Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مشهد با اشاره به فرارسیدن عید مسعود مبعث پیغمبر اکرم (س) و تبریک این روز فرخنده گفت: تقارن عید بزرگ مبعث با روز ارتش جمهوری اسلامی و این‌که روز ارتش بین دو عید قرار گرفته را به محضر ارتشیان ایثارگر تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی با اشاره به ارائه گزارش فرمانده نیروی زمینی به مقام معظم رهبری اظهار داشت: خوشبختانه این گزارش برای فرمانده کل قوا بسیار رضایت‌بخش بوده و آن‌چه برای ما در مشهد حائز اهمیت است، فرمانده شرق نیروی زمینی ارتش عملکرد خوبی داشته و مورد تقدیر قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عداوت دنیای استکبار با ما به‌خاطر دشمنی با پیغمبر (ص) است

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: مبعث پیغمبر اکرم (ص) سرآغاز پیغمبری ایشان نیست، بلکه سرآغاز رسالت پیامبر است. پیامبر (ص) از ابتدا پیامبر بود. ایشان از زمانی که گل و لای آدم را می‌سرشتند، پیغمبر بودند و بعثت آغاز رسالت و ماموریت پیغمبر برای نجات بشریت است.

علم‌الهدی با بیان اینکه پیغمبر اکرم (ص) جریان استکبارستیزی آن زمان را از بین برد و از قدرت‌های استکباری آن زمان یعنی امپراطوری ایران و روم، اثری باقی نماند، تصریح کرد: دنیای استکبار این تاریخ را ضبط کرده و می‌داند پیغمبر (ص) یعنی چنین اقتداری در عالم آفرینش و به همین دلیل همه عداوت دنیای استکبار با پیغمبر (ص) است و اگر با ما هم دشمن است، به‌خاطر دشمنی با پیغمبر (ص) است.

در برابر همه مشکلاتی که وجود دارد، راه‌حل داریم

وی افزود: در ابتدای انقلاب ماهیت این انقلاب را نفهمیدند. فکر کردند یک قدرتی می‌رود و قدرتی دیگر می‌آید اما حالا که ۴۰ سال گذشته متوجه شدند ما در حال تجدید حیات هستیم  و به همین دلیل، ما ۴۰ سال به دنیا نشان دادیم. پیغمبر (ص) دوباره زنده شد، پیغمبر (ص) دوباره به دنیا آمد تا ریشه استکبار را براندازی کند. ما این را به همه دنیا نشان دادیم و باید در مقابل استکبار بیاستیم و در برابر همه توطئه‌ها نیز مقاوم باشیم.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه اگر ما هر روز در این کشور با یک مشکل دچار می‌شویم، به‌خاطر عداوت استکبار به پیغمبر است، خاطرنشان کرد: تا روزی که همه معادلات سیاسی جهان را برهم می‌زنیم، این عداوت و دشمنی ادامه دارد. البته ما هم باید راه و روش داشته باشیم. باید سنگربندی کنیم و در همه عرصه‌های نظامی، اقتصادی و فرهنگی بیاستیم. یک مشکل نباید ما را از پا دربیاورد. ما در برابر همه مشکلاتی که وجود دارد، راه‌حل داریم. خداوند راه را بر ما نبسته است.

عدم دسترسی به منابع عامل نوسانات اخیر ارزی است

علم‌الهدی با اشاره به اینکه مسئله ارز و دلار در کشور سر و صدای بسیاری داشته است، ابراز داشت: مسئله ارز به جایی رسید که مردم به جان آمدند. چرا چنین شد؟ این مسئله نوسان دلار همیشه بوده و قبل از تحریم‌ها هم بوده است. منتها قبل از تحریم‌ها دولت این نوسان را اداره می‌‌‌کرد. ما به منابع‌مان دسترسی داشتیم و دولت فضا را مدیریت می‌کرد اما بر اثر تحریم‌هایی که بر ما تحمیل کردند، امروز دست‌مان به منابع ارزی‌مان نمی‌رسد.

