Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، هرازچندگاهی موضوع تخلفات موسسات مالی تیتر یک اخبار روز می شود و تا مدتی نقل مجالس می ماند. از اختلاس های بزرگ بانک ها و شرکت های بیمه که بگذریم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از جنجالی ترین پرونده های روز حساب می شود. اما صندوق ذخیره فرهنگیان چیست و چه کسی آن را تاسیس کرده است؟

یکی از تصمیمات مهم در جهت ارتقا معیشتی و رفاهی فرهنگیان تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان بود که در برنامه دوم توسعه دولت را موظف به اجرای آن کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صندوق ذخیره فرهنگیان خرداد 74در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسید و آخرین ویرایش اساسنامه این صندوق در 27 ماده و 5 تبصره در تاریخ 3 اسفند 92 به تصویب هیات امنای موسسه رسیده است. یکسال بررسی های کارشناسی گروه تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی مشخص کرد اولین خشت کج در صندوق ذخیره فرهنگیان توسط آقای محمد علی نجفی اتفاق افتاده است.

در متن گزارش مجلس شورای اسلامی در تاریخ 19 فروردین97 آمده است: «در نحوه تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان...از آنجا که وزارت خانه یاد شده موظف به تبعیت از قوانین و مقررات عمومی کشور است، لذا برای ایجاد هر گونه واحد سازمانی جدید از جمله تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان بایستی به یکی از صور چهارگانه وزارت خانه، موسسه دولتی، شرکت دولتی، موسسه و نهاد عمومی غیر دولتی انجام شود. از طرفی از حکم تبصره ماده 63 قانون برنامه دوم، جوازی برای تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت بخش خصوصی مستفاد نمی شود و وزیر وقت وزارت متبوع در زمان تاسیس صندوق، حکم ماده 130 قانون محاسبات عمومی در تاسیس صندوق را نقض کرده و از ابتدا در شیوه فعالیت صندوق انحراف بوجود آورده است»

جالب اینجاست که آقای نجفی که اخیرا از سمت شهرداری تهران استعفا داد، چند روز قبل مدعی شده بود که برای اصلاح سیستمی فساد آلود مسئولیت شهرداری تهران را قبول کرده و سختی های آن را تحمل می کنم. گفتنی است بر اساس بند 8 تقاضانامه تاسیس این صندوق آقای محمد علی نجفی دارای 40 درصد سهام یعنی 40 میلیون ریال بوده و مبلغ کل سرمایه مؤسسه در آن تاریخ 100 میلیون ریال می‌باشد که هیئت موسس از جمله آقای دکتر نجفی آن را عهده‌دار شده‌اند.

 

 

بهمن 95 محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه دولت و بانک مرکزی به‌طور جدی پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه را آسیب‌شناسی کنند گفت: «هیچ پرونده‌ای به‌اندازه تخلف صندوق ذخیره فرهنگیان و یکی از بانک ها ندیدم. هرچقدر انسان در این پرونده جلو می‌رود شاهد تخلفات بسیاری می‌شود. صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از100شرکت تاسیس کرده است».

سال گذشته خبر فرار متهم میلیاردی این پرونده در رسانه ها بسیار حاشیه ساز شد. جبار کوچکی رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان بهمن96 درباره متهم میلیاردی پرونده گفت:«متهم این پرونده هنوز در آلمان است و به ایران بازنگشته است. میزان بدهی او حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است»

عضو کمیسیون آموزش و رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه پیگیری های این پرونده پنج شنبه 23 فروردین در خصوص تخلفات صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: «در گزارش کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، در چند ردیف تخلفات اعلام شد. عدد مجموع تخلفات در صندوق ذخیره فرهنگیان 15 هزار میلیارد تومان است. ممکن است قوه قضائیه وقتی به این پرونده ورود پیدا کرده و افراد را احضار کند، به عدد بیشتری برسد»

کوچکی نژاد با بیان اینکه 2 الی 3 شرکت در صندوق ذخیره فرهنگیان را حسابرسی کرده‌ایم، تصریح کرد: شاید صندوق ذخیره فرهنگیان نزدیک به 50 شرکت مختلف داشته باشد و احتمال دارد تخلفات بیشتری صورت گرفته باشد که رسیدگی به این موضوع کار مجلس نیست و بر عهده قوه قضائیه است.

 

سیدمحمد بطحایی وزیر کنونی آموزش و پرورش ضمن تشکر از مجلس بابت پیگیری این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت:«با موافقت آیت الله آملی لاریجانی وصول مطالبات کلان بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان با سرعت و جدیت بیشتری انجام می شود».

ایشان در پست دیگری نوشته است:«از ابتدای مسئولیت تحول در مسئولیت را آغاز کردم...به زودی تحولات اساسی در صندوق اجرا می شود».

با توجه به اینکه مجلس و خصوصا کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان وظیفه خود را نسبت به تهیه گزارش از تخلفات انجام داده و اخیرا گزارش را به قوه قضائیه ابلاغ کرده، انتظار داریم اولا قوه قضائیه نسبت به پیگیری جدی این پرونده بزرگ اقدام کند و ثانیا وزیر محترم آموزش و پرورش همکاری لازم اعمال کنند

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: توییتر سید محمد بطحایی سید محمد بطحائی صندوق ذخیره فرهنگیان جبار کوچکی نژاد محمدعلی نجفی تخلفات بانکی تخلف اختلاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات

اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در جمع خبرنگاران گفت: ستاد‌های پیشگیری از جرایم انتخاباتی بلافاصله پس از برگزاری مرحله اول انتخابات، جلسه جدیدش را به ریاست دادستان کل کشور برگزار کرد و در آنجا مقرر شد همچنان مسایل پیشگیرانه برای جلوگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی در دستور کار همه نهاد‌های امنیتی، اجرایی و قضایی دنبال شود و تخلفات و جرایمی که قانونگذار عنوان کرده پیگیری شود تا قبل از مرحله دوم انتخابات این امکان وجود داشته باشد که اطلاع رسانی لازم صورت گیرد.

وی افزود: یک جلسه دیگر طی هفته آینده خواهیم داشت برای اینکه آخرین وضعیت پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی را تا قبل از مرحله دوم جمع بندی کنیم و در مورد آن تصمیم گیری شود.

جهانگیر درباره پرونده‌های تخلفات انتخاباتی نیز گفت: یکسری پرونده‌ها به دادگاه ارسال شده و برای تعدادی از پرونده‌ها نیز کیفرخواست صادر شده و در حال رسیدگی است و جمع بندی و خروجیش در آینده اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موضوعات اصلی ما در سال گذشته در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم که به ریاست قوه قضاییه برگزار شد، بحث پیشگیری از سرقت بود، گفت: در این زمینه، اقدامات خوبی انجام شده است و نتیجه آن این بود که برای اولین بار در اسفند سال گذشته با کاهش سرقت روبرو بودیم.

وی افزود: بحث مرخصی سارقین در ایام عید کلا منتفی شد و سخت گیری‌ها در این زمینه افزایش یافته است. در کارگروه‌های دادستانی نظارت بر فعالیت سارقین پس از آزادی مورد تایید قرار گرفت.

جهانگیر در پایان گفت: امیدواریم در سال جاری با پیگیری‌های دستگاه قضا و فراجا بتوانیم سرقت را تا حد قابل قبولی کاهش دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • مزایده اموال متهم پرونده صندوق سرمایه گذاری بهمئی
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • کاهش تعداد تخلفات در آزمون سراسری
  • پرداخت ‌خدمات مالی به متقاضیان صندوق پژوهش و فناوری زنجان
  • تشکیل۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل
  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات
  • تخلفات راهنمایی و رانندگی و مبلغ جریمه ها در کشورهای همسایه چگونه است؟
  • تشکیل ۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل
  • صدر اعظم آلمان خواستار تاسیس اتحادیه بانکی در اروپا شد
  • مادر و دختر قاچاقچی ارز در شیراز، نقره داغ شدند