Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-08@03:20:24 GMT

کنترل دیابت با آش آبغوره

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۶۲۵۶۳

کنترل دیابت با آش آبغوره

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ آش آبغوره یکی از بهترین غذا‌هایی است که مثل دارو در بدن عمل و بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کند؛ در تهیه این آش از چهار گروه غذایی (سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات) استفاده می‌شود.

برای بررسی خواص آش آبغوره و اینکه مصرف آن برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین خواص آش آبغوره

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره مهم‌ترین خواص آش آبغوره اظهار کرد: مصرف این آش نقش موثری در کاهش قند، چربی، فشار و اسید اوریک خون دارد؛ آش آبغوره موجب کاهش وزن و لاغری در مبتلایان به چاقی می‌شود.

وی بیان کرد: آش آبغوره برای مبتلایان به مشکلات پوستی مانند اگزما، خارش و کهیر مفید است؛ این آش بدن را از سموم ایجاد شده ناشی از مصرف دارو‌های شیمیایی همچون قرص‌های هورمونی و اعصاب پاکسازی می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف آش آبغوره را برای مبتلایان به واریس و واریکوسل موثر دانست و افزود: این آش نقش موثری در خون‌سازی، تحریک مغز استخوان و تقویت گلبول‌های خونی دارد و برای مبتلایان به کم‌خونی هم مفید است.

عظمایی تاکید کرد: مصرف آش آبغوره به پاکسازی کبد، کلیه‌ها و مجاری ادراری کمک شایانی می‌کند.

رژیم آش آبغوره

وی درباره رژیم آش آبغوره تصریح کرد: برای پاکسازی بدن از اخلاط سوخته در همه طبع‌ها (صفرا، دَم، بلغم و سودا) آش آبغوره باید به مدت ۱۴ روز در همه وعده‌های غذایی (صبحانه، ناهار و شام) مصرف شود؛ افرادی که نمی‌توانند این آش را به مدت ۱۴ روز در همه وعده‌های غذایی استفاده باید آش آبغوره را به مدت ۴۰ روز در وعده شام بدون نان میل کنند.

نکاتی که در رژیم آش آبغوره باید رعایت شود

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره نکاتی که در رژیم آش آبغوره باید رعایت شود، گفت: این آش باید بدون نان میل شود؛ مصرف چای سیاه و سایر خوراکی‌ها در رژیم ۱۴ روزه با آش آبغوره ممنوع است؛ افراد همچنین در این مدت باید از استعمال سیگار هم خودداری کنند؛ اگر اشخاص طی رژیم ۱۴ روزه با آش آبغوره احساس گرسنگی کردند تنها می‌توانند از سیب، هویج و کمی عسل استفاده کنند.

چه مواد غذایی در تهیه آش آبغوره استفاده می‌شوند؟

عظمایی تاکید کرد: در تهیه آش آبغوره می‌توان از ماش، برنج، ارزن، جو، آلو، سبزیجات، هویج، کدو سبز، گوجه‌فرنگی، لپه و زیره سیاه استفاده کرد؛ مصرف پیاز داغ، رشته و گوشت در این آش ممنوع است؛ افراد در تهیه آش آبغوره باید نخود، لوبیا و کشک را به مقدار خیلی کم به کار ببرند.

وی با اشاره به مفید بودن آش آبغوره برای مبتلایان به دیابت و زخم‌های دیابتی تصریح کرد: این افراد باید هر روز قند خونشان را کنترل کنند؛ اگر قند خون آن‌ها کاهش پیدا کرده بود تنها با صلاحدید پزشک معالجشان می‌توانند از مقدار دارو‌های کاهنده قند خون و انسولین بکاهند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افرادی که دچار دیابت هستند باید از شنبلیله و مبتلایان به اضافه وزن و چاقی باید از زیره در تهیه آش آبغوره بیشتر استفاده کنند.

عظمایی بیان کرد: مبتلایان به چربی خون باید از شوید و افرادی که دچار فشار خون هستند باید از جعفری در تهیه آش آبغوره بیشتر استفاده کنند.

وی درباره طرز مصرف آش آبغوره در مبتلایان به نقرس (افرادی که اوره خونشان بالاست) افزود: افراد دچار این عارضه باید هنگام پخت این آش یک قاشق مرباخوری سماق به آن اضافه کنند.

طول دوره پاکسازی بدن از اخلاط سوخته با آش آبغوره

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: پاکسازی بدن از اخلاط سوخته در صفراوی مزاج‌ها پنج روز، در دَموی مزاج‌ها هفت روز، در بلغمی مزاج‌ها ۱۰ روز و در سوداوی مزاج‌ها طول می‌کشد.

موارد منع مصرف آش آبغوره

عظمایی درباره موارد منع مصرف آش آبغوره یادآور شد: افرادی که دچار خونریزی گوارشی هستند باید از مصرف این آش خودداری کنند.


مواد لازم برای تهیه آش آبغوره (هشت تا ۱۰ نفر)

جو پوست کنده                                                                                           یک پیمانه
عدس                                                                                                             یک پیمانه
برنج                                                                                                               نصف پیمانه
ماش                                                                                                              یک پیمانه
گندم                                                                                                            یک پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، شنبلیله و شوید)                                               مجموعاً یک کیلوگرم
پیاز خُرد شده                                                                                              یک عدد
سیر                                                                                                              ۲ حبه
زرشک پلویی                                                                                               ۲ قاشق غذاخوری
ادویه‌جات (نمک، فلفل، دارچین، زنجبیل، زیره و زردچوبه)                  به مقدار لازم
آبغوره                                                                                                           به مقدار لازم
روغن زیتون                                                                                                یک استکان
پونه کوهی خشک شده                                                                             یک قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی                                                                                                ۲ عدد

طرز تهیه آش آبغوره

-حبوبات ( عدس و ماش) را که از شب قبل خیس کرده‌اید روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا به آرامی بجوشند.
-پیاز و گوجه‌فرنگی خُرد شده، سبزی آش، زرشک پلویی، ادویه‌جات، گندم، جو و برنج را به حبوبات اضافه و صبر کنید تا بپزند.
-مواد را به آرامی هم بزنید تا آش به خوبی جا بیفتد.
-روغن زیتون را به سایر مواد بیفزایید.
-در مرحله آخر پونه کوهی خشک شده را به آش اضافه کنید.
-پس از آماده شدن آش آبغوره، آن را در کاسه بریزید تا خنک شود.
-برای هر کاسه آش موقع مصرف یک تا ۲ قاشق غذاخوری آبغوره به آن اضافه و میل کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۶۲۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه

رئیس مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه، گفت: کلینیک دیابت کرمانشاه با وجود درخواست‌های متعدد به دانشگاه علوم پزشکی استان، کارشناس تغذیه ندارد. - اخبار استانها -

 مهرعلی رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، در پاسخ به انتقادات مطرح شده در زمینه نوبت‌دهی کلینیک دیابت کرمانشاه، اظهار داشت: مشکل موجود در زمینه نوبت‌دهی کلینیک دیابت مربوط به کلینیک نیست، بلکه بیماران تمایل دارند تنها توسط یک پزشک خاص ویزیت شوند که امکان نوبت‌دهی به همه بیماران برای یک پزشک وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کلینیک دیابت کرمانشاه از ساعت 8:30 تا 12:30 هر روز فعالیت دارد، اما زمان حضور متخصصان متفاوت است، عنوان کرد: در این کلینیک هر روز متخصص حضور دارد، اما بیماران اصرار دارند توسط یک متخصص خاص معاینه شوند.

رئیس مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه، گفت: بیشتر بیماران توان پرداخت حق ویزیت پزشکان را ندارند و به کلینیک مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه تعرفه ویزیت کلینیک‌های وابسته به دانشگاه پایین است، چنانچه تعادلی بین این تعرفه‌ها و تعرفه‌های مطب‌های خصوصی ایجاد شود تعداد مراجعات نیز متناسب با شرایط خواهد شد.

رحیمی بیان کرد: برخی بیماران به دلیل نتیجه آزمایش و معاینه باید چند بار در هفته ویزیت شوند و همین موضوع یکی دیگر از دلایل پشت نوبت ماندن در سیستم نوبت‌دهی است.  

وی افزود: هر چند معاینه بیماران جدید و خاص در اولویت قرار دارند، اما تمام بیمارانی که به کلینیک مراجعه می‌کنند توسط پزشکان معاینه خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات دیابت کرمانشاه با بیان اینکه در این کلینیک متخصص داخلی، فوق تخصص و پزشک عمومی حضور دارد، بیان کرد: باید حداقل یک متخصص تغذیه برای ارائه مشاوره به بیماران در کلینیک حضور داشته باشد، اما با وجود اینکه از 6 ماه گذشته درخواست داده شده این کلینیک هنوز کارشناس تغذیه ندارد.

رحیمی عنوان کرد: در این کلینیک خدمات پرستاری و سنجش فشار خون، قد و وزن به صورت رایگان ارائه می‌شود، اما در این مرکز انسولین یا داروی دیگری در اختیار بیمار قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: به طور معمول بخش اندکی از بیماران نیاز به ویزیت توسط متخصص را دارند، اما با توجه به سیستم بهداشت و درمان و عدم استقبال از سیستم ارجاع، عمده بیماران از همان ابتدا به متخصص مراجعه می‌کنند که این موضوع مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت.

در روزهای اخیر، از طریق پیام‌های مردمی به خبرگزاری تسنیم، در رابطه با مشکلات نوبت‌دهی اینترنتی کلینیک دیابت کرمانشاه پیام‌هایی دریافت شده که نشان می‌دهد برخی بیماران مدت‌ها موفق به دریافت نوبت نشده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ماءالشعیر طبی و خواص باورنکردنی آن + طرز تهیه خانگی
  • نقش تغذیه مناسب را در کنترل آسم جدی بگیرید
  • «پل طبیعت» امشب قرمز رنگ می‌شود
  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • نبود کارشناس تغذیه در تنها کلینیک دیابت کرمانشاه
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • «آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد»؛ شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • اشتباه قند خونی درباره دیابت