Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@04:28:02 GMT

تکذیب فیلم تولید برنج پلاستیکی تراریخته

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۵۳۲۸۸

رییس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: هیچ دلیلی علمی برای اثبات ضرر محصولات تراریخته وجود ندارد و تولید آن با نوع سنتی محصولات تفاوتی ندارد.

به گزارش میزان، محمد حسین عزیزی در خصوص مصرف محصولات تراریخته در کشور گفت: سابقه مصرف محصولات تراریخته در کشور به ۳۰ سال می‌رسد این در حالی است که این محصولات در کشور‌های دیگری نظیر آمریکا تولید و به کشور‌های دیگر صادر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رشد و پرورش محصولات به روش سنتی نیازمند زمان و رسیدگی طولانی مدت است در حالی که با دستکاری ژنتیکی محصولات، سرعت رشد و تولید را افزایش داده و حجم تولید محصولات را افزایش می‌دهند بنابراین تولید این محصولات از لحاظ مالی برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه بوده و سطح تولید در کوتاهترین زمان را امکان پذیر می‌کند. این درحالی است که تغییرات ژنتیکی دراین محصولات با موافقت‌ها و مخالفت‌های زیادی همراه بوده است.

رییس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران گفت: سبزیجات و میوه جات، محصولات گوشتی، سویا، برنج و ۹۰ درصد روغن‌های وارداتی از جمله محصولات تراریخته هستند که مصرف آن در کشور‌هایی نظیر آمریکای جنوبی، مرکزی، هند و چین با استقبال روبرو بوده و از جانب کشور‌های اروپایی مورد انتقاد قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر نسبت به عوارض مصرف محصولات تراریخته مباحثی، چون افزایش بیماری هایی، چون سرطان مطرح می‌شود و واکنش‌های زیادی را در کشور ما به دنبال داشته است در حالی که هیچ دلایل منطقی و علمی‌ای مبنی بر ضرر مصرف این محصولات اثبات نشده و در میزان فواید و مضرات آن با محصولات طبیعی تفاوتی ندارند.

عزیزی در ادامه اذعان داشت: عوامل مختلفی دربروز سرطان و افزایش آن در دنیا تاثیرگذار و مصرف محصولات تراریخته را به یک عامل کم اثرتر در ایجاد بیماری در بدن تبدیل کرده است. ترکیبات نفتی، آلودگی هوا، فلزات سنگین و ظروف پلاستیکی بیش از مصرف این محصولات در ایجاد سرطان تاثیر گذار است.

وی گفت: همه محصولات تراریخته موجود در کشور وارداتی است و در حال حاضر هیچ تولید داخل در این زمینه نداریم. تغییرات ژنتیکی جوجه ۵۰ گرمی را ظرف مدت ۳۰ روز به مرغ ۳ کیلویی تبدیل کرده و میزان شیردهی گاو را از ۳ لیتر به ۵۰ لیتر در روز تبدیل کرده است. در شرایط که به طور سنتی پرورش این دام‌ها به شکل سنتی نیازمند زمان زیاد است.

رییس انجمن علوم وصنایع غذایی ایران اظهار داشت: انتشار فیلم های تولید برنج پلاستیکی و افزودن مواد شیمیایی به محصولات خوراکی صحت ندارد و به محصولات تراریخته مربوط نمی شود. براین اساس به مردم اطمینان می دهیم سلامت همه محصولات تراریخته توسط وزارت بهداشت آزمایش شده و قل از ورود به بازار مصرفی ازریابی می شود.

وی در پایان اذعان داشت: بهره مندی ازمحصولات تراریخته منجر به کاهش سطح فقر جهانی درجمعیت زمین شده و حجم تولیدات را در کشور‌های تولید کننده افزایش داده است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۳۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته نداریم

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با تاکید بر اینکه مشکلی در تامین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته وجود ندارد، گفت: در حال حاضر نیز ذخایر استراتژیک ،بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن کود فسفاته و شش هزار و۳۰۰ تن پتاسه است که جهت مصرف در کشت‌های بهاره در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

 سیدصمد ضیائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کودهای پتاسه و فسفاته در مقابل تنش های محیطی مانند سرماو گرما، توان گیاهان را افزایش می دهند، گفت: با مصرف این کودها شاهد تولید محصولات سالم خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مادر یک دهه اخیر و قبل از سال۱۴۰۱در مصرف کودهای فسفاته وپتاسه نسبت به میانگین جهانی و پیشنهاد موسسه تحقیقات آب و خاک کشوردچار کم‌مصرفی شده بودیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان طی سال های۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با افزایش آگاهی و دانش کشاورزان به لزوم مصرف بهینه و متوازن‌کودهای فسفاته پتاسه‌و ازته در مزارع موجب افزایش ضریب امنیت غذایی و ارتقای بهره وری در تولید شده است.

این مقام مسئول از استقبال کشاورزان از مصرف این محصولات کودی خبر داد و یاد آور شد: در حال حاضر نیز ذخایر استراتژیک ،بیش از سه هزار و ۴۰۰ تن کود فسفاته و شش هزار و ۳۰۰ تن پتاسه است که جهت مصرف در کشت های بهاره در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

ضیائی با تاکید اینکه مشکلی در تامین و تدارک کود های پتاسه و فسفاته وجود ندارد، خاطرنشان کرد: امسال باید بر اساس سهمیه ابلاغی سالیانه،۳۳ هزارو۸۱۳ تن انواع کود فسفاته تامین شود که تاکنون ۱۹ درصد به میزان شش هزار و۳۱۲ تن تامین شده است و این موضوع برای کودهای پتاسه با توجه به۲۴ هزار و ۵۹۰ تن سهمیه تعیین شده به میزان هفت و ۴۴۴ تن محقق شده است.

ضیائی در پایان از کشاورزان خواست تا نهاده‌های مورد نظر خود از جمله انواع کودهای شیمیایی را با قیمت مصوب جدید ابلاغ شده از شبکه‌های رسمی این شرکت تهیه کنند تا شاهد اثربخشی مصرف کودهای کشاورزی در محصولات خود باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • تمام برنج‌های وارداتی در مبادی ورودی کشور و در مبدا تولید نمونه‌برداری می‌شود
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته نداریم
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات