Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@03:26:40 GMT

گونه موش سفید کمیاب در مریوان شناسایی شد

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۷۴۱۸۹

گونه موش سفید کمیاب در مریوان شناسایی شد

صباح پناهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این گونه موش نادر که شبیه موش آزمایشگاهی است توسط یکی از اهالی روستا هنگام شخم زدن زمین کشاورزی پیدا شده بود.
وی اضافه کرد: این کشاورز دوستدار محیط زیست پس از پیدا کردن این موش، آن را به محیط زیست این شهرستان آورد.
وی افزود: کارشناسان این اداره نیز ضمن بررسی این موش و تصویربرداری از آن و ارسال تصاویر برای برخی جانوار شناسان کشور و کسانی که روی گونه های جانوری مطالعه می کنند، نادر بودن آن در را کشور تایید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه گونه شناسایی شده جوان و کم سن بوده، اضافه کرد: با احتمال وجود چندین موش دیگر از این گونه در این منطقه، این موش در زیستگاه اصلی خود در آن منطقه رهاسازی می شود.
وی یادآور شد: خبر شناسایی این گونه نادر در ایران برای جانور شناسان و دوستداران محیط زیست می تواند دارای اهمیت خاصی باشد.
تاکنون چند گونه موش از جمله موش صحرایی، خانگی، سقفی و فاضلابی در ایران شناسایی شده است، موش ها در برخی موارد با وارد کردن خسارت به مواد غذایی، انتقال بیماری و آسیب به بخش صنعت موجب ناراحتی و مزاحمت برای انسان ها می شوند.
هر موش ماده می تواند تا سه بار در طی یک سال تولید مثل کند و هر بار بین پنج تا 10 بچه می زاید. طول مدت حاملگی یک موش تقریبا 20 روز طول می کشد و نوزادان تا سه هفته شیر می خورند و به وزن 10 تا 12 گرم می رسند.
روستای پیله در 15 کیلومتری شرق مریوان قرار دارد و شهرستان مریوان در 126 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
3020/6108
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال دوستداران محیط زیست صنعت محیط زیست موش وزن موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۴۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه

به گزارش تابناک، سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گفت: مأمور یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقۀ حفاظت‌شدۀ سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی شد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود افزود: گونه پلنگ در رأس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف پور اظهار داشت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری به ثبت رسیده است.

گفتنی است: منطقه حفاظت‌شدۀ سبزکوه با مساحت بیش از ۵۱ هزار هکتار، زیستگاهی ارزشمند با تنوع زیستی غنی و منحصر به فرد در چهارمحال‌وبختیاری است که در ۱۵۰ کیلومتری مرکز استان و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان و در شهرستان‌های کیار و بروجن قرار گرفته است.

زیست‌بوم ویژه، تنوع گیاهی، وجود دره‌های عمیق و جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری مانند پلنگ، کل و بز وحشی، خرس قهوه‌ای و دیگر جانداران در این محدوده تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست فراهم کرده است.

در چهارمحال‌وبختیاری یک اثر طبیعی ملی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات‌وحش و ۶ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که در مجموع حدود ۱۵ درصد مساحت این استان را در برمی‌گیرند.

این تصاویر توسط محیط‌بان ملک‌آرا خلیل طهماسبی در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است.

پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌وبختیاری توسط محمدرضا احمدی مسئول منطقه حفاظت شده سبزکوه در سال جاری ثبت شده و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
 

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۶۲ کارواش آلاینده در پایتخت/ «پساب» مهم‌ترین مشکل زیست‌محیطی کارواش‌ها
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقه سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • افزون بر پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال آزادسازی شد
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری
  • آزادسازی پنج هزار متر مربع از اراضی ملی در خلخال
  • کشف و ضبط یک قبضه اسلحه غیر مجاز در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان