Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان تاریخی یزد همواره به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی ایران، هدف گردشگران داخلی و خارجی بوده است. این استان به بناهای خشتی و بادگیر‌هایش معروف است و مکان‌های دیدنی‌اش از کوچه‌های آشتی‌کنان تا آتشکده زرتشتی‌ها، از باغ دولت‌آباد تا بازار تاریخی یزد، از زندان اسکندر تا مجموعه امیرچخماق و موزه آب و دیگر بنا‌ها، کوچه‌ها و خیابان‌های تاریخی یزد و لذت همراهی با مردمانش، زبانزد خاص و عام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما دیدنی‌های استان یزد تنها به شهر یزد محدود نمی‌شود. هرکدام از شهرستان‌ها و روستاهای اطراف پیشینه‌ای دارند که در نوع خود دیدنی، خواندنی و شنیدنی هستند. طزر جان، نام روستایی در شهرستان تفت است که دارای پیشینه‌ای کهن است. روستایی که در جنوب شرقی قله شیرکوه قرار گرفته و افزون بر برخورداری از آب و هوایی خوش و کوهستانی از جاذبه‌های تاریخی نیز برخوردار است. قبرستان دوازده امام، مسجد جامع طزرجان و درخت ۱۵۰۰ ساله چنار از جمله آثار تاریخی این روستا است.

در میان خانه‌های زیبا و قدیمی این روستا، ساختمانی وجود دارد که به نظر با باقی بنا‌ها تفاوت دارد. تابلویی روی این بنا نصب شده که روی آن اطلاعاتی از پیشینه بنا نوشته شده است. این بنا حمام تاریخی طزر جان متعلق به دوره افشاریه و زندیه است. حمامی که امروز با وجود برخورداری از ارزش تاریخی و فرهنگی، در میان انبوهی از خاک مدفون شده و باوجود اینکه این بنا به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است اما گویی سال‌هاست که گرد فراموش شدگی روی آن نشسته است.

بنای حمام در دو طبقه ساخته شده است و دو ورودی دارد که به نظر طبق معماری حمام‌های ایرانی یک در متعلق به حمام زنان و در دیگر نیز متعلق به حمام مردان است. برای گذر از در حمام باید از انبوهی خاک که زمین را پوشانده است، هم‌چنین بخش‌هایی از دیوار که به علت فرسودگی روی زمین جاخوش کرده است عبور کرد. معماری این حمام نیز مانند همه حمام‌های کهن است و دارای بخش‌هایی چون ورودی، سربینه، گرمخانه، حوضچه، خزینه و غیره است. البته در بخش انتهایی حمام اتاقک‌هایی قرار دارد که دوش‌های حمام در آن تعبیه شده که نشان می‌دهد این حمام تا چندین سال پیش مورد استفاده اهالی روستا قرار می‌گرفته است. طبقه دوم نیز شامل دو اتاق است که گویی محلی برای اسکان صاحب حمام بوده است اما امروز همانند دیگر بخش‌های حمام تاریخی طزرجان متروک و بدون استفاده باقی مانده است.

ساشا ریاحی‌مقدم (معاون میراث فرهنگی استان یزد) در این‌باره به ایلنا گفت: حمام تاریخی طزرجان ازجمله بناهای تاریخی استان یزد است که تا دوران پهلوی اول مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این بنا در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۷۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه حمام تاریخی طزرجان در شمار بناهای عام‌المنفعه قرار دارد، گفت: متولی اصلی بناهای عام المنفعه، اوقاف است و میراث فرهنگی از این بنا‌ها حمایت می‌کند. باتوجه به اقلیم سرد و کوهستانی روستای طزرجان، این حمام آسیب‌های زیادی دیده است. ما آماده هستیم که با مشارکت مردم و اوقاف این بنا را مرمت کنیم.

او افزود: ما دنبال این هستیم که یکسری طرح‌های مشارکتی را با اوقاف، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای مرمت برخی از بنا‌ها شروع کنیم. البته مرمت حمام طزرجان در سال ۹۵ در برنامه‌های میراث فرهنگی بود اما اعتبار لازم برای آن تخصیص پیدا نکرد. امیدواریم که امسال بودجه‌ای برای مرمت آن در نظر گرفته شود.

ریاحی مقدم درباره اعتبار لازم برای مرمت این حمام تاریخی اظهار داشت: برای رفع خطر و حفاظت از بنا به ۲۵ میلیون تومان اما برای بازسازی کل آن به ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: یزد حمام طرز جان حمام طزرجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد

سرهنگ مهدی داور گفت: پیرو کسب خبر توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز مبنی بر تخلیه انبوه نخاله‌های ساختمانی بر روی عرصه و حریم تپه تاریخی فرخ آباد بلافاصله مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز در محل حضور یافتند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان البرز افزود: نیروی‌های یگان حفاظت ضمن اخذ دستور مقام قضائی و با مساعدت نیروهای خدوم فراجا در حوزه استحفاظی به توقیف خودرو و ابزار مورد استفاده در تخلیه نخاله‌ها در عرصه تپه تاریخی پرداختند.

وی گفت: در این راستا دو نفر نیز دستگیر و به محاکم قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • ساخت فیلم تاریخی جدید در ایران
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد