Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@17:57:27 GMT

دغدغه های شهید آوینی باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۵۹۸۵۹

دغدغه های شهید آوینی باید به گفتمان فرهنگی تبدیل شود

قزوین-سردبیرماهنامه عصر اندیشه گفت: دغدغه های شهید آوینی فراگیر بودو هرکدام میتوانست به گفتمان فرهنگی تبدیل شود که ما با این اندیشه بصورت ویترینی وظاهری برخورد کردیم و درس لازم را نگرفتیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم روایت شیدایی ۱۰ با عنوان اگر «مرتضی نبود» بازخوانی سیره عملی شهید مرتضی آوینی جمعه شب با حضور همرزمان و همکاران شهید آوینی، جمعی از هنرمندان، بسیجیان و خانواده شهدا در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیام فضلی نژاد پژوهشگر و سردبیر ماهنامه عصر اندیشه در این مراسم در خصوص سبک سردبیری شهید اوینی در مجله سوره مطالی بیان کرد و اظهارداشت: شهید آوینی قدرت خود را از دولت نگرفته بود بلکه به دلیل نوع نگرش و سبک زندگی از جایگاهی برخوردار شده بود که سخن و حرفش در گروههای مختلف تاثیرگذار بود.

وی اضافه کرد: آوینی از راه طی شده در دوران طاغوت تجربه فراوانی داشت و با تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا در دوره ستم شاهی می توان گفت سبک زندگی روشنفکری را تجربه کرده بود اما نگاهی جامع داشت و تهاجم فرهنگی غرب را به عنوان یک تهدید پیش بینی می کرد.

فضلی نژاد تصریح کرد: آوینی برای دیوید لین و آلفرد هیچکاک به عنوان نماد سینمای غرب احترام قائل بود اما از پیشگامان انتقاد فرهنگ غرب هم بود و نکات آموختنی آنها را فرا می گرفت و نگاه همه جانبه نگر داشت.

وی یادآورشد: شهید آوینی از افرادی بود که آنزمان می گفت اگر نسل کودکان خود را از دست بدهیم و نتوانیم آموزش درستی برای آنها پیش بینی کنیم دچار تسلسل تئوریک خواهیم شد که امروز دچار آن شده ایم و فرهنگ اسلامی در معرض آسیب جدی است.

این پژوهشگر اظهارداشت: شهید آوینی فرهنگ و هنر را جدی گرفته بود و با جدا کردن مرز فرهنگ و سیاست ذهن اندیشمندی در مورد امور فرهنگی و سیاسی داشت و همواره نگران خوراک فرهنگی کودکان و نوجوانان کشور بود.

وی بیان کرد: دغدغه های شهید آوینی فراگیر بود که هرکدام آنها می توانست به یک گفتمان فرهنگی تبدیل شود اما متاسفانه ما با این اندیشه ها فقط به صورت ویترینی و ظاهری برخورد کردیم و درس لازم را نگرفتیم.

تفضلی نژاد گفت: گروه شهید آوینی خاک حاصلخیزی داشت اما ایا امروز هم خاک فرهنگ کشور ما حاصلخیز است و توانسته انسانهای متعهدی تربیت و معرفی کند که دغدغه دین و مردم داشته باشند؟

وی اضافه کرد: سوریه در دوران پس از جنگ و صلح نیازمند قدرت نرم است و باید در این زمینه تدبیر کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.

تفضلی نژاد یادآورشد: در فقدان سیستم آموزشی صحیح که امروز سرمایه داری بر آن حاکم شده باید سیستم های مبتنی بر آموزش خانواده و اندیشه های ارزشی چون تفکر آوینی را حاکم کنیم تا از آسیب های فرهنگی در امان بمانیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه بسیاری از نهادها و صدا و سیما به ترویج نوع تفکر امثال شهید آوینی ساکت است و باید خودمان با کمک انسانهای متعهد سبک زندگی شهدایی چون آوینی را به فرزندانمان بیاموزیم و منتقل کنیم.

تفضلی نژاد اضافه کرد: آوینی چون از زمان خود پیشی گرفته بود ناشناخته ماند و نسل متعهد کنونی رسالت سنگینی در ترویج این اندیشه های مغفول مانده دارد.

این مراسم توسط موسسه فرهنگی، هنری شهید آوینی استان قزوین برگزار شد.

منبع: مهر

کلیدواژه: پیام فضلی نژاد قزوین موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی مجله ایران مهر بوشهر کرمانشاه گردشگری شهرکرد گرگان سانحه تصادف نوروز شیراز نوروز 97 سال حمایت از کالای ایرانی بارش باران خطبه های نماز جمعه خرم آباد اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۵۹۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟

ایسنا/هرمزگان مدیرکل بنیاد شهید هرمزگان گفت: به زودی دغدغه خانواده شهدا هرمز با احداث گلزار شهدا رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عطا ناوکی مدیرکل بنیاد شهید هرمزگان امروز طی سفر به جزیره هرمز که با هدف رسیدگی و پیگیری بازسازی گلزار شهدای هرمز صورت گرفته بود، با حجت الاسلام جعفر رستا خیز امام جمعه و محمد بنده بخشدار هرمز به صورت جداگانه دیدار و گزارشی از خدمات و فعالیت‌های در حال انجام به جامعه ایثارگری داد و خواستار همراهی و حمایت بیشتر امام جمعه و بخشدار هرمز از خانواده شهدا و ایثارگران این جزیره شد.

وی افزود: تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های دولتی استان هرمزگان به خوبی در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هرمزگان اظهار کرد: با مصوبات خوب مجلس در سنوات اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای تبدیل وضعیت ایثارگران وخانواده آن‌ها در ادارات دولتی انجام شد که نتایج آن قابل مشاهده شده است.

ناوکی، توجه به سهمیه استخدامی ایثارگران از سوی دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و عنوان داشت: در یک سال اخیر ۷۶ جلسه با صنایع و دستگاه‌ها داشته‌ایم که منجر به اشتغال ۱۰۰ نفر در نفت ستاره، فولاد هرمزگان، نفت جی، پالایشگاه بندرعباس و … شده است. بر اساس قانون بند (و) تبصره ۹ به جز فصل اول و ششم یک درصد از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هرمزگان افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حفظ جایگاه و تکریم خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان وظیفه همه مردم است.

مدیرکل بنیاد شهید هرمزگان ادامه داد: افزایش ۴۰درصدی حقوق والدین شهدا و ۱۰درصدی حقوق جانبازان و حقوق بگیر شدن جانبازان معسر در کل استان زیر ۲۵ درصد که حدود ۷۰۰ نفر بودند، بخش دیگری از فعالیت‌های انجام شده بنیاد استان در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مرکز توانبخشی بنیاد شهید در استان که از سال ۹۲ کلنگ خورده بود، اکنون با پیگیری در مرحله خرید تجهیزات و محوطه‌سازی است و در سه طبقه به زودی به ارائه خدمات می‌پردازد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان در خصوص فعالیت های شاخص فرهنگی این استان به اهمیت جمع آوری خاطرات شهدا به عنوان بخشی از کار ویژه‌های رسانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: رزمندگان هرمزگانی در دفاع مقدس نیروی محرکه جنگ بودند که در این زمینه می‌توان در حوزه مکتوب و آثار هنری فاخری تولید کرد.

ناوکی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت گردشگری بسیار بالای جزیره هرمز باید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات بیشتری برداشته شود تا دغدغه متولیان امر و خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران رفع شود.

وی با بیان اینکه پس از نصب تصاویر شهدای این جزیره، فاز اول گلزار شهدای آن نیز شروع به‌کار شده است ، ادامه داد: امیدواریم با مشارکت قرارگاه مدینه منوره و با حمایت‌های بی‌دریغ استاندار به‌زودی بازسازی گلزار شهدای هرمز به پایان برسد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود