Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان یزد در این باره اعلام کرد: این سه اثر وقفی که شامل کوس صفوی، کوس مشهور به نادری و یک عدد شمشیر است، در امامزاده عبداله (ع) بافق نگهداری می‌شوند.

وی افزود: کوس صفوی امامزاده عبدالله بافق محفظه‌ای مسی است به صورت گنبدی به ارتفاع ۵۳ سانتی‌متر که دهانه آن دارای لبه برگشته به داخل و قطر ۴۴ سانتی متر می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محل دهانه با پوست آهو و مهار‌هایی از جنس لیف خرما پوشیده می‌شده، دو سوراخ در بدنه جهت نصب طناب حمال وجود دارد و متن وقف‌نامه بر روی بدنه آن حک شده است.

به گفته‌ی این مسئول، قدمت این کوس به سال ۱۰۹۴ هـ. ق. باز می‌گردد و این اثر به شماره ثبتی ۶۷۵ در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده است.

ریاحی مقدم در ادامه در خصوص شمشیر ثبت شده نیز گفت: این شمشیر از جنس آلیاژ به طول کلی ۹۶ سانتی متر و به پهنای تیغه ۳.۲ سانتی‌متر است. طول دسته ۱۲ سانتی‌متر و طرفین آن چوب خراطی شده و در انتهای دسته، طوقی برنجی با نقوش گل اسلیمی به صورت برجسته است.

وی ادامه داد: این شمشیر درسال ۱۱۰۲ هجری قمری جهت استفاده در مراسم تعزیه وقف گردیده است و هم اکنون در اختیار متولیان امامزاده عبدالله بافق است.

ریاحی‌مقدم با اشاره به ثبت این اثر به شماره ۶۷۶ در فهرست آثار منقول کشور، خاطرنشان کرد: کتیبه این شمشیر دو بخش است که یک بخش آن به صورت کادر مدور و دو عبارت در بالا و پایین آن در طول تیغه وجود دارد و مربوط به سازنده شمشیر است و بخش دوم درطرفین و تیغه به وقفنامه مربوط است.

وی همچنین در خصوص کوس نادری گفت: این اثر متعلق به سال ۱۱۸۹ هـ- ق، به شکل استوانه‌ای و از جنس مس است و براساس اخباری که سینه به سینه نقل شده مردم معتقد هستند این کوس توسط نادرشاه افشار زمان عبور از شهر بافق بر امامزاده عبدالله وقف شده است تا در نقاره‌خانه این امامزاده مورد استفاده قرارگیرد و وقف‌نامه مندرج روی آن توسط افرادی که مسئول نگهداری آن بودند، حک شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان این که اثر مذکور به شماره ۶۷۷ در فهرست آثار منقول کشور ثبت شد، یادآور شد: تاکنون ۳۰ اثر منقول استان یزد در فهرست آثار ملی منقول به ثبت رسیده و از ۵۸ اثر ثبتی شهرستان بافق نیز سه مورد ذکر شده جزو آثار منقول است.

انتهای پیام/ف

 سه اثر تاریخی بافق در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مکان های تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: کشف شواهدی از آثار تاریخی در عمق ۱.۵ متری زمین، روند اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر را به طور موقت متوقف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، محسن معصوم علیزاده امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن خیابان باباطاهر در مرکز شهر و تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی در این مکان، کارشناسان میراث‌فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

وی افزود: به دنبال اجرای این طرح، روز گذشته و هنگام خاکبرداری شواهدی از آثار تاریخی در این محدوده نمایان شد که به صورت موقت تا اعلام نظر دقیق کارشناسان ادامه اجرای کار متوقف شده است و هنوز ابعاد مختلف این اثر شناسایی نشده و در نخستین فرصت در صورت نیاز نسبت به کاوش آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: تلاش داریم در کنار حفظ آثار تاریخی مانع فعالیت‌های عمرانی شهر نشویم و به همین دلیل تیم کارشناسی بررسی ابعاد مختلف این اثر تشکیل شده تا هرچه زودتر نسبت به انجام مراحل کار کارشناسی و ادامه روند اجرای طرح تصمیم‌گیری شود.

معصوم‌علیزاده اضافه کرد: تصمیم داریم در صورت کشف اثر تاریخی، از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی شهرداری برای شهر همدان استفاده کنیم.

وی گفت: همانطور که در همه نقاط استان از میراث فرهنگی حفاظت می‌شود، یگان حفاظت میراث فرهنگی ناظر پروژه است تا از هرگونه آسیب و دخل و تصرف در آن جلوگیری شود.

کد خبر 751136

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • شواهدی از آثار تاریخی در خیابان باباطاهر همدان مشاهده شد
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • زلنسکی در فهرست «مجرمان تحت تعقیب» روسیه قرار گرفت