Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-20@00:17:26 GMT

عطار نیشابوری میزبان شخصیت های علمی ایران وجهان

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۶۵۸۲۷

عطار نیشابوری میزبان شخصیت های علمی ایران وجهان

به گزارش خبرگزاری برنا از نیشابور، دبیراجرایی ستاد بزرگداشت روزملی شیخ فرید الدین محمد  عطار نیشابوری اظهارکرد: 24 و 25 فروردین97 سال روز ملی بزرگداشت  عطار نیشابوری باحضور30نفر از  شخصیتهای   برجسته علمی ایران وجهان همچون  دکتر حسن بلخاری رییس انجمن آثار وفاخرفرهنگی کشور،دکتر مهدی محقق مدیر موسسه مطالعات اسلامی ، حجت الاسلام محمود دعایی ، حجت الاسلام سیدهادی خامنه ای ،دکتر حسین بیک باغبان، دکترسید علی اصغر میرباقری فرد، دکتر محمد جعفر یاحقی ، دکتر رضا اشرف زاده  و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و اندیشمندان  خارجی از کشورهای ژاپن، بنگلادش، ترکیه ، عراق، افغانستان وپاکستان  در نیشابور برگزار می شود .

عباس کرخی  گفت:  در این روز پیام  دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان به تمام رایزنی های فرهنگی ایران در سراسر جهان مخابره خواهد شد و در برخی از  کشور های جهان آیین و مراسم ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان برگزار خواهد شد.

رییس  اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور خاطرنشان کرد: برنامه های روزملی عطار نیشابوری با تشکیل ستادی منسجم از ادارات ، سازمان ها و گروه های مردمی   22فروردین  97 با برگزاری مراسم زنگ عطار با عنوان « آفتاب صبح نیشابور» در دبیرستان عطار آغاز گردیدو پنج شنبه ویژه برنامه  (تور، کتاب ، کودک وکوهستان پاک ) توسط انجمن کتاب کودک ونوجوان سیمرغ در برنامه نذر چهل کتاب چهل روستا با حضور کودکان ونوجوانان موسسات خیریه جواد الائمه و علیرضا نوروزی هیمالیانورد نیشابوری در منطقه گردشگری بوژان نیشابوربرگزار می گردد.

وی یادآورشد: روزجمعه 24فروردین97  در ساعت  5 عصر همایش علمی و پژوهشی روز عطار در محل فرهنگسرای سیمرغ با حضوراندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان و حضور اساتیدی همچون دکتر سیاوش حق جواستاد دانشگاه مازندران با مقاله(وارسی سازه های تصویر در منطق الطیر)، دکترفاطمه مجیدی  استاددانشگاه نیشابور با مقاله(تاثیربافت موقعیتی در شکل گیری منظومه منطق الطیر)، دکترمهدی زرقانی  استاد دانشگاه فردوسی مشهد با مقاله(عطار در مختار نامه )،  دکتر بهجت السادات حجازی استاد دانشگاه شهید باهنر بامقاله(تحلیلی برکنش های نامطلوب درسروده های عطار)، دکترملک دیکمن استاددانشگاه سلیمان دیمرال ترکیه با مقاله (تاثیرشیخ فریدالدین عطار در ادبیات ترکی ) و دیگر شخصیت ها در محل فرهنگسرای سیمرغ و  اجرای نمایش هفت شهر عشق و امضای تفاهم نامه فرهنگی توسط انجمن کتاب پرواز سیمرغ برگزار می گردد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیشابور عنوان کرد: هچنین روزشنبه25فروردین97  همزمان با سالروز مبعث یگانه خلقت نبی اکرم  (ص) ساعت 8:30صبح همایش علمی و پژوهشی روزملی  عطارنیشابوری در محل فرهنگسرای سیمرغ با حضوراندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان و حضور اساتیدی همچون دکتر مهدی محقق ،دکتر رضا اشرف زاده استاد دانشگاه فردوسی مشهد با مقاله (شرح یک بیت از عطار)، دکترمحمدکاظم کهدویی استاد دانشگاه یزدبا مقاله(دنیا در نگاه عطاردکتر حیدرعلی دهمرده استاددانشگاه زابل با مقاله(تحلیل ساختاری،معنایی وزیبایی شناسی حکایت رابعه وبکتاش از کتاب الهی نامه عطار)، دکترابوالکلام سرکار دانشگاه بنگلادش با مقاله(عطار پژوهی در بنگلادش) و دکتر محمد رضا نجاریان استاد دانشگاه یزد با مقاله(واکاوی اندیشه های زاهدانه در قصاید عطار واشعار ابوالعنایه) و ورک شاپ خوشنویسی  برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول اذعان کرد: بعد ازمراسم فوق  مجسمه عطار نیشابوری ساخته استاد محمد حلاج  رونمایی خواهد شد و نماز جماعت ظهر وعصر در بقعه امامزادگان محمد محروق وابراهیم  (ع) برگزار خواهد شدو مقبره عطار نیشابوری با حضور مردم فرهنگ دوست نیشابور ومیهمانان همایش گلباران می شود.

کرخی بیان کرد: روز شنبه 25 فروردین  ساعت 3 عصر  نشست تخصصی عطار(چالش ها، ضرورت ها و راهکارها ) با حضور اساتید حاضر همایش در سالن شهید آوینی شهرداری نیشابور برگزار می گردد.

وی تاکیدکرد: همچنین روز  شنبه 25 فروردین  ساعت 5 عصر  همزمان با سالروز مبعث پیامبر  (ص) وروز ملی عطار نیشابوری در محل آرامگاه این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان مجموعه برنامه های فرهنگی وهنری شامل سخنرانی، منطق الطیر خوانی ، شعر و موسیقی  با همکاری اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری نیشابور  برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان ارائه می شود.

رییس  اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور افزود: همچنین از برگزیدگان  جشنواره و مسابقه  ادبی  روز ملی عطار  نیشابوری« بربال سیمرغ » و «تاسیمرغ » که توسط آموزش و پرورش  نیشابور در بین کلیه دانش آموزان مقاطع ابتدایی ومتوسطه این   شهر ستان برگزار گردید ه تجلیل خواهد شد .

کرخی بیان کرد: همچنین طی روزهای 24 و 25 فروردین 97 با اهتمام جمعی از دوست داران فرهنگ وهنر گروه های موسیقی سروشان  ( به سرپرستی آرش کامور وخوانندگی وحیدتاج ) موسیقی مقامی فردای جام( به سرپرستی حسین علی مردان شاهی وخوانندگی عبدالبصیر احمدی )  ، نوای سیمرغ  ( به سرپرستی مهدی افشاری وخوانندگی  سعید یوسفیان) ، رهاوی( به سرپرستی محمد شمس آبادی وخوانندگی حبیب الماسیان )  در فرهنگسرای سیمرغ و آرامگاه مصفای عطار نیشابوری به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روزملی شیخ فرید الدین محمد  عطار نیشابوری باسپاس از اعضای ستاد در تهران، مشهد ونیشابور تصریح کرد: همچنین طی روزهای برگزاری این مراسم تاتر خیانی نقل های عطار ،خوانش غزلیات عطار واجرای نمایشنامه « سی مرغ تا سیمرغ » و مجموعه دیگر برنامه ها برگزار می گردد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران شعر عطار نیشابوری کودکان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۶۵۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند

به گزارش خبرگزاری مهر، کوروش کمالی سروستانی گفت: نخستین یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۷ در شیراز برگزار شد. روزی که به یمن خوبی‌ها و زیبایی‌های اندیشه سعدی، چون شعر و نامش جهانگیر شد و همزمان با شیراز در برخی از شهرهای ایران و جهان دوست‌دارانش به جشن نشستند و از خوان حکمت و عشق و شورش خوشه‌ها چیدند.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی خاطرنشان کرد: سعدی یگانه‌ای است که سحر کلامش به غایتِ اعجاز دست می‌یازد و از آن رو است که ذکر جمیلش در افوام عوام افتاده و صیت و آوازه سخنش را که در بسیط زمین رفته، همچون شکر می‌خورند و رقعه منشآتش را چون کاغذ زر می‌برند.

کمالی سروستانی افزود: سعدیِ بزرگ پیوسته به انسان عشق می‌ورزد و همین عشق است که او را در جهان پرآوازه می‌سازد به‌گونه‌ای که بازتاب افق اندیشه‌اش، بنی‌آدم را اعضای یکدیگر می‌داند و همگان را در آفرینش زِ یک گوهر؛ و چنین است که جهان گیر می‌شود؛ آری سعدی نیک‌گفتار و نیک‌پندار و ژرف‌بین است و با زبان، هنر، حکایات و تمثیل‌های خویش رهنمودی است بر عدالت و دادگر، حق‌پذیری و انسان‌مداری.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در مورد برنامه‌های علمی یادروز سعدی در اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و هنری در بخش علمی استادان ارجمندی چون دکتر میرجلال‌الدین کزازی درباره «سعدی و رزمنامه»، دکتر اصغر دادبه درباره «نگاه شاعرانه سعدی به مسئله جبر و اختیار»، دکتر ضیا موحد درباره «سعدی، زبان و شخصیت» دکتر محمد نوید بازرگان درباره «چراغ آدمیت در دریچه باد»، دکتر زرین‌التاج واردی درباره «معرفت و محبت در نگاه سعدی و روزبهان»، دکتر محمدرضا خالصی درباره «نگاه هستی‌شناختی سعدی به دوستی» و دکتر معین کاظمی‌فرد درباره «ناظر معتبر در حکایت سعدی» سخن خواهند گفت.

وی افزود: علاوه بر این دفتر دوازدهم سعدی‌شناسی که چهلمین دفتر سعدی‌شناسی از سال ۱۳۷۷ تاکنون است همزمان با یادروز سعدی منتشر می‌شود و چهارمین نمایشگاه «سماع قلم» که بر اساس آثار سعدی توسط هنرجویانِ استاد معین‌خواه خوشنویسی شده است با حضور استادان یدالله کابلی و محمد حیدری در تالار حافظ برگزار خواهد شد.

گفتنی است مراسم علمی یادروز سعدی در ساعت ۹ صبح روز شنبه اول اردیبهشت در تالار آرامگاه سعدی برگزار خواهد شد. در همین روز آرامگاه سعدی گلباران می‌شود و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار خواهد شد.

کد خبر 6081317

دیگر خبرها

  • اولین مقاله اش: تقصیر با مردان است نه زنان / اولین کتابش: پیغمبر دزدان / آنچه محقق داماد در باره باستانی پاریزی گفت
  • آموزش کمک‌های اولیه نجات به بیش از ۴۰۰ نفر از شهروندان و دانش آموزان نیشابوری
  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود
  • تخصیص اعتبار جدید به ابر رایانه سیمرغ/ افزایش توان و ظرفیت پردازش
  • سعدی‌پژوهان در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • سعدی‌پژوهان صبح شنبه در شیراز بر خوان سعدی می‌نشینند
  • انتشار کتاب قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه
  • نیشابور میزبان کنگره ملی امامزادگان محمد محروق و ابراهیم(ع) می شود
  • انتشار کتاب «قرارداد‌های ناقل معدوم در فقه امامیه، حقوق ایران و فرانسه» در چهارمحال وبختیاری