Web Analytics Made Easy - Statcounter


با اجرای پروژه کریدور اقتصادی چین – پاکستان موسوم به «سی پک»، گرایش مردم دو کشور برای فراگیری زبان یکدیگر بیشتر شده است.

به گزارش امتداد نیوز، خانه فرهنگ ایران در کراچی، گزارشی از تاثیر پروژه کریدور اقتصادی چین – پاکستان موسوم به  سی پک، در علاقه‌مندی مردم دو کشور برای یادگیری زبان همدیگر تهیه کرده و آن را برای انتشار در اختیار مهر قرار داده است که در زیر از نظر مخاطبان می‌گذرد:

برنامه سی پک (کریدور اقتصادی چین-پاکستان) که نویدبخش آینده‌ای درخشان برای پاکستان است، با سرعت و موفقیت مراحل پیشرفت را طی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه کریدور اقتصادی علاوه بر ایجاد فرصت‌های جدید برای پیشرفت در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی، موجب گرایش روزافزون مردم دو کشور به فراگیری زبان‌های یکدیگر شده و دانشجویان هر دو کشور برای استفاده از فرصت‌های شغلی سی پک به‌طور متقابل به فراگیری زبان‌های اردو و چینی علاقه پیدا کرده‌اند.

نمونه بارز این گرایش حضور ده‌ها تن از دانشجویان دانشگاه مطالعات خارجه پکن در دوره‌های آموزشی زبان اردوست. از آنجا که کشور چین یک قدرت اقتصادی در سطح جهانی به شمار می‌رود، علاقه‌مندی دانشجویان پاکستانی به زبان چینی امری طبیعی است اما علاقه دانشجویان چینی به زبان اردو و برگزاری دوره‌های خوشنویسی اردو در دانشگاه‌های چین را باید یک دستاورد به شمار آورد.

دپارتمان اردو دانشگاه مطالعات خارجه چین در سال ۱۹۵۱ میلادی تاسیس شد. پس‌ از آن به ‌منظور پاسخگویی به نیازهای دانشجویان علاقه‌مند به زبان اردو، دانشگاه‌های شانگهای، ستان جیانگ، کومنیگ ارومچی در حال تلاش برای تاسیس بخش اردو هستند. تلاشی که از سوی کارشناسان یکی از اثرات دیپلماسی بین دو کشور به شمار می‌رود.

زبان نقش یک پل ارتباطی را بین دو کشور ایفا می‌کند. هزاران کارگر چینی برای کار در پروژه‌های متعدد عمرانی در راستای کریدور اقتصادی پاکستان و چین در پاکستان مستقر شده‌اند. به خصوص در ۲۱ پروژه سی پک فرصت‌های شغلی فراوانی برای افراد آشنا با زبان چینی وجود دارد. به همین دلیل است که جوانان پاکستانی نیز به امید اشتغال، برای فراگیری زبان چینی تلاش می‌کنند.

زبان رسمی چین ماندارین است که یکی از ۶ زبان رسمی سازمان ملل محسوب می‌شود. پنج زبان دیگر عبارت‌اند از انگلیسی، عربی، فرانسه، روسی و اسپانیایی. خود دولت چین نیز طی یک برنامه منظم برای گسترش جهانی زبان خود یعنی زبان ماندارین تلاش می‌کند. آقای شوکت ختک نماینده رسانه‌ای سی پک در اسلام‌آباد می‌گوید که در سال گذشته تعداد ۱۸ هزار دانشجوی پاکستانی در دانشگاه ‌های مختلف چین تحصیل می‌کردند. در حال حاضر در ۲۸ دانشگاه خصوصی و دولتی پاکستان زبان چینی آموزش داده می‌شود.

علاوه بر این در زبان ‌سراهای خصوصی در شهرهای مختلف نیز زبان چینی آمورش داده می‌شود. هرچند در حال حاضر روابط تجاری بین دو کشور برقرار است اما با طرح سی پک و ایجاد فرصت‌های شغلی گسترده در آینده‌ای نه ‌چندان دور سود بزرگی نصیب کسانی خواهند شد که با زبان چینی آشنایی دارند.

آموزش زبان چینی دو فایده مهم برای پاکستانی‌ها خواهد داشت: نخست اینکه آموزش زبان چینی برای پاکستانی‌ها علاوه بر باب دانش، باب ثروت نیز خواهد بود؛ پاکستانی‌ها با فراگیری این زبان می‌توانند به‌ آسانی در شرکت‌های چینی اشتغال پیدا کنند. امروز نیز چینی‌ها به هزاران کارگر برای کار در ده‌ها پروژه کریدور اقتصادی نیاز دارند و حقوق خوبی نیز پرداخت می‌کنند و برای این کارها کسانی را ترجیح می‌دهند که با زبان چینی آشنایی داشته باشند.

مشکل مهم چینی‌ها در پاکستان فقدان افراد آشنا با زبان چینی است. آنان همچنین به رانندگان و مترجمان آشنا با زبان چینی نیز نیاز دارند. با توجه به این مسائل می‌توان گفت که پاکستانی‌ها با آموزش زبان چینی می‌توانند به آسانی به فرصت‌های جدید شغلی دست یابند.

فایده دوم آموزش زبان چینی برای ما در ارتباطی که بین قدرت‌های جهانی و زبان‌ها وجود دارد نهفته است. با توجه به نقش مهم و برجسته کشور چین در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، فراگیری زبان چینی‌ها می‌تواند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت پاکستان داشته باشد. تلاش‌های کشور چین برای گسترش زبان چینی در سطح جهانی گویای نقش مهم زبان در توسعه و پیشرفت است.

چین یک قدرت نوظهور جهانی است و بعید نیست که در چند سال آینده بتواند به ‌عنوان یک ابرقدرت جهانی بر آمریکا نیز سبقت بگیرد. کشور چین نیز مانند تمام ابرقدرت‌های تاریخ جهان این واقعیت را به‌ خوبی درک می‌کند که تا زمانی که زبان چینی در سطح جهانی گسترش داده نشود، این کشور نمی‌تواند به رقابت با آمریکا بپردازد. به همین دلیل است که چین سالانه برای آموزش زبان چینی به دانشجویان و اساتید دانشگاه ‌های کشورهای مختلف برنامه ‌ریزی می‌کند. در طی چند سال گذشته صدها تن از اساتید پاکستانی نیز برای آموزش زبان چینی به این کشور دعوت شده‌اند و هدف از این برنامه کمک به اجرای پروژه‌های سی پک است. موفقیت دیگر چین در رابطه با زبان این است که تمام منابع اینترنتی مانند جستجوگر گوگل و دانشنامه ویکی‌ پدیا و شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌ بوک را به زبان چینی ارائه می‌کند.

بر اساس یک آمار جهانی تعداد کسانی که زبان چینی می‌آموزند پس از سال ۲۰۰۴ میلادی ۳۰ میلیون افزایش داشته و این امر نشان می‌دهد که مردم جهان با توجه به پیشرفت اقتصادی روزافزون چین به فراگیری زبان چینی علاقه و گرایش پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی آموزش زبان چینی برای پاکستانی ‌ها به ‌منزله ورود به یک دنیای جدید خواهد بود.

روابط دوستانه و گسترده چین و پاکستان در همه زمینه‌ها موجب شده است که چین به بزرگترین و نقش نخست در فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی پاکستان تبدیل شود. در حال حاضر چین در تمام عرصه‌های اقتصادی، عمرانی و فناوری پاکستان حضور دارد. در یک سال گذشته و پس از تسریع پروژه‌های مربوط به کریدور اقتصادی چین و پاکستان، چین خواهان تاثیرگذاری بیشتر در پاکستان است.

به همراه گسترش فعالیت‌های اقتصادی چین در پاکستان نیاز به آموزش زبان چینی هم افزایش یافته است. از سوی دیگر آموزش زبان چینی می‌تواند مردم دو کشور را به یکدیگر نزدیک تر سازد. پس از آغاز پروژه کریدور اقتصادی چین-پاکستان شرکت‌های چینی بسیاری وارد بازار پاکستان شده‌اند که در پی آن تقاضا برای آموختن زبان چینی یکباره افزایش یافته است. شرکت‌های پاکستانی که با شرکت‌های چینی همکاری دارند، نیازمند افرادی شده‌اند که به زبان چینی آشنایی داشته باشند. به همین جهت مراکز آموزش زبان چینی بسیاری در شهر کراچی و سایر نقاط پاکستان شروع به فعالیت کرده‌اند.

در پاکستان علاوه بر برخی از دانشگاه‌ها، مراکز خصوصی هم در حال آموزش زبان چینی هستند. از سوی دیگر چین در سطح دولتی به افسران خود زبان اردو تدریس می‌کند. در پاکستان برای نخستین بار مؤسسه پاکستان-چین در سال ۲۰۱۱ میلادی شروع به آموزش زبان چینی کرد. پس از آن دانشگاه نومل و دانشگاه کراچی هم تدریس زبان چینی را آغاز کردند. مؤسسه پاکستان-چین به سرعت در حال آموزش زبان چینی بیش از پیش به متقاضیان است.

همچنین نظام مدارس روت که واحدهای بسیاری در سراسر پاکستان دارد، در حال تدریس زبان چینی به چهار هزار دانش آموز سطح ابتدایی است. مؤسسه پاکستان-چین در راستای آموزش زبان چینی به صورت آنلاین دوره‌هایی را در مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه کراچی آغاز کرده است

این برنامه در فوریه ۲۰۱۴ میلادی با اتصال تمام دانشگاه‌ها از طریق ویدیو کنفرانس شروع شد. مدیر مؤسسه کنفوسیوس دانشگاه کراچی معین الدین صدیقی می‌گوید این مرکز از سال ۲۰۱۴ میلادی در حال فعالیت است و هم اکنون پنجمین دوره آموزش زبان چینی ادامه دارد. وی گفت در حال حاضر ۱۰ استاد چینی هم در حال تدریس در این مرکز هستند.

وی ادامه داد شرکت‌های بزرگ چینی برای این دانشجویان اشتغال فراهم می‌کنند. به گفته آقای معین الدین صدیقی زبان آموزان علاوه بر استخدام در شرکت‌های چینی از بورسیه دانشگاه‌های بزرگ چین هم بهره مند می‌شوند.

true برچسب ها : پاکستان چین کراچی true

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: پاکستان چین کراچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۴۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه ضمن اعلام این که در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد خواهند شد، گفت که همزمان؛ برخی اتباع ایرانی زندانی در پاکستان نیز در آستانه آزادی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان، ۲۸ تبعه پاکستان که به جرم ورود غیرقانونی و صید غیرمجاز در زندان به سر می‌بردند، با استفاده از رافت اسلامی و با تعلیق بخشی از مجازات حبس آنان، آزاد و به کشور خود بازگردانده می‌شوند.

غریب آبادی افزود: در چارچوب توافقات به عمل آمده با پاکستان، برخی اتباع ایرانی زندانی در این کشور نیز آزاد خواهند شد و این فرایند میان دو کشور تا تعیین تکلیف تمامی افراد بازداشتی در ایران و پاکستان، ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • تشدید محدودیت‌ها برای گردشگران پاکستانی در سفر به ایران
  • تشدید محدودیت ها برای زائران پاکستانی در سفر به ایران
  • ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • ایران ۲۸ زندانی پاکستانی را آزاد می کند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان آزاد می‌شوند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر اژه‌ای به هرمزگان
  • تظاهرات ضدصهیونیستی دانشجویان پاکستانی در مقابل کنسولگری آمریکا
  • تجمع دانشجویان پاکستانی در همبستگی با حامیان فلسطین در آمریکا+عکس