Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

لطف الله شیخ در چهارمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود گفت: استان چهارمحال و بختیاری با دارا بودن حدود ۱۶ هزار و ۴۳۲ کیلومتر مربع به دلیل کوهستانی بودن و بارندگی‌های مناسب در گذشته معیشت مردم را از طریق کشاورزی و دامپروری تامین می‌کرده است و در بخش‌های دیگر از جمله صنعت و گردشگری سهم کمتری از تامین معیشت مردم محقق می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این استان سرچشمه دو حوضه اصلی زاینده رود و کارون است. با این وجود در سال‌های نه چندان دور و با کم شدن بارندگی و افزایش تقاضا، این استان دچار لطمه‌ها و فشارهای بسیاری شده به طوری که به حق و حقوق خود نرسیده است.

وی تاکید کرد: با توجه به فشارهای جانبی از طرف استان‌های مجاور، سهم آب استان بدون اینکه حق آبه استان منظور شود روی عدد ۲۳۷ میلیون متر مکعب ثابت شد. این در حالیست که بالغ بر ۱۳۰ میلیون متر مکعب آن حق آبه کشاورزی است و با وجود باغات و اراضی کشاورزی زراعی این میزان جوابگوی کار مردم استان نیست.

وی ادامه داد: با وجود بیش از ۱۱ دشت در استان و بحرانی اعلام شدن هشت دشت و فوق بحرانی بودن چهار دشت از هشت دشت عنوان شده و کاهش چشمگیر میزان آب در این حوضه هنوز رویای انتقال آب از این استان مطرح و پیگیری می‌شود.

نماینده مردم استان چهار محال و بختیاری در شورای عالی استان‌ها در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به کاهش چشمگیر بارندگی در استان و خشک شدن بیش از ۲۰۰۰ چشمه از ۳۸۵۰ چشمه موجود در استان و کاهش ۳۰ تا ۷۰ درصدی آب سایر چشمه‌های استان افزود: نزدیک به ۴۵۰ رشته قنات از ۸۴۲ رشته قنات موجود در استان و همچنین خشک شدن چاه‌های کشاورزی که بالغ بر ۴۵۰ حلقه عنوان شده است شرایط بسیار بدی را برای استان چهار محال و بختیاری فراهم کرده است که می‌طلبد تصمیم گیری های جدی در اسرع وقت گرفته شود.

وی تاکید کرد: به استناد کدام اسناد باستانی باید یک استان حق آبه بی قید و شرط و نامحدود از آب زاینده رود داشته باشد و آب برداشت شده را در توسعه فضای سبز استان همجوار ما اصفهان که ده‌ها برابر زمین‌های کشاورزی مولد دارد  مصرف کند و اکنون فریاد العطش سر بدهد که بازگذاری‌های چهارمحالی‌ها عامل خشک شدن زاینده رود است.

وی ادامه داد: نیاز است که تا پیش از تصمیم گیری‌های نامعقول دولت اقدام جدی انجام دهد تا تصمیمات نادرست منجر به بحران‌های اجتماعی غیرقابل کنترل در این استان نشود. باید اقدامی سریع، علمی و بر اساس عدالت با توجه به شرایط موجود توسط دولت محترم اتخاذ شود.

انتهای پیام

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۴۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد

امیرقلی جعفری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس  در مورد در اختیار قرار دادن زمین و تسهیلات به مردم برای ساخت مسکن، گفت: بانک‌ها به تعهدات خودشان به درستی در بحث مسکن عمل نکردند تامین این مقدار سپرده برای اقشار آسیب پذیر و متوسط سخت است اینکه ماهی چهل پنجاه میلیون بدهند دشوار است.  باید قانون مصوب مجلس در بحث در اختیار قرار دادن تسهیلات و زمین به مردم اجرایی شود نا فرد با دست خودش مسکن بسازد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع باید ساخت مسکن را به مردم واگذار کنیم و ما مرحله به مرحله نظارت کنیم. هزینه ساخت مسکن در شهرهای بزرگ یک میلیارد است کدامیک از افراد آسیب پذیر می توانند این را آماده کنند ما در مجلس مطرح کردیم که زمین را دولت بدهد. به جز چند کلان شهر دولت مشکلی برای تامین زمین در سایر شهرها ندارد.

جعفری نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم اقشار آسیب پذیر دارای مسکن شوند چاره ای جز اینکه زمین و تسهیلات در اختیار آنها  قرار دهیم نداریم. ما نمی توانیم فقط با امکانات دولتی برای افراد بی مسکن مسکن آماده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین راه برای حل مشکل مسکن مشارکت مردم است، گفت: بروکراسی و ساختار معیوب هم این اجازه را نمی دهد که دولت همه نیازهای بخش مسکن را برطرف کند. دولت هم ‌اراده کند نمی تواند کاری کند. ما نمی توانیم فقط با امکانات دولتی برای افراد بی مسکن مسکن آماده کنیم. باید برای حل مشکل مسکن از ظرفیت مردم استفاده کنیم و بهترین بستر برای تحقق این امر عرضه زمین توسط دولت و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم از طریق شبکه بانکی است.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی در فصل زراعی/ مدیران پای کار باشند
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • اعضای شورای شهر در هر تصمیمی نفع مردم را لحاظ کنند
  • بیجار از نبود هتل مناسب رنج می‌برد/ لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • افتتاح طرح انتقال آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی
  • تأمین آب اراضی کشاورزی روستای سرتنگ محمودی