وی اضافه کرد: امروز آمریکا به این عنوان که عده‌ای را تحریم کردم و اگر بخواهند به نهادهای تحریم‌شده ازجمله سپاه پول بدهند، با آن‌ها برخورد می‌کنم، مانع شده است. بنابراین گفته منابع ارزی را در اختیارشان قرار نداده و به آن‌ها پول ندهید.

قرار بود تحریم‌ها در جریان مذاکرات برداشته شود که نشد 

این عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد نسبت به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: قرار بود این تحریم‌ها در جریان مذاکرات برداشته شود که برداشته نشد. دولت اگر بخواهد وضعیت بازار را مدیریت کند، از آن‌جا که به منابع دلار خود دسترسی ندارد، باید تقاضا را کاهش کند.

علم‌الهدی یادآور شد: در بخش‌هایی نمی‌شود، سطح تقاضا را پایین آورد. مثلاً فردی بیمار یا دانشجو است و در خارج از کشور تحصیل می‌کند. حتی برای مسافرانی که برای تفریح یا به هر دلیلی، خواستار سفر به خارج هستند، نمی‌توان تقاضا را کاهش داد.

رهبری سال‌ها پیش در برنامه ششم بحران ارزی را پیش‌بینی کرده بود

وی با بیان اینکه با هیچ جریان، دولت و حزبی مسئله ندارد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری چند سال قبل در برنامه ششم توسعه این مسئله را پیش‌بینی کردند که به عنوان فرمانی که حجت امام زمان (عج) است، به دولت دستور دادند که باید در مبادلات بین‌المللی دلار را از میان بردارد و با پول خود آن کشورها و پول ایران معامله کند و مجلس هم تصویب کرد. در واقع، اگر با روسیه معامله می‌کنیم باید با ریال ایران و روبل روس‌ها معامله کنیم، نه با دلار.

امام جمعه مشهد ادامه داد: به این وسیله عمده معامله‌های بزرگ را با پول خودمان و پول آن‌ها انجام دهیم. رهبری این دستور را صادر کرد و مجلس هم تصویب کرد اما بانک مرکزی این دستور را متاسفانه اجرا نکرد. چند مذاکره با پاکستان کردند که به پایان هم نرسید.

اگر به‌جای لابی‌گری درمورد برجام لعنتی درباره فرمان رهبری لابی می‌کردید، دلار ارزش نداشت

علم‌الهدی با انتقاد شدید مجدد نسبت به مذاکرات هسته‌ای گفت: اینقدر که سر این برجام لعنتی لابی‌گری کردند، اگر سر این فرمان رهبری لابی‌گری کرده بودند، امروز دلار در جامعه ما ارزش نداشت. امروز داخل کشور ما دلار آمریکا مثل خود آمریکا ذلیل بود و قیمتی نداشت که بعد سرنوشت اقتصادی مردم را رقم بزند.

وی با اشاره به حضور رییس بانک مرکزی در جلسه علنی روز سه‌شنبه این هفته اظهار داشت: آقای رییس بانک مرکزی به مجلس می‌آید و می‌گوید این مشکل از طریق تلگرام و توطئه‌های خارجی به وجود آمده است. مگر شما نمی‌دانستید که از طریق توطئه خارجی به وجود آمده است. مقام مظعم رهبری بنابر همین پیش‌بینی‌ها دستور دادند.

مظلومیت رهبر ما بسیار زیاد است

امام جمعه مشهد افزود: مظلومیت رهبر ما بسیار زیاد است. رهبری ما دستور می‌دهد این‌ها توجه نمی‌کنند و وقتی هم که شکست می‌خورند و سرشان به سنگ می‌خورد، می‌گویند بیایم با آمریکا و اروپا بسازیم. خب چرا بسازیم. رهبر که راه چاره داده است.

علم‌الهدی با انتقاد نسبت به عملکرد دولت و بانک مرکزی تصریح کرد: شما که چهار سال قبل هم دولت در اختیارتان بود و همین آقا رییس بانک مرکزی بود. رهبر همان موقع هم این توطئه را پیش‌بینی کرد و راه چاره داد اما شما توجه نکردید و متاسفانه مصیبتش را باید مردم تحمل کنند که ثروتشان در بانک‌ها آب شود. خب چرا؟!

وی بار دیگر مسئولان دولت را خطاب قرار داد و خاطرنشان کرد: چرا خلاف رهبری عمل می‌کنید و بعد هم گوشه و کنار سایت‌هایی می‌نویسند، موضع‌گیری رهبری باعث مشکل شده و این بچه‌جوانانی که وسط انقلاب به دنیا آمدند و همه چیز انقلاب را هم درک نکردند، این بحث را مطرح می‌کنند و حالا باید بیاییم با این جوانان بحث کنیم. خب نسخه را رهبری ارائه کردند اما عمل نشد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۵۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرچم تجارت بالا می‌رود؟

فعالان تجاری در نخستین ماه سال جاری با ثبت تراز مثبت تجاری به کار خود خاتمه دادند. ترازی که هم با احتساب نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی و هم بدون آن مازاد دارد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که اعداد و ارقام ثبت‌شده در ماه فروردین نمی‌تواند معیار درستی برای پیش‌بینی وضعیت تجارت تا پایان سال باشد.

به گزارش دنیای اقتصاد، تجارت خارجی ایران که سال‌گذشته را با تراز تجاری منفی ۱۶‌میلیارد دلار به پایان رساند و یک رکورد تاریخی به‌ثبت رساند، نخستین ماه امسال وضعیت مناسبی را تجربه کرده‌است. براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، تجارت خارجی ۴۸‌درصد رشد کرده و تراز تجاری نیز بدون احتساب صادرات نفت مثبت شده‌است. تصمیم جدید دولت برای اعلام آمار تجارت خارجی از سال‌گذشته، اعلام آمار تجارت خارجی به‌علاوه صادرات نفت، برق و خدمات فنی‌مهندسی بوده‌است.

این موضوع موجب می‌شد تا برخی از مقامات تراز تجاری را با اضافه‌کردن این موارد، مثبت ارزیابی کنند. این موضوع از یک‌سو توان بررسی ارقام تجارت خارجی را از کارشناسان می‌گرفت و از سوی دیگر واقعیت‌های تجارت خارجی را در حاشیه می‌برد. البته از یک‌سو، آمار‌های صادرات نفت، برق و خدمات فنی‌مهندسی به‌صورت شفاف اعلام می‌شد؛ چیزی که تا پیش از این سابقه نداشت.

با آغاز سال‌جدید تجارت خارجی کشور روی‌خوش به خود دید و بنا بر اعلام گمرک ایران، تراز تجاری با احتساب نفت، برق و خدمات فنی‌مهندسی و بدون احتساب آن مثبت ارزیابی شده‌است. البته باید توجه داشت که فروردین به دلیل تعطیلات نوروز معمولا یکی از کمترین ارقام تجارت خارجی را در طول دوازده ماه ثبت می‌کند، بنابراین نمی‌توان بر مبنای این ارقام پیش‌بینی درستی درخصوص تجارت در سال‌جاری ارائه کرد، ولی گزارش گمرک نشان می‌دهد که در نخستین ماه سال، ارزش صادرات به نسبت مدت مشابه سال‌گذشته کمتر بوده‌است.

تجارت ۱۰.۵ میلیاردی فروردین

گمرک جمهوری‌اسلامی ایران اعلام کرد؛ با افزایش ۴۸‌درصدی تجارت خارجی کشور در نخستین ماه از سال، تراز تجاری کشور با و بدون احتساب نفت مثبت شد. به گزارش گمرک، تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت‌خام، میعانات گازی، خدمات فنی‌مهندسی و برق در فروردین ماه سال‌جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰‌ میلیارد و ۴۲۰‌ میلیون دلار رسید. از مجموع صادرات و واردات کشور، هفت‌میلیارد و ۶۸۰‌میلیون دلار به صادرات و ۲‌ میلیارد و ۷۴۰‌ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

بر اساس این گزارش، تراز تجاری کشور با احتساب نفت‌خام، میعانات گازی، خدمات فنی‌مهندسی و برق در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌قبل به میزان چهار‌میلیارد و ۹۴۰‌میلیون دلار مثبت بوده‌است. این گزارش با اشاره به اینکه صادرات بدون احتساب نفت‌خام، میعانات گازی، خدمات فنی‌مهندسی، برق و صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت به میزان سه‌میلیارد و ۱۷۰‌میلیون دلار بوده‌است، می‌افزاید: تراز تجاری کشور بدون‌نفت هم در فروردین ماه در مقایسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰‌میلیون دلار مثبت بود.

این گزارش حاکیست، صادرات نفت‌خام، کوره و میعانات گازی در فروردین ماه سال‌جاری چهار‌میلیارد و ۱۸۰‌میلیون دلار بوده‌است. همچنین ارزش صادرات کشور در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۱۶.۸۵درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه سه قلم عمده کالای صادراتی در فروردین۱۴۰۳ به پروپان مایع‌شده با ۲۱۸‌میلیون دلار، متانول با ۲۰۱‌میلیون دلار و قیرنفت با ۱۸۰‌میلیون دلار اختصاص داشت، می‌افزاید: میانگین ارزش هر‌تن کالای صادراتی در این مدت با ۷.۹۶ درصد کاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسیده‌است. در این مدت، ۹‌ میلیون و ۷۰۰‌ هزار تن کالا به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۹.۶۶ درصد کاهش داشته‌است.

چین؛ مقصد نخست صادرات

عمده‌ترین مقاصد کالا‌های صادراتی ایران در فروردین ماه سال‌جاری شامل کشور‌های چین، عراق، امارات‌متحده‌عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان و عمان بوده‌است که این هفت کشور، ۷۸‌ درصد از وزن و ۸۳‌ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند. براساس این گزارش، در فروردین ماه سال‌جاری، میزان صادرات کالا‌های پتروشیمی سه‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن به ارزش یک‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلار بوده که به لحاظ وزن ۲۵.۷۷درصد و از حیث ارزش ۲۴‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: در بین ۱۰ قلم عمده کالا‌های صادراتی، گاز‌های نفتی و هیدروکربور‌های گازی‌شکل مایع‌شده، اوره و میله‌های آهنی و فولادی از بیشترین افزایش و گاز طبیعی مایع‌شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مایع‌شده از بیشترین کاهش در ارزش برخوردار بودند.

گزارش گمرک درباره واردات کالا به کشور در فروردین ماه سال‌جاری، می‌افزاید: در این مدت ۲‌میلیون و ۴۰۰‌هزار‌تن کالا به ارزش ۲‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن ۳۳.۳۸درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۱.۳۶درصد کاهش داشته‌است.

اقلام عمده وارداتی

ذرت دامی با ۳۵۳‌میلیون دلار، کنجاله سویا با ۱۸۱‌میلیون دلار و گوشی‌های تلفن هوشمند با ۱۰۶‌میلیون دلار، سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در فروردین ماه سال‌جاری بوده‌اند. بیشترین افزایش در بین ۱۰ قلم نخست کالا‌های وارداتی به طلا به اشکال خام، کنجاله سویا و روغن دانه آفتابگردان و بیشترین کاهش در ارزش نیز به قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با کد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سویا و برنج اختصاص داشت. متوسط ارزش گمرکی هر‌تن کالای وارداتی در فروردین ماه سال‌جاری یک هزار و ۱۲۲ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۳۳.۵۴درصد کاهش داشته‌است.

