Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-03-28@21:34:16 GMT

ادامه کش و قوس‌ها بر سر قیمت گندم

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۶۳۶۴۹

ادامه کش و قوس‌ها بر سر قیمت گندم

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی پس از هفت ماه تاخیر و کش و قوس هنوز تصویب و ابلاغ نشده است و با وجود اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر افزایش نیافتن قیمت گندم، یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد که حجتی همچنان روی حرف‌های خود برای افزایش یافتن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، براساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی مصوب سال ۱۳۶۸ دولت موظف است پیش از فصل کشت هر سال (‌تا پایان شهریورماه) نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مورد اشاره در این قانون را تصویب و اعلام کرده و محصولات مورد نظر را در فصل برداشت‌شان از کشاورزان خریداری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که پس از گذشت حدود هفت ماه از آنچه که این قانون برای دولتمردان مشخص کرده، هنوز خبری از نرخ‌های تضمینی نیست و کشاورزان بلاتکلیف‌اند. جالب‌تر این‌که دو محصول گندم و کلزا به فصل برداشت رسیده و به گفته حسن حنان – معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی – تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۳۱ تن گندم به ارزش ۱۶ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان و بیش از ۹۹۳۳ تن کلزا به ارزشی بالغ بر ۲۷۶ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان از کشاورزان استان‌های ایلام، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و هرمزگان به صورت علی‌الحساب و با نرخ تضمینی سال گذشته خریداری شده است.

وی افزود: با توجه به اظهارات اخیر سخنگوی دولت مشخص نیست که این قیمت افزایش پیدا می‌کند یا خیر، بنابراین محصولات خریداری شده از کشاورزان طی هفته‌های گذشته براساس نرخ سال گذشته و بدون تغییر محاسبه شده‌اند و از این پس نیز با قیمت‌های پارسال گندم و کلزا را خریداری می‌کنند.

این اظهارات و خبرهای منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم بدون تغییر در حالی مطرح شده است که یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت که هنوز هیچ نرخی برای محصولات کشاورزی که در قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی نیز به آن اشاره شده است، در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ نشده و شخص وزیر جهاد کشاورزی همچنان روی نرخ‌های پیشنهادی محاسبه شده در این وزارتخانه اصرار دارد.

وی افزود: گرچه همچنان شاهد مخالفت سخنگوی دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه گندم هستیم ولی حتی اگر دولت بنایی برای افزایش قیمت این محصولات ندارد باید آن را در شورای اقتصاد تصویب کرده و ابلاغ کند که هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: حجتی طی ماه‌های اخیر به این دلیل روی افزایش نرخ تضمینی محصولات کشاورزی اصرار و تاکید داشته که هزینه تولید برای کشاورزان افزایش یافته و باید نرخ‌ها به گونه‌ای ابلاغ و تصویب شود که جبران کننده این هزینه‌ها باشد و کشاورزان بتوانند به عنوان یکی از زحمت‌کشت‌ترین تولیدکنندگان در کشور از حاصل دست‌رنجشان حداقل سود منطقی را ببرند؛ بنابراین همچنان شاهدیم که آقای وزیر روی قیمت‌های پیشنهادی وزارتخانه‌اش اصرار دارد و هیچ چیز به صورت قطعی مشخص نیست.

در چنین شرایطی کشاورزان در حالی که محصولاتشان به فصل برداشت رسیده و آنها را به دولت تحویل می‌دهند و بلاتکلیف هستند و نمی‌دانند چقدر دولت می‌خواهد به آنها بابت خرید محصول‌شان پول پرداخت کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کشاورزان گندم خرید تضمینی گندم خرید گندم خرید محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۶۳۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان

 سیدحسینی گفت:  خوشبختانه با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و تعهد ابلاغی سازمان از سوی وزارت جهادکشاورزی و مشارکت کشاورزان ۳۱هزار و ۲۰۰ هکتار حدود ۹۰ درصد از گندمزار‌های سیستان وبلوچستان تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفت.
وی با اشاره به رشد بیش از ۱۰۰ درصدی میزان کشت قراردادی گندم در استان نسبت به تعهد کشت قراردادی به وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت:خوشبختانه کشاورزان در سال زراعی جاری استقبال خوبی برای کشت قراردادی داشته اند.
وی ادامه داد: امسال ۱۶ مرکز خرید در سطح استان، کار خرید گندم از گندمکاران را انجام خواهند داد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص قیمت گندم سال زراعی جاری بیان داشت:نرخ پایه خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی و دورروم به ترتیب ۱۷۵ هزارریال و ۱۸۰ هزار ریال تعیین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • یشین پرچمدار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم در سیستان و بلوچستان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری