدالت ایشان زیر سوال است. پس نماز پشت ایشان ایراد دارد.»

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895478

دیگر خبرها

  • حبس بیت‌المال و توزیع با تأخیر آن، از زمان خلیفه دوم شروع شد/مقابله امام علی با ویژه‌دانی در بیت‌المال
  • نحوه بیدار کردن بچه ها از خواب، دو سبک زندگی متفاوت می سازد - سهیل رضایی (فیلم)
  • کشف تصادفی یک توانایی حیرت‌انگیز در زنبورها؛ زندگی زیر آب!
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • ۵۰۶ زندانی جرائم غیرعمد از زندان‌های استان فارس آزاد شدند
  • محمد کاظم حججی رئیس فدراسیون ترای اتلون شد
  • ماجرای باردار شدن ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون
  • امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند
  • پیشنهاد کاربران خبرگزاری خبرآنلاین به کاظم صدیقی؛ لطفا استعفا دهید