Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوالالامپور- ایرنا- 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین با بیان اینکه کشورش دیگر عضو دیوان بین المللی کیفری نیست، دادستان این دیوان را تهدید کرد در صورتی که پرونده ای علیه فیلیپین دراین نهاد قضایی مورد پیگیری قرار گیرد، دستور بازداشت وی صادر می شود.

به گزارش روزجمعه ایرنا، 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین درماه گذشته هشدار داده بود کشورش را از دیوان بین المللی کیفری خارج می کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اقدام پس از آن صورت گرفت که دیوان بین المللی کیفری دو ماه پیش اعلام کرد پرونده ای را علیه دوترته به اتهام «جنایت علیه بشریت» تشکیل داده است.
سخنگوی دولت فیلیپین هم در واکنش به این موضوع گفت: به دستور رئیس جمهور از «اساسنامه 1998 رم» که به تشکیل دیوان کیفری منجر شده، خارج می‌شود.
معاهده بین المللی «اساسنامه 1998 رم» منجر به تشکیل دیوان کیفری بین المللی در لاهه هلند شد.
این دیوان یک مرکز فراقضایی بین المللی برای بررسی پرونده های مرتبط با جنایت علیه بشریت، نسل کشی و جرائم جنگی رخ داده در کشورهای مختلف جهان است.
پرونده دوترته در این دادگاه بین المللی در پی برنامه «مقابله با مواد مخدر» باز شده که طبق آمارهای رسمی از سوی دولت فیلیپین، حدود چهار هزار نفر در پی آن کشته شدند. این درحالی که گروه‌های مدنی تعداد کشته شدگان را حدود پنج برابر بیشتر و تا رقم 20 هزار نفر برآورد کردند.
دوترته در آخرین اظهاراتش درباره خروج فیلیپین از دیوان کیفری بین الملل گفت: حضور فیلیپین در این اساسنامه به حالت تعلیق درآمده و این موضوع را اعلام کردم تا دنیا بشنود و هر کشوری را هم که این معاهده را امضا کرده، قانع می‌کنم از آن خارج شود.
وی افزود: برنامه مقابله با مواد مخدر با وجود اعمال فشارهای داخلی و بین المللی همچنان ادامه خواهد یافت و اجازه نخواهد داد، تصویری از وی به عنوان یک فرد 'بی رحم و بی پروا به نقض حقوق بشر' منعکس شود.
به گزارش فیل استار، دوترته خطاب به دادستان دیوان بین المللی کیفری گفت: این دیوان صلاحیت و حق رسیدگی به امور داخلی فیلیپین را ندارد و چنانچه پرونده ای در این مرکزعلیه فیلیپین به جریان افتد، دستور دستگیری دادستان را صادر خواهد کرد.
مخالفان دوترته و تعدادی از خانواده های قربانیان برنامه مقابله با مواد مخدر که در تلاش برای به جریان انداختن پرونده ای علیه دوترته در دیوان بین المللی کیفری هستند، اعلام کردند:تمام متهمان به شرکت در پرونده های مواد مخدر که هنگام بازداشت مقاومت کردند، توسط پلیس فیلیپین و با مجوز دوترته به جوخه اعدام سپرده شدند.
پلیس فیلیپین تاکنون این اتهامات را رد کرده است.
دوترته همچنین دستور داده که نیروهای امنیتی این کشور با هیچ یک از بازرسان بین المللی در مورد پرونده های مواد مخدر در این کشور همکاری نکنند.
رسانه های منطقه ای نیز به نقل از کارشناسان حقوقی دیوان بین المللی گزارش دادند: فیلیپین بتازگی اعلام کرده که از این دیوان خارج می شود، اما جنایات رخ داده مربوط به سال های 18- 2011 بوده که این کشور در این مدت عضو دیوان بوده است.
«هری راک» سخنگوی دولت فیلیپین که خود از حقوقدانانی است که در سال 2011 برای ملحق شدن فیلیپین به دیوان کیفری بین المللی فعالیت کرده بود، گفت: یک گروه لابی توطئه گر علیه فیلیپین در آژانس‌های حقوق بشری سازمان ملل وجود دارد و دیوان کیفری نیز تحت تأثیر آن، می‌خواهد چهره رئیس جمهوری فیلیپین را «در دادگاه افکار عمومی» خدشه دار کند.
دیوان کیفری بین المللی پیشتر اعلام کرد: دخالتی در خروج فیلیپین از این دادگاه، نخواهد داشت اما این اقدام، محاکمه قضایی «دوترته» را متوقف نخواهد کرد و دادگاه به بررسی و قضاوت معمول خود در این پرونده خواهد پرداخت.
آساق **1599

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي فيليپين ديوان بين المللي كيفري دوترته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۳۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی

جنبش حماس از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم ترکیه برای پیوستن به پرونده جاری (نسل‌کشی رژیم صهیونیستی) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، استقبال کرد و این اقدام را برای مردم فلسطین مهم دانست.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، در این بیانیه آمده است: تصمیمات اتخاذ شده توسط ترکیه برای مردم فلسطین که در معرض یک نسل‌کشی وحشتناک قرار گرفته‌اند، بسیار مهم است.

از سوی دیگر وزارت بازرگانی ترکیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که مرحله دوم اقدامات انجام شده در سطح دولتی آغاز شده و مبادلات صادراتی و وارداتی مربوط به رژیم صهیونیستی متوقف شده است.

«هاکان فیدان»، وزیر امور خارجه ترکیه پیش از این گفته بود که «ترکیه نیز به پرونده جاری (نسل‌کشی اسرائیل) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، خواهد پیوست.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • دیوان لاهه درباره «تهدید به انتقام‌جویی» علیه این مرجع بین‌المللی هشدار داد
  • دیوان لاهه خواهان توقف تلاش‌ها برای تضعیف این نهاد شد
  • درخواست دادگاه لاهه برای پایان تهدید و ارعاب در خصوص جنگ غزه
  • استقبال حماس از تصمیم پیوستن ترکیه به پرونده نسل‌کشی علیه رژیم صهیونیستی
  • هشدار دادگاه لاهه به اسرائیل درباره ارعاب دادگاه و کارکنان
  • آیا در دادگاه لاهه عزمی برای محکومیت نتانیاهوی جنگ‌طلب وجود دارد؟
  • تلاش سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت نتانیاهو
  • تماس سنای آمریکا با دیوان بین‌المللی کیفری برای جلوگیری از اقدام احتمالی علیه سران تل‌آویو
  • چرا مقام های اسرائیلی از دیوان کیفری بین المللی واهمه دارند؟ / غرب بر سر دوراهی؛ بازداشت نتانیاهو یا برباد رفتن اعتبار باقی مانده