Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:58:21 GMT

رهبر انقلاب: حمله به سوریه جنایت است

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۷۳۰۲۷

رهبر انقلاب: حمله به سوریه جنایت است

تهران- ایرنا- مواضع قاطعانه و صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره اقدامی نظامی مشترک علیه سوریه، محور مشترک روزنامه های صبح ایران، یک روز پس از حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به برخی مراکز نظامی و پژوهشی در سوریه قرار گرفت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز 26 فروردین ماه 1396 به طور مشترک به بیانات رهبر معظم انقلاب در باره حمله نظامی آمریکا به سوریه پرداختند و در تحلیل های خود این حمله را نمایشی و بی ثمر خواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابهامات در تصمیم ارزی دولت و بلاتکلیفی صرافی ها در دسترسی به ارز تک نرخی نیز دیگر موضوع مورد توجه مطبوعات بود.

** جنایت آمریکا در حمله به سوریه
سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز (شنبه) در دیدار جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی و قشرهای مختلف مردم با محوریت حمله نظامی آمریکا به سوریه، در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های چاپ امروز جای گرفت.
روزنامه «ایران» با اشاره به آن بخش از اظهارات رهبری مبنی بر اینکه «حمله به سوریه جنایت است»، گزارش داد: رهبر معظم انقلاب حمله سحرگاه دیروز امریکا و دو کشور غربی به سوریه را جنایت دانستند و با دروغ خواندن ادعای آنها مبنی بر مخالفت با استفاده از سلاح شیمیایی، تأکید کردند که جمهوری اسلامی همچون گذشته در کنار گروه‌های مقاومت حاضر خواهد بود و امریکا نیز قطعاً در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد.
این بخش از اظهارات رهبری همچنین، در تیتر نخست روزنامه «کیهان» جای گرفت. به گزارش کیهان، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به دروغگویی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حمله به سوریه برای مقابله با بکارگیری سلاح‌های شیمیایی بوده است، افزودند: آن‌ها با بکارگیری سلاح شیمیایی و یا هر سلاح دیگر ضد ملت‌های اسلامی و ملت‌های مظلوم مخالفتی ندارند، همچنان‌که از بمباران روزانه علیه مردم یمن حمایت می‌کنند و در دوران جنگ تحمیلی نیز از صدام جنایتکار که با استفاده از سلاح شیمیایی هزاران نفر از مردم ایران و عراق را به شهادت رساند و یا مصدوم کرد، حمایت کردند.
«دیکتاتورها هیچ کجای دنیا کامیاب نخواهند شد» عنوان برگزیده روزنامه «قانون» از میان اظهارات رهبری بود. به نوشته قانون، رهبر انقلاب اسلامی، رفتارهای آمریکا و برخی کشورهای غربی را ناشی از اهداف استعماری و «دیکتاتوری بین‌المللی» آن‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: البته دیکتاتورها در هیچ کجای دنیا کامیاب نخواهند شد و آمریکا نیز بی‌شک در اهداف خود در منطقه، شکست خواهد خورد.
«جوان» نیز به نقل از رهبر معظم انقلاب اعلام کرد که سران آمریکا، انگلیس و فرانسه جنایتکارند. به گزارش جوان، رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان بامداد امروز (دیروز) رئیس جمهور امریکا که مدعی مقابله با داعش و شکست آن در سوریه شده بود، گفتند: این سخنان یک دروغ آشکار و فضاحت بار است زیرا امریکایی‌ها با پول سعودی و امثال آن، این موجودات خبیث را در عراق و سوریه به‌وجود آوردند و هر جا که لازم بود از تروریست‌ها حمایت کردند و هنگامی هم که عناصر اصلی داعش در محاصره بودند، آنها را نجات دادند.