مبادی اصلی واردات

بر اساس این گزارش، هفت‌کشور نخست طرف معامله با ایران در فروردین ماه سال‌جاری شامل امارات‌متحده‌عربی، چین، ترکیه، هلند، آلمان، هند و هنگ کنگ در مجموع ۷۲‌ درصد از وزن و ۷۸‌ درصد از ارزش کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند. میزان ترانزیت خارجی کشور از مسیر ایران در فروردین ماه سال‌جاری با ۴۷‌ درصد افزایش، به رقم یک‌میلیون ۶۰۰‌ هزار تن رسید.

تداوم افزایش ترانزیت خارجی از مسیر ایران

همچنین گمرک ایران اعلام کرد: ترانزیت خارجی از مسیر ایران در اولین ماه از سال‌۱۴۰۳ با تداوم شیب افزایشی در ماه‌های اخیر، به رقم یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تن رسید. این میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال‌قبل ۴۷‌درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، بیشترین میزان ترانزیت خارجی در مدت یاد شده از مبدا گمرکات پرویزخان در استان کرمانشاه و شهیدرجایی و باشماق در استان کردستان انجام گرفته‌است.

این گزارش می‌افزاید: در فروردین ماه سال‌جاری، ۴۸۶‌هزار‌تن کالا از مبدا گمرک پرویزخان، ۳۷۷‌هزار تن از مبدا گمرک شهیدرجایی و ۲۰۳‌ هزار تن از مبدا گمرک باشماق ترانزیت شده‌است.

نخستین ماه‌های سال چگونه گذشته است؟

نگاهی اجمالی به آمار‌های تجارت خارجی در نخستین ماه سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ نشان می‌دهد روند تجارت در طول سال معمولا از این ارقام تبعیت نمی‌کند. در سال‌۱۳۹۹ صادرات ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۶۴۳‌میلیون دلار و واردات ارزشی معادل یک‌میلیارد و ۸۷۷‌میلیون دلار داشته‌است. این رقم، کمترین رقم در صادرات و واردات سال‌۹۹ است و در هیچ‌یک از ماه‌های بعد تکرار نشده‌است.

در سال‌۱۴۰۰ صادراتی با ارزش ۲‌ میلیارد و ۹۵۵‌ میلیون دلار انجام‌شده و کالا‌هایی با ارزش ۲‌ میلیارد و ۷۹۵‌ میلیون دلار به کشور واردشده‌است. در این سال‌نیز آمار صادرات در فروردین ماه از سایر ماه‌ها کمتر بوده و واردات نیز از قاعده تبعیت کرده‌است. اما در سال‌۱۴۰۱ صدور کالا به ارزش ۴‌ میلیارد و ۲۴۱‌ میلیون دلار ثبت‌شده و واردات نیز به ۳‌ میلیارد و ۶۵۴‌ میلیون دلار رسیده‌است.

در این سال‌صادرات در فروردین به نسبت حداقل ۷ ماه، وضعیت بهتری در صادرات رقم خورده؛ اما در واردات همچنان کمترین ارزش مربوط به فروردین ماه است. در سال‌۱۴۰۲ نیز ۳‌میلیارد و ۸۱۵‌ میلیون دلار کالا صادرشده و در ازای آن ۳‌ میلیارد و ۸۶‌میلیون دلار به کشور واردشده که در این سال، صدور کالا در فروردین نسبت به ۱۱ ماه بعد از آن چندان پایین نبوده و در چند ماه شاهد ثبت ارقامی کمتر از فروردین ماه بودیم، اما در واردات کمترین ارزش مربوط به همان ماه نخست سال است.

دیگر خبرها

  • جوانان بسیجی مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • سرپرست جدید پردیس بنت الهدی صدر اردبیل معرفی شد
  • جنجال شعرخوانی علم الهدی درباره منیژه از شاهنامه | لااقل بیت هایی بهتر پیدا می‌کردید
  • اسرائیل جرأت نشان دادن خسارت عملیات ایران را نداشت
  • اسرائیل جرأت نشان دادن خسارت‌های عملیات ایران را نداشت
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات