Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با توصيه به نمايندگان براي رد کليات طرح تشکيل وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به آنها توصيه کرد هرچه سريعتر نسبت به اصلاح ساختار کلان دولت اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي به بهانه ارايه طرح تشکيل وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به صحن مجلس، گزارشي از روند تغيير ساختار دولت ها ارايه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بخش مقدمه اين گزارش آورده شده است: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ازجمله سازمان هايي است که بحث تغيير ساختار آن در طي سال هاي اخير همواره مورد توجه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بوده است. طرح حاضر درواقع ششمين طرح طي 9 سال اخير است که تغيير ساختار و جايگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را در ساختار و تشکيلات کلان دولت هدف قرار داده است.
مهمترين دليل پيگيري تغيير ساختار اين سازمان، نظارت پذير شدن مستقيم عملکرد اين دستگاه اجرايي توسط مجلس و حصول اطمينان از حرکت هدفمند و بايسته جهت تحقق اهداف اين بخش در افق چشم انداز بيست ساله است.
در ادامه اين بخش خاطر نشان شده است: مطالعه تطبيقي انجام شده در ساختار 50 کشور دنيا نشان مي دهد که 15 کشور داراي وزارتخانه مستقل گردشگري هستند و در 35 کشور نيز امر گردشگري يا در ديگر وزارتخانه ها سازماندهي شده و يا اينکه داراي ساختاري غير از وزارتخانه دارند. بررسي هاي صورت گرفته در اين کشورها نشان مي دهد، گردشگري در کشورهايي که داراي وزارتخانه هاي مستقل براي اين امر نيستند عموماً ذيل وزارتخانه هاي اقتصاد، ورزش، فرهنگ، صنعت و تجارت و بعضاً ذيل وزارت حمل ونقل سازماندهي شده است.
طرح `تشکيل وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري` با يک ماده و دو تبصره در جلسه علني مورخ 29/1/1396 اعلام وصول شده است. براساس اين طرح سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با کليه اختيارات و وظايف فعلي به وزارتخانه تبديل خواهد شد. اين طرح با الحاق يک تبصره به آن با هدف جلوگيري از افزايش نيروي انساني، امکانات و بارمالي براي وزارت جديد و به تبع آن رفع ايراد اصل هفتاد و پنجم قانون اساسي، در تاريخ 6/9/1396 به تصويب کميسيون مشترک رسيده است.
مرکز پژوهش هاي مجلس در بخش نتيجه گيري و پيشنهادات مي افزايد: براين اساس در صورتي که قانونگذار به دنبال تقويت بعد نظارتي مجلس شوراي اسلامي است اين امر را مي تواند از طرق ديگر ازجمله وضع قانون خاص يا اعمال اصالحاتي در آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي تأمين کند.
اين مرکزبه نمايندگان پيشنهاد کرد: ضمن رد کليات طرح تشکيل وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ابتدا بررسي کاملي درخصوص وضعيت فعلي اين سازمان و آثار و تبعات هريک از راهکارهاي سه گانه فوق صورت پذيرد و سپس نمايندگان بر آن اساس راهکار اصلح را انتخاب کنند.
مرکز پژوهش هاي مجلس مي افزايد: تجربيات متعدد شکست خورده در اصلاح ساختار دستگاه هاي اجرايي کشور نشان از ضعف در تئوري دولت و پارادايم مشخص در حوزه ساختار کلان دولت در کشور دارد که بارها ساختارهاي موجود را دچار تغيير و بازگشت به ساختار قبلي کرده است. ضعف در نگاه واحد و فهم مشترک از ساختار و تشکيلات دولت به تصميماتي منجر شده که نتيجه آن آشفتگي و سردرگمي نظام اداري
است و هرگز به تقويت پاسخگويي و شفافيت دولت منجر نشده است.
همچنين انرژي و منابع فراواني مصروف بررسي، تصويب و اجراي سياست هايي شده که در ميان حجم وسيع مشکلات و معضلات کشور، کمترين نتيجه مثبت را به همراه داشته است.
بنابراين شايسته است به جاي تغييرات موردي و موضعي که غالباً بدون بررسي و پشتوانه نظري کافي صورت ميپذيرد و مصاديق متعددي از شکست اهداف مورد نظر از تغييرات ساختاري را ميتوان برشمرد، وقت آن است که مجلس شوراي اسلامي بازنگري در تشکيلات کلان دولت را از طريق تصويب قانون و پيش بيني سازوکارهايي که موجبات اجراي قانون را فراهم سازد، از دولت مطالبه کند.
البته چنانچه مجلس در مورد نقشها و وظايف دولت نظريات خاصي داشته باشد مي تواند اهداف و استراتژي هاي بلندمدتي را براي دولت تعيين و در نتيجه تشکيلات متناسب آن را ايجاد کند.
به گزارش ايرنا، حدود يک سال از ارايه لايحه تفکيک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جونان و راه و شهرسازي به مجلس شوراي اسلامي با قيد يک فوريت مي گدرد اما هنوز مجلس اين لايحه را در دستور کار صحن قرار نداده اند.
سيام**9103**1553
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۷۸۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان

علی محمد زنگانه در این نشست، تسریع در فرآیند‌های عملیاتی طرح پتروشیمی گلستان، اتمام عملیات ساخت سد نرماب، تسریع در تکمیل طرح سیکل ترکیبی نیروگاه برق گلستان و رفع موانع تخصیص ارز و گشایش LC، تقاضای تصویب تردد مسافری از مرز اینجه‌برون به جمهوری ترکمنستان و تسریع در ساخت و تکمیل طرح‌های بهداشتی و درمانی استان را خواستار شد.

زنگانه همچنین در این جلسه، گزارشی از دستاورد‌های دولت سیزدهم در استان را ارائه کرد.

وی گفت: گلستان در تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور، رتبه دوم کشوری کسب کرده است. قدرمطلق رشد اقتصادی استان از منفی ۵ در انتهای دولت قبل به مثبت ۳ در دولت سیزدهم رسیده است. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صنعت گلستان نزدیک ۸ درصد رشد داشته است.

 در مدت فعالیت دولت سیزدهم در گلستان صادرات استان رشد ۹۵ درصدی داشته و سرمایه‌گذاری خارجی ۷ برابر شده است. امنیت سرمایه‌گذاری در گلستان به رتبه دوم کشور رسیده است. ️

تبادل مرزی از مرز اینچه‌برون به بیش از یک میلیون تن رسید و سهم گلستان از صادرات کل کشور به ترکمنستان از ۹ به ۲۱ درصد افزایش یافت. ️افزایش نرخ مشارکت اقتصادی مردم گلستان نویدبخش تحقق شعار سال است.

گلستان در انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی و مجلس ششم خبرگان رهبری رتبه سوم مشارکت مردم در کشور را کسب کرد.

تعهد اشتغال استان در دو سال پیاپی هر سال ۱۲۰ درصد محقق شده است. ️طی دولت سیزدهم شاهد آغاز عملیات اجرایی و یا ایجاد مقدمات ساخت ۶۶ هزار واحد مسکونی در گلستان هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • تاکید استاندار بر کمک دولت به تسریع در تکمیل طرح‌های راهبردی گلستان
  • دولت رئیسی می‌خواهد کارگران را از مشارکت در تعیین دستمزدشان کنار بگذارد
  • تاییدتشکیل سازمان «سپند»/ آغاز ثبت‌نام نمایندگان کاندیداها در سامانه داوطلب
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • مسیر اجرایی با انتخاب نماینده اصلح ترسیم می‌شود/نمایش نشاط عمومی با مشارکت مردم
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات تهران
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران
  • نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس با هیات رییسه دانشگاه مازندران
  • با نمایندگان مجلس در بروجرد و کوهدشت+گزارش