** حمله به سوریه نمایشی بود؟!
در پی حمله نظامی مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس در سحرگاه دیروز شنبه به سوریه، بسیاری از تحلیلگران از نمایشی بودن آن سخن گفتند. روزنامه های امروز نیز تحلیل هایی با همین محور ارائه کردند.
روزنامه «ابتکار» زیرعنوان «موشک بازی» به تحلیل این مسئله پرداخت و نوشت: میشل برکر و وینگفیلد در نظریه بحران‌ها، آنها را به چهار مرحله تولد، شکوفایی، فروکش و پیامدها تقسیم بندی می‌کنند. به نظر می‌رسد بحران سوریه اکنون به مرحله شکوفایی ویژه پس از دوران پسا داعش نزدیک شده است. سوریه اکنون به جغرافیای معنادار، تعریف‌پذیر و شاخصه‌های مشخصی در جهت محتوا بخشیدن به شکل آینده نظم نوین جهانی تبدیل شده است. برای نظم منطقه‌ای درون این نظام بین‌المللی که دارای کد جغرافیایی ژئوپلتیک بسیار بالایی است، این سوریه است که تبدیل به آوردگاهی در جهت نظم بخشی به نظام منطقه‌ای آینده و جایگیری دولت های رقیب شده است. لذا این کشور اکنون زایشگاه بزرگ تاریخ در قرن 21 برای محتوا بخشی به نظام منطقه‌ای و بین‌المللی است. از این رو حمله اخیر به سوریه، بیش از آنچه یک اقدام نظامی باشد، پیامی آشکار برای ورود به این دوران و اتحاد ایران، روسیه و سوریه بود.
روزنامه «خراسان» در سرمقاله امروز خود این حمله را نمایشی خواند و آورد: گستاخی ترامپ در توئیتر برایش هزینه داشت. از طرفی شعار حمله داد و از طرف دیگر پیام مشخص ایران، مسیر تجاوز زمینی را بر ترامپ بست. ترامپ هم نمی خواست در یک جنگ دیگر درگیر شود و آغاز کننده یک جنگ فرا منطقه ای باشد. دو: تحلیل موشک های شلیک شده نشان می دهد، اهداف برنامه ریزی شده از پیش آشکار بود و دولت سوریه توانست با استقرار سامانه های قدیمی پدافند، برخی موشک های ده ها میلیونی آمریکا را سرنگون یا از مسیر خود منحرف کند. سامانه هایی که پس از هفت سال جنگ در سوریه از آسیب های یک نبرد جان سالم به در بردند و توانستند حمله آمریکایی ها را ناکام بگذارند. این موضوع پیام مشخصی به طرف های درگیر دارد. پس از این موشک بازی ها، مسکو از به جریان افتادن مذاکرات تحویل سامانه اس 300 به سوریه سخن گفت که این برای طرف های درگیر در سوریه خبری نگران کننده است.
«بلوف نبود، شو بود» عنوان گزارش «همدلی» از حمله نظامی علیه سوریه بود که در آن می خوانیم: حمله صبحگاهی به سوریه، بیش از آن که بخشی از سناریویی معین برای جنگ با اسد و متحدانش باشد، تلاشی بود برای کاهش بار ادعاهای تندوتیز رهبران غرب در مقابل افکار عمومی جهانی. آن‌ها، به‌خصوص ترامپ، وعده‌های بزرگی درباره حمله به سوریه داده بودند و حالا با حرکت موشک‌هایشان به سمت دمشق، می‌توانند ادعا کنند به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند؛ اما نگاهی به واقعیت‌های سیاسی و نظامی نشان می‌دهد این ماجرا، بیش از آنکه جنونی جنگی باشد، شویی بود که ترامپ، می و ماکرون بازیگران نقش اصلی آن شدند.
روزنامه «آرمان» نیز در یادداشت روز به نقش کاربرد سلاح شیمیایی در صحنه سوریه پرداخت. این روزنامه تحلیل کرد: دولت سوریه نتوانست به‌کارگیری سلاح شیمیایی توسط مخالفان را دقیقا اثبات نماید. بدین جهت همه موارد به پای حکومت بشاراسد گذاشته شد. این که سوریه در اثبات این امر جدیت به خرج نداده، مشخص نیست ولی در واقعه دوما به نظر می‌رسید، ارتش سوریه نیازی به به‌کارگیری سلاح شیمیایی نداشته باشد و هیچ منطقی نمی‌تواند آن را توجیه نماید. لذا انگشت اتهام بیشتر به سوی مخالفان نشانه رفت.
به تحلیل این روزنامه، معنای سیاسی حمله نظامی به خاک سوریه، یعنی سلاح شیمیایی حتما به‌کار برده شده و این در تاریخ تحولات سیاسی و روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل به ثبت می‌رسد. بنابراین ایران نباید از این موضوع غافل بماند و باید مشترکا با روسیه، حکومت سوریه را وادار کند که بی‌گناهی خود را برای بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اثبات نماید. در اینجا روسیه یقینا با وزن بین‌المللی خود قادر است از دستکاری در نتیجه آزمایشات بازرسان جلوگیری کرده و حق را عیان سازد. چنانکه مخالفان سلاح شیمیایی را به‌کار گرفته باشند، محکومیت حمله نظامی آمریکا و متحدانش از سوی جهانیان را به دنبال خواهد داشت که دستاوردی برای سوریه، ایران و روسیه خواهد بود.

** سکوت در صرافی ها
اعلام تازه بانک مرکزی مبنی بر اینکه از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود، بانک‌ ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و همچنین صرافی‌ ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند، آرامش و سکوت را در صرافی ها حاکم کرد. برخی روزنامه ها به گزارش حال و روز صرافی ها پرداختند.
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «پایان صرافی ها» نوشت: ابهامات تصمیم‌های دلاری نه‌تنها صرافی‌ها را به حالت تعطیل درآورده است بلکه سایر بازاری‌ها ازجمله فروشندگان خودرو، لوازم خانگی، لپ‌تاپ و موبایل و... هم معاملات خود را نیمه‌تعطیل کرده‌اند تا تکلیف دلار شفاف شود. از آن سمت مسافران خارج از کشور می‌گویند؛ نمی‌دانند درصورت نیاز به ارز بیشتر از 1000دلار به کجا مراجعه کنند و فعالان اقتصادی هم برای تأمین جزییات نیازهایشان یا شرکت در نمایشگاه‌های خارجی پرسش‌هایی را مطرح می‌کنند.
به گزارش شهروند، چند روزی است که ارز در اقتصاد ایران تک‌نرخی شده است، اما این تک‌نرخی‌کردن، تنها یک دلار 4200 تومانی نیست، بلکه بسیاری از کارکردهای تجاری و خریدوفروش‌ها در بازار آزاد را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. حالا این‌بار موضوع تصمیم‌های ارزی 618 صرافی مجاز و بیشتر از 427 صرافی غیرمجاز است که دیگر براساس اعلام بانک مرکزی قرار نیست در بازار خریدوفروش ارز و صدور حواله‌جات نقش چندانی داشته باشند.
روزنامه «شرق» نیز با اعلام فریز ارز در صرافی ها و اشاره به ابهامات موجود در تصمیم تازه ارزی دولت، عنوان کرد: اگر سیستم بانکی برای نقل‌و‌انتقالات ارزی تجهیز شده باشد و آمادگی خود را اعلام کند و این انتقال از طریق ثبت سفارش و واردات کالا صورت گیرد، ضرورت چندانی ندارد که انتقال ارز از طریق حواله و صرافی‌ها انجام شود؛ اما در مناطقی که صرافی‌های بانکی یا بانک‌ها روابط کارگزاریشان ضعیف است و نمی‌توانند نقل‌وانتقال پول داشته باشند، امکان دارد از خدمات صرافی‌ها استفاده کنند. موضوعی که مطرح می‌شود، این است که در سال صد میلیارد دلار نقل‌و‌انتقال صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد سیستم بانکی باید از مزایای آن بهره‌مند باشد؛ اما باید آمادگی تجهیز را داشته باشند و روابط کارگزاری در نقاط مختلف فراهم باشد. ممنوعیت خرید و فروش اسکناس از سوی صرافی‌ها نیز کار درستی بوده است؛ چراکه معنی ندارد دلار را با پول ملی جایگزین کنیم و دلار بفروشیم و ندانیم صرف چه اموری می‌شود. ممنوعیت انجام حواله از سوی صرافی‌ها نیز اقدام درستی بوده است؛ به شرط آنکه سیستم بانکی امکان انجام این کار را داشته باشد.

پژوهشم** 9283**1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مطبوعات جنايت سوريه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب

نشست ادبی «عصا بیفکن»؛ در استقبال جمعی از شاعران کشورهای ایران، افغانستان و هندوستان از غزل رهبر معظم انقلاب برگزار شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست ادبی «عصا بیفکن»؛ در استقبال جمعی از شاعران  و اهالی اندیشه کشورهای ایران، افغانستان و هندوستان از غزل رهبر معظم انقلاب با مطلع «عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز» با مدیریت علی رضا قزوه و اجرای سید مسعود علوی تبار شب گذشته، 7 اردیبهشت‌ماه، برگزار شد.

سید مسعود علوی‌تبار، شاعر و کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی، گفت:  شعر و ادب پارسی به عنوان دومین زبان جهان اسلام و زبان کشورهای حوزه ایران فرهنگی به مثابه یک مؤلفه تأثیرگذار، نمایانگر بخش عظیمی از هویت ما ایرانیان و فرهنگ و تمدن ایرانی‌اسلامی ماست که در تمام جنبه های این فرهنگ و تمدن عظیم نقشی مؤثر و پررنگ دارد.

این شاعر به کارکرد اجتماعی و سیاسی شعر در جامعه ایران اشاره و اضافه کرد: همراهی و همنشینی شعر و ادب پارسی با جنبه‌های مختلف فرهنگ ایرانیان به گونه‌ای است که وقتی عملیات پیچیده و بی‌سابقه‌ای مانند عملیات نظامی «وعده صادق» بر ضد ائتلاف جهانی استکبار به رهبری امریکا و رژیم کودک کش صهیونیستی در شرف وقوع است، فضای جلسات تصمیم‌گیری نظامی ایرانیان معطر به بیت «تو راست معجزه در کف زساحران مهراس/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز» از نفس‌های مبارک فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

به گفته وی؛ این آمیختگی و امتزاج نشان دهنده جایگاه ممتاز فرهنگ و تمدن ایران اسلامی در تمامی ابعاد هویتی خویش است. 

در ادامه حجت‌السلام و المسلمین سید سلمان عابدی، شاعر پارسی‌زبان و مترجم از علی‌پور هندوستان گفت: مردم جنوب هند، بالاخص مردم علی پور حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای  را نه تنها بسیار دوست می دارند؛ بلکه به ایشان به خاطر زندگی با روحیه، تلاش خستگی‌ناپذیرشان برای عزت اسلام و مسلمین و اعتلای فرهنگ انقلاب بسیار عشق می‌ورزند. 

استقبال هنرمندان از غزل رهبر معظم انقلاب

وی تصربح کرد: هیچ مجلس مذهبی مانند مجالس عزای امام حسین(ع) و هیچ خطبه نماز جمعه‌ای در علی‌پور نیست که در آن نام مبارک حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برده نشود.

در این برنامه که با بداهه‌نویسی مسعود ربانی از خوشنویسان کشورمان همراه بود شاعرانی مانند علیرضا قزوه، امیر عاملی، رضا اسماعیلی، سید عبدالله حسینی، کمیل کاشانی، احمد رفیعی وردنجانی، محمد علی یوسفی، ابراهیم میر، محمود یوسفی، سید حکیم بینش، نغمه مستشار نظامی، فاطمه عارف‌نژاد، سیده کبری حسینی بلخی، ام‌اللبنین بهرامی، زهره یوسفی، فاطمه ناظری، و صبا فیروزی حضور داشتند. برخی از اشعار ارائه شده در برنامه را می‌توانید در ادامه بخوانید:

علیرضا قزوه

گرت هوای ولا باشد از بلا مگریز
همیشه محو بلا باش از ابتلا مگریز

چو ماه چنگ بزن بر سیاه پرده شب
از این شب، این شب لبریز ماجرا مگریز

عصای معجزه‌ات را بکوب بر سر سحر
ز ناخدا مهراس و ز بی‌خدا مگریز

چو گردباد بگرد و سماع طوفان کن
چو بیدهای پریشان ز بادها مگریز

به روز حادثه از صوفیان غازی شو
بیا و مرد قدر باش از قضا مگریز

چراغ خیمه چو خاموش گشت باز مگرد
تو آمدی که بمانی ز کربلا مگریز

بیا و جوشن بی‌پشت بر تن خود پوش
ز خدعه های خوارج چو مرتضی مگریز

منافقان معاند تو را نظر نزنند
از این حضور گرامی به انزوا مگریز

نفیر گاو طلایی تو را نترساند
عذاب سامریان باش، از صدا مگریز

چراغ روشن امن یجیب را بفروز
اجابت است، اجابت، تو از دعا مگریز

عزیز هموطن من، عزیز هموطنم!
از این بهشت صمیمی به ناکجا مگریز

نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل
بر آر دستی و از این هزارپا مگریز

***

نغمه مستشار نظامی

در امتحان محبت، از ابتلا مگریز
غریبگی مکن ای دل از آشنا مگریز
درین طریقت از آیین اولیا مگریز
"دلا! ز معرکه‌ی محنت و بلا مگریز!

چو گردباد، به هم پیچ و چون صبا مگریز!"

مترس از شب طوفان و از خزان مهراس
علی‌ست یار تو از بدر و نهروان مهراس
ز آستین ید بیضا نما عیان، مهراس
"تو راست معجزه در کف، ز ساحران مهراس!

عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز!"

عصا فکندی و در دل نمانده صبر و قرار-
که جلوه گر شود اعجاز حیدر کرار
عنایتی کن و غم از دل جهان بردار
"تو موج غیرت و عزمی! ز بحر، بیم مدار!

حذر ز غرّش طوفان مکن! ز جا مگریز!"

شکوه طائر عرشی تو بال‌بسته مشو
مسافر سفر قاف باش و خسته مشو
ز ریسمان ولایت دمی گسسته مشو
"ز سست‌عهدی ایام، دل‌شکسته مشو!

نشانه باش چو پرچم! ز بادها مگریز!"

نشانه باش چو پرچم، در اهتزاز شکوه
سترگ و قله نشین همچو بیرقی بشکوه
 مباد ثانیه ای بر دلت رسد اندوه
"چو صخره باش و مکن تکیه جز به دامن کوه!

به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز!"

شب است و "وعده ی صادق" عجب شب قدری
که وعده داده شد از جانب گرانقدری
تو در میان خبرهای خوب، در صدری
"تو از تبار دلیران خیبر و بدری

چو ذوالفقار و چو حیدر بزن صلا! مگریز!"

به نام نامی یزدان صلا بزن چو امیر
به نام آل نبی عشق می شود تکثیر
ولایت علوی گشته است عالمگیر
"به نوشخند منافق، ز ره، کناره مگیر!

به زهرخند معاند، به انزوا مگریز"

مصاف آتش و عشق است، هم‌نوردی کن
"عماد" و "آرش" و "سجیل" شو نبردی کن
به راه خون شهیدان "شهاب‌‌‌"گردی کن*
"چو ره به قبله‌ی امن است، پایمردی کن!

خطا مکن! ز توهّم به ناکجا مگریز!"

دلا تو درّ خوشابی، درین صدف بنشین
امید، کشتی نوح است، لاتخف، بنشین
چنان کمان به مصاف عدو به کف بنشین
"چو تیر، راه هدف گیر و بر هدف بنشین!

ز کج‌روی به حذر باش و از خدا مگریز!"

دلا تو آینه‌ای جلوه‌گاه رحمان باش
به بزم زنده‌دلان، روح باش و ریحان باش
 چراغدار ره کاروان ایمان باش
"امین خلق و امانت‌گزار یزدان باش!

