Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب تاکید کرد که سوریه و همپیمانانش قواعد بازی و موازنه قوا را در حومه دمشق به نفع خودشان تغییر داده‌اند و حمله احتمالی آمریکا سبب تضعیف یا سرنگونی دولت نخواهد شد. ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ بین الملل آسیای غربی نظرات

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "غانم شرف الدین" در مقاله خود در پایگاه خبری النشره به تشریح وضعیت داخلی کنونی دولت سوریه و میزان توانایی آمریکا برای دخالت در اوضاع سوریه پرداخت و نوشت: چیزی در دمشق وجود ندارد که بیانگر وجود جنگی قریب الوقوع باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه ارزیابی‌ها نشان می دهد که حمله آمریکا – در صورتی که واشنگتن تهدیدهای خود را عملی کند - فراتر از آن چیزی که در گذشته صورت گرفت، نخواهد بود؛ هرچند که باید احتمال همه سناریوها را در نظر داشت.

وضعیت امروز دمشق با نیمه سال 2013 میلادی بسیار فرق می‌کند. در آن زمان، وقتی آمریکا تهدید به حمله به سوریه کرد؛ این تهدید جدی گرفته شد و اقدامات پیشگیرانه‌ای در همه ورودیهای شهر دمشق برای مقابله با حمله زمینی احتمالی همزمان با حملات هوایی، انجام شد، اما امروز حال و هوای پایتخت سوریه آرام است و مردم در انتظار خروج آخرین عناصر مسلح از اطراف این شهر برای اعلام پیروزی هستند، زیرا آنچه که آمریکا می‌توانست به آن (یعنی عناصر مسلح) برای رسیدن به اهداف سیاسی و فشار بر دمشق تکیه کند، دیگر وجود ندارد.

با این وجود، مسئولان سوریه همه احتمالات و فرضیه‌ها را بررسی می کنند. آنها می‌دانند که هر ضربه نظامی آمریکا می‌تواند خسارت زیادی به بار آورده یا برخی تاسیسات را تخریب کند، اما به طور قطع، این ضربات به تضعیف نظام سوریه یا سرنگونی آن منجر نخواهد شد، زیرا همگان می‌دانند که از مرحله‌ای که (دشمنان سوریه) می‌توانستد، این کار را انجام دهند، مدت‌ها گذشته است و دیگر قادر به این کار نیستند.

مشکل و معضل امروز آمریکا این است که سوریه و هم پیمانانش موفق شده‌اند که قواعد بازی و موازنه قوا در دمشق را عوض کنند؛ بدون اینکه در مقابل، واشنگتن چیزی به دست بیاورد، زیرا طرح سوریه و روسیه برای جداسازی گروه مسلح موسوم به "جیش الاسلام" از سایر گروه‌های مسلح قوی بود؛ به طوری که آمریکا را مجبور کرد تا به اخراج این گروه‌ها از منطقه غوطه شرقی در ریف دمشق تن دهد اما وقتی نوبت به جیش الاسلام رسید، آمریکا از طریق سناریوی استفاده از سلاح شیمیایی تلاش کرد تا به سرکردگان این گروه روحیه‌ای برای استقامت بدهند، اما نیروهای روس برای نهایی کردن توافق و اخراج آنها به سمت شهر جرابلس به سرعت وارد عمل شدند. همین امر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به سوی تنش آفرینی و تهدید سوق داد تا در مقابل (اخراج عناصر جیش الاسلام به سمت جرابلس) امتیازی بگیرد.

براساس داده‌های موجود؛ با وجود اینکه آمریکا نیروهای نظامی در شرق سوریه - از التنف گرفته تا الحسکه و دیرالزور- دارد؛ اما گزینه‌های واشنگتن در سوریه محدود شده است. اطلاعات رسیده از الحسکه و الشدادی وجود عملیات هجومی علیه نیروهای خارجی در منطقه را تایید می‌کند. همچنین پایگاه‌هایی که آمریکا در این منطقه ایجاد می‌کند؛ بدور از چشم ناظران نیست و در نتیجه، گزینه‌های پاسخ به هرگونه حمله آمریکا دور از دسترس نیست. همچنین آمریکا برگ برنده فشار بر پایتخت سوریه را بعد از خروج عناصر مسلح از دست داده است و در نتیجه، هرگونه اشتباهی ممکن است عواقب وخیمی به همراه داشته باشد که در حد و مرز اصابت موشک‌ها باقی نخواهد ماند.

درحالی که ترامپ تاکنون اهداف خود را واضح اعلام نکرده است؛ برخی منابع آگاه از طریق پایگاه النشره درباره سه نکته و خواسته اساسی آمریکا سخن گفتند. اولین خواسته مربوط به حضور ایران و حزب الله در سوریه به ویژه در جنوب دمشق و دومین خواسته مربوط به دریافت ضمانت درخصوص حضور نیروهای آمریکایی در الحسکه و شرق سوریه است زیرا ترامپ درک می‌کند که بعد از آزادسازی اطراف دمشق (از عناصر مسلح)، ارتش سوریه قدرت بیشتری دارد که بتواند گروه‌های مسلح باقی مانده را از بین برده و خود را به شرق سوریه برساند.

اما سومین مورد ناراحتی ترامپ از انتقال عناصر جیش الاسلام به جرابلس است که فقط 40 کیلومتر از منبج فاصله دارد. این شهر در کنترل عناصر موسوم به "نیروهای سوریه دموکراتیک" است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهان اخراج آنها از این شهر است.

به طور خلاصه، داده‌ها درخصوص وجود جنگ هشدار نمی‌دهد. با وجود همه فشارها، مسئولان سوریه بر کنترل دوباره سراسر خاک سوریه پافشاری می‌کنند و این بدان معناست که نبردها در مرزهای منطقه غوطه شرقی متوقف نخواهد شد.

انتهای پیام/

R36355/P36355/S8,90/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۴۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون المیادین، خبرنگار این شبکه در سوریه اعلام کرد که صدای چند انفجار در داخل پایگاه نظامی آمریکا در روستای «الخضراء» در نزدیکی میدان نفتی «العمر» در حومه شرقی «دیرالزور» در شرق سوریه شنیده شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کانال تلگرام «رووداو» با انتشار تصویری نوشت: اینها موشک هایی است که امشب از منطقه «زمار» در «نینوا» به سمت یک پایگاه نظامی آمریکایی در سوریه شلیک شد.

منابع خبری از حمله موشکی به پایگاه غیرقانونی ارتش تروریستی و اشغالگر آمریکا موسوم به خراب الجیر در شمال شرق خبر دادند بر اساس این گزارش، صدای دستکم ۳ انفجار پیاپی از این پایگاه شنیده شد. 

 این حملات بعد از توقف ۲ ماهه حملات علیه پایگاه های آمریکایی در شرق سوریه، انجام گرفت. رویترز گزارش داده این حملات از مبدأ موصلِ عراق بوده و تلفات داشته است.

خبرنگار المیادین در حلب گزارش داد: پایگاه آمریکایی‌ها در میدان نفتی العمر با ۴ موشک و پایگاه خراب الجیر با ۳ موشک و یک پهپاد هدف قرار گرفتند.

 

دیگر خبرها

  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • پیام های حمله به پایگاه های آمریکا در شرق سوریه
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • تغییر وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله تنبیهی ایران به صهیونیست‌ها
  • وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله ایران به اسرائیل تغییر کرده است | همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • روز ۱۹۹ طوفان‌الاقصی| حمله به پایگاه‌های آمریکا در سوریه
  • دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه در کمتر از یک ساعت هدف حمله قرار گرفت
  • حمله مقاومت عراق به پایگاه آمریکا در شمال شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شمال حسکه