Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-05@21:34:24 GMT

حمله به سوریه، رویارویی غیرمستقیم با روسیه

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۶۶۹۵۱

حمله به سوریه، رویارویی غیرمستقیم با روسیه

با اعلام نظر مساعد ترامپ به حملات موشکی به سوریه، قیمت نفت نسبت به سه سال و نیم قبل افزایش چشمگیری یافته و روز جمعه به بیش از بشکه ای ۷۲ دلار افزایش یافت.

ساعاتی پس از حملات موشکی به تاسیسات سوریه از سوی آمریکا و متحدانش، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد حملات پایان یافته و فعلا برنامه ای برای ادامه آن وجود ندارد، اما همین اقدام نظامی، عاملی برای افزایش ریسک پذیری بازار و احتمال افزایش قیمت نفت طی روزهای آینده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته فیصل ایتانی، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه در شورای آتلانتیک، این عملیات فقط به قصد مجازات سوریه در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی بوده و آمریکائیان قصد تکرار آن را ندارند. اما هر لحظه باید منتظر حملات بعدی باشیم.

 طبق اظهارات مقامات آمریکایی، نیروهای نظامی روسیه پیش از آغاز حملات از اهداف آمریکائیان مطلع بوده و هیچ پایگاه روسی در این درگیری ها آسیب ندید.

 به گفته اولیویر جاکوبز، تحلیلگر موسسه مشاوره پتروماتریکس، کنار آمدن با روسیه که از متحدان اصلی اسد به شمار می رود، نشان دهنده تلاش آمریکا برای اجتناب از رویارویی مستقیم با روسیه است.

 از سوی دیگر، با اعلام نظر مساعد ترامپ به حملات موشکی به سوریه، قیمت نفت نسبت به سه سال و نیم قبل افزایش چشمگیری یافته و روز جمعه به بیش از بشکه ای ۷۲ دلار افزایش یافت.

 علیرغم این حقیقت که تولید نفت سوریه چندان قابل توجه نیست، اما دلیل اصلی نگرانی فعالان حوزه نفت، اختلال در مسیر عرضه منابع انرژی به خارج از خاورمیانه به شمار می رود؛ زیرا هرگونه درگیری در سوریه ممکن است باعث تحریک ناآرامی ها در دیگر نقاط این منطقه شود.

 چند روز قبل از آغاز حملات نیز تحلیلگران مرکز برکلی در گزارشی تحقیقاتی، هشدار دادند با توجه به نزدیک بودن زمان نشست بعدی اوپک و تصمیم گیری در مورد خاتمه توافق کاهش تولید، بعید است بتوان طی دو ماه آینده نوسانات بازار نفت را که به دلیل تنش های اخیر خاورمیانه بوجود آمده به حالت عادی بازگرداند.

 گریس میدگلی، رئیس گروه تحلیلگران پلاتس نیز معتقد است از ۲۰۱۲ تاکنون، بازار نفت با چنین بحران بزرگی مواجه نشده است. در آن زمان، کاهش ذخایر نفتی و درگیری در لیبی از یک سو و تنش های ایران و عراق از سوی دیگر باعث شد قیمت نفت بیش از بشکه ای ۱۰۰ دلار افزایش یابد، اما در حال حاضر افزایش تولید ذخایر شیل آمریکا احتمال افزایش قیمت نفت را کاهش داده است.

میدگلی افزود هنوز بازار نیاز چندانی به استفاده از ذخایر نفتی ندارد، اما امنیت انرژی وضعیت نگران کننده ای یافته و کشورها در تکاپو هستند تا به هر طریقی به منابع ایمن انرژی دسترسی داشته باشند. این در حالیست که حمایت آمریکا از کشورهای دارای انرژی روز به روز کمتر می شود، زیرا به زودی خود، تبدیل به کشوری مستقل از واردات انرژی خواهد شد.

 

 

 

 

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۶۶۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد

وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد حملات پهپادی و موشکی اخیر روسیه به سیستم انرژی اوکراین، بیش از یک میلیارد دلار آمریکا، به این بخش، خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، روسیه از ۲۲ مارس، به تلافی حملات پهپادی کی‌یف به زیرساخت‌های انرژی این کشور، نیروگاه‌های تولید برق آبی و حرارتی و همچنین شبکه‌های اصلی اوکراین را هدف حمله قرار داده که به خاموشی در بسیاری از مناطق اوکراین، منجر شده است.

ژرمن گالوشنکو، وزیر انرژی اوکراین، روز یکشنبه گفت: اکنون ما درباره خسارتی بالغ بر یک میلیارد دلار صحبت می‌کنیم، اما این حملات ادامه دارد و روشن است که خسارات، افزایش پیدا خواهد کرد.

این مقام اوکراینی گفت: خسارت اصلی به تاسیسات تولید نیروی برق آبی و حرارتی و همچنین سیستم‌های انتقال برق وارد شده است. سیستم امروز باثبات است، اما وضعیت کاملا پیچیده است و به لطف شرایط جوی مساعد، سیستم انرژی با تولید نیروی خورشیدی و بادی، پشتیبانی شده است.

اوکراین در ماه‌های اخیر، با پهپاد‌های مملو از مواد منفجره، تعدادی از پالایشگاه‌های نفت روسیه را هدف حمله قرار داد و باعث کاهش تولید سوخت این کشور شد. در پی این اقدامات، روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرده بود این حملات، متحدان کی‌یف در آمریکا را که نگران افزایش قیمت داخلی سوخت در سال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند، ناراحت کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفت: واکنش آمریکا در این مورد مثبت نبود. ما از هواپیما‌های بدون سرنشین خود استفاده کردیم. هیچ کس نمی‌تواند به ما بگوید که شما نمی‌توانید.

با این حال، لایحه بسته کمکی واشنگتن به کی‌یف به ارزش ۶۰ میلیارد دلار که مدت‌ها پیش توسط مجلس سنا پیشنهاد داده شده بود، اما به دلیل مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در بن‌بست به سر می‌برد، در نهایت با موافقت همین گروه به تصویب رسید و هفته گذشته توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا امضا شد. زلنسکی پس از موافقت آمریکا با تصویب این کمک، خواستار کمک‌های بیشتر تا ۱۰ سال آینده شد!

دیگر خبرها

  • اوکراین مدعی خسارت یک میلیارد دلاری شد
  • انهدام ۲ پایگاه متعلق به تروریست‌ها در سوریه
  • کاخ سفید: کمک نظامی اخیر به کی‌یف حملات روسیه را متوقف نمی‌کند
  • آلمان درباره حملات سایبری به روسیه هشدار داد
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • حمله موشکی به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • شهادت ۱۳ نیروی ارتش سوریه در حمله داعش به استان حمص
  • حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه؛ خسارت سنگین روس‌ها + ویدئو
  • ببینید | حمله پهپادی اوکراین به پایگاه هوایی روسیه