به صدق کوش و خطر کن! ز مدعا مگریز!"
***

فاطمه عارف‌نژاد

از ابتلا صف «قالوا بلی» چرا بگریزند؟
کجا سپاه «بلی‌گفته» از بلا بگریزند؟

به حرف بی‌خردان کی رها کنند هدف را؟
به اخم بی‌شرفان کی به انزوا بگریزند؟

عصا به دست برو سمت مار فتنه و جادو
که ساحران همه از بیم اژدها بگریزند

قسم به جاه سلیمانی‌ات که لشکر موران
به محض دیدن تو سوی ناکجا بگریزند

به وقت غرش طوفان نوح، طعمهٔ موجند
اگرچه قوم ستمگر به کوه‌ها بگریزند

بگو به دشمنِ بیچاره تا نیامده عباس
سوار اسب شده، بی سر و صدا بگریزند

که وقت معرکه و در دل چکاچک شمشیر
زمان نمی‌دهد آهنگ جنگ تا بگریزند

می‌آید از همه‌سو بانگ سرخ «أین تفرّون؟»
چطور می‌شود از انتقام ما بگریزند؟

***

سید مسعود علوی‌تبار

با یاد غم روی تو از غم نگریزیم
از معرکه محنت عالم نگریزیم

ما سوختگان دل به ره داغ تو دادیم
در راه تو از عالم و آدم نگریزیم

با داغ تو عهدی است که تا لحظه ی بهبود
از سوزش بی‌وقفه مرهم نگریزیم

گفتند دگر طاقت ما از همه طاق است
در قید وفاییم ز همدم نگریزیم

غمخانه دل دم به دم از عشق تو خون است
تا حشر دمادم ز تو یکدم نگریزیم

دانیم که هر تفرقه کار دگران است
در نقطه وحدت دگر از هم نگریزبم

از شش جهت ار بر سر ما تیغ ببارد
در صحنه بمانیم و چو رستم نگریزیم

***

سید سلمان عابدی(علی پور، جنوب هند)

دل تاب ندارد به خدا قصد ریا نیست
ای خامنه‌ای جز تو کسی رهبر ما نیست

تو مرجع تقلید و نماینده دینی
ای رهبر احرار کسی مثل شما نیست

امروز فقط خامنه ای عزت ما هست
کز هیبت او لرزه براندام جهانی ست

***

کمیل کاشانی

تو اهل صحبت عشقی از آشنا مگریز
بسان آینه از صیقل و جلا مگریز 

طبیب، نسخه صبر و امید پیچیده است
شفای توست همین دارو از دوا مگریز

بگیر در کف خود ذوالفقار غیرت و عزم
ز زخم تیغ حوادث چو مرتضی مگریز

اگر بلی به «الست بربکم» گفتی
بلا برای ولا هست از بلا مگریز 

بقا اگر طلبی در فناء فی الله است
صفای باطن اگر خواهی از وفا مگریز

هزار بار اگر رفته‌ای دوباره بیا
از آستان کریمانه خدا مگریز 

بر آستانه تسلیم سر فرود آور
قدر نوشته شده بر تو از قضا مگریز 

مسیر پر خطر و ساحل است ناپیدا
خداست چونکه در این ورطه ناخدا مگریز

***

محمد مهدی عبداللهی

همیشه اهل ولا باش، از بلا مگریز
بنوش جام بلا را از ابتلا مگریز

شهید باش و شهیدانه در دل میدان
به روز واقعه سرخ از قضا مگریز

عصاى معجزه بردار و در میانه ى نیل
بپیچ در دل طوفان از اژدها مگریز

چقدر علقمه امروز در مقابل توست؟!
علم به دوش بگیر و به انزوا مگریز  

صدای العطش کودکان غزه کنون
به گوش می‌رسد ای دوست، از صدا مگریز

به هوش باش امان نامه را امان ندهی
میان معرکه از بیم فتنه ها مگریز

بخوان که لشکر شیطان سقوط خواهد کرد
مبند دل به شیاطین به ناکجا مگریز

قسم به وعده ی صادق که قدس آزاد است
بیا و یکدم در اثبات مدعا مگریز

نماز در وسط صحن قدس شیرین است
در اقتداى شهیدان بزن صلا مگریز

ظفر از آنِ خداوند حىّ سبحان است
ز کدخدا مهراس از خدا خدا مگریز

چه خوب گفت امینِ قُلوبِ مَنْ والاه
"به حق سپار دل خویش و از دعا مگریز"

یقین که خَیرُالعمل با ولایت عشق است 
از آستانه اولاد مرتضى مگریز

فرار کن به سوی کشتی نجات حسین
به روز حادثه از سمت کربلا مگریز

به پرچمى که بر آن حک شده ست نصرُالله
سوار مى رسد از راه، بى هوا مگریز

***

جواد اسلامی

بگو مرا است خدا و از این و آن مهراس
اگر جهان به تو پیچید، از جهان مهراس

اراده کن"مَعِیَ رَبیَّ سَیَهدین" را
بزن به بادیه و لاتخف بخوان،مهراس

"عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز
تُراست معجزه در کف، ز ساحران مهراس"

ز سست عهدی اصحاب زور و زر مشکن
که سامری‌ است فراوان در این میان، مهراس

اسیر رخوت قوم ‌‌"بنی‌بهانه‌" مشو
قدم به راه گذار و از امتحان مهراس

رجز بخوان و به حکم علی قدم بردار
به بدر و خیبر و صفین و نهروان مهراس

جهان به نام تو سوگند می‌خورد، برخیز
چنانکه رستم و آرش، بکش کمان، مهراس

***

ابراهیم میر

ای  هرم عطش  بر  دل دریای  سراب
قلاب ِ  سوال ِ  بر   لب ِ   نیل   جواب 

دریا   به  تلاطم  و  جهانی  در  خواب
موسی تو عصای خود  بیانداز  به  آب 

***

عمادالدین ربانی

حماسه‌ساز شو و سوی انزوا مگریز
تو پهلوان نبردی بزن صلا مگریز

خداست پشت و پناه تو از کسی مهراس
چه پشت‌گرمی خوبی‌ است از خدا مگریز

برو به جای زره جوشن کبیر بیار
بخوان به اسم خدا را و از دعا مگریز

نترس باش اگر مقتداست شیر خدا
میان معرکه از ترس گرگ‌ها مگریز

میار گردن کج در مصاف با کجرو
بایست پای حقیقت به ناکجا مگریز

چقدر حال فلسطین شبیه کرب و بلاست
حسین (ع) یکه و تنهاست از بلا مگریز

***

احمد رفیعی وردنجانی

لبخندهای دلنشینش آسمانی است
در هر نگاهش آسمانی مهربانی است

پیداست راه عشق از هر رهنمودش
هر واژه گفتار نابش یک نشانی است

حال حصیر زیر پای او گواه است
مثل علی(ع) دل کنده از دنیای فانی است 

در انتظار مهدی صاحب زمان است
همواره عطر گریه هایش جمکرانی است

با نور، برخوردِ حقیقت ناشناسان
یک روز باخاکستر و روزی زبانی است

ابلیس یک عمر است در نابودی نور
با این جماعت سخت در حال تبانی است

ناکام می ماند ولی در نقشه هایش
وقتی که دست دوست در یاری رسانی است

لب تر کند وقتی امام عشقبازان
کار تمام عاشقانش جانفشانی است

با هرچه دشمن خوست از عشقش شود کم
دل‌های ما یک لحظه هم از او جدا نیست

***

 سیده کبری حسینی بلخی(افغانستان)

امت ما را چه بیم از فتنه و شور  شر است
نوح ما را در دل طوفان هستی رهبر است

آسمان و ماه را دور سرش پیچیده است
چفیه‌اش بر گردن ما خط و راه و مسطر است

در کلامش حکمت سقراط و لقمان، گشته جمع
آنچه بارد از لبش انگار در و گوهر است

رویش سبزینه و فرمان باران برلبش
گوش شیطان ازصدای رعد وار او کر است

از شجاعت‌های او در جیش دشمن گفت‌وگوست
مدح یاران در حدیث دیگران شیرنتر است

غرق در نور است روی مثل ماه کاملش
مصطفی زادی که از نسل بتول و حیدر است

بی محابا می‌زند بر قلب کفار زمان
خصم می‌ِداند چه نسبت بین او با صفدراست

***

سارا عبداللهی فر

در مسیر عشق  بالیدن  گرفت
با هزاران شوق تابیدن  گرفت

این دل و جانم پی فرمان او
بی بهانه چون سراییدن  گرفت

هر زمان با شور و  پرواز و سما
لابه‌لای  واژه چرخیدن گرفت

در خروشی بی امان از جمله ها
با پیام رهبرم سامان گرفت 

شد  ردیف بیت های  بی شمار
شعر شد این بغض باریدن گرفت

انتهای پیام/

 

 

دیگر خبرها

  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • ببینید | پوستر متحرک سروده‌ رهبر انقلاب در آستانه حمله سپاه به اسرائیل
  • از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب از فساد جلوگیری می‌کند
  • عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب باعث جلوگیری از فساد می‌شود
  • بیانات رهبر انقلاب در دیدار با کارگران
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • روایت رهبر انقلاب از توصیه‌‌ها به ایشان برای پذیرش خواسته‌های آمریکا