Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد- رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اگر نظارت کافی بر موادغذایی و آب آشامیدنی در منطقه زلزله‌زده کرمانشاه نشود، احتمال شیوع بیماری‌های اسهالی مانند اسهال خونی و وبا در این منطقه با آغاز فصل گرما وجود دارد.
به گزارش خرداد به نقل از ایلنا؛ محمد مهدی گویا درباره شیوع بیماری سالک در مناطق زلزله‌زده گفت: بیماری سالک در سرپلذهاب در استان کرمانشاه یک بیماری بومی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبل از وقوع زلزله این بیماری در آن منطقه وجود داشته است.
وی با بیان اینکه پس از وقوع زلزله احتمال شیوع بیماری سالک به دلیل برخی اتفاقات افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: تخریب ساختمان ها یکی از مهمترین علل شیوع بیماری سالک است، چراکه پشه ای که ناقل بیماری سالک است در نخاله های ساختمان و آوارها رشد و تکثیر می یابد. همچنین عدم جمع آوری فاضلاب و زباله در اسرع وقت نیز باعث افزایش شیوع بیماری سالک می شود.
 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه افزایش جمعیت جوندگان در مناطق زلزله زده نیز عامل دیگری برای افزایش شیوع بیماری سالک است تصریح کرد: وجود جوندگان در مناطق زلزله زده باعث می شود عامل بیماری به صورت غیرمستقیم شیوع پیدا کند. 
گویا با اشاره به اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت برای جلوگیری از شیوع بیماری سالک خاطر نشان کرد: از بهمن ماه سال گذشته اقدامات کنترل سالک در منطقه آغاز شده و در چندین جلسه استانی اهمیت این موضوع مطرح شده و اقدامات لازم از جمله آواربرداری، کنترل فاضلاب و جمع‌آوری به موقع زباله مورد تاکید قرار گرفته و مسئولان ذیربط نیز اقدامات مناسب را در این زمینه انجام می‌دهند. 
وی ادامه داد: معتقدم با اقدامات انجام شده قطعا موارد احتمالی شیوع سالک کمتر از آن چیزی است که احتمال می‌دهیم اما به هر حال نمی‌توان از این مساله به سادگی عبور کرد و باید همه تلاش‌ها صورت بگیرد و اقدامات پیشگیرانه با سرعت بیشتری انجام شود تا مشکل شیوع بیماری سالک را نداشته باشیم. اگر گندزدایی فاضلاب و جمع آوری زباله و نخاله‌های ساختمانی به موقع انجام نشود قطعا خطر احتمال شیوع بیماری سالک در این منطقه وجود دارد و این طور نیست که تصور کنیم این بیماری در این منطقه با اقداماتی که تاکنون صورت گرفته تمام شده است. 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت معتقداست؛ اقدامات بسیار خوبی تاکنون در زمینه مسائل بهداشتی در این مناطق صورت گرفته و در این مدت اخیر تلاش‌های زیادی برای برطرف شدن مشکلات این منطقه شده است.
گویا با بیان اینکه منطقه زلزله زده وسعت زیادی را در برمی‌گیرد و از لحاظ آب و هوایی مناطق مختلفی را شامل می‌شود گفت: منطقه سرپل ذهاب یک منطقه بسیار گرمسیری است در حالی که مناطق ثلاث باباجانی و روستاهای اطراف آن یک منطقه معتدل است و مشکلات این مناطق با هم متفاوت است اما اقدامات ما با توجه به شرایط منطقه صورت می‌گیرد و این گونه نیست که تصور شود تاکنون اقدامی انجام نشده بلکه همه دستگاه‌ها به صورت شبانه‌روزی در تلاش هستند تا مشکلات این منطقه را برطرف کنند. 
وی درباره شیوع دیگر بیماری های واگیردار در منطقه زلزله زده یادآور شد: بیماری‌های گوارشی در این منطقه برای ما بسیار مهم است بیماری‌هایی که از طریق آب و غذا منتقل می‌شوند به خصوص اگر کنترل‌ها روی آب آشامیدنی چه در منطقه روستایی و چه در منطقه شهری سرپل ذهاب به درستی انجام نشده و کاهش پیدا کند احتمال شیوع بیماری‌های گوارشی به ویژه اسهال خونی و وبا وجود دارد.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: مهمترین اقدام این است که آب آشامیدنی این مناطق با دقت بیشتری کنترل و علاوه بر سازمان آب و فاضلاب روستایی و شهری که مسئول اصلی تامین آب آشامیدنی این مناطق هستند وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیز نظارت بیشتری بر آب شرب این منطقه داشته باشند. همچنین مواد غذایی که وارد منطقه می‌شود کنترل شده و خوشبختانه تاکنون نیز این اتفاق افتاده است و مواد غذایی که وارد منطقه می‌شود کنترل و سلامت آن نیز تایید می‌شود. یک سری مواد غذایی تولیدات خود منطقه است مانند سبزیجات، میوه‌جات که این محصولات نیز باید به دقت مورد کنترل قرار گیرند.
گویا با تاکید براینکه مهمترین اقدام برای جلوگیری از شیوع بیماری ها در این منطقه آموزش مردم است گفت: باید به مردم آموزش دهیم تا مراقبت های لازم را انجام داده تا از طریق آب و غذا دچار بیماری نشوند. 
وی همچنین به موضوع مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در این مناطق اشاره کرد و توضیح داد: منطقه گرمسیری است و احتمال مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در منطقه بعد از وقوع زلزله افزایش پیدا کرده است چراکه مردم در شرایط غیرمعمول زندگی می کنند و در چادر و کانکس هستند بنابراین احتمال اینکه مورد گزش قرار بگیرند بسیار زیاد است. 
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: سرم و دارو برای گزیدگی در همه مراکز این منطقه وجود دارد و مشکل و کمبودی برای دارو وجود ندارد و به کارشناس هایمان آموزش ویژه داده ایم تا به محض مشاهده فرد گزیده شده اقدامات لازم را انجام دهند. خوشبختانه تاکنون نیز همه افرادی که مورد گزش قرار گرفته اند به موقع درمان شده اند.
گویا درباره شیوع شپش در این منطقه گفت: شپش یک بیماری نیست بلکه نوعی آلودگی است و طبیعی است که در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و نبود امکانات استحمام و شستشوی البسه برای مردم به اندازه کافی، احتمال آلوده شدن توسط شپش و دیگر حشرات موزی وجود دارد.
وی ادامه داد: قطعا در این منطقه مردم به شپش دچار شده اند و این چیز غیر معمولی نیست البته اگر دسترسی مردم به حمام افزایش پیدا کند قطعا در کاهش این موارد تاثیرگذار خواهد بود البته دارو و شامپوهای ضد شپش به میزان کافی در منطقه وجود دارد و از این لحاظ کمبودی در منطقه وجود ندارد. برچسب ها: کرمانشاه ، وزارت بهداشت ، زلزله ، زلزله زدگان

منبع: خرداد

کلیدواژه: کرمانشاه وزارت بهداشت زلزله زلزله زدگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد مخبر، امروز چهارشنبه در نشست هیئت دولت، با تأکید بر ضرورت رسیدگی هر چه سریع‌تر به سیل‌زدگان در مناطق جنوبی کشور، تصریح کرد: همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارتخانه‌های کشور، نیرو و راه و شهرسازی، موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل‌زدگان، بسیج کنند.

مخبر، همچنین با توجه به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب، یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی است و ضروری است که بخش‌های مربوط، در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه همکاری کنند تا زمینه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور، به بازدید دیروز خود از پارک فناوری پردیس، اشاره و تأکید کرد: با تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدامات بزرگی در این پردیس انجام شده است و بسیاری از نخبگان جوان که سرمایه کشور هستند، با پارک‌های علمی و فناوری همکاری می‌کنند.

مخبر با توجه به عملیات افتخارآمیز و مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، گفت: در دنیای امروز، در اختیار داشتن علم، منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران، دچار ترس و دلهره کرده، داشتن علم و دانش ساخت فناوری‌های جدید است، نه فقط در اختیار داشتن این محصولات.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: قطعاً سرمایه و آینده کشور همین جوانانی هستند که رشد اقتصادی باید با تکیه بر همت و تلاش آنان انجام شود؛ برای تحقق شعار سال و رشد تولید، شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید فعال شوند، زیرا این شرکت‌ها راه میان‌بر برای رشد تولید هستند و جهش اقتصادی مورد نظر رهبر معظم انقلاب، با دانش و فناوری، محقق می‌شود.

مخبر درباره مطالبات عقب‌افتاده حق‌التدریس اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا سریع‌تر مطالبات آنان، تأمین و پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور، همچنین با قدردانی از سازمان صدا و سیما و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی کارها و دستاورد‌های دولت سیزدهم، از رسانه ملی خواست تا زمینه انعکاس بیشتر خدمات بخش‌های دولت، فراهم شود.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما نیز با تأکید بر ضرورت حمایت این سازمان از تلاش‌ها و اقدامات دولت، تصریح کرد: طرح حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برنامه‌های رسانه‌ای دانش‌بنیان‌ها اثر خوبی برای تقویت و رشد تولید این شرکت‌ها داشته است.

همچنین، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، درباره طرح ملی قطار شهری گفت: این طرح با کمک شهرداری تهران و وزارت کشور به نتیجه رسیده است و به زودی در متروی تهران، شاهد استفاده از قطار ملی خواهیم بود.

گفتنی است، هیئت دولت در این نشست، برنامه عملیاتی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» را تصویب کرد.

دیگر خبرها

  • سیل‌زدگان بلوچستان مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشند
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • هشدار به سیل زدگان در سیستان و بلوچستان : مراقب تمساح باشید
  • هشدار محیط زیست به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • ضرورت رسیدگی سریع‌تر به سیل‌زدگان مناطق جنوبی کشور
  • احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع به دلیل غنی شدن پوشش گیاهی منطقه
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • ‌کپک سیاه چیست و چرا خطرناک است؟