Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@22:07:18 GMT

چه کنيم تا آلرژي تشديد نشود؟

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۷۰۸۹۳

چه کنيم تا آلرژي تشديد نشود؟

خبرگزاري آريا -

بعضي غذاھا و نيش حشرات مي‌توانند منجر به بروز آلرژي در افراد شوند
فصل بهار ممکن است براي خيلي‌ها خوشايند نباشد و علائمي چون آبريزش بيني، عطسه، سرفه، ريزش اشک، خارش و... ممکن است طاقت‌تان را طاق کند؛ بايد بدانيد که اين علامت‌ها، نشان از يک بيماري فصلي به نام آلرژي است که در بهار و پاييز و بويژه در بهار با آن روبرو مي‌شويد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آلرژي يک واکنش افراطي سيستم ايمني بدن به عوامل مختلف و موادي است که طبيعتا بي‌ضرر هستند، موادي مانند گرده گياھان، برخي داروھا، مو، پشم و پرحيوانات، گرد و غبار ھوا، بعضي غذاھا و نيش حشرات مي‌توانند منجر به بروز آلرژي در افراد شوند. در برخي از افراد به دليل برخي دلايل زمينه‌اي و ژنتيکي اين مواد آلرژي‌زا باعث فعال شدن بيش از حد سيستم ايمني بدن و بروز علائم مي‌شوند.
همچنين عواملي چون کار و فعاليت زياد، کاهش ميزان خواب شبانه، انجام ورزش‌هاي سنگين، قرار گرفتن در محيط‌هاي آلوده، مصرف دخانيات و مواد مخدر و مصرف بي‌رويه آنتي‌بيوتيک‌ها نيز مي‌تواند به تضعيف سيستم ايمني بدن و افزايش احتمال بروز آلرژي منجر شود.

در فصل بروز آلرژي پنجره‌ها را ببنديد و دستگاه تهويه را روشن کنيد
آمارها نشان مي‌دهد که از هر 10 فرد مبتلا به آسم هشت نفر از آلرژي‌هاي فصلي رنج مي‌برند. آلرژي‌ھا معمولا در دوران کودکي شروع مي‌شوند، اما ممکن است در ھر سن ديگري ھم آغاز شوند. بايد توجه کرد که عموما ميزان حساسيت‌ھا با افزايش سن کاھش مي‌يابد، اما ممکن است بعدھا مجددا عود کنند. بنابراين با دوري از مواد آلرژي‌زا و مصرف منظم داروھا تحت نظر پزشک، مي‌توان آلرژي را کنترل و درمان کرد.
در طول فصل بهار که گياهان گرده افشاني مي‌کنند، قرار گرفتن در معرض اين گرده‌ها توسط افراد مستعد منجر به بروز علائم حساسيت خواهد شد، زمان بروز علائم بيماري ممکن است از اوايل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گياهي که به آن حساسيت داريد و زمان معين گرده‌افشاني آن گياه متفاوت باشد. گرده‌هاي سبک که به راحتي توسط باد جابجا مي‌شوند، مشکل بيشتري براي افراد به وجود مي‌آورند.
البته گرده‌هايي که سنگين‌تر هستند، نمي‌توانند در مسافت زيادي توسط باد جابجا شده و فقط گاهي بوسيله زنبورها و ديگر حشرات جابجا مي‌شوند، زماني مشکل‌زا هستند که فرد در تماس مستقيم و نزديک با اين گياهان قرار داشته باشد. لازم نيست حتما در محيط باز قرار بگيريد، بلکه گاهي گرده‌ها ميهمان خانه‌هاي شما مي‌شوند، پس بايد آمادگي بروز علائم آلرژي در افراد حساس را داشت.
آبريزش بيني، ريزش اشک، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگي بيني، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و حتي بروز جوش‌هاي پوستي از علائم آلرژي محسوب مي‌شوند، هر چقدر تماس فرد با ماده آلرژي‌زا بيشتر باشد، بيشتر احتمال دارد که نسبت به آن حساسيت نشان دهد. بنابراين توصيه مي‌کنم ھنگاميکه ميزان گرده گياھان در ھوا زياد و در روزهايي که هوا خشک و وزش باد شديد است، از خانه خارج نشويد، به جاي فرش و قالي از کف پوش استفاده کنيد؛ چراکه قالي‌ها محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ها و ساير عوامل آلرژي‌زا هستند.

براي درمان آلرژي از قرص‌هاي آنتي‌هيستامين و اسپري‌هاي ضد التهابي بيني استفاده مي‌شود
همچنين از تهويه‌کننده‌هاي هوا و فيلترها استفاده کنيد، در فصل بروز آلرژي پنجره‌ها را ببنديد و دستگاه تهويه را روشن کنيد، اگر کولرتان آبي است، حتما بايد هر سال پوشال آن را عوض کنيد. زيرا قارچ‌ها در پوشال رشد مي‌کنند و تنفس آن موجب تشديد آلرژي مي‌شود.
همچنين از نگهداري گلدان‌هاي کوچک در فضاي منزل، پر پرندگان خانگي و حيواناتي مانند جوجه اردک، گربه، سگ و ... در منزل خودداري کنيد. بايد توجه کرد که حساسيت فصلي فقط مخصوص فصل بهار نيست، بلکه در تابستان و پاييز و با خوردن بعضي از ميوه‌ها نظير هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگي و توت‌فرنگي ممکن است آلرژي ظاهر شود.
در صورت بروز علائم آلرژي درمان بايد زير نظر پزشک آغاز شده و ادامه يابد، کاربردي‌ترين اقدام براي کاهش علائم آلرژي‌هاي فصلي، شست‌وشوي مجاري بيني با محلول آب نمک است. با انجام همين اقدام ساده يک يا دو بار در روز مي‌توان به ميزان زياد از علائم آلرژي کاست.
همچنين براي درمان علائم از قرص‌هاي آنتي‌هيستامين و اسپري‌هاي ضد التهابي بيني استفاده مي‌شود. اسپري‌ها يا قطره‌هاي بيني ضد التهاب، با کاهش تورم گرفتگي بيني را برطرف مي‌کنند. اسپري‌ها يا قطره‌هاي بيني ضد آلرژي با پوشش بيني و چشم مانع اثر عامل آلرژي‌زا مي‌شوند، اما حتما قبل از مصرف داروها با پزشک خود مشورت کنيد.
منبع:salamatnews.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۰۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | میگرن چیست؟

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

میگرن اختلالی است که ابتدا به صورت سردرد بروز می‌کند. از ویژگی‌های آن سردرد‌های ملایم، متوسط یا شدید است و غالباً با بروز درد در چشم همسو با قسمتی از سر که دچار درد شده‌است و علائمی در دستگاه عصبی خودگردان همراه است. حملات میگرنی ممکن است ساعت‌ها یا حتی روزها به طول بینجامد و گاهی سردرد آن‌قدر شدید شود که در فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند.

دیگر خبرها

  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • تشدید فعالیت سامانه بارشی در تهران / پیش‌بینی لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • چرا ناخواسته وزن اضافه می‌کنیم؟/ ۸ دلیل افزایش وزن غیرارادی
  • مداخله به‌هنگام، راه کنترل نشانه‌های اوتیسم
  • تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی
  • (اینفوگرافیک) درمان عفونت سینوس بدون دارو
  • ببینید | میگرن چیست؟
  • غلبه بر عفونت سینوس بدون نیاز به دارو